• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TANAKA Takeo  田中 武夫

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

田中 武夫  タナカ タケオ

Less
Researcher Number 50324174
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022: 山梨大学, 総合研究部, 教授
2017 – 2020: 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授
2016: 山梨大学, 総合研究部, 教授
2014: 山梨大学, 総合研究部, 教授
2012 – 2013: 山梨大学, 教育学研究科(研究院), 准教授
2009 – 2011: University of Yamanashi, 教育人間科学部, 准教授
2005 – 2006: 山梨大学, 教育人間科学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
英語授業 / 英語 / 発問 / リーディング指導 / 推論発問 / 評価発問 / 英語で行う英語授業 / 文法指導 / 自己介入 / 推論 … More / テキストタイプ / リーディング / 教材研究 / 読解指導 / 思考・判断・表現力 / 事実発問 / アクティブ・ラーニング / アクティブラーニング … More
Except Principal Investigator
実践研究 / 教師の成長 / 省察 / 教師教育 / 授業改善 / 実践研究法 / 英語 / 実践共有コミュニティ / メンター / 実践共同体 / 専門職の共同体 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (32 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  英語授業における生徒の発話およびスピーキング力の育成を促進する教師発問の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      田中 武夫
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  英語教師の成長を促す実践共有コミュニティ構築プロセスの解明

    • Principal Investigator
      高木 亜希子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Aoyama Gakuin University
  •  Inquiry into organising practitioner research methods and exploring its possility with the aim of improving the quality of English-language education

    • Principal Investigator
      Takagi Akiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Aoyama Gakuin University
  •  Development of Questioning Strategies in English Classrooms to Facilitate Students' Thinking, Judgement, and ExpressionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TANAKA Takeo
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Designing Inferential Questions to Promote Students' Deep Reading Comprehension and Self-expressionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TANAKA Takeo
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Designing Teacher Questions to Promote Students' Active Reading Comprehension in EnglishPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TANAKA Takeo
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  英語授業における生徒の自己介入を促進する文法指導の有効性Principal Investigator

    • Principal Investigator
      田中 武夫
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Yamanashi

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2012 2011 2010 2009 2006

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 英語教師のための「実践研究」ガイドブック2019

    • Author(s)
      田中武夫、髙木亜希子、藤田卓郎、滝沢雄一、酒井英樹
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246278
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04811
  • [Book] 主体的・対話的で深い学びを実現する英語授業の発問づくり2018

    • Author(s)
      田中武夫・田中知聡
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784182052255
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04677
  • [Book] 意見・考え重視の視点からの英語授業改革2014

    • Author(s)
      田中武夫、大下邦幸、稲木譲、遠藤光彦、ほか21名
    • Total Pages
      349
    • Publisher
      東京書籍
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531110
  • [Book] 第2言語習得研究と英語教育の実践研究2014

    • Author(s)
      田中武夫、豊住誠、松林城弘、松村昌紀、泉恵美子、今井裕之、ほか18名
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      開隆堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531110
  • [Book] 推論発問を取り入れた英語リーディング指導:深い読みを促す英語授業2011

    • Author(s)
      田中武夫・島田勝正・紺渡弘幸
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      三省堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • [Book] 推論発問を取り入れた英語リーディング指導:深い読みを促す英語授業2011

    • Author(s)
      田中武夫,島田勝正,紺渡弘幸
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • [Book] 英語リーディング指導ハンドブック2010

    • Author(s)
      門田修平,田中武夫, ほか
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • [Book] 英語教師のための発問テクニック:英語授業を活性化するリーディング指導2009

    • Author(s)
      田中武夫,田中知聡
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • [Book] 英語教師のための発問テクニック:英語授業を活性化するリーディング指導2009

    • Author(s)
      田中武夫
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • [Journal Article] 英語の文学的テキストに対する大学生の読みと認識の変容について2021

    • Author(s)
      奥村直史・田中武夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 193-202

    • NAID

      40022701211

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02833
  • [Journal Article] 英語教師の実践研究共有コミュニティ:先行研究に基づく理論的枠組みの検討2021

    • Author(s)
      髙木亜希子・田中武夫
    • Journal Title

      青山学院大学教育人間科学部紀要

      Volume: 12 Pages: 105-119

    • NAID

      120006999643

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02833
  • [Journal Article] 教師のコミュニティにおける授業研究とその課題2021

    • Author(s)
      髙木亜希子・田中武夫
    • Journal Title

      言語教師教育

      Volume: 8(1) Pages: 55-70

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02833
  • [Journal Article] On the Problems of a Teachers’ Meeting After a Lesson Study in English Language Education : Based on the Results of a Focus Group Interview2020

    • Author(s)
      田中武夫、藤田卓郎、髙木亜希子、河合創、酒井英樹、清水公男、滝沢雄一、永倉由里、宮﨑直哉、山岸律子、吉田悠一
    • Journal Title

      教育実践学研究 : 山梨大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要 = Journal of Applied Educational Research

      Volume: 25 Pages: 17-36

    • DOI

      10.34429/00004702

    • NAID

      120006811972

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1705/00004702/

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04811
  • [Journal Article] 実践研究を論文化する過程で英語教師が直面する課題とその対応 -フォーカス・グループ・インタビューからの考察-2018

    • Author(s)
      髙木 亜希子,田中 武夫,河合 創,酒井 英樹,清水 公男,滝沢 雄一, 永倉 由里,藤田 卓郎,宮崎 直哉,山岸 律子,吉田 悠一
    • Journal Title

      『教育実践学研究』山梨大学教育学部 附属教育実践総合センター 研究紀要

      Volume: 23 Pages: 51-73

    • NAID

      120006801287

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04811
  • [Journal Article] 知っておきたい発問づくりの基本2017

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 66 Pages: 10-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04677
  • [Journal Article] 授業準備で何をすべきか:授業づくりのチェックリスト2016

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 4月号 Pages: 13-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04677
  • [Journal Article] 推論発問および評価発問を活用した英語リーディング指導の実践―高等学校における1年間の実践事例を通して―2015

    • Author(s)
      田中武夫、辻智生
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 20 Pages: 159-171

    • NAID

      120006801369

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531110
  • [Journal Article] 発問を活用してリーディング指導を英語で行う2014

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 9月号 Pages: 16-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531110
  • [Journal Article] 推論発問でメッセージを読み取らせる2012

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      Teaching English Now

      Volume: 22 Pages: 6-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531110
  • [Journal Article] 推論発問でメッセージを読み取らせる2011

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      Teaching English Now

      Volume: 22号 Pages: 6-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • [Journal Article] 英語教育キーワード2010年度版『発問』2010

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      英語教育増刊号

      Volume: 10月増刊号 Pages: 38-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • [Journal Article] 英文読解における推論発問をもとにした協同学習について2010

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 第11巻 Pages: 182-192

    • NAID

      110008439717

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • [Journal Article] 英語教育キーワード2010年度版「発問」2010

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      英語教育 増刊号

      Volume: 10月増刊号 Pages: 38-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • [Journal Article] よい『発問』・わるい『発問』:授業を変える発問とは2010

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 4月号 Pages: 10-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • [Journal Article] 読解指導にパズルを解く楽しさを2010

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      Teaching English Now

      Volume: 18号 Pages: 6-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • [Journal Article] よい「発問」・わるい「発問」:授業を変える発問とは2010

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 4月号 Pages: 10-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • [Journal Article] 英文読解における推論発問をもとにした協同学習について2010

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 第11巻

      Pages: 182-192

    • NAID

      110008439717

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • [Journal Article] 文法指導における生徒の自己関与の重要性2006

    • Author(s)
      田中武夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要 36号

      Pages: 165-172

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730496
  • [Presentation] 英語教育における研究授業後の検討会のあり方について2019

    • Author(s)
      田中武夫、藤田卓郎、髙木亜希子、滝沢雄一、永倉由里、酒井英樹、清水公男、吉田悠一、山岸律子、宮崎直哉、河合創
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04811
  • [Presentation] 英語教育の質的向上を目指した実践研究法のデザイン2017

    • Author(s)
      田中武夫・藤田卓郎・河合創・宮崎直哉・永倉由里・酒井英樹・清水公男 ・髙木亜希子・滝沢雄一・山岸律子・吉田悠一
    • Organizer
      第47回中部地区英語教育学会長野大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04811
  • [Presentation] 英文読解における推論発問を起点とした協同学習のプロセス2009

    • Author(s)
      田中武夫
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      常葉学園大学(静岡)
    • Year and Date
      2009-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • [Presentation] 英文読解における推論発問を起点とした協同学習のプロセス2009

    • Author(s)
      田中武夫
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      常葉学園大学
    • Year and Date
      2009-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730688
  • 1.  Takagi Akiko (50343629)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  酒井 英樹 (00334699)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  滝沢 雄一 (00332049)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 4.  永倉 由里 (00369539)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 5.  藤田 卓郎 (70735125)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 6.  清水 公男 (10516438)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 7.  南 侑樹 (60845650)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi