• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

FURUKAWA Ichiro  古川 一郎

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 60209161
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 武蔵野大学, 経営学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2019: 武蔵野大学, 経営学部, 教授
2016 – 2017: 一橋大学, 大学院商学研究科, 教授
2012 – 2015: 一橋大学, 商学研究科, 教授
2012 – 2014: 一橋大学, 大学院商学研究科, 教授
2006 – 2008: 一橋大学, 商学研究科, 教授
2000 – 2002: 一橋大学, 大学院・商学研究科, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Commerce / Business administration
Except Principal Investigator
Commerce
Keywords
Principal Investigator
マーケティング・リサーチ / 中国人消費者 / 面子 / 虚偽データ / 社会規範の影響 / 不確実性下の意思決定プロセス / 言説行為の矛盾 / マーケティングリサーチ / 購買行動 / 正当性 … More / 文脈の効果 / カスタマージャーニー / 選択の正当性 / 中国人 / 消費者行動 / 文脈 / 社会的規範 / 言説と行為の矛盾 / マーケティング / Dialogue model / two way communication / self-segmentation / homogeneous motivation / framing / prosumer / participation / network (cyber) community / オークション / ブランドの意味世界 / 感覚能力の拡張 / コミュニケーション革命 / インターネット革命 / デジタル・ライフスタイル / 自律的セグメンテーション / 動的セグメンテーション / 創出・共創型開発モデル / 共創 / 創出 / 双方向メディア / 参加型コミュニティ / 対話モデル / 双方向メデイア / セルフセグメンテーション / 動機の同質性 / フレーミング / プロシューマー / 参加型コミュニテイ / ネット・コミュニティ / ネットワークの類型 / 場のプレッシャー / ブランド / 言説と行為の乖離 … More
Except Principal Investigator
消費者 / ブランド / 日系企業 / 現地化 / 標準化 / 消費財 / 日本企業の海外進出 / アジア市場 / 適応化 / 日本企業 / 原産国 / サービス / 海外進出 / 技術移転 / マーケティング / アジア / 適用化 / 日経企業 / デザイン / 色彩 / 第一次ホスト国 / Product,Program,Process.People / SAL移転 / AI移転 / スパイラル移転モデル / 4P(Product, Program, Process, People) / 現地化・標準化 / 国イメージ / 反日感情 / 東アジア / マーケティング技術移転 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (22 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  Study on Uncertainty Resolution Process in Chinese Consumer Purchasing BehaviorPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FURUKAWA ICHIRO
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Commerce
    • Research Institution
      Musashino University
      Hitotsubashi University
  •  Marketing Knowledge Transfers in Asia by Japanese Corporations: A New Conceptual Framework for Analyzing the Global Marketing Practices

    • Principal Investigator
      OGAWA Kosuke
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Commerce
    • Research Institution
      Hosei University
  •  Why We Buy What We Do Not Want to BuyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FURUKAWA Ichiro
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Commerce
    • Research Institution
      Hitotsubashi University
  •  Studies on transfer of marketing technology and know-how from Japan to Eastern Asian countries

    • Principal Investigator
      OGAWA Kosuke
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Commerce
    • Research Institution
      Hosei University
  •  Knowledge Sharing, Accumulation and Generation Based on Cyber CommunityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FURUKAWA Ichiro
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Business administration
    • Research Institution
      HITOTSUBASHI UNIVERSITY

All 2019 2018 2016 2014 2013 2008 2007 2006 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] マーケティング・リサーチのわな2018

    • Author(s)
      古川 一郎
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641165366
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K03927
  • [Book] 中国進出中堅・中小企業のマーケティング」関満博編『メイド・イン・チャイナ中堅・中小企業の中国進出』2007

    • Author(s)
      古川一郎
    • Publisher
      新評論
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330093
  • [Book] 「中国の産学連携のマーケティング」『中国の産学連携』2007

    • Author(s)
      古川一郎, 関満博(編)
    • Publisher
      新評論
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330093
  • [Book] 中国の産学連携(中国の産学連携のマーケティング)2007

    • Author(s)
      古川一郎, 関満博(編)
    • Total Pages
      36
    • Publisher
      新評論
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330093
  • [Book] 中国自動車タウンの形成 (花都区のマーケティング戦略)2006

    • Author(s)
      古川一郎, 関満博 編
    • Total Pages
      26
    • Publisher
      新評論
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330093
  • [Book] 「花都区のマーケティング戦略」『中国自動孔タウンの形成』(関満博編)2006

    • Author(s)
      古川一郎
    • Publisher
      新評論
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330093
  • [Journal Article] EMPIRICAL STUDY OF PERSONAL RELATIONSHIP CLASSIFICATION EFFECT AMONG GROUP-ORIENTED COUNTRIES2016

    • Author(s)
      Ichiro Furukawa
    • Journal Title

      Hitotsubashi journal of commerce and management

      Volume: 50 Issue: 1 Pages: 47-60

    • DOI

      10.15057/28213

    • NAID

      120005893698

    • ISSN
      0018-2796
    • Language
      English
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K03927
  • [Journal Article] 嫌いだけど買う人達の研究2013

    • Author(s)
      古川 一郎
    • Journal Title

      マーケティングジャーナル

      Volume: 129号 Pages: 99-115

    • NAID

      130007957842

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530520
  • [Journal Article] 反日感情下の消費者行動モデル(その2)2008

    • Author(s)
      古川一郎、金春姫
    • Journal Title

      一橋商学論叢 第3巻第2号

      Pages: 14-29

    • NAID

      40016446488

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330093
  • [Journal Article] 反日感情下の消費者行動モデル(その1)2008

    • Author(s)
      古川一郎、金春姫
    • Journal Title

      一橋商学論叢 第3巻第1号

      Pages: 35-47

    • NAID

      40016148544

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330093
  • [Journal Article] 反日感情下の消費者行動モデル(その1)2008

    • Author(s)
      古川 一郎, 金春姫
    • Journal Title

      一橋商学論叢 第3巻第1号(2008年5月号)

      Pages: 35-47

    • NAID

      40016148544

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330093
  • [Journal Article] 反日感情下の消費者行動モデル(その2)2008

    • Author(s)
      古川 一郎, 金春姫
    • Journal Title

      一橋商学論叢 第3巻第2号(2008年11月号)

      Pages: 14-29

    • NAID

      40016446488

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330093
  • [Journal Article] 熊本から世界へ"伝統と革新、味千ラーメンの海外展開(特集「ご当地ラーメン」によるまちづくり)2008

    • Author(s)
      古川一郎
    • Journal Title

      地域開発 531号

      Pages: 40-43

    • NAID

      40016364906

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330093
  • [Journal Article] “熊本から世界へ"伝統と革新、味千ラーメンの海外展開(特集「ご当地ラーメン」によるまちづくり)2008

    • Author(s)
      古川一郎
    • Journal Title

      地域開発 531号(2008年12月号)

      Pages: 40-43

    • NAID

      40016364906

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330093
  • [Journal Article] アジアの自動車データを用いたブランド選好形成プロセスに関する-考察2006

    • Author(s)
      古川一郎、上原渉、金春姫
    • Journal Title

      マーケティングサイエンス 第14巻第2号

      Pages: 55-72

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330093
  • [Journal Article] アジアにおけるブランド知識の学習パターン2006

    • Author(s)
      古川一郎、上原渉
    • Journal Title

      一橋商学論叢 第1巻第2号

      Pages: 9-24

    • NAID

      40015592163

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330093
  • [Presentation] マーケティング・リサーチのわな 嫌いだけど買う人たちの研究2019

    • Author(s)
      古川一郎
    • Organizer
      日本マーケティング学会マーケティングサロン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K03927
  • [Presentation] カスタマージャーニーからマーケティングを考える2019

    • Author(s)
      古川一郎・奥谷孝司
    • Organizer
      日本マーケティング学会マーケティングサロン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K03927
  • [Presentation] プロフェッショナル・サービス・マーケティング2018

    • Author(s)
      金春姫・古川一郎
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K03927
  • [Presentation] 人間関係の類型と面子強度の定量分析2014

    • Author(s)
      古川一郎、飯島聡太郎
    • Organizer
      日本マーケティングサイエンス学会 第95回研究大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2014-06-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530520
  • [Presentation] Evolution or Devolution? Retail Industry in Japan -Brand Power Perspectives for Last 11 Years-

    • Author(s)
      Ichiro Furukawa
    • Organizer
      Korea Distribution Academy 2012
    • Place of Presentation
      Kyung Hee University, Seoul, Korea
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530520
  • [Presentation] 欲しくないものをなぜ買うのか?

    • Author(s)
      古川一郎
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 第92回研究大会
    • Place of Presentation
      電通ホール(東京)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530520
  • 1.  OGAWA Kosuke (50105855)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  UEDA Takaho (40176590)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  HAYASHI Hiroshige (00346008)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  SAKAMOTO Kazuko (50379070)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  TANAKA Hiroshi (60286002)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  NISHIO Chizuru (80241769)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  KAKEUCHI Toshie (40366828)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  NAMIKI Yuji (90589376)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  OKAMOTO Yoshiharu (20386329)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SAKAI Osamu (30411466)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  MATSUI Takeshi (70323912)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi