• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tohyama Takashi  遠山 孝司

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TOHYAMA Takashi  遠山 孝司

Less
Researcher Number 50468972
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 鎌倉女子大学, 児童学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2022: 鎌倉女子大学, 児童学部, 准教授
2011 – 2017: 新潟医療福祉大学, 健康科学部, 講師
2008 – 2009: Niigata University of Health and Welfare, 健康科学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational technology / Educational technology / Educational psychology
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related
Keywords
Principal Investigator
教師の熟達化 / 大学教職課程 / 教育心理学 / ワーキングメモリ / Sensemaking / 自動化 / 教育系心理学 / 教職課程 / 教師の力量形成 / 教育工学 … More / 教員養成課程 / 生理的指標 / リフレクション / 模擬授業 / 教師教育 / 心理的自律性の尊重 / 統制 / 受容 / 指導態度 / 養育態度 / 教師の威厳 / 親の威厳 / 親的威厳ある養育態度 / 体罰と養育の一貫性 / セルフ・ハンディキャッピング / 信頼感 / 学習動機づけ / 学校適応感 / 小学校・中学校・高校 / 教師の威厳ある指導態度 / 親の威厳ある養育態度 … More
Except Principal Investigator
教師の熟達 / ソマティック・マーカー仮説 / 授業分析 / 教師の思考 / 直観 / 教師の即興 / 教師の直観 / 脈拍データ / 生体情報 / 授業認知 / 授業 / 教師 / 感情的意思決定 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (54 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  感情的意思決定論による授業場面での教師の認知・判断・思考に関する実証研究

    • Principal Investigator
      浅田 匡
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Waseda University
  •  A Study on Teacher's Proficiency Process from the Viewpoint of "Automation" and "Sensemaking"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      TOHYAMA TAKASHI
    • Project Period (FY)
      2014 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kamakura Women's University
      Niigata University of Health and Welfare
  •  Training of the ability of the teacher: Reflections with physiological indicesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOHYAMA Takashi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Niigata University of Health and Welfare
  •  Research on parents' and teacher's authoritative attitudes toward childrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOHYAMA Takashi
    • Project Period (FY)
      2008 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Niigata University of Health and Welfare

All 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 「教える」ということをどのように学んでいくのか?~「教える」を見直す3~2019

    • Author(s)
      遠山孝司,野澤好恵,椎谷千秋,田村由美,河村美穂
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 22 Pages: 81-101

    • NAID

      130008084254

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Journal Article] 「教える」を見直して,見えてきたもの2019

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 22 Pages: 103-107

    • NAID

      130008084253

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Journal Article] 「教える人」が育つ過程~教えるを見直す2~2018

    • Author(s)
      遠山孝司・金子京子・太田祐子・前田康裕・河村美穂
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 21 Pages: 39-60

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Journal Article] 「教える」の本質とは何か~教えるを見直す1~2017

    • Author(s)
      遠山孝司,前田康裕,佐々木晃,添田百合子,井藤 元,河村美穂
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 20 Pages: 101-103

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Journal Article] 授業者の心拍数変動と授業行動の関連の質的検討 : 模擬授業時の大学生の心拍数の変動から2011

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Journal Title

      新潟医療福祉学会誌

      Volume: 11 Pages: 61-61

    • NAID

      120006790598

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Journal Article] 授業者の心拍数変動と授業行動の関連の質的検討:模擬授業時の大学生の心拍数の変動から2011

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Journal Title

      新潟医療福祉学会誌

      Volume: 11 Pages: 61-61

    • NAID

      120006790598

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Journal Article] 親の体罰と養育の一貫性を決定する要因-親の威厳ある養育態度が体罰や一貫性の認知へ与える影響-2010

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Journal Title

      日本発達心理学会第21回大会発表論文集 21

      Pages: 484-484

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830110
  • [Journal Article] 親の体罰と養育の一貫性を決定する要因-親の威厳ある養育態度が体罰や一貫性の認知へ与える影響-2010

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Journal Title

      日本発達心理学会第21回大会発表論文集

      Pages: 484-484

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830110
  • [Journal Article] 教師の威厳ある指導態度と学校適応感, 学習動機づけ, 信頼感との関連2010

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Journal Title

      新潟医療福祉学会誌 9(2)

      Pages: 48-56

    • NAID

      40017272002

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830110
  • [Journal Article] 親の威厳ある養育態度と子どもが感じる一貫性および体罰経験の関連2009

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Journal Title

      日本教育心理学会第51回総会発表論文集

      Pages: 209-209

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830110
  • [Journal Article] 親の威厳ある養育態度と子どもが感どる一貫性および体罰経験の関連2009

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Journal Title

      日本教育心理学会第51回総会発表論文集 51

      Pages: 209-209

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830110
  • [Journal Article] 親の威厳ある養育態度セルフ・ハンディキャッピングの関連2009

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Journal Title

      日本心理学会第73回大会発表論文集 73

      Pages: 1237-1237

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830110
  • [Journal Article] 親の威厳ある養育態度とセルフ・ハンディキャッピングの関連2009

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Journal Title

      日本心理学会第73回大会発表論文集

      Pages: 1237-1237

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830110
  • [Presentation] 授業の「間」の研究:現職教員と教職志望大学生による授業の比較を通して2019

    • Author(s)
      橋本みき・遠山孝司
    • Organizer
      日本教師学学会第20回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] 学生による実習の振り返りから考える幼稚園実習の意義2019

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Organizer
      日本教師学学会第20回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] How do candidates get "waza" in microteaching? :In Japanese teacher education―2019

    • Author(s)
      Takashi TOHYAMA
    • Organizer
      International Conference How People Learn “WAZA” From the educational field of teaching and nursing
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] 「教える」ということをどのように学んでいくのか? ~「教える」を見直す3~2019

    • Author(s)
      野澤好恵・椎谷千明・田村由美・河村美穂・遠山孝司
    • Organizer
      日本教師学学会第20回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] 「教える人」が育つ過程 ~「教える」を見直す2~2018

    • Author(s)
      金子京子,太田祐子,前田康裕,河村美穂,遠山孝司
    • Organizer
      日本教師学学会第19回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] 教職課程大学生の模擬授業経験による授業イメージの変化-熟達化モデルから反省的実践家モデルへの移行-2017

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Organizer
      日本教育心理学会 第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] 「教える」の本質とは何か ~「教える」を見直す1~2017

    • Author(s)
      前田康裕・佐々木晃・添田 百合子・井藤 元・河村美穂・遠山孝司
    • Organizer
      日本教師学学会第18回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学所沢キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] リフレクションと教師の成長:教師として成長すること(2)2016

    • Author(s)
      浅田 匡,遠山孝司,中村 駿,前田菜摘,高橋知己
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松,かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] リフレクションと教師の成長― 教師として成長すること(2) ―2016

    • Author(s)
      浅田 匡・遠山孝司・中村 駿・前田菜摘・高橋知己
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      ンポートホール高松・かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] 教員養成に大学教員はどのように臨むのか:教職課程に関する授業改善の実際2015

    • Author(s)
      高橋知己,遠山孝司,野口隆子,市川洋子,高橋亜希子,浅田 匡,無藤 隆
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ,新潟コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] How Will Student Teachers Become Teachers to Make “Transition of Children” in Japan? -To Automate before Sensemaking-2015

    • Author(s)
      T. TOHYAMA, T. ASADA, S. YOSHIDA, & Y. NISIHARA
    • Organizer
      EERA ECER 2015 Budapest
    • Place of Presentation
      Corvinus University of Budapest
    • Year and Date
      2015-09-07
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] 授業改善とリフレクション:教師として成長すること(1)2015

    • Author(s)
      遠山孝司,林なおみ,岸野麻衣,藤澤伸介,高橋知己,浅田 匡
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ,新潟コンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] 教授活動の反復経験が教職課程大学生に与える影響-同一内容の模擬授業の繰り返しによるリラクセーションカーブの変化-2014

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教師学学会第15回大会
    • Place of Presentation
      環太平洋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] Mental workload of Japanese candidates for teacher in microteaching2013

    • Author(s)
      TOHYAMA, T., ASADA, T., YOSHIDA S., & Nisihara Y.
    • Organizer
      10th Annual Action Research Conference
    • Place of Presentation
      University of San Diego's School of Leadership and Education Sciences
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 授業者の生理的指標をキューとするリフレクションの有効性-教職課程大学生の初めての模擬授業について-2013

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行・浅田 匡
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 生理的指標をキューとする省察に見る授業者の微視的発達-教職課程大学生の模擬授業における変化-2013

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] Mental workload of Japanese candidates for teacher in micro teaching.2013

    • Author(s)
      TOHYAMA, T., ASADA, T., YOSHIDA, S., & Nisihara, Y.
    • Organizer
      10th Annual Action Research Conference
    • Place of Presentation
      University of San Diego
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 授業経験による授業者の緊張の変化-教職課程大学生の模擬授業時のリラクセーション率の変動から-2012

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 親の体罰と養育の一貫性を決定する要因-親の威厳ある養育態度が体罰や一貫性の認知へ与える影響-2010

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2010-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830110
  • [Presentation] 親の威厳ある養育態度と子どもが感じる一貫性および体罰関連2009

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830110
  • [Presentation] 親の威厳ある養育態度と子どもが感じる一貫性および体罰経験の関連2009

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830110
  • [Presentation] 親の威厳ある養育態度とセルフ・ハンディキャッピングの関連2009

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会(発表確定)
    • Place of Presentation
      京都府立命館大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830110
  • [Presentation] 親の威厳ある養育態度と子どもが感じる一貫性および体罰経験の関連2009

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集(発表確定)
    • Place of Presentation
      静岡県静岡大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830110
  • [Presentation] 親の威厳ある養育態度とセルフ・ハンディキャッピングの関連2009

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830110
  • [Presentation] 初任者教師の授業観の変化についての事例研究 :大学卒業前のナラティブとの比較

    • Author(s)
      遠山 孝司,吉田重和, 西原康行,浅田 匡
    • Organizer
      日本教師学学会第16回大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2015-02-28 – 2015-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] How Will Student Teachers Become Teachers to Make “Transition of Children” in Japan?: To Automate before Sensemaking

    • Author(s)
      Takashi TOHYAMA, Tadashi ASADA, Shigekazu YOSHIDA, Yasuyuki NISIHARA
    • Organizer
      ECER (EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION)2015
    • Place of Presentation
      Budapest (Hungary)
    • Year and Date
      2015-09-08 – 2015-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] リラクセーション率の変動で捉える授業者の作業負荷:大学生の模擬授業において

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教師学学会第13回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 授業者の心拍数変動と授業行動の関連の質的検討 : 模擬授業時の大学生の心拍数の変動から

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      第11回新潟医療福祉学会学術集会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 授業者の生理的指標をキューとするリフレクションの有効性-教職課程大学生の初めての模擬授業について-

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行・浅田 匡
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 心拍数から捉える教員志望の大学生の模擬授業での緊張の変動

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] Mental workload of Japanese candidates for teacher in microteaching

    • Author(s)
      TOHYAMA, T., ASADA, T., YOSHIDA S., & Nisihara Y
    • Organizer
      10th Annual Action Research Conference
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 教員志望の大学生が初めての模擬授業において緊張する要因

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 教職志望の大学生は初めての模擬授業をどう振り返るのか -リフレクションのテキスト分析から-

    • Author(s)
      遠山孝司,吉田重和,西原康行,浅田 匡
    • Organizer
      第30回日本教育工学会全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] 教授活動の反復経験が教職課程大学生に与える影響(2) -同一内容の模擬授業の繰り返しによるリフレクションの変化-

    • Author(s)
      遠山孝司,吉田重和, 西原康行,浅田 匡
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] リラクセーション率の変動で捉える授業者の作業負荷 : 大学生の模擬授業において

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教師学学会第13回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 心拍数から捉える教員志望の大学生の模擬授業での緊張の変動

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター かでる2・7
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 教員志望の大学生が初めての模擬授業において緊張する要因

    • Author(s)
      遠山孝司
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 授業者の心拍数変動と授業行動の関連の質的検討:模擬授業時の大学生の心拍数の変動から

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      第11回新潟医療福祉学会学術集会
    • Place of Presentation
      新潟医療福祉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 授業経験による授業者の緊張の変化-教職課程大学生の模擬授業時のリラクセーション率の変動から-

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 生理的指標をキューとする省察に見る授業者の微視的発達-教職課程大学生の模擬授業における変化-

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 教授活動の反復経験が教職課程大学生に与える影響-同一内容の模擬授業の繰り返しによるリラクセーションカーブの変化-

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教師学学会第15回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • 1.  YOSHIDA Shigekazu (30549233)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 24 results
  • 2.  NISIHARA Yasuyuki (50339959)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 22 results
  • 3.  浅田 匡 (00184143)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 4.  百瀬 桂子 (60247210)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi