• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

HIRANO Miho  平野 美保

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

平野 美保  ヒラノ ミホ

Less
Researcher Number 40631411
Affiliation (Current) 2025: 京都ノートルダム女子大学, 女性キャリアデザイン学環, 教授
2025: 京都ノートルダム女子大学, 国際言語文化学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 京都ノートルダム女子大学, 国際言語文化学部, 教授
2019 – 2022: 京都ノートルダム女子大学, 国際言語文化学部, 准教授
2016 – 2018: 京都ノートルダム女子大学, 人間文化学部, 准教授
2013 – 2015: 京都ノートルダム女子大学, 人間文化学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational technology
Keywords
Principal Investigator
キャリア教育 / 評価 / 学習プログラム開発 / コミュニケーション能力育成 / 育成内容 / 実社会 / 学修プログラムの開発と評価 / 学習者の認識 / スピーチ / コミュニケーション … More / コミュニケーション能力 / 学修プログラムの開発 / 学習プログラムの開発 / 音声表現スキル Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (16 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  Development and Evaluation of a Learning Program to Improve Communication Skills in Alignment With the Real WorldPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HIRANO Miho
    • Project Period (FY)
      2016 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  Development and Evaluation of a Learning Program for Vocal Recognition and Expression to Improve Communication SkillsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HIRANO Miho
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University

All 2023 2022 2019 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] コミュニケーション能力育成 -音声表現研究をベースとした話しことば教育2022

    • Author(s)
      平野美保
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779516188
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01142
  • [Journal Article] コロナ禍での児童生徒の状況からみた大学生に対するコミュニケーション能力育成に関する提言2023

    • Author(s)
      平野美保
    • Journal Title

      生涯学習キャリア教育研究

      Volume: 19 Pages: 51-61

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01142
  • [Journal Article] 実社会と連続性を有するコミュニケーション能力向上の ための学修プログラムの評価2023

    • Author(s)
      平野 美保
    • Journal Title

      The Journal of International Business Communication

      Volume: 2023 Issue: 82 Pages: 19-26

    • DOI

      10.57330/jbca.2023.82_19

    • ISSN
      1348-883X, 2758-1217
    • Year and Date
      2023-09-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01142
  • [Journal Article] 大学生の就職活動およびその支援からみたコミュニケーション能力育成に向けての考察2017

    • Author(s)
      平野美保
    • Journal Title

      言語文化研究

      Volume: 5 Pages: 24-33

    • NAID

      120006898047

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01142
  • [Journal Article] 大学におけるキャリア教育の実践と課題-アクティブラーニングによるコミュニケーションスキルの育成-2016

    • Author(s)
      平野美保
    • Journal Title

      職業とキャリアの教育学

      Volume: 21 Pages: 95-107

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350305
  • [Journal Article] パラ言語スキルに焦点化した話し方個別学習教材の評価2015

    • Author(s)
      平野美保・柴田好章
    • Journal Title

      生涯学習・キャリア教育研究

      Volume: 11 Pages: 47-51

    • NAID

      120005657632

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350305
  • [Presentation] 音声表現研究をベースとした話しことば教育2023

    • Author(s)
      平野美保
    • Organizer
      京都ノートルダム女子大学(研究プロジェクト発表会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01142
  • [Presentation] 「話しことばプログラム」の有用性の検討 ―卒業生を対象としたインタビュー調査を通して―2022

    • Author(s)
      平野美保
    • Organizer
      AASVET日本研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01142
  • [Presentation] 実社会と連続性を有するコミュニケーション能力向上のための学修プログラムの評価2022

    • Author(s)
      平野美保
    • Organizer
      国際ビジネスコミュニケーション学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01142
  • [Presentation] Learners’ Perceptions of the Japanese Oral Communication Course2019

    • Author(s)
      Miho Hirano
    • Organizer
      Association for Business Communication 84th Annual International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01142
  • [Presentation] 実社会と連続性を有するコミュニケーション能力の育成に関する一考察 -「スピーチの基礎」における学習者の認識-2019

    • Author(s)
      平野美保
    • Organizer
      国際ビジネスコミュニケーション学会2019年度第2回関西支部例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01142
  • [Presentation] 大学生の就職活動からみたコミュニケーション能力育成に向けての考察2017

    • Author(s)
      平野美保
    • Organizer
      職業・キャリア教育学研究会
    • Place of Presentation
      京都ノートルダム女子大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2017-02-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01142
  • [Presentation] 実社会と連続性を有するコミュニケーション能力向上のための学修プログラムのデザインの検討2017

    • Author(s)
      平野美保・柴田好章・大谷尚
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01142
  • [Presentation] コミュニケーション能力向上のための音声表現スキル学習プログラムの開発と評価: 授業方法に対する学習者の受け止め方からみた効果2015

    • Author(s)
      平野美保・大谷尚・柴田好章
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都調布市)
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350305
  • [Presentation] コミュニケーション能力向上のための音声表現スキル学習プログラムの開発と評価: ICEモデルを用いた授業デザインの検討2014

    • Author(s)
      平野美保・大谷尚・柴田好章
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350305
  • [Presentation] パラ言語スキルに焦点化した個別学習教材の評価

    • Author(s)
      平野美保・柴田好章
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350305
  • 1.  OTANI Takashi (50128162)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi