• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MATSUSHITA Fukashi  松下 淑

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

松下 淑  マツシタ フカシ

Less
Researcher Number 50023966
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2005: Aichi-Shinshiro Otani University, Department of Social Welfare, Professor, 社会福祉学部, 教授
2001 – 2004: 皇學館大学, 社会福祉学部, 教授
2002 – 2003: 皇學館大學, 社会福祉学部, 教授
2000: 皇学館大学, 社会福祉学部, 教授
1996 – 1998: 愛知教育大学, 教育学部, 教授
1988 – 1989: 愛知教育大学, 教育学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / 教科教育 / 教育・社会系心理学
Except Principal Investigator
教育・社会系心理学
Keywords
Principal Investigator
communication methods / 手話 / Japanese particles / sign language / literacy / 日本語リテラシー / 聴覚障害幼児 / 伝達の補助手段 / 唇歯運動型 / 伝達手段 … More / 聴覚障害 / 読唇 / 手話と非手指動作 / 伝達行動の記述 / 文字指導 / コミュニケーション行動の記述 / 助詞の理解と使用 / visible distinctiveness of syllables / mouth shape / lipreading / 音声言語と手指言語 / 読唇テスト / 韻律情報 / 会話理解 / 最小対立音節対 / 非音声要素 / 話者の口形 / 読唇情報 … More
Except Principal Investigator
Interaction among Charts and Written Notes / Presenting Strategies of Visual Information / Analysis of Behavior / Development of Interaction / Control Eye Gaze and Visual Attention / Visual Communication / Hearing Impaired Children / 聾教育における視覚調節の重要性 / 言語(日本語)との対応 / 動作の機能と意図 / 非手指(手話)動作 / 伝達行動の記述方法 / 時間と位置のズレ / 言語との対応 / 情報提示の方略 / 手話と非手指動作 / 伝達行動の記述 / 視覚的注意の誘導 / 対人相互交渉 / 図表と文字の関係 / 日本語習得 / 動作記述・分析 / 相互交渉発達 / 視覚的伝達手段 / 聴覚障害幼児 / 図・絵と文字の提示効果 / 視覚的情報の提示方略 / かな(日本語)の習得 / 行動分析 / 相互交渉 / 視線・注意の誘導 / 視覚的伝達方法 / 聴覚障害児 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (6 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  A Follow-up Study on The Relation Between Acquisition Japanese Sign Language and Japanese Literacy.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUSHITA Fukashi
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Aichi-Shinshiro Otani University
      Kogakkan University
  •  A Research for Strategies to Control Eye Gaze, Visual Attention and Manners in Presenting visual Information for Deaf Children.

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Yuki
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  The Relation Between Japanese Sign Language and Acquisition of Japanese LiteracyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUSHITA Fukashi
    • Project Period (FY)
      2000 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Kogakkan University
  •  The effects of rhythm information on comprehension of speech conversationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUSHITA Fukashi
    • Project Period (FY)
      1996 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  障害の状況に応ずる伝達手段の特性とその組み合わせに関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      松下 淑
    • Project Period (FY)
      1989
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  障害の状況に応ずる伝達手段の特性とその組み合わせに関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      松下 淑
    • Project Period (FY)
      1988
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Aichi University of Education

All 2005 2002

All Journal Article Book

  • [Book] 聴覚障害児の手話と日本語読み書き能力の獲得との関係2005

    • Author(s)
      松下 淑
    • Total Pages
      64
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530604
  • [Book] 聴覚障害児の手話と日本語読み書き能力の獲得との関係2005

    • Author(s)
      松下 淑
    • Total Pages
      64
    • Publisher
      (科学研究費補助金研究成果報告書)
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530604
  • [Journal Article] 聞こえとことばの障害をめぐって2005

    • Author(s)
      松下 淑
    • Journal Title

      皇學館大学社会福祉学部月例文化講座 6

      Pages: 24-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510118
  • [Journal Article] 「聞こえ」と「ことば」の障害を巡って2005

    • Author(s)
      松下 淑
    • Journal Title

      皇學館大学社会福祉学部月例文化講座 6

      Pages: 24-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530604
  • [Journal Article] 手話と日本語の相互関係 (2)手話の語彙力テストの開発に関する一考察2002

    • Author(s)
      高松里江, 坂本幸, 松下淑
    • Journal Title

      日本教育心理学会第44回発表論文集

      Pages: 646-646

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-12680288
  • [Journal Article] 手話と日本語の対応について (1)聴覚障害児の日本語助詞の理解と使用2002

    • Author(s)
      松下淑, 坂本幸
    • Journal Title

      日本特殊教育学会第40回発表論文集

      Pages: 582-582

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-12680288
  • 1.  SAKAMOTO Yuki (40004113)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  出口 利定 (50143623)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  高井 作之助 (50024039)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KOYAMA Tadashi (50242889)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi