• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

HORIBA Yukie  堀場 裕紀江

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

堀場 裕紀江  ホリバ ユキエ

Less
Researcher Number 40316831
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 神田外語大学, 言語科学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 神田外語大学, 言語科学研究科, 教授
2011: 神田外語大学, 大学院・言語科学研究科, 教授
2005 – 2011: 神田外語大学, 言語科学研究科, 教授
2009: 神田外語大学, 大学院・言語科学研究科, 教授
2006: Kanda University of International Studies, Graduate School of Language science, Professor, 大学院・言語研究科, 教授 … More
2006: 神田外語大学, 大学院言語研究科, 教授
2004 – 2005: 神田外語大学, 大学院・言語科学研究科, 教授
2004: 神田外語大学, 大学院・言語科学研究科・言語科学研究センター, 教授,研究員
2004: Kanda University of International Studies, Graduate School of Language Sciences, Professor, 大学院・言語科学研究科・言語科学研究センター・教授, 研究員
2003: 神田外語大学, 大学院・言語科学研究科, 助教授
2003: 神田外語大学, 言語科学研究科・言語科学研究センター, 助教授
2002: 神田外語大学, 言語科学研究科・言語科学研究センター・助教授, 研究員 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Japanese language education / Japanese language education
Except Principal Investigator
Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
英語 / 日本語 / 第二言語 / 読解タスク / 言語テスト / テクスト理解 / 語彙 / 学習 / 母語背景 / 語彙力 … More / ビリーフ / language proficiency / discourse-syntax interface / reading comprehension assessment / linguistic theory / text's informational structure / vocabulary knowledge / language processing / text understanding / 文法 / 言語運用 / ディスコースの情報構造 / 結束性 / 統語構造と削除現象 / 語彙力と読解力の相関 / 読解力の評価 / 語彙知識の広さと深さ / テクスト構造 / 言語習熟度 / ディスコースと統語のインターフェイス / 読解テスト / 言語理論 / テクストの情報構造 / 語彙知識 / 言語処理 / 地域性 / テンス・アスペクト / アスペクト / アクセント / 読解 / 語彙知識の多面性 / 英文読解 / タスク / 語彙・語彙知識 / テンスとアスペクト / 方言 / 第二言語習得 … More
Except Principal Investigator
語彙 / 小学校英語 / 指導者資格認定 / 言語能力評価 / カリキュラム開発 / 英語運用能力 / 指導者養成・研修 / 早期英語教育 / qualifying language teachers / assessment of language ability / English teaching at primary level / curriculum development / English language ability / investigation of language teachers / teacher education / English for Young Learners / 指導者の実態調査 / first language acquisition / corpus / second language acquisition / English reading / vocabulary / チャンク / コロケーション / ハイパーテキスト / 第一言語習得 / コーパス / 第二言語習得 / 英文読解 / 外国人看護師 / 英語 / テクスト理解 / 日本語 / 看護師国家試験 / 第二言語習得理論 / 小学校英語活動 / 英語教育 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (153 results)
  • Co-Researchers

    (21 People)
  •  Effects of language background and belief on goal-oriented reading: An empirical studyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      堀場 裕紀江
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kanda University of International Studies
  •  text comprehension and vocabulary difficulty of the national nurse's examination vs. NCLEX-RN : the appropriateness of the language

    • Principal Investigator
      FUKAYA Keiko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tsuda College
      St. Luke's College of Nursing
  •  Lexicon and text understanding : Multidimensional word knowledge and word meaning in text/discourse comprehensionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HORIBA Yukie
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Kanda University of International Studies
  •  A study of English language teacher education for young learners in Japan : Developing new strategies

    • Principal Investigator
      KOBAYASHI Miyoko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kanda University of International Studies
  •  A study of English language teacher education for young learners in Japan

    • Principal Investigator
      KOBAYASHI Miyoko
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Graduate School of Language Sciences, Kanda University of International Studies
  •  Vocabulary in Context: Psycholinguistic, Corpus Linguistic and Pedagogical Perspectives

    • Principal Investigator
      FUKAYA Keiko
    • Project Period (FY)
      2003 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      St.Luke's College of Nursing
  •  Text Understanding and Learning : The Effects of Text's Linguistic Features on Comprehension and MemoryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HORIBA Yukie
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Graduate School of Language Sciences, Kanda University of International Studies

All 2023 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Research and Implementation2012

    • Author(s)
      Horiba, Yukie、Fukaya, Keiko
    • Publisher
      Benjamin's Publishing Company
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Book] Chapter 5 : Effects of task instructions on text processing and learning in a Japanese EFL college nursing setting A.Shehadeh & C.Coombe (Eds.), Task-based language teaching in foreign language contexts : Research and implementation2012

    • Author(s)
      Horiba, Y., Fukaya. K.
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      John Benjamins Publishing
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Book] Task-Based Language Teaching in Foreign Language Contexts : Research and Implementation2012

    • Author(s)
      Yukie Horiba, Keiko Fukaya
    • Publisher
      John Benjamin's Publishing Company(現在印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Book] Reading in Japanese as a second language. In Handbook of Japanese Psycholinguistics.2003

    • Author(s)
      Horiba, Y.
    • Publisher
      Cambridge University Press
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320071
  • [Book] Effects of task instructions on text processing and learning in a Japanese EFL college nursing setting, Task-based language teaching in foreign language contexts : Research and implementation

    • Author(s)
      Horiba, Y., & Fukaya. K., A. Shehadeh & C. Coombe
    • Publisher
      John Benjamins Publishing(印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Book] (Researching task-based language learning and teaching in EFL contexts)Effects of task instructions on text processing and learning.(A.Shehadeh, C.Coombe (Eds.)). 査読有

    • Author(s)
      Horiba, Y., Fukaya. K.
    • Publisher
      John Benjamins Publishing (印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Journal Article] Word knowledge and its relation to text comprehension : A comparative study of Chinese-and Korean-speaking L2 learners and L1 speakers of Japanese2012

    • Author(s)
      Horiba, Y
    • Journal Title

      The Modern Language Journal

      Volume: 96 Pages: 108-121

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Journal Article] Word knowledge and its relation to text comprehension : A comparative study of Chinese- and Korean-speaking L2 learners and L1 speakers of Japanese2012

    • Author(s)
      Horiba, Y.
    • Journal Title

      The Modern Language Journal

      Volume: 96 Pages: 108-121

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Journal Article] 語彙知識の多面性はL2日本語読解にどうかかわるか2012

    • Author(s)
      堀場裕紀江・山方純子・西菜穂子・李榮・田所直子
    • Journal Title

      Scientific Approaches to Language

      Volume: 11 Pages: 215-239

    • NAID

      110009433128

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Journal Article] 語彙知識の多面性はL2日本語読解にどうかかわるか2012

    • Author(s)
      堀場裕紀江・山方純子・西菜穂子・李榮・田所直子
    • Journal Title

      Scientific Approaches to Language(神田外語大学言語科学センター紀要)

      Volume: 11 Pages: 215-239

    • NAID

      110009433128

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Journal Article] 看護師国家試験における外国人候補者のテストパフォーマンス-テスト提示条件とテスト問題の影響を日本人看護師・日本人大学生との比較から探る2011

    • Author(s)
      堀場裕紀江、深谷計子
    • Journal Title

      神田外語大学院紀要言語科学研究

      Volume: 17 Pages: 67-86

    • NAID

      110008439969

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Journal Article] 看護師国家試験における外国人看護師のテストパフォーマンス:テスト提示条件とテスト問題の影響を日本人看護師・日本人大学生との比較から探る2011

    • Author(s)
      堀場裕紀江・深谷計子
    • Journal Title

      言語科学研究(神田大学大学院紀要)

      Volume: 17 Pages: 67-85

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Journal Article] 日本語学習者の語彙知識の多面性:中国語母語話者の場合2011

    • Author(s)
      堀場裕紀江・西菜穂子・松本順子・鈴木秀明・李榮・山方純子
    • Journal Title

      Scientific Approaches to Language(神田外語大学言語科学センター紀要)

      Volume: 10 Pages: 49-83

    • NAID

      110008585231

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Journal Article] 日本語学習者の語彙知識の多面性-中国語母語話者の場合-2011

    • Author(s)
      堀場裕紀江・西菜穂子・松本順子・鈴木秀明・李榮・山方純子
    • Journal Title

      Scientific Approaches to Language

      Volume: 10 Pages: 49-83

    • NAID

      110008585231

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Journal Article] 外国人看護師候補者のテストパフォーマンス--テスト提示条件とテスト問題の影響を日本人看護師と日本人大学生との比較から探る2011

    • Author(s)
      堀場裕紀江、深谷計子
    • Journal Title

      神田外語大学大学院紀要

      Volume: 17 Pages: 67-85

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Journal Article] 看護師国家試験における外国人看護師のテストパフォーマンス-テスト提示条件とテスト問題の影響を日本人看護師・日本人大学生との比較から探る-2011

    • Author(s)
      堀場裕紀江・深谷計子
    • Journal Title

      言語科学研究

      Volume: 17 Pages: 67-85

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Journal Article] インドネシア人看護師候補者への日本語指導:ある病院での実践から2011

    • Author(s)
      池田敦史、深谷計子、堀場裕紀江
    • Journal Title

      聖路加看護大学紀要

      Volume: 37 Pages: 15-18

    • NAID

      120006977803

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Journal Article] 日本語学習者の語彙知識の多面性:中国語母語話者の場合2011

    • Author(s)
      堀場裕紀江・西菜穂子・松本順子・鈴木秀明・李榮・山方純子
    • Journal Title

      Scientific Approaches to Language(10.神田外語大学言語科学センター)

    • NAID

      110008585231

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Journal Article] インドネシア人看護師候補者への日本語指導-ある病院での実践から2011

    • Author(s)
      池田敦史、深谷計子、堀場裕紀江
    • Journal Title

      聖路加看護大学紀要

      Volume: 37 Pages: 15-18

    • NAID

      120006977803

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Journal Article] インドネシア人看護師候補者への日本語指導:ある病院での実践から2011

    • Author(s)
      池田敦史・深谷計子・堀場裕紀江
    • Journal Title

      聖路加看護大学学紀要

      Volume: 37 Pages: 15-18

    • NAID

      120006977803

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Journal Article] 経済連携協定に基づき来日した看護師候補生の現状と問題点2010

    • Author(s)
      池田敦史、深谷計子、堀場裕紀江、菱田治子
    • Journal Title

      聖路加看護大学紀要

      Volume: 36 Pages: 86-90

    • NAID

      120006977813

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Journal Article] 経済連携協定に基づき来日した看護師候補生の現状と問題点2010

    • Author(s)
      池田敦史・深谷計子・堀場裕紀江・菱田治子
    • Journal Title

      聖路加看護大学紀要 36

      Pages: 86-90

    • NAID

      120006977813

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Journal Article] インドネシア人看護師にとっての日本看護師国家試験の困難点-言語の問題か、専門知識の問題か2010

    • Author(s)
      堀場裕紀江、深谷計子
    • Journal Title

      世界日語教育大会台湾大会予稿集

      Pages: 1-9

    • NAID

      120006994516

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Journal Article] 経済連携協定に基づき来日した看護師候補生の現状と問題点2010

    • Author(s)
      池田敦史・深谷計子・堀場裕紀江・菱田治子
    • Journal Title

      聖路加看護大学紀要 36

      Pages: 86-90

    • NAID

      120006977813

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Journal Article] 文脈文の複雑さが文法項目の理解に及ぼす影響-母語背景の異かる第2言語学習者の比較から-2008

    • Author(s)
      堀場 裕紀江・松本 順子
    • Journal Title

      Scientific Approaches to Language, 神田外語大学言語科学研究センター紀要

      Pages: 181-208

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19320085
  • [Journal Article] 第2言語学習者の言語知識と読解における母語背景の影響2008

    • Author(s)
      堀場 裕紀江・小林 ひとみ・松本 順子・鈴木 秀明
    • Journal Title

      言語科学研究, 神田大学大学院紀要 9

      Pages: 27-48

    • NAID

      110007041076

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19320085
  • [Journal Article] 日本語学習者の語彙知識の広さと深さ-中国語母語話者と日本語母語話者の比較-2007

    • Author(s)
      松本 順子・堀場 裕紀江
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究 10

      Pages: 10-27

    • NAID

      40015836938

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19320085
  • [Journal Article] Learning from text : Effects of language competence and topic familiarity2007

    • Author(s)
      Horiba, Y., Fukaya, K.
    • Journal Title

      「心理言語学およびコーパス言語学的アプローチによる英文読解中心の語彙習得研究」科学研究費(基盤研究(B)研究報告書)(聖路加看護大学)

      Pages: 23-30

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] The effect of task on second language reading comprehension and Vocabulary learning.2007

    • Author(s)
      Fukaya, K., Horiba, Y.
    • Journal Title

      「心理言語学およびコーパス言語学的アプローチによる英文読解中心の語彙習得研究」科学研究費(基盤研究(B)研究報告書)(聖路加看護大学)

      Pages: 1-22

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] Learning from text: Effects of language competence and topic familiarity.2007

    • Author(s)
      Horiba, Y., Fukaya, K.
    • Journal Title

      『「心理言語学およびコーパス言語学的アプローチによる英文読解中心の語彙習得研究」科学研究費(基盤研究(B)研究報告書)』聖路加看護大学

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] The effect of task on second language reading comprehension and vocabulary learning.2007

    • Author(s)
      Horiba, Y., Fukaya, K.
    • Journal Title

      『「心理言語学およびコーパス言語学的アプローチによる英文読解中心の語彙習得研究」科学研究費(基盤研究(B)研究報告書)』聖路加看護大学

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] The effect of task on second language reading comprehension and vocabulary learning.2007

    • Author(s)
      Fukaya K., Horiba Y.
    • Journal Title

      Vocabulary Learning and Reading : Psycholinguistic and corpuslinguistic approaches.[Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B)(K.Fukaya (Ed.))(St, Luke's College of Nursing.)

      Pages: 1-22

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] Learning from text : Effects of language competence and topic familiarity.2007

    • Author(s)
      Horiba Yukie, Fukaya K.
    • Journal Title

      Vocabulary Learning and Reading : Psycholinguistic and corpuslinguistic approaches. [Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B) (K.Fukaya (Ed.))(St, Luke's College of Nursing

      Pages: 23-30

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] 英文読解と語彙習得におけるタスクの影響2006

    • Author(s)
      堀場 裕紀江, 深谷 計子
    • Journal Title

      聖路加看護大学紀要 32

      Pages: 11-19

    • NAID

      120006977867

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320071
  • [Journal Article] The effect of task on second language reading comprehension and vocabulary learning.2006

    • Author(s)
      Fukaya, K., Horiba, Y.
    • Journal Title

      Tsuda Journal of Language and Culture 21

      Pages: 80-92

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] The effect of task on second language reading comprehension and vocabulary learning.2006

    • Author(s)
      Horiba, Y., Fukaya, K.
    • Journal Title

      Tsuda Journal of Language and Culture. 21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] 英文読解と語彙習得におけるタスクの影響2006

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 深谷計子
    • Journal Title

      聖路加看護大学紀要 32

      Pages: 11-19

    • NAID

      120006977867

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] The effect of task on second language reading comprehension and vocabulary learning.2006

    • Author(s)
      Fukaya K., Horiba Y.
    • Journal Title

      Tsuda Journal of Language and Culture 21

      Pages: 80-92

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] Learning from text and vocabulary learning : effects of task.2006

    • Author(s)
      Horiba, Y., Fukaya, K.
    • Journal Title

      Bulletin of St.Luke's college of Nursing 32

      Pages: 11-19

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320071
  • [Journal Article] Nihongo gakushuusha no goi chishiki no hirosa to fukasa.2006

    • Author(s)
      Horiba Y., Matsumoto J., Suzuki H.
    • Journal Title

      Studies in Language Sciences. Graduate School of Language Sciences, Kanda University of International Studies. 12

      Pages: 1-26

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] 英文読解と語彙習得におけるタスクの影響2006

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 深谷計子
    • Journal Title

      聖路加看護大学紀要 32号

      Pages: 11-19

    • NAID

      120006977867

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320071
  • [Journal Article] The effect of task on L2 reading comprehension and vocabulary learning.2006

    • Author(s)
      Fukaya, K., Horiba, Y.
    • Journal Title

      Tsuda Journal of Language and Culture 21

      Pages: 80-92

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320071
  • [Journal Article] 日本語学習者の語彙知識の広さと深さ2006

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 松本順子, 鈴木秀明
    • Journal Title

      神田外語大学大学院紀要 12

      Pages: 1-26

    • NAID

      110004868246

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] Eibun dokkai to goi shuutoku niokeru tasuku no eikyoo.2006

    • Author(s)
      Horiba Yukie, Fukaya K.
    • Journal Title

      The Journal of St. Luke's College of Nursing 32

      Pages: 11-19

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] The effect of task on L2 reading comprehension and vocabulary learning2006

    • Author(s)
      Fukaya, K., Horiba, Y.
    • Journal Title

      津田塾大学言語文化研究所報 21

      Pages: 80-92

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320071
  • [Journal Article] Effects of language competence and topic familiarity2006

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 深谷計子
    • Journal Title

      Task-Based Language Teaching Conference Proceedings Online

      Pages: 5-5

    • NAID

      120006994515

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320071
  • [Journal Article] 日本語学習者の語彙の広さを測る2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江(共著)
    • Journal Title

      平成16年度 日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(基盤研究(B)(2)研究報告書「テクスト理解と学習」

      Pages: 15-26

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] Reading in Japanese as a second language.2005

    • Author(s)
      Horiba, Y.
    • Journal Title

      Handbook of Japanese Psycholinguistics. (In M. Nakayama, R. Mazuka, & Y. Shirai (Eds.)) (Cambridge University Press)

      Pages: 173-178

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] 読解における概念処理と言語処理の関係-母語背景による影響-2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江
    • Journal Title

      平成16年度 日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(基盤研究(B)(2))研究報告書「テクスト理解と学習」

      Pages: 1-14

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] 日本語学習者の語彙の広さを測る2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 鈴木秀明, 小林ひとみ, 松本順子
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書)(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 15-26

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] 読解タスクと語彙習得2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 深谷計子
    • Journal Title

      「心理言語学およびコーバス言語学的アプローチによる英文読解中心の語彙習得研究」科学研究費(基盤研究(B))研究報告書(深谷計子(編))(聖路加看護大学)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Dokkai ni okeru gainen-shori to gengo-shori no kankei : bogo-haikei ni yoru eikyoo (The relationship between conceptual processing and linguistic processing in reading : The effect of language background).2005

    • Author(s)
      Horiba Yukie
    • Journal Title

      Text understanding and learning : The effects of text's linguistic features on comprehension and memory [Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B) (Y. Horiba (Ed.)) (Kanda University of International Studies.) (2)

      Pages: 1-14

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Dokkai tasuku to goi-shuutoku (Reading task and vocabulary acquisition).2005

    • Author(s)
      Horiba Yukie, Fukaya K
    • Journal Title

      Vocabulary Learning and Reading : Psycholinguistic and corpus-linguistic approaches. [Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B) (K. Fukaya (Ed.)) (St. Luke's College of Nursing)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Daini gengo dokkai ni kakawaru goi-chishiki.2005

    • Author(s)
      Horiba Yukie., Kobayashi H., Matsumoto J., Suzuki H.
    • Journal Title

      Text Understanding and Learning. [Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B) (Y.Horiba (Ed.))(Kanda University of International Studies.) (2)

      Pages: 41-54

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] 日本語学習者の語彙の広さを測る2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江(共著)
    • Journal Title

      平成16年度 日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(基盤研究(B)(2))研究報告書「テクスト理解と学習」

      Pages: 15-26

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] 日本語学習者の語彙知識の特徴-広さと深さの観点から-2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 松本順子, 鈴木秀明, 小林ひとみ
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書)(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 27-40

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] 語彙タスクと語彙習得2005

    • Author(s)
      堀場 裕紀江
    • Journal Title

      科研中間報告書 心理言語学およびコーパス言語学的アプローチによる英文読解中心の語彙習得研究

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320071
  • [Journal Article] 日本語学習者の語彙の広さを測る2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 鈴木秀明, 小林ひとみ, 松本順子
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 15-26

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Dokkai ni okeru gainen-shori to gengo-shori no kankei. -bogo-haikei ni yoru eikyoo.-2005

    • Author(s)
      Horiba Yukie.
    • Journal Title

      Text Understanding and Learning. [Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B) (Y.Horiba (Ed.))(Kanda University of International Studies.) (2)

      Pages: 27-40

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] Nihongo-gakushuusha no goi no hirosa o hakaru (Testing the breadth of vocabulary in Japanese as a second language).2005

    • Author(s)
      Horiba Yukie, Suzuki H, Matsumoto J, Kobayashi H
    • Journal Title

      Text understanding and learning [Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B) (Y. Horiba (Ed.)) (Kanda University of International Studies) (2)

      Pages: 15-26

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Dokkai ni okeru gainen-shori to gengo-shori no kankei. -bogo-haikei ni yoru eikyoo.-2005

    • Author(s)
      Horiba Yukie.
    • Journal Title

      Text Understanding and Learning.[Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B) (Y.Horiba (Ed.))(Kanda University of International Studies.) (2)

      Pages: 1-14

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] 第二言語読解にかかわる語彙知識2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 小林ひとみ, 松本順子, 鈴木秀明
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書)(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 41-54

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] 読解タスクと語彙習得2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 深谷計子
    • Journal Title

      「心理言語学およびコーパス言語学的アプローチによる英文読解中心の語彙習得研究」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書)(深谷計子(編))(聖路加看護大学)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] 読解タスクと語彙習得2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江(共著)
    • Journal Title

      平成16年度 日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(基盤研究(B))研究報告書「心理言語学およびコーパス言語学的アプローチによる英文読解中心の語彙習得研究」

      Pages: 30-51

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] 第二言語読解にかかわる語彙知識2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 小林ひとみ, 松本順子, 鈴木秀明
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 41-54

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] 読解における概念処理と言語処理の関係-母語背景による影響-2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習-テクストの言語の特徴が理解と記憶に与える効果について-」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] 読解タスクと語彙習得2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江(共著)
    • Journal Title

      平成16年度 日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(基盤研究(B))研究報告書「心理言語学およびコーパス言語学的アプローチによる英文読解中心の語彙習得研究」 (印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] Learning from text : effects of language competence and topic familiarity2005

    • Author(s)
      Horiba, Y., Fukaya, K.
    • Journal Title

      TBLT2005 Proceedings Online

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320071
  • [Journal Article] Nihongo gakushuusha no goi no hirosa wo hakaru.2005

    • Author(s)
      Horiba Yukie., Suzuki H., Matsumoto J., Kobayashi H.
    • Journal Title

      Text Understanding and Learning. [Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B) (Y.Horiba (Ed.))(Kanda University of International Studies.) (2)

      Pages: 15-26

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] Reading in Japanese as a second language.2005

    • Author(s)
      Horiba, Y.
    • Journal Title

      Handbook of Japanese Psycholinguistics.(In M.Nakayama, R.Mazuka, Y.Shirai(Eds.))(Cambridge University Press.)

      Pages: 173-178

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] 読解における概念処理と言語処理の関係-母語背景による影響-2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習-テクストの言語の特徴が理解と記憶に与える効果について-」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書)(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 1-14

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] 日本語学習者の語彙知識の特徴-広さと深さの観点から-2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江(共著)
    • Journal Title

      平成16年度 日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(基盤研究(B)(2))研究報告書「テクスト理解と学習」

      Pages: 27-40

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] 第二言語読解にかかわる語彙の語彙知識2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江(共著)
    • Journal Title

      平成16年度 日本学術振興会 科学研究費補助金 基盤研究(基盤研究(B)(2))研究報告書「テクスト理解と学習」

      Pages: 41-54

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] Learning from text : Effects of language competence and topic familiarity.2005

    • Author(s)
      Horiba, Y., Fukaya, K.
    • Journal Title

      International Conference on Task-Based Language Teaching Proceedings

      Pages: 1-9

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] Dainigengo-dokkai ni kakawaru goichishiki (Vocabulary knowledge in second language reading).2005

    • Author(s)
      Horiba Yukie, Kobayashi H, Matsumoto J, Suzuki H
    • Journal Title

      Text understanding and learning [Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B) (Y. Horiba (Ed.)) (Kanda University of International Studies) (2)

      Pages: 41-54

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Nihongo-gakushuusha no goi-chishiki no tokuchoo : hirosa to hukasa no kanten kara (Japanese-as-a-second-language learner's vocabulary knowledge : Breadth and depth).2005

    • Author(s)
      Horiba Yukie, Matsumoto J, Suzuki H, Kobayashi H
    • Journal Title

      Text understanding and learning [Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B) (Y. Horiba (Ed.)) (Kanda University of International Studies) (2)

      Pages: 27-40

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Dokkai tasuku to goi-shuutoku.2005

    • Author(s)
      Horiba Yukie, Fukaya K.
    • Journal Title

      Vocabulary Learning and Reading : Psycholinguistic and corpuslinguistic approaches. [Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B)(K.Fukaya (Ed.)(St, Luke' s College of Nursing.)

      Pages: 30-51

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] Learning from text : Effects of language competence and topic familiarity.2005

    • Author(s)
      Horiba Yukie, Fukaya K.
    • Journal Title

      International Conference on Task-Based Language Teaching Proceedings

      Pages: 1-9

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] Learning from text : effects of language competence and topic familiarity.2005

    • Author(s)
      Horiba, Y., Fukaya, K.
    • Journal Title

      TBLT 2005 Proceedings (on line)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320071
  • [Journal Article] Reading in Japanese as a second language.2005

    • Author(s)
      Horiba Yukie.
    • Journal Title

      Handbook of Japanese Psycholinguistics(M.Nakayama, R.Mazuka, Y.Shirai (Eds.))(Cambridge University Press)

      Pages: 173-178

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] 日本語学習者の語彙知識の特徴-広さと深さの観点から-2005

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 松本順子, 鈴木秀明, 小林ひとみ
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 27-40

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] 文脈の複雑さが文法項目の理解に及ぼす影響2004

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 鈴木秀明, 松本順子, 小林ひとみ
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習-テクストの言語の特徴が理解と記憶に与える効果について-」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 25-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Reading in Japanese as a second language2004

    • Author(s)
      Hotiba, yukie
    • Journal Title

      M.Nakayama, R.Mazuka, & Y.Shirai(Eds.), Handbook of Japanese Psycholinguistics. New York : Cambridge University Press

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] 日本語説明文のテクストの一貫性が理解に及ぼす効果2004

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 松本順子, 小林ひとみ, 鈴木秀明
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習」科学研究費(基盤研究(B)(2))研究報告書(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 15-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Reading in Japanese as a second language2004

    • Author(s)
      Horiba, Yukie
    • Journal Title

      Handbook of Japanese Psycholinguistics. (M.Nakayama, R.Mazuka, Y.Shirai (Eds.))(New York : Cambridge University Press.)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Bunmyakubun no fukuzatsusa ga bunpoo-koomoku no rikai ni oyobosu eikyoo (The effect of syntactic complexity of the contextual sentence on understanding of a grammar item included in the sentence).2004

    • Author(s)
      Horiba Yukie, Suzuki H, Matsumoto J, Kobayashi H
    • Journal Title

      Text understanding and learning [Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B) (Y. Horiba (Ed.)) (Kanda University of International Studies.) (2)

      Pages: 25-32

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] 文脈文の複雑さが文法項目の理解に及ぼす影響2004

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 鈴木秀明, 松本順子, 小林ひとみ
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書)(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 25-32

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] 第2言語としての日本語の語彙と文法の習得-中国語話者と英語話者の比較-2004

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 小林ひとみ, 松本順子, 鈴木秀明
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書)(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 1-14

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Dainigengo to shite no nihongo no goi to bunpoo no shuutoku : chuugokugo-washa to eigo-washa no hikaku (Acquisition of vocabulary and grammar in Japanese as a second language : A comparison between Chinese-speaking learners and English-speaking learners).2004

    • Author(s)
      Horiba Yukie, Kobayashi H, Matsumoto J, Suzuki H
    • Journal Title

      Text understanding and learning [Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B) (Y. Horiba (Ed.) (Kanda University of International Studies.) (2)

      Pages: 1-14

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] 第2言語としての日本語の語彙と文法の習得-中国語話者と英語話者の比較-2004

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 小林ひとみ, 松本順子, 鈴木秀明
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習-テクストの言語の特徴が理解と記憶に与える効果について-」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Nihongo-setsumeibun no tekusuto no ikkansei ga rikai ni oyobosu kooka (The effects of text coherence on comprehension of expository text).2004

    • Author(s)
      Horiba Yukie, Matsumoto J, Kobayashi H, Suzuki H
    • Journal Title

      Text understanding and learning [Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B) (Y. Horiba (Ed.)) (Kanda University of International Studies.) (2)

      Pages: 15-24

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Reading in Japanese as a second language.2004

    • Author(s)
      Horiba Yukie
    • Journal Title

      Handbook of Japanese Psycholinguistics. (M. Nakayama, R. Mazuka, Y. Shirai (Eds.)) (New York (Cambridge University Press.))

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Reading in Japanese as a second language.2004

    • Author(s)
      Horiba, Yukie
    • Journal Title

      書名:Handbook of Japanese Psycholinguistics.(編者:M.Nakayama, R.Mazuka, Y.Shirai(Eds.))

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320075
  • [Journal Article] 日本語説明文のテクストの一貫性が理解に及ぼす効果2004

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 松本順子, 小林ひとみ, 鈴木秀明
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書)(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 15-24

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Reading in Japanese as a second language2003

    • Author(s)
      Horiba, Y.
    • Journal Title

      Handbook of Japanese Psycholinguistics.(Cambridge University Press)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320071
  • [Journal Article] Reading in Japanese as a second language : A review of empirical research.2003

    • Author(s)
      Horiba Yukie
    • Journal Title

      Scientific Approaches to Language (Center for Language Sciences, Kanda University of International Studies.) 2

      Pages: 53-77

    • NAID

      110001004281

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Nihongogakushuusha no goi-nooryoku to bunpoo-nooryoku no tokuchoo (Characteristics of vocabulary and grammar knowledge of Japanese-as-a-second-language learners).2003

    • Author(s)
      Horiba Yukie, Matsumoto J, Kobayashi H, Negishi K, Suzuki H, Hosoi H
    • Journal Title

      Text understanding and learning [Research Report]. Grant-in-aid for scientific research (B) (Y. Horiba (Ed.)) (Kanda University of international Studies.) (2)

      Pages: 1-22

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Reading in Japanese as a second language : A review of empirical research2003

    • Author(s)
      Horiba, Y.
    • Journal Title

      Scientific Approaches to Language 2

      Pages: 53-78

    • NAID

      110001004281

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15320071
  • [Journal Article] Reading in Japanese as a second language : A review of empirical research2003

    • Author(s)
      Horiba, Yukie
    • Journal Title

      Scientific Approaches to Language. (Center for Language Sciences, Kanda University of International Studies.) 2

      Pages: 53-77

    • NAID

      110001004281

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] 日本語学習者の語彙能力と文法能力の特徴2003

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 松本順子, 小林ひとみ, 根岸佳代, 鈴木秀明, 細井洋実
    • Journal Title

      「テクスト理解と学習」科学研究費(基盤研究(B)(2)研究報告書)(堀場裕紀江(編))(神田外語大学)

      Pages: 1-22

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] 第2言語としての日本語リーディング研究:その現状と展望2002

    • Author(s)
      堀場裕紀江
    • Journal Title

      第2言語としての日本語の習得研究(Acquisition of Japanese as a Second Language) 5

      Pages: 108-132

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Dainigengo to shite no nihongo-reading-kenkyuu : sono genjoo to tenboo (Research on reading in Japanese as a second language: Contexts and possibilities for the future).2002

    • Author(s)
      Horiba Yukie
    • Journal Title

      Acquisition of Japanese as a Second Language 5

      Pages: 108-132

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14380119
  • [Journal Article] Word knowledge and its relation to text comprehension : A comparative study of Chinese- and Korean-speaking L2 learners and L1 speakers of Japanese.

    • Author(s)
      Horiba, Y.
    • Journal Title

      The Modern Language Journal. 印刷中

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] 大学生の論説文読解における認知処理と内容理解ー語彙力とトピックによる影響ー2023

    • Author(s)
      堀場裕紀江・西菜穂子・山方純子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00683
  • [Presentation] Task-induced strategic processing in L2 reading and writing2012

    • Author(s)
      Horiba, Y.
    • Organizer
      AAAL (American Association for Applied Linguistics) Annual Conference
    • Place of Presentation
      米国・ボストン
    • Year and Date
      2012-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] 日本語学習者が目指すべき語彙力とは-2種類の語彙テストにおける学習者と母語話者の比較から-2012

    • Author(s)
      堀場裕紀江・西菜穂子・松本順子・李榮・山方純子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2012-05-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] 第二言語におけるテクスト理解と学習2011

    • Author(s)
      堀場裕紀江
    • Organizer
      ディスコース心理学研究部会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2011-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Linguistic problems, technical knowledge problems, and sociocultural knowledge problems the foreign nurses face in the national examination in Japan2011

    • Author(s)
      Fukaya, K., & Horiba, Y
    • Organizer
      World Congress of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      中国・北京
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Task-induced strategic processing in L2 reading and writing2011

    • Author(s)
      Horiba, Y
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      米国・ボストン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Linguistic problems, technical knowledge problems, and socio-cultural knowledge problems the foreign nurses face in the national examination in Japan2011

    • Author(s)
      Fukaya, K., Horiba, Y.
    • Organizer
      AILA (World Congress of Applied Linguistics) Annual Conference
    • Place of Presentation
      中国・北京
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] 中国語を母語とする日本語学習者の語彙知識の発達2011

    • Author(s)
      堀場裕紀江・松本順子・西菜穂子
    • Organizer
      ICJLE (International Conference on Japanese Language Education)世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      中国・天津
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Linguistic problems, technical knowledge problems, and sociocultural knowledge problems the foreign nurses face in the national examination in Japan2011

    • Author(s)
      Keiko Fukaya, Yukie Horiba
    • Organizer
      AILA(国際応用言語学会)
    • Place of Presentation
      Beijing, China
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Presentation] 中国語を母語とする日本語学習者の語彙知識の発達2011

    • Author(s)
      堀場裕紀江・松本順子・西菜穂子
    • Organizer
      International Conference on Japanese Language Education
    • Place of Presentation
      中国・天津
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Linguistic problems, technical knowledge problems, and socio-cultural knowledge problems the foreign nurses face in the national examination in Japan2011

    • Author(s)
      Keiko Fukaya, Yukie Horiba
    • Organizer
      World Congress of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Beijing China
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Presentation] Is it a linguistic problem or a knowledge problem? Test performances of Indonesian nurse-candidates in Japan2010

    • Author(s)
      Horiba, Y., Fukaya, K., Saito, T.
    • Organizer
      EUROSLA (European Second Language Association)
    • Place of Presentation
      Reggio Emilia, Italy
    • Year and Date
      2010-09-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] 外国人看護師が国家試験受験で直面する困難は、言語に関わるものか内容知識に関わるものか2010

    • Author(s)
      深谷計子・堀場裕紀江・齋藤隆・菱田治子
    • Organizer
      日本第二言語習得学会
    • Place of Presentation
      岐阜
    • Year and Date
      2010-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Second language readers' memory for narrative texts : The effect of interest and causal reasoning2010

    • Author(s)
      Yukie Horiba, Keiko Fukaya
    • Organizer
      European Second Language Association
    • Place of Presentation
      University of Modena and Reggio Emilia(Italy)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Presentation] Second language readers' memory for narrative texts : The effect of interest and causal reasoning2010

    • Author(s)
      Yukie Horiba, Keiko Fukaya
    • Organizer
      Society for Text & Discourse
    • Place of Presentation
      Chicago Illinois(USA)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Presentation] Second language readers' memory for narrative texts : The effect of interest and causal reasoning2010

    • Author(s)
      Yukie Horiba, Keiko Fukaya
    • Organizer
      Society for Text & Discourse
    • Place of Presentation
      Chicago, USA
    • Year and Date
      2010-08-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Presentation] 日本語語彙テストの開発と検証2010

    • Author(s)
      堀場裕紀江・松本順子
    • Organizer
      「言語教育学コロキアム」神田外語大学
    • Place of Presentation
      神田外語大学
    • Year and Date
      2010-02-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Second language readers' memory for narrative texts : The effect of interest and causal reasoning2010

    • Author(s)
      Horiba, Y., & Fukaya. K
    • Organizer
      Society for Text and Discourse
    • Place of Presentation
      米国・シカゴ
    • Year and Date
      2010-08-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] 第二言語学習者と母語話者の語彙知識:語項目、知識の要素、言語習熟度の影響2010

    • Author(s)
      堀場裕紀江・松本順子・西菜穂子・李榮・山方純子
    • Organizer
      International Conference on Japanese Language Education.
    • Place of Presentation
      台湾・台北
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] インドネシア人看護師にとっての日本看護師国家試験の困難点:言語の問題か、専門知識の問題か2010

    • Author(s)
      堀場裕紀江・深谷計子
    • Organizer
      ICJLE(International Conference on Japanese Language Education世界日本語教育大会)
    • Place of Presentation
      台湾、台北
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Is it a linguistic problem or a knowledge problem? Test performances of Indonesian nurse-candidates in Japan2010

    • Author(s)
      Yukie Horiba, Keiko Fukaya, Takashi Saito
    • Organizer
      European Second Language Association
    • Place of Presentation
      University of Modena and Reggio Emilia(Italy)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Presentation] 第二言語学習者と母語話者の語彙知識:語項目、知識の要素、言語習熟度の影響2010

    • Author(s)
      堀場裕紀江・松本順子・西菜穂子・李榮・山方純子
    • Organizer
      ICJLE(International Conference on Japanese Language Education世界日本語教育大会)
    • Place of Presentation
      台湾、台北
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Word knowledge of nonnative and native speakers of Japanese.2010

    • Author(s)
      Horiba, Y.
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics.
    • Place of Presentation
      米国・アトランタ
    • Year and Date
      2010-03-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] 外国人看護師が国家試験受験で直面する困難は、言語に関わるものか内容知識に関わるものか2010

    • Author(s)
      深谷計子、堀場裕紀江、齋藤隆、菱田治子
    • Organizer
      日本第二言語習得学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Presentation] Second language readers' memory for narrative texts : The effect of interest and causal reasoning2010

    • Author(s)
      Horiba, Y., Fukaya, K.
    • Organizer
      EUROSLA (European Second Language Association)
    • Place of Presentation
      Reggio Emilia, Italy
    • Year and Date
      2010-09-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Second language readers' memory for narrative texts : The effect of interest and causal reasoning2010

    • Author(s)
      Horiba, Y., Fukaya, K.
    • Organizer
      STD (Society of Text and Discourse)
    • Place of Presentation
      Chicago, USA
    • Year and Date
      2010-08-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Second language readers' memory for narrative texts : The effect of interest and causal reasoning2010

    • Author(s)
      Yukie Horiba, Keiko Fukaya
    • Organizer
      EUROSLA
    • Place of Presentation
      Reggio Emilia, Italy
    • Year and Date
      2010-09-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Presentation] インドネシア人看護師にとっての日本看護師国家試験の困難点-言語の問題か、専門知識の問題か2010

    • Author(s)
      堀場裕紀江、深谷計子
    • Organizer
      世界日語教育大会台湾大会
    • Place of Presentation
      National Chengchi University、Taipei Taiwan
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Presentation] インドネシア人看護師にとっての日本看護師国家試験の困難点-言語の問題か、専門知識の問題か-2010

    • Author(s)
      堀場裕紀江、深谷計子
    • Organizer
      世界日語教育大会台湾大会
    • Place of Presentation
      台北、台湾
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Presentation] 第二言語学習者と母語話者の語彙知識-語項目、知識の要素、言語習熟度の影響-2010

    • Author(s)
      堀場裕紀江・松本順子・西菜穂子・李榮・山方純子
    • Organizer
      International Conference on Japanese Language Education
    • Place of Presentation
      台湾・台北
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Is it a linguistic problem or a knowledge problem? Test performances of Indonesian nurse-candidates in Japan2010

    • Author(s)
      Yukie Horiba, Keiko Fukaya
    • Organizer
      EUROSLA
    • Place of Presentation
      Reggio Emilia, Italy
    • Year and Date
      2010-09-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Presentation] Word knowledge of nonnative and native speakers of Japanese2010

    • Author(s)
      Horiba, Y
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      米国・アトランタ
    • Year and Date
      2010-03-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] 英文読解における因果構造と関連語彙の影響2010

    • Author(s)
      堀場裕紀江・深谷計子
    • Organizer
      「言語教育学コロキアム」神田外語大学
    • Place of Presentation
      神田外語大学
    • Year and Date
      2010-02-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] 日本語語彙テストの開発2009

    • Author(s)
      Horiba. Y., & Matsumoto, J
    • Organizer
      Japanese Studies Association of Australia-International Conference on Japanese Language Education
    • Place of Presentation
      オーストラリア・シドニー
    • Year and Date
      2009-07-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Word knowledge and its relation to text comprehension2009

    • Author(s)
      Horiba, Y
    • Organizer
      American Educational Research Association
    • Place of Presentation
      米国・サンディエゴ
    • Year and Date
      2009-04-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Topic interest, language proficiency, relevance, and causal reasoning in L2 text comprehension2009

    • Author(s)
      Fukaya, K., Horiba, Y.
    • Organizer
      BAAL(British Association for Applied Linguistics)Annual Conference
    • Place of Presentation
      Newcastle, UK
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Topic interest, language proficiency, relevance, and causal reasoning in L2 text comprehension2009

    • Author(s)
      Fukaya, K., & Horiba, Y
    • Organizer
      British Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      英国・ニューカッスル
    • Year and Date
      2009-09-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Topic Interest, Language Proficiency, Relevance, and Causal Reasoning in L2 Text Comprehension2009

    • Author(s)
      深谷計子・堀場裕紀江
    • Organizer
      British Association for Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      Newcastle(UK)
    • Year and Date
      2009-09-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520594
  • [Presentation] 日本語語彙テストの開発2009

    • Author(s)
      Horiba, Y, Matsumoto, J
    • Organizer
      JSAA(Japanese Studies Association of Australia)-ICJLE(International Conference on Japanese Language Education)International Conference
    • Place of Presentation
      Sydney, Australia
    • Year and Date
      2009-07-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Word knowledge and its relation to text comprehension2009

    • Author(s)
      Horiba, Y.
    • Organizer
      AERA(American Educational Research Association)Annual Conference
    • Place of Presentation
      San Diego, CA, USA
    • Year and Date
      2009-04-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] 日本語語彙テストの開発2009

    • Author(s)
      Horiba. Y., Matsumoto, J.
    • Organizer
      Japanese Studies Association of Australia?International Conference on Japanese Language Education.
    • Place of Presentation
      オーストラリア・シドニー
    • Year and Date
      2009-07-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Topic interest, relevance. and causal reasoning in L2 text comprehension2009

    • Author(s)
      Horiba, Y., & Fukaya, K.
    • Organizer
      GURT(Georgetown University Round Table) Annual Conference
    • Place of Presentation
      Washington, DC, USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Task-induced strategic processing in L2 text comprehension2008

    • Author(s)
      Horiba, Y
    • Organizer
      World Congress of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      ドイツ・エッセン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] 語彙知識とテクスト理解の関係-L2日本語学習者と母語話者の比較-2008

    • Author(s)
      堀場裕紀江・松本順子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2008-05-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] 語彙知識とテクスト理解の関係 : L2日本語学習者と母語話者の比較2008

    • Author(s)
      堀場裕紀江, 松本順子
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] Task-induced strategic processing in L2 text comprehension2008

    • Author(s)
      Horiba, Yukie
    • Organizer
      AAAL(American Association for Applied Linguistics)Annual Conference
    • Place of Presentation
      Washington D.C.USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19320085
  • [Presentation] Task-induced strategic processing in L2 text comprehension2008

    • Author(s)
      Horiba, Y.
    • Organizer
      AILA(World Congress of Applied Linguistics)Conference
    • Place of Presentation
      Essen, Germany
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320073
  • [Presentation] 英文読解と語彙習得-英語力、興味、課題の影響2007

    • Author(s)
      深谷 計子・堀場 裕紀江
    • Organizer
      日本テスト学会・年次大会
    • Place of Presentation
      聖路加看護大学
    • Year and Date
      2007-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19320085
  • [Presentation] Task and strategic process stratessing in L2 text comprehension2007

    • Author(s)
      Horiba, Yukie
    • Organizer
      ST&D(The Society for Text&Discourse)AnnualConference
    • Place of Presentation
      Glasgow, Scotland
    • Year and Date
      2007-07-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19320085
  • [Presentation] L2としての日本語を学ぶ中国語話者と韓国語話者の語彙習得-知識の広さと深さの観点から-2007

    • Author(s)
      松本 順子・堀場 裕紀江
    • Organizer
      日本語教育学会・秋季大会
    • Place of Presentation
      龍谷大学
    • Year and Date
      2007-09-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19320085
  • 1.  HASEGAWA Nobuko (20208490)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  KOBAYASHI Miyoko (00364927)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 23 results
  • 3.  FUKAYA Keiko (00238445)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 48 results
  • 4.  TANAKA Makiko (40236633)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  MORITANI Hiroshi (80524173)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  MIYAMOTO Yuzuru (10448920)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  KIGAWA Yukio (50327186)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  IWAMOTO Enoku (50245289)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  MATSUMOTO Junko (30448922)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 15 results
  • 10.  SUZUKI Hideaki (10583958)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 11.  INOUE Kazuko (10052193)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  TAJIKA Hiroko (80188268)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  NARITA Masumi (50383162)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  MURASUGI Keiko (00239518)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  ISAHARA Hitoshi (20358881)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  SHOKO Haraoka (30129887)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  小西 正恵 (60247187)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  NISHI Naoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 19.  YI Young
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 20.  YAMAGATA Junko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 21.  TADOKORO Naoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi