• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

FURUYA Keita  古屋 恵太

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

古屋 恵太  フルヤ ケイタ

Less
Researcher Number 50361738
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 東京学芸大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 東京学芸大学, 教育学部, 准教授
2014 – 2022: 東京学芸大学, 教育学部, 准教授
2010: 東京学芸大学, 教育学部, 教授
2005 – 2007: 東京学芸大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education / Educaion
Except Principal Investigator
Education / 「総合的な学習」のカリキュラム開発 / Educaion
Keywords
Principal Investigator
ジョン・デューイ / 遊び / シカゴ・プラグマティズム / ジェーン・アダムズ / 誠実 / 近代教育思想批判 / 社会的構成主義 / 社会文化進化 / 作業 / ボイド … More / ミード / アダムズ / デューイ / プラグマティズム / 専心的な活動 / 原初的作業 / 仕事 / ジョージ・ハーバート・ミード / 劇化 / 想像力 / 実演 / 革新主義 / 近代合理主義批判 / 労働博物館 / 主体 / 探求 / 美的探求 / 科学的探求 / 教育思想史 / 真正の学び / 真正性 / 表象 / 人工物 / エロス / 道具主義 / 進歩主義教育 / 教育哲学 … More
Except Principal Investigator
ユーモア詩 / 学力テスト / Crandirinin / プロジェクトメソド / 内面の形成 / 自己客観化 / 主観性 / 価値葛藤 / 評価 / 探究学習 / 総合学習 / 自己理解 / 他者理解 / ダイアローグ / 相互主観性 / 相互理解 / ナラティブ / learning activities / American education / Finnish education / welfare education / information education / environmental education / international understanding / interdisciplinary subjects / 問題解決能力 / メタ認知 / 学習活動 / アメリカの教育実践 / フィンランドの教育実践 / 福祉教育 / 情報教育 / 環境教育 / 国際理解 / 教科との連携 / 体験的活動 / 児童中心主義 / 組み合わせ / 順列 / アルゴリズム / 因果関係図式 / 論理的思考 / 直観的経験 / オブジェ / 具体イメージ / 生活環境 / 作業活動 / 経験と判断 / 演繹的思考 / カリキュラム / 試行錯誤 / 仮説的推論 / 直観 / 形象 / メタファー / 論理的思考力 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (15 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  シカゴ・プラグマティズムの教育哲学とその臨床化・社会学化に関する思想史的考察Principal Investigator

    • Principal Investigator
      古屋 恵太
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Considering the Thought of Demonstration and the Concept of Imagination in Chicago Pragmatism from the Viewpoint of Educational PhilosophyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FURUYA Keita
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Exploration of the Thoughts of Authenticity in Education from the Viewpoints of Social Constructivism and the History of Ideas in EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FURUYA Keita
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  The narrative study of the effects of the inquiry learning

    • Principal Investigator
      ASANUMA Shigeru
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Curriculum studies for logical thinking and metaphorical formation

    • Principal Investigator
      ASANUMA Shigeru
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  活動中心主義の学習論における文化的道具の位置づけに関する思想史的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      古屋 恵太
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  A study of teachers' metaphors for the improvement of the quality of the integrated curriculum

    • Principal Investigator
      ASANUMA Shigeru
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      「総合的な学習」のカリキュラム開発
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2008 2007 2006 2005

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 論理学理論の研究ほか,デモクラシー/プラグマティズム論文集2022

    • Author(s)
      ジョン・デューイ著、古屋恵太訳者代表
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130142021
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02329
  • [Book] 教育哲学のデューイ―連関する二つの経験―2019

    • Author(s)
      田中智志編著、古屋恵太、佐藤隆之、松下良平、木下慎、加賀裕郎、井上環、西本健吾、生澤繁樹、藤井千春、高柳充利著
    • Total Pages
      348
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915937
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02329
  • [Book] 教育の哲学・歴史2017

    • Author(s)
      古屋 恵太(編著)
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762026126
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381014
  • [Book] 教職総論―教師のための教育理論―2016

    • Author(s)
      平野朝久(編)、古屋恵太・櫻井眞治・山田雅彦・糸井尚子・上淵寿・品田瑞穂・林尚示・伊藤秀樹・高橋純・佐々木幸寿・菅原雅枝・末松裕基・腰越滋・遠座知恵(著)
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      学文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381014
  • [Book] 教師を支える研修読本―就学前教育から教員養成まで―2014

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381014
  • [Journal Article] G・H・ミードの思想における遊び論の再検討―シカゴ・プラグマティズムの思想的系譜の見直し―2021

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30 Pages: 63-72

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02329
  • [Journal Article] ジョン・デューイにおける「探究」と「誠実」に基づく学び―実践知を支える「真正性」を問う―2019

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      『学校教育研究』

      Volume: 34 Pages: 8-21

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02329
  • [Journal Article] 「子ども主体の授業」の再記述の必要性2015

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 111 Pages: 148-150

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381014
  • [Journal Article] 20世紀初頭の中国における二人のデューイ―西洋近代化の象徴、および/それとも、それを相対化する媒体―2014

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 23 Pages: 119-128

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381014
  • [Journal Article] エロスの教育哲学としてのデューイの道具主義-軟質と硬質の哲学の狭間で-2008

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系 59

      Pages: 17-25

    • NAID

      110006649527

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730447
  • [Journal Article] プラグマティズム、教員養成、そして近代教育思想批判2007

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      教育哲学研究 96

      Pages: 171-177

    • NAID

      130003660156

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730447
  • [Journal Article] 反表象主義後の表象論の再編成に向けて2006

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      近代教育フォーラム 15

      Pages: 37-47

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730447
  • [Journal Article] 「自然な学び」の論理から「道具主義」は離脱できるか?-現代社会構成主義への進歩主義教育の遺産-2005

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      近代教育フォーラム 14

      Pages: 81-91

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730447
  • [Presentation] 「遊び」(play)と「劇化」(dramatization)から見たシカゴ・プラグマティズムの思想史―G・H・ミードとN・L・ボイドを中心に―2020

    • Author(s)
      古屋恵太
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02329
  • [Presentation] J. デューイとJ. アダムズにおける「劇化」の教育思想2018

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Organizer
      日本学校教育学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02329
  • 1.  ASANUMA Shigeru (30184146)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  HASHIMOTO Miho (60222212)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  KOJIMA Kunihiro (70014826)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  ENZA Chie (20580864)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi