• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kozawa Motohiro  小澤 基弘

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KOZAWA Motohiro  小澤 基弘

Less
Researcher Number 40241913
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 埼玉大学, 教育学部, 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2011 – 2023: 埼玉大学, 教育学部, 教授
2007 – 2008: Saitama University, 教育学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education
Keywords
Principal Investigator
創造性育成 / ドローイング / 対話 / 朝活動 / 創造性 / 表現の自覚性 / 表現と省察 / 図画工作・美術科 / 自己理解 / ドローイング実践 … More / 中学生 / 研修 / 多面的理解 / 学際性 / 教員支援システム / 多面的視点 / 児童画 / 学際研究 / 視線計測 / 児童画の評価と判断 / 教員支援 / 児童の表現 / 認知特性 / 小学校 / スケッチ / 図工・美術科 / 教師力育成 / 教師力養成 / 図画工作 / プログラム構築 / 図画工作科 / 図工美術教育 / 体感的理解 / 制作実践 / 知的理解 / 教師力 / 教員研修 / 図工・美術科教育 / プロセス / 作品化 / 学校教育 / 可視化 / 表現 / 省察 / 図画工作科・美術科 / 認知科学 / 制作学 / 教員養成 / 感性と個性 / 現代美術・メディア表現 / 油彩画・自国の絵画 / 制作と理論の相関 / シラバスとアンケート / 絵画教育内容 / 反省・内省 / 自己実 / 構造化 / 反省 / 自己実現 / 感性 / 個性 / シラバス / 絵画教育 … More
Except Principal Investigator
描画 / 図工 / 図画工作科 / 評価 / 指導案 / 図画工作 / 認知的個性 / 難読症(ディスレクシア) / Making Thinking Visible / 認知特性 / 2E / 発達障害 / MI理論(多重知能理論) / 知能の凸凹 / LDスペクトラム / 2E教育 / 空間認識知能 / ハーバード・プロジェクト・ゼロ / Making Learning Visible / LD / ハワード・ガードナー / MI理論 / 2E / エントリー・ポイント Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (81 results)
  • Co-Researchers

    (15 People)
  •  中学生に対するドローイング実践の意義と創造性育成への効果に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      小澤 基弘
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Saitama University
  •  図工科における時間的変化を考慮した児童の絵画の評価方法の開発

    • Principal Investigator
      萩生田 伸子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Saitama University
  •  The creation of the support system for primary school teacher for the purpose of the judgement of children's expressions stick close to them and the inspection of its effectPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kozawa Motohiro
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Saitama University
  •  The study on the effect of children's creativity in elementary school by the continuous morning activity of drawingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KOZAWA Motohiro
    • Project Period (FY)
      2016 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Saitama University
  •  The Study on the Construction and the Effectiveness of the Training Program for fostering the Teaching Capabilities of Elementary School Teachers in Art EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kozawa Motohiro
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Saitama University
  •  Development of teaching system to using Entry Point to encourage for LD students

    • Principal Investigator
      IKEUCHI Itsuro
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Saitama University
  •  The Development of Training Creativity in the Course of Art Education of Faculty of EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KOZAWA Motohiro
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Saitama University
  •  The Study on the Structurization of the Educational Content of Painting at Japanese Teacher CollegesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KOZAWA Motohiro
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Saitama University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2009 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] アートの処方箋2024

    • Author(s)
      小澤基弘(監修)
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      水声社
    • ISBN
      9784801007925
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02433
  • [Book] 新装改訂版ラクガキのススメ2022

    • Author(s)
      小澤基弘監修 ラクガキを考える会編
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      あいり出版
    • ISBN
      9784865550979
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01664
  • [Book] Integrating Poietique and Cognitive Science to Analyse the Creativity Learning Process in a Drawing Course for Art Education Majors and Cognitive Science to Analyse the Creativity Learning Process in a Drawing Course for Art Education Majors2021

    • Author(s)
      Motohiro KOZAWA,Ken YAGETA,Honami ARIHARA
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      Routlege
    • ISBN
      9780815361886
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01664
  • [Book] ラクガキのススメ2020

    • Author(s)
      小澤基弘監修編著
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      あいり出版
    • ISBN
      9784865550764
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01664
  • [Book] 越境する表現 -ドローイング実践とその可能性- 〔分担執筆〕2016

    • Author(s)
      小澤 基弘
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      あいり出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Book] 図画工作のあれこれ Q&Aと用具の解説から知る授業の基本2016

    • Author(s)
      小澤 基弘,小澤研究室(八桁 健,有原 穂波,荒田 真弥)
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      日本文教出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Book] 教員研修用資料 図工のあれこれ2016

    • Author(s)
      小澤 基弘
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      日本文教出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Book] 『探る表現』2014

    • Author(s)
      小澤基弘・岡田猛編著
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      あいり出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Book] 探る表現-東大生のドローイングからみえてくる創造性2014

    • Author(s)
      小澤基弘・岡田猛
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      あいり出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Book] 絵画の創造力-ドローイング活用法2013

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      花伝社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Book] Art & You 創造の世界へ2013

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Total Pages
      99
    • Publisher
      日本文教出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Book] 絵画の創造力‐ドローイング活用法‐2012

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      花伝社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Book] 絵画の制作学2007

    • Author(s)
      藤枝 晃雄・谷川 渥・小澤 基弘, 編著
    • Total Pages
      407
    • Publisher
      日本文教出版株式会社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530786
  • [Journal Article] 「児童に寄り添った図工教育のための作品の見取りに関する研究―児童・教員・専門家間における視線計測データの相違点から―」2023

    • Author(s)
      有原 穂波 坂田智章 加納拓実 小林叶昌 綿貫啓一 小澤基弘
    • Journal Title

      認知・体験過程研究

      Volume: -

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01664
  • [Journal Article] 児童・教員・専門家間における視線計測データの相違点から─2023

    • Author(s)
      有原穂波・坂田智章・加納拓実・小林叶昌・綿貫啓一・小澤基弘
    • Journal Title

      認知・体験過程研究

      Volume: 10(1)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02433
  • [Journal Article] Gazing behavior patterns based on art education experts when viewing children's paintings using inductive logic programming2021

    • Author(s)
      T. Sakata, K. Watanuki, M. Kozawa
    • Journal Title

      Proceedings of the International Conference on Business and Technology Transfer/Technology and Society (ICBTT/TS 2021)

      Volume: No.21-209 Pages: 104-113

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01664
  • [Journal Article] 小学校・図工科における教師力育成のための研修実践とその効果ードローイングを手立てとして2019

    • Author(s)
      野村亮太・有原穂波・小澤基弘
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 第51号 Pages: 257-264

    • NAID

      130007823853

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Journal Article] 美術教育の専門家による印象評価をもとにした児童画の見方についての研究2018

    • Author(s)
      有原 穂波,萩生田 伸子,小澤 基弘,八桁 健
    • Journal Title

      美術教育学 : 美術科教育学会誌

      Volume: 39

    • NAID

      130007828286

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13569
  • [Journal Article] 図工科における教師力育成のための教師研修プログラム構築に向けてⅠ -図工の授業に関して教師が抱える困りごとのリサーチから-2018

    • Author(s)
      萩生田 伸子,小澤 基弘,有原 穂波,八桁 健
    • Journal Title

      美術教育学 : 美術科教育学会誌

      Volume: 第39号 Pages: 237-248

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Journal Article] 児童の版画作品を見る目の熟達:教員養成系大学美術科教員と教育実習を経験した大学生の比較を通して2018

    • Author(s)
      野村亮太・有原穂波・八桁健・小澤基弘・岡田猛
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌「美術教育学研究」

      Volume: 第50号 Pages: 273-280

    • NAID

      130007621044

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Journal Article] 児童の絵画表現にみられる認知的特性についての考察ーMI理論とIQを分析の手がかりとしてー2018

    • Author(s)
      有原 穂波,池内 慈朗,小澤 基弘,八桁 健
    • Journal Title

      美術教育学研究 : 大学美術教育学会誌

      Volume: 50

    • NAID

      130007621107

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13569
  • [Journal Article] Knowledgeable Viewpoints to Appreciate Print Arts Created by Elementary School Children:2018

    • Author(s)
      野村 亮太,有原 穂波,八桁 健,小澤 基弘,岡田 猛
    • Journal Title

      Studies in Art Education

      Volume: 50 Issue: 1 Pages: 273-280

    • DOI

      10.19008/uaesj.50.273

    • NAID

      130007621044

    • ISSN
      2189-3586, 2433-2038
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Journal Article] 美術教育の専門家による印象評価をもとにした児童画の見方についての研究2018

    • Author(s)
      有原穂波・萩生田伸子・小澤基弘・八桁健
    • Journal Title

      美術科教育学会誌「美術科教育学」

      Volume: 第39号

    • NAID

      130007828286

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Journal Article] 児童の絵画表現にみられる認知的特性についての考察ーMI理論とIQを手がかりとしてー2018

    • Author(s)
      有原穂波・池内慈朗・小澤基弘・八桁健
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌「美術教育学研究」

      Volume: 第50号 Pages: 41-48

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Journal Article] 図工科における教師力育成のための教師研修プログラム構築に向けて1ー図工の授業に関して教師が抱える困りごとのリサーチからー2018

    • Author(s)
      萩生田伸子・有原穂波・小澤基弘・八桁健
    • Journal Title

      美術科教育学会誌「美術科教育学」

      Volume: 第39号

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Journal Article] 美術教育の専門家による印象評価をもとにした児童画の見方についての研究2018

    • Author(s)
      有原 穂波,萩生田 伸子,小澤 基弘,八桁 健
    • Journal Title

      美術教育学 : 美術科教育学会誌

      Volume: 第39号 Pages: 15-26

    • NAID

      130007828286

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Journal Article] The Study on the Cognitive Character of Children in the Expression of Painting2018

    • Author(s)
      有原 穂波,池内 慈朗,小澤 基弘,八桁 健
    • Journal Title

      Studies in Art Education

      Volume: 50 Issue: 1 Pages: 41-48

    • DOI

      10.19008/uaesj.50.41

    • NAID

      130007621107

    • ISSN
      2189-3586, 2433-2038
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Journal Article] 芸術を専攻しない学生のための省察的表現教育実践2017

    • Author(s)
      工藤彰、八桁健、小澤基弘、岡田猛、萩生田伸子
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 第49号 Pages: 145-151

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Journal Article] 芸術を専攻しない学生のための省察的表現教育実践2017

    • Author(s)
      工藤彰、八桁健、小澤基弘、岡田猛、萩生田伸子
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 49巻 Pages: 145-151

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13569
  • [Journal Article] 今後の教員養成学部で実技系教員に求められるもの2016

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Journal Title

      アートエデュケーション思考

      Volume: Dr.宮脇88歳と併走する論考・エッセイ集 Pages: 104-110

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Journal Article] 教員養成学部の絵画教育における省察的実践についての研究 Ⅳ2016

    • Author(s)
      横地 早和子,八桁 健,小澤 基弘,岡田 猛
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌 『美術教育学研究』

      Volume: 第48号 Pages: 409-416

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] 教員養成学部の絵画教育における省察的実践についての研究 Ⅳ -他者評定及び授業プロトコル分析による授業実践の効果の検討-2016

    • Author(s)
      横地 早和子,八桁 健,小澤 基弘,岡田 猛
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌『美術教育学研究』

      Volume: 48 Pages: 409-416

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Journal Article] 児童の描いた絵に対する評価についての研究2016

    • Author(s)
      小澤 基弘,有原 穂波,萩生田 伸子,八桁 健
    • Journal Title

      美術科教育学会誌 『美術教育学』

      Volume: 第37号 Pages: 67-77

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] 小学校の朝活動における描画に関する研究 Ⅰ2016

    • Author(s)
      小澤基弘, 八桁 健,萩生田 伸子,有原 穂波
    • Journal Title

      美術科教育学会誌 『美術教育学』

      Volume: 第37号 Pages: 49-57

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] 総合大学における省察的芸術表現教育実践 -美術創作への態度や鑑賞過程に及ぼす効果に着目して-2016

    • Author(s)
      石黒 千晶,八桁 健,小澤 基弘,岡田 猛
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌『美術教育学研究』

      Volume: 48 Pages: 49-56

    • NAID

      130005529169

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Journal Article] 今後の教員養成学部で実技系教員に求められるもの2016

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Journal Title

      アートエデュケーション思考

      Volume: Dr.宮脇88歳と併走する論考・エッセイ集 Pages: 104-110

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13569
  • [Journal Article] 総合大学における省察的芸術表現教育実践2016

    • Author(s)
      小澤 基弘,石黒 千晶,八桁 健,岡田 猛
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌 『美術教育学研究』

      Volume: 第48号 Pages: 49-56

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] ドローイングを手立てとした大学の絵画授業におけるSNS利用の可能性とその効果についての実践的考察 Ⅰ-自他作品の相互共有を通して促進される省察の深まり-2015

    • Author(s)
      小澤基弘, 八桁 健,有原 穂波
    • Journal Title

      埼玉大学紀要 教育学部

      Volume: 64(2) Pages: 1-10

    • NAID

      120006389354

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] ドローイングを手立てとした大学の絵画授業におけるSNS利用の可能性とその効果についての実践的考察 Ⅰ -自他作品の相互共有を通して促進される省察の深まり-2015

    • Author(s)
      小澤 基弘,八桁 健,有原 穂波
    • Journal Title

      埼玉大学紀要 教育学部

      Volume: 64(2) Pages: 1-10

    • NAID

      120006389354

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Journal Article] 「児童の描画に対する評価の観点についての研究Ⅱ」2014

    • Author(s)
      小澤基弘 (有原穂波・萩生田伸子・小澤基弘)
    • Journal Title

      埼玉大学紀要 埼玉大学教育学部

      Volume: 第63巻第2号 Pages: 61-88

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] 児童の描画に対する評価の観点についての研究Ⅱ -教員による評価の分析‐2014

    • Author(s)
      有原穂波・萩生田伸子・小澤基弘
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部(教育科学)

      Volume: 63巻2号 Pages: 61-88

    • NAID

      120006389330

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Journal Article] 小学校の朝活動における描画が創造性育成に及ぼす効果についての研究II2014

    • Author(s)
      八桁健・小澤基弘
    • Journal Title

      美術教育研究

      Volume: 46 Pages: 277-284

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Journal Article] 教員養成学部の絵画教育における省察的実践についての研究Ⅲ2014

    • Author(s)
      横地早和子・八桁健・小澤基弘・岡田猛
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 46号 Pages: 285-292

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Journal Article] 児童の描画に対する評価の観点についての研究I : 教員養成系大学美術専修学生による評価の分析2014

    • Author(s)
      有原穂波・萩生田伸子・小澤基弘
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部

      Volume: 63巻1号 Pages: 31-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Journal Article] 「児童の描画に対する評価の観点についての研究Ⅰ」2014

    • Author(s)
      小澤基弘 (有原穂波・萩生田伸子・小澤基弘)
    • Journal Title

      埼玉大学紀要 埼玉大学教育学部

      Volume: 第63巻第1号 Pages: 31-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] 児童の描画に対する評価の観点についての研究I:教員養成系大学美術専修学生による評価の分析2014

    • Author(s)
      有原穂波・萩生田伸子・小澤基弘
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部

      Volume: 63巻1号 Pages: 31-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] 教員養成学部の絵画教育における省察的実践についての研究III2014

    • Author(s)
      横地早和子・八桁健・小澤基弘・岡田猛
    • Journal Title

      『大学美術教育学会誌』大学美術教育学会

      Volume: No.46 Pages: 285-292

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] 児童の描画に対する評価の観点についての研究Ⅰ-教員養成系大学美術専修学生による評価の分析-2014

    • Author(s)
      有原穂波・萩生田伸子・小澤基弘
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部(教育科学)

      Volume: 63巻1号 Pages: 31-46

    • NAID

      120006389297

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Journal Article] 教員養成学部の絵画教育における省察的実践についての研究III2014

    • Author(s)
      横地早和子・八桁健・小澤基弘・岡田猛
    • Journal Title

      美術教育研究

      Volume: 46巻 Pages: 285-292

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Journal Article] 小学校の朝活動における描画が創造性育成に及ぼす効果についての研究II2014

    • Author(s)
      八桁健・小澤基弘
    • Journal Title

      『大学美術教育学会誌』大学美術教育学会

      Volume: No.46 Pages: 277-284

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] 小学校の朝活動における描画が創造性育成に及ぼす効果についての研究Ⅱ2014

    • Author(s)
      八桁健・小澤基弘
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 46号 Pages: 277-284

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Journal Article] 教員養成学部の絵画教育における省察的実践に関する研究II2013

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌

      Volume: 第45号 Pages: 151-158

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Journal Article] 教員養成学部の絵画教育における省察的実践に関する研究I2012

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌

      Volume: 第44号 Pages: 207-214

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Journal Article] 教育養成系大学・学部における絵画教育内容の構造化についての研究III-大学現場の実践報告に基づいて-2009

    • Author(s)
      小澤基弘、加藤修
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部) 第58巻第1号

      Pages: 43-56

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530786
  • [Journal Article] 教員養成大学・学部における絵画教育内容の構造化についての研究III2009

    • Author(s)
      小澤基弘,加藤修
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部 第58巻

      Pages: 43-56

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530786
  • [Journal Article] 教育養成系大学・学部における絵画教育内容の構造化についての研究II-大学教員へのアンケート結果の分析と考察-2008

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部) 第57巻第2号

      Pages: 1-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530786
  • [Journal Article] 教員養成大学・学部における絵画教育内容の構造化についての研究II2008

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部 第57巻

      Pages: 1-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530786
  • [Journal Article] 教員養成大学・学部における絵画教育内容の構造化についての研究I2008

    • Author(s)
      小澤 基弘
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部 57

      Pages: 7-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530786
  • [Journal Article] 教員養成系大学・学部における絵画教育内容の構造化についての研究-現行のシラバス分析による現状考察と今後の課題-2008

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部) 第57巻第1号

      Pages: 7-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530786
  • [Presentation] 「児童画の評価プロセスは評価者の目的によって変わるか?アイトラッカーを用いた美的感情・美的判断・教育的判断時の選択的注意の検討」2022

    • Author(s)
      有原穂波 清水由紀 小澤基弘
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01664
  • [Presentation] 美術に関する専門性が絵画の評価に与える影響の検討.2021

    • Author(s)
      有原穂波・小澤基弘・清水由紀
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01664
  • [Presentation] 図工・美術科教員の教師力育成のための教員研修プログラム構築に向けてⅠ―図工の授業に関する教師の困りごとのりサーチ結果から―2017

    • Author(s)
      萩生田伸子・小澤基弘・有原 穂波・八桁健
    • Organizer
      美術科教育学会 静岡大会
    • Place of Presentation
      静岡県コンベンションアーツセンター「グランシップ」(静岡県静岡市)
    • Year and Date
      2017-03-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13569
  • [Presentation] 図工・美術科教員の教師力育成のための教員研修プログラム構築に向けてⅠ―図工の授業に関する教師の困りごとのりサーチ結果から―2017

    • Author(s)
      萩生田伸子・小澤基弘・有原 穂波・八桁健
    • Organizer
      美術科教育学会 静岡大会
    • Place of Presentation
      静岡県コンベンションアーツセンター「グランシップ」(静岡県静岡市)
    • Year and Date
      2017-03-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Presentation] 教員養成における教科専門の意味を改めて問う22016

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Organizer
      日本教科内容学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学(新潟県上越市)
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Presentation] Integrating Politique and cognitive science to analyze the creativity learning process in a drawing course for art education majors2016

    • Author(s)
      Motohiro KOZAWA
    • Organizer
      Art Learning and Creativity:Contemporary Issues in Formal and Informal Settings
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス小柴ホール(東京都文京区)
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13569
  • [Presentation] 小学校の朝活動における描画(スケッチ)に関する研究 Ⅲ2016

    • Author(s)
      萩生田 伸子,小澤 基弘,八桁 健,有原 穂波,荒田 真弥
    • Organizer
      第38回美術科教育学会 大阪大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学(大阪府・大阪市)
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Presentation] 教員養成における教科専門の意味を改めて問う2016

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Organizer
      上越教育大学
    • Place of Presentation
      上越教育大学(新潟県上越市)
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13569
  • [Presentation] アメリカ合衆国オレゴン州の一小学校における図画工作授業の取り組み2016

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Presentation] The Relationship between Children's Attitudes to Drawings and Free Descriptions of Questionnaire2016

    • Author(s)
      Nobuko Hagiuda, Motohiro Kozawa
    • Organizer
      ICP2016 YOKOHAMA
    • Place of Presentation
      神奈川県 PACIFICO Yokohama in Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01988
  • [Presentation] アメリカ合衆国オレゴン州の一小学校における図画工作授業の取り組み2016

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13569
  • [Presentation] 小学校の朝活動における描画(スケッチ)に関する研究 Ⅲ2016

    • Author(s)
      萩生田 伸子,小澤 基弘,八桁 健,有原 穂波
    • Organizer
      第38回 美術科教育学会 大阪大会
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2016-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Presentation] The Relationship between Children's Attitudes to Drawings and Free Descriptions of Questionnaire2016

    • Author(s)
      Nobuko Hagiuda, Motohiro Kozawa
    • Organizer
      ICP2016 Yokohama
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13569
  • [Presentation] 「ドローイングを手立てとした大学の絵画授業におけるSNS利用の可能性とその効果についての実践的考察Ⅰ」2014

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Organizer
      第53回大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      福井大学(福井県)
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Presentation] 教員養成学部の絵画教育におけるSNS利用の可能性とその効果についての実践的考察2014

    • Author(s)
      小澤基弘・八桁健
    • Organizer
      第53回大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Presentation] The Practical Approach for the Self-Reflection at Drawing Class of two Universities through the Practice of Communication by way of SNS.2014

    • Author(s)
      Motohiro Kozawa, & Ken Yageta,
    • Organizer
      The 9th East Asia International Symposium on Teacher Education
    • Place of Presentation
      Korea National University of Education, Cheongju, Korea
    • Year and Date
      2014-11-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Presentation] 教員養成学部の絵画教育における省察的実践についての研究Ⅳ2014

    • Author(s)
      横地早和子八桁健・小澤基弘
    • Organizer
      第53回大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Presentation] 教員養成学部の絵画教育における省察的実践に関する研究II2012

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Presentation] 教員養成大学・学部の絵画教育における省察的実践についての研究I2011

    • Author(s)
      小澤基弘
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Presentation] 教員養成学部の絵画教育における省察的実践についての研究III

    • Author(s)
      横地早和子・八桁健・小澤基弘
    • Organizer
      第52回大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • [Presentation] 小学校の朝活動における描画が創造性育成に及ぼす効果についての研究II

    • Author(s)
      八桁健・小澤基弘
    • Organizer
      第52回 大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Presentation] 小学校の朝活動における描画が創造性育成に及ぼす効果についての研究II

    • Author(s)
      八桁健・小澤基弘
    • Organizer
      第52回大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243087
  • 1.  萩生田 伸子 (70292638)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 2.  野村 亮太 (70546415)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  有原 穂波 (50855442)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 4.  OKADA Takeshi (70281061)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 5.  IKEUCHI Itsuro (10324138)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  KATO Osamu (20302515)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  ZBIGNIEW Struzik (10422388)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  Matsurura Nobutaka (70157353)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  Okumura Takaaki (80413904)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  Tomiyasu Keji (70180180)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  綿貫 啓一 (30212327)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  清水 由紀 (30377006)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 13.  YAGETA Ken
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 14.  SAKAI Takafumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  ANDO Kenta
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi