• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ueno Masamichi  上野 正道

… Alternative Names

UENO Masamichi  上野 正道

Less
Researcher Number 50421277
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-9633-4114
External Links
Affiliation (Current) 2025: 上智大学, 総合人間科学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 上智大学, 総合人間科学部, 教授
2016 – 2017: 大東文化大学, 文学部, 教授
2011 – 2015: 大東文化大学, 文学部, 准教授
2006 – 2010: 大東文化大学, 文学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Educaion / Education
Except Principal Investigator
Education
Keywords
Principal Investigator
公共性 / コミュニティ / 民主主義 / 学校改革 / デューイ / ジョン・デューイ / シティズンシップ / 学習 / 進歩主義 / ガート・ビースタ … More / アート / プラグマティズム / 協同 / リベラリズム / 学校コミュニティ / 民主的教育 / 教育の公共性 / 学校教育 / 自由 / 民主的シティズンシップ / 東アジア / 学び / 市民学習 / 民主主義と教育 / 進歩主義教育 / 東アジアの学びと学校改革 / シティズンシップ教育 / 民主主義教育 / アート教育 / アジア / 新自由主義 / 教師教育 / コミユニテイ / エルシー・クラップ / 市民性 / 教育学 / 学校 / 教師 / コミュニケーション / ダイアローグ / アソシェーション / 芸術教育 / バーン / 協同学習 / リベラル改革 … More
Except Principal Investigator
比較教育学 / 教育思想史 / 国際比較 / 教育思想家像 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (98 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  シティズンシップと公共性のための民主的教育ー学校コミュニティの形成ーPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      上野 正道
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Sophia University
  •  Citizenship Learning and Democracy in Contemporary Pragmatism: A Comparative Study of the Publicness of EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      UENO Masamichi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Sophia University
  •  International Comparison of the Images of Educational Thinkers

    • Principal Investigator
      UEHARA Shuichi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  Contemporary Pragmatism and Democratic Learning: Reconstruction to ProgressivismPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ueno Masamichi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Daito Bunka University
  •  Citizenship Education and Democracy in the Liberal Reform: John Dewey's Theory of Schools and Its PracticePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      UENO Masamichi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Daito Bunka University
  •  The publicness of schools and democracy in the liberal reform: John Dewey and othersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      UENO Masamichi
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Daito Bunka University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Philosophy of Education in Dialogue between East and West: Japanese Insights and Perspectives2023

    • Author(s)
      Masamichi Ueno
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032220543
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02238
  • [Book] 学校的公共性与民主主義ーー走向杜威的審美経験論2023

    • Author(s)
      上野正道著 趙衛国訳
    • Total Pages
      333
    • Publisher
      山東教育出版社
    • ISBN
      9787570122226
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02238
  • [Book] ジョン・デューイーー民主主義と教育の哲学2022

    • Author(s)
      上野正道
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784004319450
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Book] ジョン・デューイー民主主義と教育の哲学2022

    • Author(s)
      上野 正道
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784004319450
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02238
  • [Book] School Reform and Democracy in East Asia2021

    • Author(s)
      Masamichi Ueno, Matthew Atencio, Mary Anne Heng, Tomoko Higurashi, Yulun Huang, Rachel Ong, Jiwon Shin, Naomi Takasawa, Atsushi Tsukui, Jian Zhang
    • Total Pages
      179
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138346048
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Book] 教育にこだわるということ――学校と社会をつなぎ直す2021

    • Author(s)
      ガート・ビースタ著 上野正道監訳
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513616
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Book] Manabi and Japanese Schooling: Beyond Learning in the Era of Globalisation2020

    • Author(s)
      Masamichi Ueno, Yasunori Kashiwagi, Kayo Fujii, Tomoya Saito, Taku Murayama
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780815354673
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Book] Manabi and Japanese Schooling: Beyond Learning in the Era of Globalisation2020

    • Author(s)
      Masamichi Ueno, Yasunori Kashiwagi, Kayo Fuji, Tomoya Saito, Taku Murayama, Foreword by Gert Biesta
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      0815354673
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Book] 民主主義と教育の再創造――デューイ研究の未来へ2020

    • Author(s)
      日本デューイ学会編 上野正道ほか著
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251476
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Book] デューイ著作集7教育2 明日の学校、ほか2019

    • Author(s)
      ジョン・デューイ著 上野正道訳者代表 佐藤学解題
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130142070
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Book] デューイ著作集6 教育1 学校と社会、ほか2019

    • Author(s)
      ジョン・デューイ著 上野正道訳者代表
    • Total Pages
      420
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130142062
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Book] 教えることの再発見2018

    • Author(s)
      ガート・ビースタ著 上野正道監訳
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130513400
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Book] 西洋教育思想史2016

    • Author(s)
      上野正道
    • Total Pages
      688
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780488
  • [Book] Democratic Education and the Public Sphere: Towards John Dewey's Theory of Aesthetic Experience2015

    • Author(s)
      Masamichi Ueno
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      Routledge Taylor & Francis
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04211
  • [Book] Democratic Education and the Public Sphere: Towards John Dewey’s Theory of Aesthetic Experience2015

    • Author(s)
      Masamichi Ueno
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      Routledge
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780488
  • [Book] 東アジアの未来をひらく学校改革――展望と挑戦2014

    • Author(s)
      上野正道、北田佳子、申智媛、齊藤英介(編著)
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780488
  • [Book] 東京大学出版会2013

    • Author(s)
      上野正道
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      民主主義への教育――学びのシニシズムを超えて
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Book] 民主主義への教育――学びのシニシズムを超えて2013

    • Author(s)
      上野正道
    • Total Pages
      279
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780488
  • [Book] アートの公共空間をひらく-プラグマティズムの学びへ-、ワークショップと学び1-まなびを学ぶ2012

    • Author(s)
      上野正道、苅宿俊文、佐伯胖、高木光太郎
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Book] 学校という対話空間-その過去・現在・未来2011

    • Author(s)
      柏木恭典、上野正道、藤井佳世、村山拓
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Book] 学校の公共性と民主主義--デューイの美的経験論へ2010

    • Author(s)
      上野正道
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Book] 学校の公共性と民主主義-デューイの美的経験論へ-2010

    • Author(s)
      上野正道
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Book] ポスト産業主義時代の学習活動を展望する-デューイと活動理論-、日本のデューイ研究と 21世紀の課題2010

    • Author(s)
      上野正道
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      世界思想社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Journal Article] 民主主義と教育の哲学2024

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      児童研究

      Volume: 34 Pages: 25-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02238
  • [Journal Article] Redefining School Education and the Public Sphere in the Age of Globalization2022

    • Author(s)
      Ueno Masamichi
    • Journal Title

      On Education. Journal for Research and Debate

      Volume: 5 Issue: 14

    • DOI

      10.17899/on_ed.2022.14.7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02238
  • [Journal Article] Philosophy of Minna and moral education: Manabi that encompasses everyone2022

    • Author(s)
      Ueno Masamichi、Fujii Kayo、Kashiwagi Yasunori
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: - Issue: 2 Pages: 1-9

    • DOI

      10.1080/00131857.2022.2094243

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02511, KAKENHI-PROJECT-22K02238
  • [Journal Article] シティズンシップと公共性のための民主的教育――生徒が政治の主体になるということ――2021

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 211 Pages: 98-105

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Journal Article] 教育思想家像の国際比較――教職の専門性と教員養成課程の改革――2018

    • Author(s)
      藤井佳世・上野正道
    • Journal Title

      東アジア教育研究

      Volume: 第5号 Pages: 1-12

    • NAID

      40021494763

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04211
  • [Journal Article] 全球化時代的東亜的学校改革2017

    • Author(s)
      上野正道(李春訳)
    • Journal Title

      東亜教育研究

      Volume: 第3号 Pages: 28-42

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04211
  • [Journal Article] Educazione democratica e riforma della scuola in Giappone nell'era della globalizzazione:alimentare la speranza nell'apprendimento al di la del cinismo2016

    • Author(s)
      Masamichi Ueno (translated by Stefano Oliverio)
    • Journal Title

      Civitas Educationis, Education, Politics and Culture

      Volume: vol.5, no.2 Pages: 89-105

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04211
  • [Journal Article] Democratic Education and School Reform: Creating Hope for Learning Beyond Cynicism2016

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      人文科学

      Volume: 21 Pages: 61-81

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780488
  • [Journal Article] プロジェクト論に基づくカリキュラム・デザイン――アメリカのヘルバルト主義と進歩主義教育――2016

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 25 Pages: 39-45

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780488
  • [Journal Article] Democratic Education and School Reform: Creating Hope for Learning Beyond Cynicism2016

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      人文科学

      Volume: 第21号 Pages: 61-81

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04211
  • [Journal Article] デューイと中国――デモクラシーの教育をめぐって――2014

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 23 Pages: 109-118

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780488
  • [Journal Article] 公共する学校、公共する教育2012

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      公共的良識人

      Volume: 234 Pages: 1-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Journal Article] コミュニティと教育-共同性/協働性/協同性は教育に何をもたらすのか?-2012

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第21号 Pages: 171-179

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Journal Article] 子育て支援の現状と課題2012

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      幼児教育学研究

      Volume: 18 Pages: 20-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Journal Article] ジョン・デューイを公共する人間として語り直す2012

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      公共的良識人

      Volume: 237 Pages: 1-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Journal Article] Elsie Ripley Clapp and the challenge of community education : Building ethical and collaborati2011

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      人文科学

      Volume: 17 Pages: 33-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Journal Article] エルシー・クラップのコミュニティ・スクールと進歩主義学校2011

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      学習とコミュニティ

      Pages: 19-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Journal Article] Elsie Ripley Clapp and the challenge of community education: Building ethical and collaborative schools in progressive era2011

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      人文科学

      Volume: 第17号 Pages: 33-46

    • NAID

      40018776950

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Journal Article] Designing school reform based on community: Towards the construction of collaborative and communicative learning2010

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 第1号 Pages: 141-157

    • NAID

      40019064922

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Journal Article] 協同学習に基づく学校システムの形成ジョン・デューイの「教育の自由」構想を中心に-2009

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      語学教育研究論叢 第26号

      Pages: 349-362

    • NAID

      40016479235

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] 学習コミュニティに基づく教師教育の創造-教師の専門性の議論を手がかりにして-2009

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 50

      Pages: 45-54

    • NAID

      40016850306

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Journal Article] John Dewey's design of the school as a community of learning: Developing integrated curriculum based on experience2009

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      経済文化研究所紀要

      Volume: 第14号 Pages: 205-220

    • NAID

      40016691822

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Journal Article] 公共的行為のエージェンシーとしての学校の創造-ソーシャル・フロンティアとデューイ-2009

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      幼児教育学研究 第16号

      Pages: 22-32

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] 学習コミュニティに基づく教師教育の創造-教師の専門性の議論を手がかりにして-2009

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第50号 Pages: 45-54

    • NAID

      40016850306

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Journal Article] バーンズ財団におけるデューイの芸術教育論の実践的展開-教育と美的経験の架橋-2009

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      人文科学 第15号

      Pages: 35-84

    • NAID

      40016663043

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] 1930年代のデューイにおける民主主義と教育の節合-リベラリズムの再構築と再概念化の方略-2009

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      大東文化大学紀要社会科学 第47号

      Pages: 319-338

    • NAID

      40016593383

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] John Dewey's design of the school as a community of learning: Developing integrated curriculum based on experience2009

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      経済文化研究所紀要 第14号

      Pages: 205-220

    • NAID

      40016691822

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] 930年代のデューイにおける民主主義と教育の節合-リベラリズムの再構築と再概念化の方略-2009

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      大東文化大学紀要 社会科学 第47号

      Pages: 319-338

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] 教職の専門性とコミュニティ-教師教育における省察とメンタリング-2009

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      コミュニティにおける学習(上野正道、田尻敦子編, 大東文化大学人文科学研究所)

      Pages: 101-115

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] 公共性の概念系譜とコミュニティ-ハーバーマス、アレント、デューイ-2009

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      コミュニティにおける学習(上野正道、田尻敦子編, 大東文化大学人文科学研究所)

      Pages: 1-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] 公共的行為のエージェンシーとしての学校の創造-ソーシャル・フロンティアとデューイ-2009

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      幼児教育学研究

      Volume: 第16号 Pages: 22-32

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Journal Article] 芸術教育とコミュニティ-デューイとバーンズの挑戦-2009

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      コミュニティにおける学習(上野正道、田尻敦子編, 大東文化大学人文科学研究所)

      Pages: 14-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] 協同学習に基づく学校システムの形成-ジョン・デューイの「教育の自由」構想を中心に-2009

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      語学教育研究論叢 第26号

      Pages: 349-362

    • NAID

      40016479235

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] デューイにおけるリベラリズム批判と公共性の再構成-教育改革の成立基盤としての公共性概念の検討-2008

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      『大東文化大学紀要社会科学』 第46号

      Pages: 271-283

    • NAID

      110007129499

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] デューイにおけるリベラリズム批判と公共性の再構成-教育改革の成立基盤としての公共性概念の検討-2008

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      大東文化大学紀要 社会科学 第46号

      Pages: 271-283

    • NAID

      110007129499

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] 対話的・協同的実践としての学習活動の創造-デューイと進歩主義教育-2008

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      語学教育研究論叢 第25号

      Pages: 261-281

    • NAID

      110007127111

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] 1930年代のデューイにおけるコミュニティ・スクールの構想-活動的な学習実践の創造-2008

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      人文科学 第14号

      Pages: 121-140

    • NAID

      110007125405

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] 1910 年代のアメリカの中等教育改革における市民性教育の構想と展開-『中等教育基本原理』 を中心にして-2007

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      『日本デューイ学会紀要』 第48号

      Pages: 191-200

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] 協同的な学習活動におけるコミュニケーションと道具-活動理論とデューイ-2007

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      語学教育研究論叢 第24号

      Pages: 191-212

    • NAID

      110006483395

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] デューイの学習構想と文化歴史的活動理論の展開-活動と経験に基づく教育システムのデザイン-2007

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      『幼児教育学研究』 第14号

      Pages: 30-48

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] 対話的・協同的実践としての学習活動の創造-デューイと進歩主義教育-2007

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      『語学教育研究論叢』 第25号

      Pages: 261-281

    • NAID

      110007127111

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] School reform and democracy in the public theory of John Dewey: The transformation of liberalism and its ethics2007

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      経済文化研究所紀要 第12号

      Pages: 167-194

    • NAID

      110006487636

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] デューイにおける学校改革と公共性の再構成-1930年代の民主主義の教育を中心にして-2007

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      大東文化大学紀要 社会科学 第45号

      Pages: 127-145

    • NAID

      110006486349

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] デューイにおける協同学習とカリキュラム-経験の意味と関係の再構築-2007

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      大東文化大学教育学会誌 第30号

      Pages: 13-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] デューイの学習構想と文化歴史的活動理論の展開-活動と経験に基づく教育システムのデザイン-2007

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      幼児教育学研究 第14号

      Pages: 30-48

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] 1910年代のアメリカの中等教育改革における市民性教育の構想と展開-『中等教育基本原理』を中心にして-2007

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 第48号

      Pages: 191-200

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Journal Article] デューイにおける学校改革と公共性の再構成-1930年代の民主主義の教育を中心にして-2007

    • Author(s)
      上野正道
    • Journal Title

      大東文化大学紀要社会科学 第45号

      Pages: 127-145

    • NAID

      110006486349

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Presentation] 教育と民主主義を問い直す――デューイからビースタへ――2023

    • Author(s)
      上野正道
    • Organizer
      日本教師教育学会課題研究Ⅰ
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02238
  • [Presentation] Manabi and Minna as Japanese Educational Anthropology: How Can We Learn to Live Together in Schools?2023

    • Author(s)
      Kayo Fujii, Yasunori Kashiwagi, Masamichi Ueno
    • Organizer
      The 51st Conference of the Philosophy of Education Society of Australasia
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02238
  • [Presentation] ジョン・デューイと子どもの経験的なプロジェクトの学び2023

    • Author(s)
      上野正道
    • Organizer
      東京藝術大学美術教育研究会第29回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02238
  • [Presentation] 民主的教育とトランスクルージョン2023

    • Author(s)
      上野正道
    • Organizer
      日本犯罪社会学会第50回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02238
  • [Presentation] Reimagining East Asian Prospects for Modern Education: A Comment on "East Asian Responses to Modern Education: Perspectives from Japan, Taiwan and South Korea"2022

    • Author(s)
      Masamichi Ueno
    • Organizer
      Asian Link of Philosophy of Education
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02238
  • [Presentation] Revisiting Japanese and East Asian Education in the Global Era: Unique Insights and Perspectives2021

    • Author(s)
      Masamichi Ueno
    • Organizer
      Asian Link of Philosophy of Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Presentation] Globalisation and Innovative Education in Japan: Unique Insights and Perspectives2021

    • Author(s)
      Masamichi Ueno
    • Organizer
      University of the Philippines
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Presentation] Curriculum Reform and Lesson Study for Sustainable Learning Improvement in Japan2021

    • Author(s)
      Masamichi Ueno
    • Organizer
      Lesson Study Community
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Presentation] デューイにおける教育の自由と公共性2019

    • Author(s)
      上野正道
    • Organizer
      日本デューイ学会大会第63回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Presentation] Innovative SchoolReform and Art Education in Japan in the Era of Industry 4.02019

    • Author(s)
      Masamichi Ueno
    • Organizer
      The Eighth International Conference on Language and Arts
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Presentation] Rethinking Learning in East Asia: Manabi and Xue2019

    • Author(s)
      Kayo Fujii, Hektor Yan, Chia-lLng Wang, Yasunori Kashiwagi, Masamichi Ueno
    • Organizer
      The 10th Conference of the World Education Research Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Presentation] An Analysis of the Educational Practice of Manabi2018

    • Author(s)
      Kayo Fujii, Masamichi Ueno, Yasunori Kashiwagi
    • Organizer
      Philosophy of Education Society of Australasia
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02346
  • [Presentation] シティズンシップの学習と政治的主体性――デューイ以降の民主主義教育論を再考する――2017

    • Author(s)
      上野正道
    • Organizer
      日本デューイ学会第61回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04211
  • [Presentation] Translating Democracy in the Education System Context: Encounter with Dewey’s Theory in Japan2016

    • Author(s)
      Masamichi Ueno
    • Organizer
      The 15th Biennial World-Conference of the International Network of Philosophers of Education
    • Place of Presentation
      University of Warsaw (Poland, Warsaw)
    • Year and Date
      2016-08-17
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780488
  • [Presentation] Manabi, Learning and Bildung in Schools: Translation of Educational Discourse and Its Understanding2016

    • Author(s)
      Masamichi Ueno, Yasunori Kashiwagi, Kayo Fujii, Taku Murayama
    • Organizer
      The 15th Biennial World-Conference of the International Network of Philosophers of Education
    • Place of Presentation
      University of Warsaw (Poland, Warsaw)
    • Year and Date
      2016-08-18
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780488
  • [Presentation] Translating Education into Democratic Terms: The Encounter with Dewey in Three European and Asian Settings2016

    • Author(s)
      Stefano Oliverio, Bianca Thoillez, Masamichi Ueno
    • Organizer
      The 15th Biennial World-Conference of the International Network of Philosophers of Education
    • Place of Presentation
      University of Warsaw (Poland)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04211
  • [Presentation] Translating Democracy in the Education System Context: Encounter with Dewey's Theory in Japan2016

    • Author(s)
      Masamichi Ueno
    • Organizer
      The 15th Biennial World-Conference of the International Network of Philosophers of Education
    • Place of Presentation
      University of Warsaw (Poland)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04211
  • [Presentation] グローバル時代のアート教育と公共性2015

    • Author(s)
      上野正道
    • Organizer
      関係性の教育学会
    • Place of Presentation
      大東文化大学
    • Year and Date
      2015-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780488
  • [Presentation] Designing Democratic Education and Collaborating Learning in Japan in the Global Era2014

    • Author(s)
      Masamichi Ueno
    • Organizer
      The 14th Biennial World-Conference of the International Network of Philosophers of Education
    • Place of Presentation
      University of Calabria, Cosenza (Italy)
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780488
  • [Presentation] グローバル時代の公共性の変容と教育の構想2014

    • Author(s)
      上野正道
    • Organizer
      日本子育て学会第6回大会
    • Place of Presentation
      秋草学園短期大学
    • Year and Date
      2014-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780488
  • [Presentation] 学校の公共性と民主主義-デューイの美的経験論へ2013

    • Author(s)
      上野正道
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第4回研究集会
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Year and Date
      2013-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Presentation] 民主主義社会の(再)構築に向けたカリキュラム論の探究(1):D.マイヤー著『学校を変える力』の合評を通して コミュニティ論の観点から2012

    • Author(s)
      上野正道
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第23回大会課題研究
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Year and Date
      2012-07-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Presentation] 子育て支援の現状と課題2010

    • Author(s)
      上野正道、上村浩子、鍵渡香代子
    • Organizer
      日本幼児教育学会第18回大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      駒沢女子短期大学
    • Year and Date
      2010-09-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Presentation] 学習経験に基づくカリキュラム構成-教科の関係性を中心に-2010

    • Author(s)
      上野正道、成田恭平
    • Organizer
      関係性の教育学会第8回年次大会
    • Place of Presentation
      大東文化大学
    • Year and Date
      2010-06-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • [Presentation] 学習コミュニティに基づく教師教育の創造-教師の専門性の議論を手がかりにして-2008

    • Author(s)
      上野正道
    • Organizer
      日本デューイ学会第52回研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Presentation] 1910年代の中等教育改革における市民性教育の構想と展開-「中等教育基本原理」を中心として-2006

    • Author(s)
      上野正道
    • Organizer
      日本デューイ学会第50回研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2006-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730511
  • [Presentation] Democracy and Educational Reform in Japan: Toward John Dewey’s Theory of Public Sphere

    • Author(s)
      Masamichi Ueno
    • Organizer
      International Seminar, University of Naples Federico II
    • Place of Presentation
      University of Naples Federico II, Italy
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780488
  • [Presentation] 民主主義社会の(再)構築に向けたカリキュラム論の探究(1):D.マイヤー著『学校を変える力』の合評を通して コミュニティ論の観点から

    • Author(s)
      上野正道
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730644
  • 1.  UEHARA Shuichi (70515965)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  小山 裕樹 (60755445)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  岸本 智典 (50757713)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  関根 宏朗 (50624384)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  日暮 トモ子 (70564904)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  藤井 佳世 (50454153)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  間篠 剛留 (90756595)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  渡邊 福太郎 (80634047)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  原 圭寛 (30779880)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  TEN Isei
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi