• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yamazaki Akane  山崎 朱音

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 40609301
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 横浜国立大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 横浜国立大学, 教育学部, 准教授
2014 – 2020: 静岡大学, 教育学部, 講師
2012 – 2013: 静岡大学, 教育学部, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related / Developmental mechanisms and the body works / Physical education
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Developmental mechanisms and the body works
Keywords
Principal Investigator
指導と評価 / ひと流れの動き / 即興表現 / 創作ダンス / 動きをみる観点 / 表現系ダンス / 動きをみる力 / 表現 / 視線 / 指導力 … More / 現職教員 / 必修化 / ひとながれ / 動きの連続 / 熟練指導者 / 学習内容 … More
Except Principal Investigator
非習得型学習 / ストリートダンスの特性 / 学習内容の明確化 / リズムに乗る / 指導法モデルの開発 / 非習得型のダンス学習 / 学習指導案 / 種目特性の明確化 / 現代的なリズムのダンス / リズムダンス / 必修期 / 「ひと流れの動き」を学ぶ学習過程 / 近年の文献から捉えた「典型教材」 / 「動きをみる観点」と「動きの捉え方」の整理・照合 / 表現系ダンス「対決」の指導内容 / 未熟練指導者の実践に向けて指導案モデルを再構築 / 「ひと流れの動き」を意識させた学習課題の示し方 / 「見て分かったこと」を「やって分かること」に / 多様な質感を有する題材に「新聞紙を使った表現」 / 固有の動きを有する題材に「2人の戦い」を選定 / 示範の練習やDVD視聴の代わりとなる方法 / 「体を極限まで使う面白さ」の押さえ方 / 「繰り返し」と「動きを追い込む」の重点化 / 「戦い」と「新聞紙の表現」に共通した学び / 本時の課題と重点課題との関連性 / 指導案モデル / 動きの質感 / 変化とメリハリ / 動きの誇張 / 共通に学ばせたい内容 / 重点課題 / 学習内容 / 即興表現 / 3つの重点課題を関連させた指導 / 3つの重点課題 / これだけは学ばせたい内容 / 熟練・未熟練指導者 / 指導モデル / 表現系ダンス Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (13 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  表現系ダンスにおける即興表現を指導する際の視線と評価との関係性に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山崎 朱音
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Development of the instruction model not applying choreography in the field of Rhythm Dance

    • Principal Investigator
      田巻 以津香
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Tokai University
  •  Building the teaching model which realizes interactive and creative learning in the compulsory classes for " expressive dance"

    • Principal Investigator
      Yasue Miho
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Developmental mechanisms and the body works
    • Research Institution
      Notre Dame Seishin University
  •  Creation and verification of a curriculum to enhance the "ability to see movements" in creative dance instructionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMAZAKI Akane
    • Project Period (FY)
      2016 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Developmental mechanisms and the body works
    • Research Institution
      Yokohama National University
      Shizuoka University
  •  Preparation and application of the moving image focused on Preparation and application of the moving image focused on a sequence of movement for improvements of dance instructionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamazaki Akane
    • Project Period (FY)
      2012 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Physical education
    • Research Institution
      Shizuoka University

All 2023 2021 2019 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 創作ダンスの指導における指導言語の意味と動きをみる観点:教材「新聞紙を使った表現」を対象に2014

    • Author(s)
      山崎朱音,村田芳子,朴京眞
    • Journal Title

      体育学研究

      Volume: 59

    • NAID

      130004489697

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24700620
  • [Journal Article] Meaning of dance teachers' instructional language and the perspective of teaching and evaluating movements in creative dance class: Focusing on “expression inspired by newspaper”2014

    • Author(s)
      山崎朱音・村田芳子・朴京眞
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 59 Issue: 1 Pages: 203-226

    • DOI

      10.5432/jjpehss.13004

    • NAID

      130004489697

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24700620
  • [Journal Article] ダンス授業実践に向けた実技研修の在り方‐静岡県内中学校教員のダンス授業の実施状況の把握を通して‐2013

    • Author(s)
      山崎朱音
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 21 Pages: 73-81

    • NAID

      110009556887

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24700620
  • [Presentation] ダンス経験差による動きをみる視線の相違2023

    • Author(s)
      山崎朱音
    • Organizer
      第43回全国創作舞踊研究発表会(岐阜大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16491
  • [Presentation] 「表現系ダンス」における双方向的で創造的な学びを実現する指導(3)-固有の質感の動きを有する題材・テーマ「2人の戦い」の実践から「これだけは指導したい内容」について再考する-2021

    • Author(s)
      安江美保,山崎朱音
    • Organizer
      日本体育・スポーツ・健康学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01657
  • [Presentation] 「表現系ダンス」における双方向的で創造的な学びを実現する指導(4)-多様な質感の動きを有する題材・テーマ「新聞紙を使った表現」の実践から「これだけは指導したい内容」について再考する-2021

    • Author(s)
      山崎朱音,安江美保
    • Organizer
      日本体育・スポーツ・健康学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01657
  • [Presentation] 学習者に身に付けさせる「ひと流れの動き」の検討(2)2019

    • Author(s)
      山崎朱音
    • Organizer
      第39回全国創作舞踊研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16491
  • [Presentation] 学習者に身に付けさせる「ひと流れの動き」の検討2016

    • Author(s)
      山崎朱音
    • Organizer
      第36回全国創作舞踊研究発表会
    • Place of Presentation
      ぎふ清流文化プラザ(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2016-12-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24700620
  • [Presentation] 「ひと流れの動き」に着目した創作ダンスの指導2015

    • Author(s)
      山崎朱音・村田芳子・朴京眞
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第35回記念国際大会
    • Place of Presentation
      日本体育大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24700620
  • [Presentation] 創作ダンスの「即興表現」における学習者の動きを引き出す指導-「ひと流れの動き」に着目して-2015

    • Author(s)
      山崎朱音・村田芳子・朴京眞・伊藤茉野
    • Organizer
      日本体育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      国士舘大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24700620
  • [Presentation] Implementation and staging from the perspective of observing movement, as interpreted from dance teachers’ language2014

    • Author(s)
      Yamazaki, A., Murata, Y., Park, K.
    • Organizer
      ECSS Amsterdam2014
    • Place of Presentation
      Amsterdam(Netherlands)
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24700620
  • [Presentation] 創作ダンス指導時の動きをみる観点-静岡県内中学校教員の調査から-2013

    • Author(s)
      山崎朱音
    • Organizer
      第33回(通算61回)日本教育大学協会全国保健体育・保健研究部門全国創作舞踊研究発表会
    • Place of Presentation
      とりぎん文化会館(鳥取市尚徳町101-5)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24700620
  • [Presentation] ダンス指導者の指導言語の背後にある動きをみる観点と知識

    • Author(s)
      山崎朱音
    • Organizer
      日本体育学会第63回大会 体育心理学専門分科会
    • Place of Presentation
      東海大学(神奈川県)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24700620
  • 1.  Yasue Miho (80580729)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  田巻 以津香 (50710935)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  栫 ちか子 (70557082)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi