• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Hori Sachiko  堀 祥子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

HORI Sachiko  堀 祥子

Less
Researcher Number 40626230
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 名古屋葵大学, 児童教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2024: 名古屋女子大学, 文学部, 准教授
2018: 名古屋女子大学, 文学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
Except Principal Investigator
Basic Section 04030:Cultural anthropology and folklore-related
Keywords
Principal Investigator
アートプロジェクト / 対話型アートワークショップ / アートコミュニケーション / アートワークショップ / 対話 / コミュニケーション / ワークショップ / 地域資源 / 衣食住 / 対話型ワークショップ … More / オンライン / 地域実践 / 親子 / 陶冶 / 地域コミュニティ / 共鳴 / 共食 / 共創 / 生活の陶冶 / まちづくり / 屋台 / アートコンテンツ / フィールドワーク / 双方向コミュニケーション / 状況的学習 / 地域づくり / 地域社会における発達支援 / 地域資源への着眼 / 対話による造形表現活動の充実 / 地域社会でのコミュニケーション / 地域資源の活用 / 造形的視覚教材 / 地域コミュニティ資本 / 対話型コンテンツ / アート … More
Except Principal Investigator
保育資料 / 包摂 / 幼児教育 / 人類学 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (21 results)
  • Co-Researchers

    (6 People)
  •  Anthropology of Inclusion Reading from Childcare Materials Spanning Half a Century

    • Principal Investigator
      竹川 大介
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 04030:Cultural anthropology and folklore-related
    • Research Institution
      The University of Kitakyushu
  •  地域を陶冶する「つくる・たべる・おしゃべりする」移動屋台型アートコンテンツの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      堀 祥子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 01070:Theory of art practice-related
    • Research Institution
      Nagoya Women's University
  •  Development of mobile stall art tools and interactive content utilizing local community capitalPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HORI Sachiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 01070:Theory of art practice-related
    • Research Institution
      Nagoya Women's University

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 地域におけるアートコミュニティデザインの試み 岐阜市・柳ヶ瀬商店街でのフィールドワークと事例の考察2023

    • Author(s)
      堀祥子
    • Journal Title

      愛知県立芸術大学美術研究科博士後期課程研究報告

      Volume: 14

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00200
  • [Journal Article] ワークショップにおける「対話・時間・空間」の映像アーカイブとアートコミュニティデザインの試み2022

    • Author(s)
      堀 祥子
    • Journal Title

      愛知県立芸術大学美術研究科博士後期課程研究報告書

      Volume: 13 Pages: 23-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00200
  • [Presentation] 「共創・共食・共鳴」する地域ワークショッププログラムの開発2 ―親子共創空間として「スープバー」とその可能性―2023

    • Author(s)
      水野友有・堀祥子・東山幸恵
    • Organizer
      第19回日本子ども学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00200
  • [Presentation] 「共創・共食・共鳴」する地域ワークショッププログラムの開発 3 ――スープづくりが内包する可能性―2023

    • Author(s)
      東山幸恵・堀祥子・水野友有
    • Organizer
      第19回日本子ども学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00200
  • [Presentation] 「共創・共食・共鳴」する地域ワークショッププログラムの開発1 ―商店街で「親子スープバー」実施に向けた検討と考察―2023

    • Author(s)
      堀祥子・水野友有・東山幸恵
    • Organizer
      第19回日本子ども学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00200
  • [Presentation] 商店街での親子スープバー開催に向けた容器のデザイン開発2023

    • Author(s)
      杉本加奈恵・堀祥子
    • Organizer
      環境芸術学会第24回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00200
  • [Presentation] コロナ禍での親子造形ワークショップ実践2―主食比率からみる子どもの献立構成観2022

    • Author(s)
      東山幸恵・堀祥子・水野友有
    • Organizer
      第18回日本子ども学会学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00200
  • [Presentation] 地域に飛び込む「まちの図工室プロジェクト」実験の考察2022

    • Author(s)
      堀祥子
    • Organizer
      日本教育メディア学会第29回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00200
  • [Presentation] On the Local Community Design of Art and Dialogue Activities for Parents and Children -A Report and Discussion on the Practice of the YANAGASE Arts and Crafts Room Project2022

    • Author(s)
      Sachiko HORI
    • Organizer
      PECERA International Annual Conference 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00200
  • [Presentation] コロナ禍での親子造形ワークショップ実践3―親子間での「発展的平行遊び」の可能性―2022

    • Author(s)
      水野友有・堀 祥子・東山幸恵
    • Organizer
      第18回日本子ども学会学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00200
  • [Presentation] コロナ禍での親子造形ワークショップ実践1―方法の開発と描画の発達段階との比較2022

    • Author(s)
      堀祥子・水野友有・東山幸恵
    • Organizer
      第18回日本子ども学会学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00200
  • [Presentation] 地域でつながる大学と教育現場の協働による図工・美術教育実践研究ー大学生による特別支援学級へのワークショップアウトリーチの考察からー2022

    • Author(s)
      堀祥子
    • Organizer
      第71回日本美術教育学会学術研究大会瀬戸内大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00200
  • [Presentation] 「つくる・たべる・おしゃべりする」実践事例から今後の保育の5領域の意味を問い直す2022

    • Author(s)
      堀祥子・水野友有・東山幸恵・命婦恭子・齋藤亜矢
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会(自主シンポジウム)オンライン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00200
  • [Presentation] Designing a Pub-style communication system to connect parents, children and researchers2021

    • Author(s)
      Sachiko HORI
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association (PECERA) conference20212021 Wellington, New Zealand / online
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00223
  • [Presentation] オンラインによる地域連携アートワークショップの試行と考察1 ―造形活動を支える環境構築の視点から―2021

    • Author(s)
      堀祥子・水野友有
    • Organizer
      日本保育保育学会第74回(ポスターセッション)オンライン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00223
  • [Presentation] オンラインによる地域連携アートワークショップの試行と考察2 ―他者との相互交渉に着目したオンラインとオフラインの比較―2021

    • Author(s)
      水野友有・堀祥子
    • Organizer
      日本保育保育学会第74回(ポスターセッション)オンライン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00223
  • [Presentation] 表現と対話で主体的に育む親子鑑賞活動の実践研究1ー地域資源と連動したカメラワークショップの開発と考察ー2020

    • Author(s)
      堀祥子・水野友有
    • Organizer
      第73回日本保育学会奈良大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00223
  • [Presentation] 表現と対話で主体的に育む親子鑑賞活動の実践研究2ー人間関係に着目した発達行動学的検討ー2020

    • Author(s)
      水野友有・堀祥子
    • Organizer
      第73回日本保育学会奈良大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00223
  • [Presentation] 親子の協働対話型アートワークショップの開発と実践研究1ーインスタントカメラによる錯視を主題とした造形教材の考察ー2020

    • Author(s)
      堀祥子・水野友有
    • Organizer
      第58回大学美術教育学会岐阜大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00223
  • [Presentation] 親子の協働対話型アートワークショップの開発と実践研究2ー親子間コミュニケーションに着目した行動観察による実証的検討ー2020

    • Author(s)
      水野友有・堀祥子
    • Organizer
      第58回大学美術教育学会岐阜大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00223
  • [Presentation] 幼児の対話を育む親子表現活動の実践的研究~地域資源を活用したカメラワークショップの開発と考察~2019

    • Author(s)
      堀祥子
    • Organizer
      第72回日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00223
  • 1.  水野 友有 (60397586)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 2.  東山 幸恵 (40749066)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 3.  竹川 大介 (10285455)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  命婦 恭子 (00412338)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  今村 薫 (40288444)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  竹ノ下 祐二 (40390778)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi