• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

HANO Yutsuko  羽野 ゆつ子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

HANO YUTSUKO  羽野 ゆつ子

羽野 ゆつ子  ハノ ユツコ

Less
Researcher Number 50368437
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大阪成蹊大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 大阪成蹊大学, 教育学部, 教授
2021 – 2023: 大阪成蹊大学, 教育学部, 教授
2016 – 2018: 大阪成蹊大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Educational technology
Keywords
Principal Investigator
熟達化 / 総合的な学習/探究の時間 / SEL(社会性と情動の学習) / オルタナティブ教育 / 心理的安全性 / 畏敬 / スキーマ変容 / 協働実践研究 / 省察 / 教職準備性 … More / 威光模倣 / 教員養成 / 探究型授業 / イノベーティブ教育 … More
Except Principal Investigator
教育工学 / 威光模倣 / ビデオアノテーション / 授業ビデオ / 学習支援システム / 授業観察力 / 授業実践力 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (18 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  教師の実践的知恵の獲得過程と継承方法の検討:探究型授業の実践に注目してPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      羽野 ゆつ子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Osaka Seikei University
  •  A longitudinal study of student teachers' learning for innovative practicesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HANO YUTSUKO
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Osaka Seikei University
  •  Construction of learning support system and program aimed at improving the effectiveness of learning from onsite experience in teacher training

    • Principal Investigator
      ASAI munemi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Chuogakuin University
      Osaka Seikei University

All 2024 2023 2022 2021 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 専門職として成長し続ける教師になるために2023

    • Author(s)
      山﨑 準二、紅林 伸幸、金子 真理子、栗原 崚、長谷川 哲也、川村 光、羽野 ゆつ子、大島 真夫、中村 瑛仁、酒井 郷平、望月 耕太、髙谷 哲也、三品 陽平、油布 佐和子
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      人言洞
    • ISBN
      9784910917108
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Journal Article] 探究型の授業実践に向けた教職準備性 ー探究の授業づくりにおける教師の協働性に注目してー2024

    • Author(s)
      羽野ゆつ子、山崎宣次、井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 10 Pages: 79-90

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Journal Article] 教師の「実践的知恵」の形成と継承ー探究型授業に注目して2024

    • Author(s)
      羽野ゆつ子
    • Journal Title

      同志社教師教育研究

      Volume: 1 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Journal Article] SEL を基盤とした探究型授業実践力養成プログラムの実践と評価―授業に創発をもたらす教師の育成に向けて―2023

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・山崎宣次・井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 9 Pages: 73-85

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Journal Article] Professional Competence of Teachers:2023

    • Author(s)
      KAGE MASAHARU、KAWAMURA SHIGEO、KIMURA YUU、HANO YUTSUKO、FUKASAWA KAZUHIKO、HIMENO KANJI、AKITA KIYOMI
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 62 Issue: 0 Pages: 238-252

    • DOI

      10.5926/arepj.62.238

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2023-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Journal Article] イノベーティブ教育(探究型授業)の実践に向けた教員養成の現状と課題 ―教職志望学生の教職課程における学習に関する調査から―2022

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・山崎宣次・井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 8 Pages: 187-199

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Journal Article] 教員養成におけるイノベーティブ教育の試行 ~オンライン授業での探究型授業の実践~2022

    • Author(s)
      山崎宣次・羽野ゆつ子・井藤元
    • Journal Title

      山梨県立大学人間福祉学部紀要

      Volume: 17 Pages: 123-131

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Journal Article] 熟達教師へのインタビュー調査による教育実践の生成過程の考察 ―内省による意識変容に注目して―2022

    • Author(s)
      羽野ゆつ子
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 8 Pages: 175-186

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Journal Article] e-portfolioシステムを用いた授業観察-教員養成学生の授業観の涵養に向けて-2018

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・浅井宗海・井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 4 Pages: 308-320

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01144
  • [Journal Article] 中堅教師の授業の創造過程ー1年間の授業研究会での省察に注目してー2017

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・浅井宗海・井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 3 Pages: 245-257

    • NAID

      40022338535

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01144
  • [Presentation] 心理的安全性が学生の学習と教職履修に及ぼす影響 ―ワークショップ型授業の試みから―2023

    • Author(s)
      羽野ゆつ子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Presentation] 探究型の授業実践に向けた教職準備性(3) ―探究の授業づくりにおける教師の協働性に注目して―2023

    • Author(s)
      羽野ゆつ子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Presentation] 探究型の授業実践に向けた教職準備性(2) ―熟達教師から実践を体験的に学ぶことの効果―2022

    • Author(s)
      羽野ゆつ子
    • Organizer
      日本教師教育学会 第32回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Presentation] 省察と模倣による教師の学習2022

    • Author(s)
      羽野ゆつ子
    • Organizer
      日本教育心理学会 第64回総会 学会企画シンポジウム4
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Presentation] イノベーティブ教育の実践準備性を高める教員養成の試み:大学と現職熟達教師の「連携・協働」による開発と実践2021

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・佐野和之・金井達亮・山崎宣次・井藤元
    • Organizer
      国際教育学会 第15回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Presentation] 探究型の授業実践に向けた教職準備性2021

    • Author(s)
      羽野ゆつ子
    • Organizer
      日本教師教育学会 第31回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Presentation] 授業観察力の向上を支援するための学習システム開発に向けて2016

    • Author(s)
      浅井宗海・羽野ゆつ子・井藤元
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      宮崎市民プラザ
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01144
  • [Presentation] 教員養成における模倣と省察―e-portfolioシステムを用いた熟達教師の授業分析-2016

    • Author(s)
      井藤元・浅井宗海・羽野ゆつ子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01144
  • 1.  井藤 元 (20616263)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 2.  ASAI munemi (90511816)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  山崎 宣次 (50622635)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 4.  NAKAI hideki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  FURUYA jiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi