• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

FURUYA Keita  古屋 恵太

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 50361738
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2022: 東京学芸大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2014 – 2020: 東京学芸大学, 教育学部, 准教授
2010: 東京学芸大学, 教育学部, 教授
2005 – 2007: 東京学芸大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Education / Basic Section 09010:Education-related
Except Principal Investigator
Educaion / 「総合的な学習」のカリキュラム開発 / Education
Keywords
Principal Investigator
ジョン・デューイ / 社会的構成主義 / 近代教育思想批判 / 誠実 / 教育哲学 / 進歩主義教育 / 道具主義 / エロス / 人工物 / 表象 … More / 真正性 / 真正の学び / 教育思想史 / 科学的探求 / 美的探求 / 探求 / 主体 / ジェーン・アダムズ / 労働博物館 / 近代合理主義批判 / 革新主義 / 劇化 / 遊び / プラグマティズム / デューイ / アダムズ / ミード / ボイド / 仕事 / 実演 / 想像力 … More
Except Principal Investigator
論理的思考力 / メタファー / 形象 / 直観 / 仮説的推論 / 試行錯誤 / カリキュラム / 演繹的思考 / 経験と判断 / 作業活動 / 生活環境 / 具体イメージ / オブジェ / 直観的経験 / 論理的思考 / 因果関係図式 / アルゴリズム / 順列 / 組み合わせ / 児童中心主義 / 体験的活動 / 教科との連携 / 国際理解 / 環境教育 / 情報教育 / 福祉教育 / フィンランドの教育実践 / アメリカの教育実践 / 学習活動 / メタ認知 / 問題解決能力 / interdisciplinary subjects / international understanding / environmental education / information education / welfare education / Finnish education / American education / learning activities / ナラティブ / 相互理解 / 相互主観性 / ダイアローグ / 他者理解 / 自己理解 / 総合学習 / 探究学習 / 評価 / 価値葛藤 / 主観性 / 自己客観化 / 内面の形成 / プロジェクトメソド / Crandirinin / 学力テスト / ユーモア詩 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (13 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  シカゴ派プラグマティズムの実演の思想と想像力概念の機能に関する教育哲学的考察Principal Investigator

    • Principal Investigator
      古屋 恵太
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Exploration of the Thoughts of Authenticity in Education from the Viewpoints of Social Constructivism and the History of Ideas in EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FURUYA Keita
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  The narrative study of the effects of the inquiry learning

    • Principal Investigator
      ASANUMA Shigeru
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Curriculum studies for logical thinking and metaphorical formation

    • Principal Investigator
      ASANUMA Shigeru
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  活動中心主義の学習論における文化的道具の位置づけに関する思想史的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      古屋 恵太
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  A study of teachers' metaphors for the improvement of the quality of the integrated curriculum

    • Principal Investigator
      ASANUMA Shigeru
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      「総合的な学習」のカリキュラム開発
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2008 2007 2006 2005

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教育哲学のデューイ―連関する二つの経験―2019

    • Author(s)
      田中智志編著、古屋恵太、佐藤隆之、松下良平、木下慎、加賀裕郎、井上環、西本健吾、生澤繁樹、藤井千春、高柳充利著
    • Total Pages
      348
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915937
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02329
  • [Book] 教育の哲学・歴史2017

    • Author(s)
      古屋 恵太(編著)
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762026126
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381014
  • [Book] 教職総論―教師のための教育理論―2016

    • Author(s)
      平野朝久(編)、古屋恵太・櫻井眞治・山田雅彦・糸井尚子・上淵寿・品田瑞穂・林尚示・伊藤秀樹・高橋純・佐々木幸寿・菅原雅枝・末松裕基・腰越滋・遠座知恵(著)
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      学文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381014
  • [Book] 教師を支える研修読本―就学前教育から教員養成まで―2014

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381014
  • [Journal Article] ジョン・デューイにおける「探究」と「誠実」に基づく学び―実践知を支える「真正性」を問う―2019

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      『学校教育研究』

      Volume: 34 Pages: 8-21

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02329
  • [Journal Article] 「子ども主体の授業」の再記述の必要性2015

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 111 Pages: 148-150

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381014
  • [Journal Article] 20世紀初頭の中国における二人のデューイ―西洋近代化の象徴、および/それとも、それを相対化する媒体―2014

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 23 Pages: 119-128

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381014
  • [Journal Article] エロスの教育哲学としてのデューイの道具主義-軟質と硬質の哲学の狭間で-2008

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系 59

      Pages: 17-25

    • NAID

      110006649527

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730447
  • [Journal Article] プラグマティズム、教員養成、そして近代教育思想批判2007

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      教育哲学研究 96

      Pages: 171-177

    • NAID

      130003660156

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730447
  • [Journal Article] 反表象主義後の表象論の再編成に向けて2006

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      近代教育フォーラム 15

      Pages: 37-47

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730447
  • [Journal Article] 「自然な学び」の論理から「道具主義」は離脱できるか?-現代社会構成主義への進歩主義教育の遺産-2005

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      近代教育フォーラム 14

      Pages: 81-91

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730447
  • [Presentation] 「遊び」(play)と「劇化」(dramatization)から見たシカゴ・プラグマティズムの思想史―G・H・ミードとN・L・ボイドを中心に―2020

    • Author(s)
      古屋恵太
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02329
  • [Presentation] J. デューイとJ. アダムズにおける「劇化」の教育思想2018

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Organizer
      日本学校教育学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02329
  • 1.  ASANUMA Shigeru (30184146)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  HASHIMOTO Miho (60222212)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  KOJIMA Kunihiro (70014826)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  ENZA Chie (20580864)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi