• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Hatano Kai  畑野 快

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 50749819
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大阪公立大学, 大学院現代システム科学研究科 , 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 大阪公立大学, 大学院現代システム科学研究科, 准教授
2022: 大阪公立大学, 高等教育推進機構, 准教授
2016 – 2021: 大阪府立大学, 高等教育推進機構, 准教授
2015: 大阪府立大学, 高等教育推進機構, 客員研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational psychology
Except Principal Investigator
Basic Section 10030:Clinical psychology-related / Basic Section 09050:Tertiary education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
発達 / 青年期 / 精神的健康 / アイデンティティ / 縦断調査 / 脳内機序 / 手紙往診法 / 神経科学 / 行動遺伝学 / マルチメソッド … More / 心理的問題 / 主観的幸福感 / 日誌法 / パーソナリティ / 経験サンプリング / 成人期初期 / 多変量解析 / 経験サンプリング法 / 汎用的能力 / オンライン調査 / 大学生 / 本質的な学修成果 / 学修時間 / GPA / 学修成果 / 授業外学修時間 / 主体的な学修態度 … More
Except Principal Investigator
セルフコンパッション / 自己受容感 / 非行少年 / ジャーナリング / 補完代替療法 / 現代ヨガ / マインドフルネス / 学位プログラム / 学習システム・パラダイム / 大学組織変容 / 大学教員のエキスパート・ジャッジメント / アセスメント / 参照基準 / 学修成果 / データの活用 / 学修タイプ / 学びのプロセス / 主体的な学び / 学修成果の可視化 / 自律性 / 主体性 / 学生のメタ認知 / フィードフォワード型 / IR / 学習者のメタ認知 / クラスター分析 / 初等教育 / 学生の主体性の喚起 / 教学IR / 大学教育 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (41 results)
  • Co-Researchers

    (21 People)
  •  A Study on Consideration and Effectiveness Verification of Mindfulness Program for Juvenile Delinquency

    • Principal Investigator
      谷本 拓郎
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10030:Clinical psychology-related
    • Research Institution
      Kyoto Koka Women's University
  •  A multidisciplinary research on the mechanism of identity formation and intervention in adolescencePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      畑野 快
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Osaka Metropolitan University
  •  Construction of a Feed-Forward Educational IR System for Predicts the Future and Enhances Students' Independence

    • Principal Investigator
      MORI Tomoko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Toin University of Yokohama
      Kansai University
  •  A longitudinal study of the everyday and developmental associations between identity and mental healthPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hatano Kai
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Osaka Prefecture University
  •  Shifting to a Learning Systems Paradigm Through the Use of Learning Outcomes Assessment Tools

    • Principal Investigator
      Fukahori Satoko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  The longitudinal study for understanding multiple-relations among the outside-class learning hour, active learning attitude, learning outcomes, and grade point averagePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hatano Kai
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Osaka Prefecture University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Direction of associations between personality traits and educational identity processes: Between‐ and within‐person associations2022

    • Author(s)
      Hatano Kai、Hihara Shogo、Sugimura Kazumi、Crocetti Elisabetta
    • Journal Title

      Journal of Adolescence

      Volume: 94 Issue: 5 Pages: 763-775

    • DOI

      10.1002/jad.12062

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14161, KAKENHI-PROJECT-23K22354
  • [Journal Article] Workplace Identity Profiles: Associations with Personality Traits and Work Adaptation of Young Japanese Adults2022

    • Author(s)
      Hatano Kai、Hihara Shogo、Ikeda Megumi、Nakahara Jun、Tanaka Satoshi、Sugimura Kazumi
    • Journal Title

      Journal of Adult Development

      Volume: in press Issue: 3 Pages: 256-266

    • DOI

      10.1007/s10804-022-09435-2

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14161, KAKENHI-PROJECT-23K12890, KAKENHI-PROJECT-23K22354
  • [Journal Article] Daily Identity Processes and Emotions in Young Adulthood: a Five-Day Daily-Diary Method2022

    • Author(s)
      Hatano Kai、Luyckx Koen、Hihara Shogo、Sugimura Kazumi、I. Becht Andrik
    • Journal Title

      Journal of Youth and Adolescence

      Volume: 51 Issue: 9 Pages: 1815-1828

    • DOI

      10.1007/s10964-022-01629-x

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14161, KAKENHI-PROJECT-23K22354
  • [Journal Article] Identity formation with gender differences in University students: a three-wave longitudinal study2022

    • Author(s)
      Hatano Kai、Hihara Shogo、Sugimura Kazumi、Mizokami Shinichi
    • Journal Title

      Current Psychology

      Volume: in press Issue: 34 Pages: 30174-30186

    • DOI

      10.1007/s12144-022-04036-4

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14161, KAKENHI-PROJECT-23K22354
  • [Journal Article] 実践的研究の基盤となった理論・実証研究の再整理2022

    • Author(s)
      佐藤万知・中島英博・長沼祥太郎・畑野快・斎藤有吾
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 39-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] エキスパート・ジャッジメントと組織変容2021

    • Author(s)
      畑野快・斎藤有吾・長沼祥太郎・中島英博
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 65-68

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―先駆的事例の分析―2020

    • Author(s)
      深堀聰子・松下佳代・中島英博・佐藤万知・田中一孝・畑野快・斎藤有吾
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41(2) Pages: 62-66

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] Current Trends, Future Perspective, and Challenges in Personality Research:2020

    • Author(s)
      HATANO KAI
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 59 Issue: 0 Pages: 57-73

    • DOI

      10.5926/arepj.59.57

    • NAID

      130007935427

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13299
  • [Journal Article] Do Identity Processes and Psychosocial Problems Intertwine with Each Other? Testing the Directionality of Between- and Within-Person Associations2020

    • Author(s)
      Kai Hatano, Kazumi, Sugimura, Koen, Luyckx
    • Journal Title

      Journal of Youth and Adolescence

      Volume: 49 Issue: 2 Pages: 467-478

    • DOI

      10.1007/s10964-019-01182-0

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13299
  • [Journal Article] エキスパート・ジャッジメントを捉える指標2020

    • Author(s)
      斎藤有吾・長沼祥太郎・畑野快
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(1) Pages: 68-72

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] Diverse-and-Dynamic Pathways in Educational and Interpersonal Identity Formation during Adolescence: Longitudinal Links with Psychosocial Functioning2019

    • Author(s)
      Kai, Hatano, Kazumi, Sugimura, Elisabetta, Crocetti, Wim, Meeus
    • Journal Title

      Child Development

      Volume: - Issue: 4 Pages: 1203-1218

    • DOI

      10.1111/cdev.13301

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13299
  • [Journal Article] 学士課程教育における学生の成長感の軌跡とその特徴:入学してからのリテラシーとコンピテンシーの伸びに着目して2019

    • Author(s)
      畑野 快、上垣友香理、星野聡孝、高橋哲也
    • Journal Title

      大学教育学会論文誌

      Volume: 40 Pages: 18-26

    • NAID

      120006895730

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18675
  • [Journal Article] 項目反応理論による主体的な学修態度の特性分析2017

    • Author(s)
      畑野快・斎藤有吾
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 40 Pages: 379-386

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17277
  • [Presentation] マクロ・マイクロ研究の知見から統合的に発達を捉える視座:アイデンティティ研究を例として2024

    • Author(s)
      畑野快
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22354
  • [Presentation] 仕事を得ることはアイデンティティを発達させるのか:成人を対象とした2時点の縦断調査から2023

    • Author(s)
      畑野快・原尚吾・杉村和美・中間玲子・都筑学
    • Organizer
      日本心理学会第89回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22354
  • [Presentation] 実証的アイデンティティ発達研究への挑戦:長期発達研究からメカニズムの解明に向けて2023

    • Author(s)
      畑野快
    • Organizer
      日本心理学会第89回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22354
  • [Presentation] 全般的なアイデンティティと日常的なアイデンティティ,感情,ライフイベントとの関連:2週間の日誌法を用いた検討2023

    • Author(s)
      畑野快、日原尚吾、杉村和美
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22354
  • [Presentation] アイデンティティ研究の発展に向けて:発達メカニズムの解明と支援の方策を探る2023

    • Author(s)
      畑野快、川本哲也、中尾 敬、高村真広、杉村和美、千島雄太、遠藤利彦
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22354
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵 養と大学組織の変容(Promoting Faculty’s Expert Judgment and Institutional Change by Facilitating the Use of Learning Outcomes Assessment Tools)2022

    • Author(s)
      深堀聰子・畑野快・長沼祥太郎・伊藤通子・松下佳代・ 斎藤有吾・中島英博
    • Organizer
      高等教育国際シンポジウムーウィズコロナ時代に高等教育は何を保証するのか(2021年2月23日@オンライン開催)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容 - 課題研究の成果と今後の展望2021

    • Author(s)
      深堀聰子・松下佳代・伊藤通子・中島英博・佐藤万知・田中一孝・畑野快・斎藤有吾・長沼祥太郎
    • Organizer
      大学教育学会2021年度課題研究集会(2021年11月28日@芝浦工業大学オンライン開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] 5次元モデルに基づく大学生のアイデンティティ発達の軌跡と学習態度,資質・能力との縦断的関連 ―大規模縦断調査による潜在クラス抽出の試み-2020

    • Author(s)
      畑野 快, 溝上慎一
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13299
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―実践的研究の成果と課題2020

    • Author(s)
      深堀聰子・松下佳代・伊藤通子・中島英博・佐藤万知・田中一孝・畑野快・斎藤有吾・長沼祥太郎
    • Organizer
      大学教育学会2020年度課題研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] 現代社会において大人になるということ-4 年間の縦断調査データの分析-2020

    • Author(s)
      杉村和美, 都筑学, 中間玲子, 畑野快, 加藤弘通
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13299
  • [Presentation] 我々は「自尊感情の向上」を教育目標に するべきなのか?2020

    • Author(s)
      畑野 快, 小塩 真司, 中間 玲子, 高橋 雄介
    • Organizer
      日本青年心理学会 第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13299
  • [Presentation] What and how do identity processes relate to the personality traits in adolescence? Examining within-person associations2020

    • Author(s)
      Kai Hatano, Kazumi Sugimura
    • Organizer
      The 17th European Association for Research on Adolescence conference in Porto (Portugal; ONLINE)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13299
  • [Presentation] 学びの文脈に即して他者とのかかわりを支える2020

    • Author(s)
      岡田 涼, 中山留美子, 石井 僚, 石橋太加志, 伊藤美奈子, 畑野 快
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13299
  • [Presentation] アイデンティティと精神的健康の縦断的関連:経験サンプリング法を用いた検討2019

    • Author(s)
      畑野快・杉村和美
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13299
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通した エキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―先駆的事例の分析―2019

    • Author(s)
      深堀聰子,松下佳代,中島英博,佐藤万知,田中一孝,畑野快,斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会(第41回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] The longitudinal relationship between youth identity development and multiple dimensions of adjustment2019

    • Author(s)
      Hatano, K., Sugimura, K., Nakama, R., & Tsuzuki, M.
    • Organizer
      The 26th Annual Conference of the International Society for Research on Identity
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13299
  • [Presentation] Developing a “Philosophy Competence Scale” and Measuring Student Learning Outcomes in Philosophy Education at Japanese Universities2019

    • Author(s)
      Tanaka, Ikko & Hatano, Kai
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting in Tokyo
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―組織変容の要件に注目して―2019

    • Author(s)
      深堀聰子,松下佳代,中島英博,佐藤万知,田中一孝,畑野快,斎藤有吾,長沼祥太郎
    • Organizer
      大学教育学会(2019年度課題研究集会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] How do identity processes and subjective well-being influence each other?2018

    • Author(s)
      Kazumi Sugimura, Kai Hatano
    • Organizer
      Society for the Study of Emerging Adulthood
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13299
  • [Presentation] 潜在クラス分析を用いた学生タイプの抽出とその特徴の検討:能力の成長感を指標として2018

    • Author(s)
      畑野 快、上垣友香理、星野聡孝、高橋哲也
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18675
  • [Presentation] How do personality traits related to academic achievement and generic skills in Japan?2018

    • Author(s)
      Kai Hatano, Yugo Saito, & Shotaro Naganuma
    • Organizer
      the 16th the Hawaii International Conference on Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17277
  • [Presentation] Attachment, Personal and Social Identity, and Adjustment in Adolescence: Focusing on Mediating and Moderating Roles of Social Identity.2018

    • Author(s)
      Kazumi Sugimura, Kai Hatano, Tomotaka Umemura, Shogo Hihara
    • Organizer
      European Association for Research on Adolescence
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13299
  • [Presentation] The directionality of effects between identity processes and personality traits in adolescence: Examining between- and within-person associations2018

    • Author(s)
      Kai Hatano, Kazumi Sugimura
    • Organizer
      European Association for Research on Adolescence
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13299
  • [Presentation] VALUE Rubricを参照したLearning Outcome Scale開発の試み2017

    • Author(s)
      畑野快、斎藤 有吾、長沼 祥太郎
    • Organizer
      第33回日本教育工学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17277
  • [Presentation] 大学生は学士課程教育の経験を通してどのように成長しているのか:大阪府立大学の学生調査の分析結果を事例として2017

    • Author(s)
      畑野快・上垣友香理・高橋哲也
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17277
  • [Presentation] アクティブラーニングは学生を成長させるのか:大阪府立大学の学生調査の結果から.2015

    • Author(s)
      畑野 快
    • Organizer
      日本テスト学会第13回大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2015-09-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17277
  • [Presentation] 大学生の学修成果を規定する要因についての縦断的検討:大阪府立大学における学生調査の結果から.2015

    • Author(s)
      畑野 快・上垣友香理・高橋哲也
    • Organizer
      大学教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県長崎市)
    • Year and Date
      2015-06-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17277
  • [Presentation] 大阪府立大学における教学IRの実践と展開:学生調査の結果から.2015

    • Author(s)
      西田悠輔・上垣友香理・大久保正明・畑野 快・高橋哲也
    • Organizer
      大学教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県長崎市)
    • Year and Date
      2015-06-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17277
  • 1.  斎藤 有吾 (50781423)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 2.  MORI Tomoko (50397767)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  Fukahori Satoko (40361638)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 4.  脇田 貴文 (60456861)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  紺田 広明 (60734077)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  上畠 洋佑 (00757271)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  本田 周二 (00599706)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  松下 佳代 (30222300)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 9.  伊藤 通子 (00537037)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 10.  中島 英博 (20345862)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 11.  佐藤 万知 (10534901)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 12.  田中 一孝 (50705192)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 13.  長沼 祥太郎 (40826096)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 14.  谷本 拓郎 (50908358)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  浦田 悠 (90553834)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  杉村 和美 (20249288)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 17.  日原 尚吾 (20868244)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 18.  千島 雄太 (30779608)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  中尾 敬 (40432702)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  川本 哲也 (40794897)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  高村 真広 (50720653)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi