• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nishihara Takayuki  西原 貴之

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NISHIHARA TAKAYUKI  西原 貴之

NISHIHARA Takayuki  西原 貴之

Less
Researcher Number 50469590
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授
2019: 広島大学, 教育学研究科, 准教授
2016 – 2017: 広島大学, 教育学研究科, 准教授
2011 – 2015: 県立広島大学, 人間文化学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Except Principal Investigator
Literature in English
Keywords
Principal Investigator
NIRS / 英語詩読解プロセス / アイトラッキング / 文学を使った英語教育研究 / 脳機能 / 英語詩読解 / 英語文学読解プロセス / 英語教育 / 英語俳句 / 文学作品を使った英語教育 … More / 字義理解 / 解釈 / 読解時間 / 質的調査法 / 英語詩 / 読解指導 / 英語文学読解 / 文学を使った英語教育 / 日本語詩読解プロセス / 読解 / 詩読 / 脳 / リーディング / 詩 / 文学教材 … More
Except Principal Investigator
英米文学 / イギリス:オランダ:フィンランド:中国 / バイオグラフィー / イギリス:オランダ:中国 / 国際情報交換 / ラーナー・オートノミー / オーラルヒストリー / 教育的文体論 / 多読 / 英語教育 / 文学教育 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (50 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  前頭葉の賦活から見た日本人大学生英語学習者の英語詩タイプ別の読解プロセスPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      西原 貴之
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  A NIRS-Based Study on Japanese EFL University Learners' Literary Reading Processes for Different Poetry Text TypesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NISHIHARA TAKAYUKI
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  A Study on Literary Reading Processes by Japanese University Learners of English With NIRS and Eye-TrackingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nishihara Takayuki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hiroshima University
      Prefectural University of Hiroshima
  •  A Neurolinguistic Study on Literary Reading Processes with Japanese University Learners of EnglishPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NISHIHARA Takayuki
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Prefectural University of Hiroshima
  •  Study on teaching methods and materials for using literary texts in the EFL classroom

    • Principal Investigator
      TERANISHI Masayuki
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Literature in English
    • Research Institution
      University of Hyogo

All 2024 2023 2022 2021 2020 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Pedagogical stylistics in the 21st century(第14章)2022

    • Author(s)
      Azumi YOSHIDA ・Masayuki TERANISHI・Takayuki NISHIHARA・Masako NASU
    • Total Pages
      26
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783030836092
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00790
  • [Book] Approaches to Literature in Learning Environments2016

    • Author(s)
      M. Burke, O. Fialho, S. Zyngier, P. M. Bal, M. Braaksma, S. C. Chard, A. Cheskova, F. Hakemulder, D. Hanauer, T. Janssen, F. Liao, S. Liu, M. Mahlberg, D. S. Miall, M. Nasu, T. Nishihara, D. Peplow, V. Sotirova, P. Stockwell, M. Teranishi, 他4名
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      John Benjamins
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16801
  • [Book] 言葉で広がる知性と感性の世界―英語・英語教育の新地平を探る―2016

    • Author(s)
      柳瀬陽介・西原貴之・石井達也・石原知英・大野英志・小野章・柿元麻理恵・菊池繁夫・熊田岐子・地村彰之・川野徳幸・佐藤健一・高橋俊章・中川篤・中川憲・能登原祥之・平山直樹・福元広二・松谷緑・水野和穂、他8名
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      溪水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16801
  • [Book] 外国語活動から始まる英語教育 : ことばへの気付きを中心として2014

    • Author(s)
      馬本勉、溝部ちづ子、西川由紀、堂鼻康晴、河村和也、本岡直子、西原貴之、平本哲嗣、山川健一、能登原祥之、佐々木淳、Clare Barnfather、松岡博信 著
    • Publisher
      あいり出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Book] 外国語活動から始まる英語教育:ことばへの気づきを中心として(第6章)2014

    • Author(s)
      西原貴之
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      あいり出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652126
  • [Book] 外国語活動から始まる英語教育―ことばへの気づきを中心として (現場と結ぶ教職シリーズ)2014

    • Author(s)
      馬本勉、溝部ちづ子、西川由紀、堂鼻康晴、河村和也、本岡直子、西原貴之、平本哲嗣、山川健一、能登原祥之、佐々木淳、Clare Barnfather、松岡博信
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      あいり出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Journal Article] Sources of Difficulties in Literary Narrative Reading in English as a Foreign Language2024

    • Author(s)
      Takayuki NISHIHARA
    • Journal Title

      JAILA Journal

      Volume: 10 Issue: 0 Pages: 26-40

    • DOI

      10.57359/jailajournal.10.0_26

    • ISSN
      2189-4183
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00763
  • [Journal Article] A Potent Tool for Designing Classroom-based Assessment2023

    • Author(s)
      Takayuki NISHIHARA
    • Journal Title

      JAILA Journal

      Volume: 9 Issue: 0 Pages: 17-31

    • DOI

      10.57359/jailajournal.9.0_17

    • ISSN
      2189-4183
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00763
  • [Journal Article] EFL learners' poetry reading traits for lexically easy short poetry2022

    • Author(s)
      Takayuki NISHIHARA
    • Journal Title

      Cogent Education

      Volume: 9 (1) Issue: 1 Pages: 1-21

    • DOI

      10.1080/2331186x.2022.2150010

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00763
  • [Journal Article] Pursuit of literary competence: Past, present, and future2022

    • Author(s)
      Takayuki NISHIHARA
    • Journal Title

      JAILA Journal

      Volume: 8 Pages: 77-91

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00790
  • [Journal Article] 教育文体論を用いたライティング分析:日本人EFL学習者の母語と外国語習熟度の関連性を探る2021

    • Author(s)
      吉田安曇・寺西雅之・西原貴之・那須雅子
    • Journal Title

      JAILA第9回全国大会プロシーディングス

      Volume: 第9回 Pages: 1-3

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00790
  • [Journal Article] 日本人大学生英語学習者の文学的物語教材読解時のつまずき:誤答分析を通して2021

    • Author(s)
      西原貴之
    • Journal Title

      JAILA第9回全国大会プロシーディングス

      Volume: 第9回 Pages: 1-3

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00790
  • [Journal Article] コミュニケーション英語Ⅰ、Ⅱ、Ⅲの文学教材に含まれる文法項目2021

    • Author(s)
      西原貴之
    • Journal Title

      JAILA Journal

      Volume: 7 Pages: 91-104

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00790
  • [Journal Article] 日本人大学生英語学習者の文学作品読解時のつまずき2020

    • Author(s)
      西原貴之
    • Journal Title

      JAILA Journal

      Volume: 6 Pages: 26-37

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00790
  • [Journal Article] コミュニケーション英語Ⅰ、Ⅱ、Ⅲの教科書に掲載された文学教材の数とバリエーション及びその設問・言語活動2020

    • Author(s)
      西原貴之
    • Journal Title

      LET関西支部研究収録

      Volume: 18 Pages: 19-39

    • NAID

      40022225228

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00790
  • [Journal Article] 英語で文学作品を読む際に大学生英語学習者はどのような点につまずくか:一般英語の授業実践から2017

    • Author(s)
      西原貴之
    • Journal Title

      第89回大会Proceedings:The 89th General Meeting of The English Literary Society of Japan, 20-21 May 2017 (付 2016年度支部大会Proceedings)

      Volume: なし Pages: 109-110

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16801
  • [Journal Article] 日本人大学生英語学習者の英語詩読解中の脳の賦活状況:近赤外分光法(NIRS)を用いて2015

    • Author(s)
      西原貴之
    • Journal Title

      第87回大会Proceedings:The 87th General Meeting of The English Literary Society of Japan, 23-24 May 2015 (付 2014年度支部大会Proceedings)

      Volume: - Pages: 29-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16801
  • [Journal Article] 大学英語教育に文学教材を使用する際の留意点 : 文学テストのスコアと授業成績および TOEIC のスコアとの相関分析からの示唆2013

    • Author(s)
      西原 貴之
    • Journal Title

      日本英文学会第85回 Proceedings : The 85^<th> General Meeting of The English Literary Society of Japan(付2012年度支部大会 Proceedings)

      Pages: 215-216

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Journal Article] 文学教材を使用した一般英語リーディング授業の期末テストに関する一考察2013

    • Author(s)
      西原 貴之
    • Journal Title

      日本英文学会第85回 Proceedings : The 85^<th> General Meeting of The English Literary Society of Japan(付2012年度支部大会 Proceedings)

      Pages: 27-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Journal Article] 文学教材を使用した一般英語リーディング授業の期末テストに関する一考察2013

    • Author(s)
      西原貴之
    • Journal Title

      第85回大会Proceedings:The 85th General Meeting of The English Literary Society of Japan, 25-26 May 2013 (付2012年度支部大会Proceedings)

      Volume: - Pages: 27-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Journal Article] Evaluative comprehension for poetry with parody poems2013

    • Author(s)
      Nishihara, T.
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Human Culture and Science, Prefectural University of Hiroshima

      Volume: 8 Pages: 65-77

    • NAID

      120005379376

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Journal Article] 大学英語教育に文学教材を使用する際の留意点:文学テストのスコアと授業成績及びTOEICのスコアとの相関分析からの示唆2013

    • Author(s)
      西原貴之
    • Journal Title

      第85回大会Proceedings:The 85th General Meeting of The English Literary Society of Japan, 25-26 May 2013 (付 2012年度支部大会Proceedings)

      Volume: - Pages: 215-216

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Journal Article] Hare-in-the-Moonから英語教育への贈り物?-教材"The Hare's Gift''における文学的言語表現とそれらの付属教材での扱われ方についての検討-2012

    • Author(s)
      西原貴之
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 49 Pages: 245-274

    • NAID

      110009470703

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Journal Article] Poetry reading and noticing the hole in interlanguage : A proposal for investigating the relation between poetry reading and interlanguage development2012

    • Author(s)
      Nishihara, T
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 54 Pages: 53-59

    • NAID

      110009436823

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Journal Article] 一般英語授業で英語小説教材を使用した場合のテストについての提案2012

    • Author(s)
      西原 貴之
    • Journal Title

      日本英文学会第84回 Proceedings : The 84^<th> General Meeting of The English Literary Society of Japan, (付2011年度支部大会 Proceedings)

      Pages: 225-226

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Journal Article] Hare-in-the-Moon から英語教育への贈り物? -教材 "The Hare's Gift" における文学的言語表現とそれらの付属教材での扱われ方についての検討-2012

    • Author(s)
      西原 貴之
    • Journal Title

      Language Education & Technology

      Volume: 49 Pages: 245-274

    • NAID

      110009470703

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Journal Article] Poetry reading and noticing the hole in interlanguage: A proposal for investigating the relation between poetry reading and interlanguage development2012

    • Author(s)
      Nishihara, T
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 54 Pages: 53-59

    • NAID

      110009436823

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Journal Article] 一般英語授業で英語小説教材を使用した場合のテストについての提案2012

    • Author(s)
      西原貴之
    • Journal Title

      第84回大会Proceedings:The 84th General Meeting of The English Literary Society of Japan(付 2011年度支部大会Proceedings)

      Volume: - Pages: 225-226

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Journal Article] A comparative study on dictionary uses in literary and expository reading2012

    • Author(s)
      Nishihara, T
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Human Culture and Science, Prefectural University of Hiroshima (『県立広島大学人間文化学部紀要』)

      Volume: 7 Pages: 141-154

    • NAID

      120005379426

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] 語彙的に簡単で短い英語詩に対する日本人大学生英語学習者の解釈反応:自身の解釈への自信と関連づけて2022

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      第47回全国英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00763
  • [Presentation] 日本人大学生英語学習者の英語詩読解時の側頭葉近辺の賦活状況:英語説明文読解と日本語説明文読解との比較を通して2022

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      第74回日本英文学会中国四国支部
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00763
  • [Presentation] 文学能力モデルに基づいた評価の有用性の検討:相関を用いた文学読解定期試験結果のベイズ推計による分析2022

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      第10回日本国際教養学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00790
  • [Presentation] 日本人大学生英語学習者の文学的物語教材読解時のつまずき:誤答分析を通して2021

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      日本国際教養学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00790
  • [Presentation] 語彙的に簡単で短い英語詩は学習者にどう読まれるか:読解の難しさを中心とした考察2021

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      第46回全国英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00790
  • [Presentation] The Influence of L1 on L2 Proficiency: Stylistic Analysis of English Writings by Japanese EFL Learners2021

    • Author(s)
      Azumi YOSHIDA ・Masayuki TERANISHI・Takayuki NISHIHARA・Masako NASU
    • Organizer
      PALA (Poetics and Linguistics Association) 2021
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00790
  • [Presentation] コミュニケーション英語Ⅰ・Ⅱ・Ⅲの文学教材に見られる文法事項と文体論的特徴:文学教材を指導できる高等学校英語教師を育成するための一考察2017

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      第70回日本英文学会中国四国支部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16801
  • [Presentation] 英語で文学作品を読む際に大学生英語学習者はどのような点につまずくか:一般英語の授業実践から2017

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      第89回日本英文学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16801
  • [Presentation] 日本人大学生英語学習者の英語詩読解中の脳の賦活状況-近赤外分光法(NIRS)を用いて-2015

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      日本英文学会
    • Place of Presentation
      立正大学品川キャンパス(東京都品川区大崎4-2-16)
    • Year and Date
      2015-05-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652126
  • [Presentation] 文学を使った英語教育における到達度テスト研究の現状と課題2015

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      公開シンポジウムLiterature and Language Learning~文学を用いた英語教育最前線~
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2015-11-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16801
  • [Presentation] 日本人大学生英語学習者の英語詩読解中の脳の賦活状況:近赤外分光法(NIRS)を用いて2015

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      第87回日本英文学会
    • Place of Presentation
      立正大学品川キャンパス
    • Year and Date
      2015-05-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K16801
  • [Presentation] 文学を使った英語教育研究の現状と課題2014

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      中国四国イギリス・ロマン派学会
    • Place of Presentation
      県民文化センターサテライトキャンパスひろしま(広島市中区大手町1丁目5-3)
    • Year and Date
      2014-06-07
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652126
  • [Presentation] 文学教材を使用した一般英語リーディング授業の期末テストに関する一考察2013

    • Author(s)
      西原 貴之
    • Organizer
      日本英文学会第85回大会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2013-05-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] 文学教材を使用した一般英語リーディング授業の期末テス2013

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      第85回日本英文学会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県仙台市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] Moodleを通した英語数表現の学習2013

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      日本国際教養学会第2回全国大会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] 日本人英語学習者による英語文学作品読解プロセスの特徴に関する研究 : 読解中の辞書使用回数に焦点を当てて2012

    • Author(s)
      西原 貴之
    • Organizer
      第38回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学(愛知県日進市)
    • Year and Date
      2012-08-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] 日本人英語学習者による英語文学作品読解プロセスの特徴に関する研究:読解中の辞書使用回数に焦点を当てて2012

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      第38回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学(愛知県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] 大学英語教育に文学教材を使用する際の留意点:文学テストのスコアと授業成績及びTOEICのスコアとの相関分析からの示唆2012

    • Author(s)
      西原貴之
    • Organizer
      第65回日本英文学会中国四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学(高知県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] 大学英語教育に文学教材を使用する際の留意点 : 文学テストのスコアと授業成績および TOEIC のスコアとの相関分析からの示唆2012

    • Author(s)
      西原 貴之
    • Organizer
      第65回日本英文学会中国四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学(高知県高知市)
    • Year and Date
      2012-10-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] 一般英語授業で英語小説教材を使用した場合のテストについての提案

    • Author(s)
      西原 貴之
    • Organizer
      第64回日本英文学会中国四国支部大会
    • Place of Presentation
      島根大学(島根県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] 日本人英語学習者はどのように英語詩の解釈を試みるか

    • Author(s)
      西原 貴之
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • 1.  TERANISHI Masayuki (90321497)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  OKU Soichiro (30288089)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  TAMAI Fumie (20329957)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  FUKAYA Motoko (40468616)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  TERANISHI Masako (50311098)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  OZAWA Midori (90413848)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  FUJIWARA Chiyo (40609674)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi