• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Chiba Katsuhiro  千葉 克裕

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Katsuhiro Chiba  千葉 克裕

CHIBA Katsuhiro  千葉 克裕

Less
Researcher Number 50352547
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 文教大学, 国際学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 文教大学, 国際学部, 教授
2021: 文教大学, 国際学部, 教授
2012 – 2020: 文教大学, 国際学部, 准教授
2011: 桜の聖母短期大学, 准教授
2010: 桜の聖母短期大学, 英語学科, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Keywords
Principal Investigator
リスニング / 多読学習 / 第2言語習得 / 読解速度(WPM) / NIRS / 脳血流量 / 語彙処理 / MEG / 第二言語処理 / 第二言語習得 … More / fNIRS / 脳血流 / 反応時間 / WPM / 多読 / リスニング力 / 読解速度(WPM) / 信号源解析 / 脳機能画像法 / fMRI / 神経言語学 / 第2言語語彙処理 / 第2 言語習得理論 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (24 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  An fNIRS Study of the Effect of Extensive Reading on L2 Reading and Listening ProficiencyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Katsuhiro Chiba
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Bunkyo University
  •  The Effects of Extensive Reading on Second Language Listening Proficiency: an fNIRS StudyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Chiba Katsuhiro
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Bunkyo University
  •  An MEG Study of L2 Vocabulary ProcessingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Chiba Katsuhiro
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Bunkyo University
  •  A Functional Brain Imaging Study of L2 vocabulary processingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      CHIBA Katsuhiro
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Bunkyo University
      Sakura no Seibo Junior College

All 2023 2022 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『Bilingualism:Cultural Influence,Global Perspectives and Advantages/Disadvantages』 Chapter 3 pp.59-71, Chapter 9 pp.197-2042016

    • Author(s)
      Katsuhiro Chiba, Satoru Yokoyama
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      Nova Science Pulblishers, Inc. NY. USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02930
  • [Book] 英語教育学と認知心理学のクロスポイント2016

    • Author(s)
      千葉克裕(太田信夫、佐久間康之編著)
    • Total Pages
      305
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370697
  • [Book] 英語教育学×認知心理学2014

    • Author(s)
      太田信夫・佐久間泰之 監修 太田信夫 佐久間泰之 千葉 克裕 豊田弘司 寺澤孝文 湯澤正通 湯澤美紀 齊籐智 横山悟 森敏行 鈴木涉 板垣信哉 三浦隆行 前田啓朗
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370697
  • [Journal Article] Extensive Reading Affects Second Language Listening Proficiency: an fNIRS Study2022

    • Author(s)
      Katsuhiro Chiba, Atsuko Miyzaki, Satoru Yokoyama
    • Journal Title

      preprint

      Volume: -

    • DOI

      10.21203/rs.3.rs-2245621/v1

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01287
  • [Journal Article] 多読学習が英文読解速度に与える効果2017

    • Author(s)
      千葉 克裕
    • Journal Title

      文教大学国際学部紀要

      Volume: 28 Pages: 57-65

    • NAID

      120006460762

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02930
  • [Journal Article] 第2言語学習者の語彙処理過程に関する研究―脳機能画像法による検証―2012

    • Author(s)
      千葉 克裕
    • Journal Title

      JACET言語教師認知研究会研究集録2012 (ISSN 2186-7585)

      Volume: 第2号 Pages: 45-49

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520605
  • [Journal Article] 第2言語の習熟度と語彙処理速度の検証-語彙判断課題および意味判断課題の反応時間から-2012

    • Author(s)
      千葉克裕, 吉本啓, 横山悟, 川島隆太
    • Journal Title

      東北大学高等教育開発推進センター紀要

      Volume: 第7号 Pages: 35-42

    • NAID

      120005468749

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520605
  • [Journal Article] 第2言語学習者の語彙処理過程に関する研究-脳機能画像法による検証-2012

    • Author(s)
      千葉 克裕
    • Journal Title

      JACET 言語教師認知研究会研究集録 2012

      Volume: JACET 言語教師認知研究会研究集録 2012(ISSN 2186-7585) Pages: 45-49

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520605
  • [Journal Article] 第2 言語の習熟度と語彙処理速度の検証-語彙判断課題および意味判断課題の反応時間から-

    • Author(s)
      千葉克裕、吉本啓、横山悟、川島隆太、
    • Journal Title

      東北大学高等教育開発推進センター紀要

      Volume: 第7号 Pages: 35-42

    • NAID

      120005468749

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520605
  • [Presentation] Effects of 300,000 words of ER on English proficiency2023

    • Author(s)
      Katsuhiro Chiba, Atsuko Miyazaki
    • Organizer
      The Sixth World Congress on Extensive Reading
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01287
  • [Presentation] The Effects of Extensive Reading on SecondLanguage Listening Proficiency: an fNIRS Study2019

    • Author(s)
      Katsuhiro Chiba, Atsuko Miyazaki, Satoru Yokoyama
    • Organizer
      Society for the Neurobiology of Language
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01287
  • [Presentation] Reading Efficiency of Learners of English as a Second Language: an fNIRSStudy2018

    • Author(s)
      Katsuhiro Chiba, Atsuko Miyazaki, Satoru Yokoyama
    • Organizer
      fNIRS 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02930
  • [Presentation] 多読学習者が読解速度および読解効率に及ぼす影響ーnon-cumulative自己制御課題によるWPMと読解語数の相関による検証ー2017

    • Author(s)
      千葉克裕
    • Organizer
      大学英語教育学会第56回国際大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02930
  • [Presentation] EFL多読学習者の読解の流暢さについての考察 ―オンライン自己制御読み課題を用いて―2016

    • Author(s)
      千葉克裕
    • Organizer
      全国英語教育学会第42回埼玉大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02930
  • [Presentation] 多読学習の効果と成功要因: CASECスコア及び継続学習者のリフレクションによる分析2015

    • Author(s)
      千葉克裕
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370697
  • [Presentation] なぜ100万語読めるのか?-多読学習の効果と指導方法を多角的に考える2015

    • Author(s)
      千葉克裕
    • Organizer
      2015多読学会年会
    • Place of Presentation
      SEG、明星中学高等学校
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370697
  • [Presentation] 多読学習でなぜリスニング力があがるのか?:神経言語学的考察2014

    • Author(s)
      千葉克裕
    • Organizer
      群馬大学英語学習セミナー
    • Place of Presentation
      群馬大学
    • Year and Date
      2014-10-27
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370697
  • [Presentation] 多読学習のリスニング力に対する効果:神経言語学的考察2014

    • Author(s)
      千葉克裕
    • Organizer
      大学英語教育学会東北支部大会
    • Place of Presentation
      仙台市民会館
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370697
  • [Presentation] 脳機能画像法から見る第2言語語彙処理プロセス:研究方法と語彙指導への示唆2013

    • Author(s)
      千葉 克裕
    • Organizer
      東北英語教育学会第32回青森研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370697
  • [Presentation] MEGによる第2言語語彙処理と習熟度に関する研究2012

    • Author(s)
      千葉 克裕
    • Organizer
      日本認知科学会第29回大会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520605
  • [Presentation] MEG による第2 言語語彙処理と習熟度に関する研究2012

    • Author(s)
      千葉 克裕
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Year and Date
      2012-12-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520605
  • [Presentation] 授業における教室言語(日本語使用)に対する認知:ニューロイメージング研究の動機として2011

    • Author(s)
      千葉 克裕
    • Organizer
      JACET 言語教師認知研究会 第7回研究発表会
    • Place of Presentation
      共立女子大学
    • Year and Date
      2011-11-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520605
  • [Presentation] 授業における教室言語(日本語使用)に対する認知:ニューロイメージング研究の動機として2011

    • Author(s)
      千葉克裕
    • Organizer
      JACET言語教師認知研究会第7回研究発表会
    • Place of Presentation
      共立女子大学
    • Year and Date
      2011-11-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520605
  • [Presentation] 第2言語学習者のメンタルレキシコン-脳機能画像法による検証とその課題-2010

    • Author(s)
      千葉 克裕
    • Organizer
      大学英語教育学会 東北支部例会
    • Place of Presentation
      仙台市民会館
    • Year and Date
      2010-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520605
  • 1.  YOKOYAMA Satoru (20451627)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  YOSHIMOTO Kei (50282017)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  宮崎 敦子 (30771521)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi