• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fujiwara Mieko  藤原 三枝子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

藤原 三枝子  フジワラ ミエコ

Less
Researcher Number 50309415
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 甲南大学, 人文科学研究科, 特別研究員
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 甲南大学, 人文科学研究科, 特別研究員
2014 – 2021: 甲南大学, 国際言語文化センター, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
コミュニカティブな授業 / 教師のビリーフ / 外国語学習観 / ドイツ語 / 授業研究 / 教員研修 / ITC / ICT / プロジェクト学習 / 協働研究 … More / 学習目標 / 初修外国語 / 英語学習 / 独語学習 / 英語学習観 / ドイツ語を使う自己像 / 教師の教育観 / 学習者の学習観 / 聴き取り調査 / 質問紙調査 / 外国語教育観 / 初級ドイツ語 / 授業参観 / 教師調査 / ドイツ語を使う自分 / 英語学習経験 / ドイツ語教師の授業観 / ドイツ語教師研究 / ドイツ語学習者の学習観 / ドイツ語学習動機づけ / コミュニカティブア・プローチ / ドイツ語教材 / ドイツ語教師 / ドイツ語学習者 / 学習環境 / 外国語学習動機づけ / コミュニカティブな教科書 / ビリーフ / 教師 / 自己決定理論 / 動機づけ / 教材 / コミュニカティブ・アプローチ … More
Except Principal Investigator
第二言語習得 / 教材・教育メディア / 遠隔授業 / 日本語教育 / 地誌 / インターネット・リソース / データマイニング / 文化的要素 / ランデスクンデ / ドイツ語教育 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (44 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  ICTを活用し大学と語種を越えて行う「初修外国語の授業」の協働研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤原 三枝子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Konan University
  •  A Study on "Views on Foreign Language Learning" of University Students Participating in Communicative Elementary German ClassesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fujiwara Mieko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Konan University
  •  Constraction of Internet Resource for Landekunde in German teaching using data mining

    • Principal Investigator
      HAYASHI RYOKO
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  The influence of communicative language teaching materials on the motivation of Japanese learners of GermanPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fujiwara Mieko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Konan University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 日本の大学における第二外国語としてのドイツ語教育 -コミュニカティブな初級教科書で学ぶ学習者の動機づけと学習観を中心として-2023

    • Author(s)
      藤原 三枝子
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384060263
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00879
  • [Book] Start frei! 2 スタート 2 コミュニケーション活動で学ぶドイツ語2019

    • Author(s)
      藤原三枝子、本河裕子、野村幸宏、Carsten Waychert
    • Total Pages
      124
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Book] Start frei! 1 Arbeitsbuch スタート 1 ワークブック2019

    • Author(s)
      藤原三枝子、桂木忍、本河裕子、野村幸宏、Anja Poller, Rita Sachse-Toussaint
    • Total Pages
      57
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Book] Start frei! 1 スタート 1 コミュニケーション活動で学ぶドイツ語2019

    • Author(s)
      藤原三枝子、桂木忍、本河裕子、野村幸宏、Anja Poller, Rita Sachse-Toussaint
    • Total Pages
      131
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Book] Start frei! 2 Arbeitsbuch スタート 2 ワークブック2019

    • Author(s)
      藤原三枝子、本河裕子、野村幸宏、Carsten Waychert
    • Total Pages
      47
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Book] ことばを教える・ことばを学ぶ 複言語・複文化・ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)と言語教育2018

    • Author(s)
      西山教行 藤原三枝子 中川慎二 木村護郎クリストフ 古石篤子 柿原武史 境一三 吉田研作 泉水浩隆 太田達也 真嶋潤子 茂木良治 江澤照美 落合佐枝
    • Total Pages
      349
    • Publisher
      行路社
    • ISBN
      9784875343905
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Book] ことばを教える・ことばを学ぶ 複言語・複文化・ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)と言語教育2018

    • Author(s)
      西山教行 藤原三枝子 中川慎二 木村護郎クリストフ 古石篤子 柿原武史 境一三 吉田研作 泉水浩隆 太田達也 真嶋潤子 茂木良治 江澤照美 落合佐枝
    • Total Pages
      349
    • Publisher
      行路社
    • ISBN
      9784875343905
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Journal Article] Projektunterricht: Wir stellen gastronomische Angebote unserer Universitaet vor - Der erste Schritt aus dem Klassenzimmer hinaus in eine authentische Begegnung2024

    • Author(s)
      Mieko Fujiwara
    • Journal Title

      Projektarbeit in Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Theoretische Verortung und innovative Ansaetze in empirischer Forschung und unterrichtlicher Praxis.

      Volume: 1

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00879
  • [Journal Article] 日本のドイツ語教育へのCEFRの影響と「複言語・複文化」能力育成の意義に関する一考察2023

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      『言語と文化』

      Volume: 27 Pages: 3-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00879
  • [Journal Article] 日本の大学における第2外国語としてのドイツ語学習者の動機づけと「ドイツ語使用者としての自己イメージ」-Doernyei のL2 Motivational Self Systemに基づく質問紙調査による量的分析-2021

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      ドイツ文学

      Volume: 162 Pages: 87-104

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Journal Article] 外国語教育の目的から考えるプロジェクト授業2021

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      『言語と文化』

      Volume: 26 Pages: 77-97

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00879
  • [Journal Article] ICT(情報通信技術)を活用してつながる外国語授業研究プロジェクト ~オンラインによるドイツ語教員研修講座の知見をもとに~2021

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      『言語と文化』

      Volume: 25 Pages: 133-145

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00879
  • [Journal Article] Englischlernerfahrungen und Einstellungen der Studierenden zum Deutschlernen sowie deren moegliches Selbstbild als Deutschverwendende2020

    • Author(s)
      Fujiwara, Mieko
    • Journal Title

      Muroi, Y.(Hrsg.) Einheit in der Vielfalt? Germanistik zwischen Divergenz und Konvergenz Asiatische Germanistentagung 2019 in Sapporo

      Volume: 1 Pages: 909-918

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Journal Article] コミュニケーション中心の初級ドイツ語授業における教師のドイツ語教育観 -前期調査における学習者の学習観との比較に基づいて-2020

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 24 Pages: 55-72

    • NAID

      40022222485

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Journal Article] ドイツ語学習者の高等学校における英語学習経験とドイツ語学習観との関連性─前期質問紙調査の量的分析を中心に─2019

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 23 Pages: 37-56

    • NAID

      40021885710

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Journal Article] 初級ドイツ語学習者の文法・リーディングに関する学習観とリーディングの方略を養成するための練習問題のシークエンス案2018

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 22 Pages: 109-124

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Journal Article] 初級ドイツ語学習者の文法・リーディングに関する学習観とリーディングの方略を養成するための練習問題のシークエンス案2018

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 22 Pages: 109-124

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Journal Article] コミュニケーション中心の教材を使う学習者の外国語学習観 - 質的分析手法SCATを用いた聴き取り調査の分析例から2017

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 21 Pages: 43-57

    • NAID

      40021159713

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Journal Article] コミュニカティブな教科書でドイツ語を学ぶ学習者-学習観と学習環境に対する認知を中心に-2017

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      日本独文学会研究叢書

      Volume: 125 Pages: 53-67

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Journal Article] コミュニカティブな教科書でドイツ語を学ぶ学習者-学習観と学習環境に対する認知を中心に-2017

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      日本独文学会研究叢書

      Volume: 125 Pages: 53-67

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Journal Article] Studentische Evaluation der kommunikativen Konzeption eines japanischen DaF-Lehrwerks und moegliche Einflussgroessen2016

    • Author(s)
      Fujiwara, Mieko
    • Journal Title

      Informationen Deutsch als Fremdsprache (Info DaF)

      Volume: 43 (5) Pages: 516-536

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Journal Article] Entwicklung japanischer DaF-Lehrwerke mit kommunikativer Orientierung von 1990 bis zur Gegenwart - Analyse von drei kommunikativen Lehrwerken2016

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 20 Pages: 21-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Journal Article] 継続調査:言語活動中心の教科書と基礎ドイツ語学習者の動機づけー2013年度調査からー2015

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      甲南大学総合研究所

      Volume: 123 Pages: 21-43

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Journal Article] 実践的授業研究:コミュニカティブな言語能力養成を目的とする授業において作業形態の変更が学習者に与える情意的・認知的影響 -ペアワークからグループワークへ-2015

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 19 Pages: 61-76

    • NAID

      40020439702

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Journal Article] 大学におけるドイツ語学習者の動機づけ-6言語を対象とした自己決定理論に基づく質問紙調査から-2015

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      ドイツ語教育

      Volume: 19 Pages: 79-99

    • NAID

      40021295295

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Presentation] 日本の大学で外国語(ドイツ語)を学ぶ学生たち ~動機づけ、学習観、複言語・複文化の視点から2023

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      関西大学独逸文学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00879
  • [Presentation] Projektunterricht: Wir stellen gastronomische Angebote unserer Universitaet vor - Der erste Schritt aus dem Klassenzimmer hinaus in eine authentische Begegnung2022

    • Author(s)
      Fujiwara, Mieko
    • Organizer
      XVII. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00879
  • [Presentation] ベルリン州立ヨーロッパ学校にみる複言語・複文化的能力の可能性2019

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      国際研究集会2019 CEFRの理念と現実
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Presentation] Englischlernerfahrungen und Einstellungen der Studierenden zum Deutschlernen sowie deren moegliches Selbstbild als Deutschverwendende2019

    • Author(s)
      Fujiwara, Mieko
    • Organizer
      Asiatische Germanistentagung
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Presentation] 外国語担当教員の成長を促す授業参観2019

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      東北大学高度教養教育・学習支援機構主催
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Presentation] コミュニカティブなドイツ語の教科書を使用する大学生の学習観2017

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      言語教育エキスポ 2017
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Presentation] 学習者はどのようなときに外国語を意欲的に学ぶのか-コミュニカティブな授業における学習環境を自己決定理論から考える-2017

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      第二言語習得研究会(JASLA)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Presentation] Wie schaetzen japanische Studierende kommunikativ orientierte DaF-Lehrwerke ein? Ergebnisse quantitativer und qualitativer Untersuchungen2017

    • Author(s)
      Fujiwara, Mieko
    • Organizer
      14. IDT(14. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Presentation] 学習者はどのようなときに外国語を意欲的に学ぶのか-コミュニカティブな授業における学習環境を自己決定理論から考える-2017

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      第二言語習得研究会(JASLA)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02913
  • [Presentation] Wie schaetzen japanische Studierende kommunikativ orientierte DaF-Lehrwerke ein? Ergebnisse quantitativer und qualitativer Untersuchungen2017

    • Author(s)
      Fujiwara, Mieko
    • Organizer
      14. IDT(14. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Presentation] コミュニカティブな教科書に対する学習者の認知-学生の外国語学習観,学習環境に対する認知から探る-2016

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      日本独文学会
    • Place of Presentation
      関西大学大(阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Presentation] Start frei! : Konzeption, Bewertung der studentischen Leistungen, studentische Evaluation des Lehrwerks2016

    • Author(s)
      Mieko Fujiwara
    • Organizer
      DAAD Fachseminar 2016
    • Place of Presentation
      福岡市  Garden Palace
    • Year and Date
      2016-02-16
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Presentation] コミュニケーション中心のドイツ語教材と,学習者の評価2016

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      語学教育エキスポ2016
    • Place of Presentation
      東京 早稲田大学
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Presentation] 学習者が「ドイツ語を使う」ことで学ぶ授業を目指して2015

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      神戸学院大学共通教育センターワークショップ
    • Place of Presentation
      神戸市 神戸学院大学
    • Year and Date
      2015-04-02
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Presentation] ドイツ語学習者の動機づけを向上させるための授業環境(日本で出版されているドイツ語教科書の発展傾向から考える)2015

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      言語教育エキスポ 2015
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-03-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Presentation] Motivation japanischer Deutschlernender im universitaeren Bereich in Bezug auf kommunikativ orientierte Lehrwerke2015

    • Author(s)
      Mieko Fujiwara
    • Organizer
      DGFF (Deutsche Gesellschaft fuer Fremdsprachenforschung)
    • Place of Presentation
      ドイツ Ludwigsburg教育大学
    • Year and Date
      2015-10-01
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Presentation] コミュニカティブなドイツ語授業において「ペアワーク」や「グループワーク」は学習者にどのように受け入れられるのか2015

    • Author(s)
      藤原三枝子・森田昌美
    • Organizer
      言語教育エキスポ 2015
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-03-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Presentation] 大学におけるドイツ語学習者の動機と動機づけー6言語を対象とした質問紙調査から2014

    • Author(s)
      藤原三枝子・境一三・平高史也
    • Organizer
      日本独文学会
    • Place of Presentation
      麗澤大学
    • Year and Date
      2014-05-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • [Presentation] 大学における基礎ドイツ語学習者の動機づけと教材との関係性2014

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      京都ドイツ語学研究会
    • Place of Presentation
      キャンパスプラザ京都
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370646
  • 1.  MORITA Masami (60739217)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  HAYASHI RYOKO (20347785)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  NAKAGAWA Shinji (80278556)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  NISHIDA Takeshi (20582993)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  福岡 麻子 (40566999)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  MATSUDA Makiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  KOBAYASHI Yuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  SUGIHARA Saki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  ANDO Yuka
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SUGITA Yuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi