• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sasaki Hironori  佐々木 弘記

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

佐々木 弘記  ササキ ヒロノリ

Less
Researcher Number 50170692
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 徳島文理大学, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 中国学園大学, 公私立大学の部局等, 教授
2021 – 2023: 中国学園大学, 公私立大学の部局等, 教授(移行)
2016 – 2018: 中国学園大学, 公私立大学の部局等, 教授(移行)
2015: 中国学園大学, 公私立大学の部局等, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
道徳性 / 役割取得能力 / 視点移動 / 小学校教育 / 幼児教育 / ロールプレイング / 仮想空間 / 道徳教育 / 視点転換 / ロボット … More / プログラミング教育 / 役割取得 / 読み物教材 / タブレット / 道徳の時間 / タブレット型PC / 構造化方式 / 心の働きの相反性 / タブレット型PC / 道徳 / ブレンド型授業 / 情報モラル Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  「他者の立場に立つ力」を育成する仮想現実での役割演技(VR-RP)の開発と評価Principal Investigator

    • Principal Investigator
      佐々木 弘記
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Chugoku Gakuen University
  •  役割取得能力を育成するプログラミング教育の教材と指導法の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      佐々木 弘記
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Chugoku Gakuen University
  •  A Study on Development of Teaching Materials of Moral Education and Blended Learning to Educate Students in Information EthicsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sasaki Hironori
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Chugoku Gakuen University

All 2024 2023 2022 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 小学校における役割取得能力の育成を目指すプログラミング教育の試行 ~ロボットを用いたプログラミングの学習活動を通して~2024

    • Author(s)
      佐々木弘記
    • Journal Title

      中国学園紀要

      Volume: 23

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02819
  • [Journal Article] 小学生を対象としたバーチャルリアリティに関する科学公開講座の実践 ~VRの体験やコントローラーの作成,ゲームのプログラミングの活動を通して~2024

    • Author(s)
      佐々木弘記
    • Journal Title

      中国学園大学 子ども学部教職課程研究論文集

      Volume: 7 Pages: 187-200

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02819
  • [Journal Article] Exploring the Impact of Role-Playing in Virtual Learning Spaces to Develop Role-Taking Abilities: A Pilot Experiment with Fifth and Sixth grade Elementary School Students, and Junior High School Students2024

    • Author(s)
      Hironori Sasaki
    • Journal Title

      Chugokugakuen Journal

      Volume: 23

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02819
  • [Journal Article] Trial of Preschool Education to Cultivate the Ability of Shifting Viewpoint -Toward a smooth linkage to programming education in elementary schools-2023

    • Author(s)
      Hironori Sasaki
    • Journal Title

      Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2023 Proceedings

      Volume: - Pages: 1462-1467

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02819
  • [Journal Article] 物理レベルでの視点転換と役割取得能力との関連性に関する一検討 ~幼児(5~6歳児)を対象とした2つの調査を通して~2023

    • Author(s)
      佐々木弘記
    • Journal Title

      中国学園大学子ども学部教職課程論文集

      Volume: 6 Pages: 69-80

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02819
  • [Journal Article] 令和3年度日本科学教育学会第7回研究会 プログラム2022

    • Author(s)
      佐々木弘記
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 36 Issue: 7 Pages: Program

    • DOI

      10.14935/jsser.36.7_Program

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-06-12
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02819
  • [Journal Article] 役割取得能力獲得の前提となる幼児の視点移動能力の育成を目指したプログラミング教育の工夫 ~プログラミングカーに小型カメラを取り付けて~2022

    • Author(s)
      佐々木弘記
    • Journal Title

      中国学園大学子ども学部教職課程研究論文集,

      Volume: 5 Pages: 63-78

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02819
  • [Journal Article] An investigation of blended learning in at-home and in-school education of information ethics using tablet PCs2019

    • Author(s)
      Hironori SASAKI
    • Journal Title

      Journal of Physics: Conference Series:5th International Seminar of Mathematics, Science and Computer Science Education

      Volume: 不明

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Journal Article] 道徳科におけるタブレットPC持ち帰りによる家庭学習の状況に関する一考察 ~情報モラルを題材としたブレンド型学習の実践を通して~2018

    • Author(s)
      佐々木弘記,宮地功
    • Journal Title

      中国学園大学 子ども学部教職課程研究論文集

      Volume: 2(1) Pages: 211-220

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Journal Article] タブレット型PCを用いた親子による家庭学習と学校での道徳授業とのブレンド型授業に関する研究2018

    • Author(s)
      佐々木弘記
    • Journal Title

      中国学園紀要

      Volume: 17 Pages: 141-147

    • NAID

      120006707900

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Journal Article] A Discussion of Teaching Method in Moral Instruction and a Lesson Practice to Educate Students in Information Ethics2017

    • Author(s)
      Hironori Sasaki
    • Journal Title

      CHUGOKUGAKUEN Journal

      Volume: 16 Pages: 1-7

    • NAID

      120006587842

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Journal Article] タブレット型PCに雲込む情報モラル教育用コンテンツとしてのモラルジレンマ資料の検討2016

    • Author(s)
      佐々木弘記
    • Journal Title

      中国学園紀要

      Volume: 15 Pages: 101-110

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Journal Article] 情報モラルを扱う道徳の時間に用いられる指導法の検討2016

    • Author(s)
      佐々木弘記
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 3 Pages: 33-38

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Journal Article] タブレット型PCに組み込む情報モラル教育用コンテンツとしてのモラルジレンマ資料の検討2016

    • Author(s)
      佐々木 弘記
    • Journal Title

      中国学園紀要

      Volume: 15

    • NAID

      120006588625

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Journal Article] Development and Evaluation of a Teaching Material using a Moral Dilemma Story2015

    • Author(s)
      Hironori SASAKI
    • Journal Title

      Chugoku Gakuen Journal

      Volume: 14 Pages: 23-29

    • NAID

      120006587839

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Presentation] Trial of Preschool Education to Cultivate the Ability of Shifting Viewpoint -Toward a smooth linkage to programming education in elementary schools-2023

    • Author(s)
      Hironori Sasaki
    • Organizer
      SITE 2023 34th International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02819
  • [Presentation] 幼児期における視点転換能力の育成を目指すプログラミング教育の試行と評価2023

    • Author(s)
      佐々木弘記
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02819
  • [Presentation] 小学生の物理レベルの視点転換能力と社会レベルの視点転換能力の関係に関する一検討2023

    • Author(s)
      佐々木弘記
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02819
  • [Presentation] 幼児の物理レベルでの視点転換の能力と役割取得能力との関連に関する一検討2023

    • Author(s)
      佐々木弘記
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02819
  • [Presentation] A Trial of Programming Education Aimed at Developing the Ability to Shift Viewpoint in Preschool Education2022

    • Author(s)
      Hironori Sasaki
    • Organizer
      ATEE 2022 Annual Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02819
  • [Presentation] プログラミング教育に必要な視点移動能力の基礎を培う幼児教育の試行2022

    • Author(s)
      佐々木弘記
    • Organizer
      日本科学教育学会中国支部研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02819
  • [Presentation] A Study on Blended Learning Linking Home and Classroom Learning using Tablet PCs2018

    • Author(s)
      Hironori Sasaki
    • Organizer
      International Journal of Arts & Sciences (IJAS) Academic conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Presentation] An investigation of blended learning in at-home and in-schoole ducation of information ethics using tablet PCs2018

    • Author(s)
      Hironori Sasaki
    • Organizer
      MSCEIS2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Presentation] ブレンド型学習におけるタブレットPC持ち帰りによる家庭学習の 状況に関する一考察2018

    • Author(s)
      佐々木弘記,宮地功
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Presentation] タブレット持ち帰りによる家庭と学校でのブレンド型学習についての保護者の意識に関する一検討2017

    • Author(s)
      佐々木弘記,宮地功
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Presentation] ブレット持ち帰りによる家庭での学習と教室での授業とのブレンド型授業に関する一検討2017

    • Author(s)
      佐々木弘記
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Presentation] Is a Moral Dilemma Story Useful for Education of Information Ethics?2016

    • Author(s)
      Hironori SASAKI, Ayaka Matsuob, Yuka Kawasakic
    • Organizer
      International Symposium on Teachin,Education and Learnigng 2016
    • Place of Presentation
      Nagoya
    • Year and Date
      2016-07-03
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Presentation] What Kind of Teaching Method in Moral Instruction is Useful in Educating Students in Information Ethics?2016

    • Author(s)
      Hironori SASAKI
    • Organizer
      International Conference on Media in Education 2016
    • Place of Presentation
      Kyoto University of Foreign Studies
    • Year and Date
      2016-08-18
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Presentation] Development of a moral instruction lesson for information ethics concerning copyright to overcome ambivalence2016

    • Author(s)
      Hironori SASAKI, Isao MIYAJI
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Presentation] タブレット型PCに組み込む道徳の読み物資料の検討2015

    • Author(s)
      佐々木 弘記・宮地 功
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Presentation] 学校掲示板への書き込みを題材にした情報モラル指導用教材の開発 ~「心の働きの相反性」の克服をねらいとして~2015

    • Author(s)
      中島 瑠美・佐々木 弘記
    • Organizer
      平成26年度第8回日本科学教育学会研究会(中国支部開催)
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Presentation] 動画投稿サイトへのアップロードを題材にしたモラルジレンマ教材の開発 ~道徳の時間における情報モラル教育の実践~2015

    • Author(s)
      松尾 彩加・佐々木 弘記
    • Organizer
      平成26年度第8回日本科学教育学会研究会(中国支部開催)
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Presentation] 携帯ゲーム機を題材とする既存の映像教材を用いた情報モラル指導法の工夫 ~「3種の知識」に基づく指導法を適用して~2015

    • Author(s)
      杉原 篤典・佐々木 弘記
    • Organizer
      平成26年度第8回日本科学教育学会研究会(中国支部開催)
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • [Presentation] Development of a teaching material for information ethics concerning to the school bulletin board to overcome ambivalence2015

    • Author(s)
      Hironori SASAKI, Ayaka MATSUO, Yuka Kawasaki
    • Organizer
      2015 International Symposium on Education and Psychology-Fall Session
    • Place of Presentation
      Kyoto International Community House
    • Year and Date
      2015-09-09
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01104
  • 1.  宮地 功 (30043722)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi