• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Shibayama Hideki  柴山 英樹

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

柴山 英樹  シバヤマ ヒデキ

SHIBAYAMA Hideki  柴山 英樹

Less
Researcher Number 60439007
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 日本大学, 理工学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 日本大学, 理工学部, 教授
2021: 日本大学, 理工学部, 教授
2014 – 2020: 日本大学, 理工学部, 准教授
2010 – 2013: 聖徳大学, 児童学部, 准教授
2009: Seitoku University, 児童学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
教育思想史 / 言語教育 / シュタイナー / 言語教育思想 / シュタイナー教育 / ヴァルドルフ教育 / ホリスティック / 芸術(芸術教育) / 外国語教育 / 造形と音楽 / 教師の語り / 言語と認識 / 物語り論 … More
Except Principal Investigator
… More 詩的な言葉 / 言語活動 / ティンカリング / 演劇 / 中動態 / 詩的言語 / トランスレーション / 共話 / 探究的な対話 / 想起物語 / 「造形遊び」 / 詩のティンカリング / メディア・アート / プログラミング教育 / メディアアート / もう一つの「論理」 / 霊性 / 言語教育 / ブリコラージュ / 探究的な学び / 哲学する / 経験の貧困 / アート的思考 / プログラミング的思考 / 実験的思考 / レトリック / 単元を貫く言語活動 / 詩人的な言葉 / 偶然性 / 会話 / 記憶 / 記憶論 / 哲学対話 / 絵画 / アート / ことばとモノ / 近代教育 / 芸術活動 / 教科教育学研究と教育哲学・思想史研究の協働 / 言語活動の充実 / 研究者と現職教師の協働 / 教科教育学と教育哲学の連携 / 西田哲学 / 言葉とモノ / ミュージアム / 「言語活動の充実」 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  探究的な対話を実現するための「言葉のティンカリング」に関する理論的・実践的研究

    • Principal Investigator
      渡辺 哲男
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Rikkyo University
  •  A Study of Language Activities that Integrate Programming Thinking and Art Thinking

    • Principal Investigator
      WATANABE TETSUO
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Rikkyo University
  •  Research on the Concept of Language and the Creation of Classes to Support 'Language Activities to Stick to the Unit'

    • Principal Investigator
      WATANABE Tetsuo
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Rikkyo University
  •  Study on way of the teacher education for realization of "Enhancement of language activities"

    • Principal Investigator
      WATANABE Tetsuo
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Rikkyo University
  •  A Study of Steiner's Language Education Theory and its History of Thought: Observing on Actual Situation on Waldorf EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIBAYAMA Hideki
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nihon University
      Seitoku University
  •  A study on clarification of language education theory based on Steiner's recognition of human being and art theoryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIBAYAMA Hideki
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Seitoku University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2011 2010 2009 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 言葉とアートをつなぐ教育思想2019

    • Author(s)
      渡辺哲男、山名淳、勢力尚雅、柴山英樹、森田亜紀、田中久文
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771031623
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04710
  • [Book] <新訂>教職入門―未来の教師に向けて2018

    • Author(s)
      古橋和夫、矢萩恭子、寺田博行、夏秋英房、西智子、塚本美知子、森田司郎、野上遊夏、細戸一佳、吉田佐治子、柴山英樹、田口康明、中村裕・大沢裕
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893472984
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04710
  • [Book] 哲学する道徳―現実社会を捉え直す授業づくりの新提案2017

    • Author(s)
      小笠原喜康、朝倉徹、柴山英樹、前田善仁、渡辺哲男、臼杵龍児
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      東海大学出版部
    • ISBN
      9784486021438
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04710
  • [Book] 「言語活動の充実」の具体化のための教師教育のあり方についての研究(平成25~27年度 科学研究費補助金・基盤研究(C)研究成果報告書)2016

    • Author(s)
      渡辺哲男、柴山英樹、山名淳、小笠原喜康、勢力尚雅
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      私家版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381188
  • [Book] シュタイナーの教育思想-その人間観と芸術論2011

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      勁草書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730641
  • [Journal Article] 情報活用能力の育成を目指した指導法に関する一考察:「探究における情報活用」や「情報モラル」をめぐる議論に着目して2022

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      日本大学理工学部一般教育教室『教職研究・実践紀要』

      Volume: 5 Pages: 17-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02820
  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育のあり方をめぐって:ティンカリングのすすめ2022

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      『教職研修』

      Volume: 595 Pages: 108-109

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02820
  • [Journal Article] ポスト・コロナ時代の『授業』のあり方に関する一考察:『オンライン授業』や『個別最適化』に関する議論を通じて2021

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      教職研究・実践紀要

      Volume: 4 Pages: 80-87

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02820
  • [Journal Article] AI時代におけるキャリア教室の在り方に関する一考察:キャリア教育の諸問題をめぐる議論に着目して2020

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      教職研究・実践紀要

      Volume: 3 Pages: 19-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02820
  • [Journal Article] 英米ヴァルドルフ教育における言語教育の一側面:バーフィールドの言語思想に着目して2020

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      日本大学理工学部一般教育教室彙報

      Volume: 108 Pages: 23-34

    • NAID

      40022256030

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02820
  • [Journal Article] プログラミング的思考と授業の方法に関する一考察:小学校段階におけるプログラミング教育導入をめぐる動向に着目して2019

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      日本大学理工学部一般教育教室 教職研究・実践紀要

      Volume: 2 Pages: 31-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04710
  • [Journal Article] 言葉とアートをつなぐ教育思想:「詩的な言葉」「想像力」「記憶」を手がかりとして2019

    • Author(s)
      渡辺哲男、柴山英樹、山名淳
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 119 Pages: 134-139

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02820
  • [Journal Article] CTを活用した授業における課題とデジタル教材の活用に関する一考察ー『デジタル教科書』の導入をめぐる議論に着目して―2018

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      日本大学理工学部一般教育教室 教職研究・実践紀要

      Volume: 1 Pages: 36-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04710
  • [Journal Article] 教育活動における言葉とモノ2016

    • Author(s)
      今井康雄・渡辺哲男・柴山英樹・小松佳代子・眞壁宏幹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 113 Pages: 146-152

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04710
  • [Journal Article] シュタイナーの系統発生史と「教育」の関係:「個体」と「想像力」のあり方に着目して2016

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 25 Pages: 62-69

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04710
  • [Journal Article] 「物語ること」を「哲学する」ためのしかけ:渡辺哲男氏による中学校第二学年の国語科授業の分析から2013

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      滋賀大国文

      Volume: 第50号 Pages: 75-81

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381188
  • [Journal Article] 「物語ること」を「哲学する」ためのしかけ-渡辺哲男氏による中学校第二学年の国語科授業の分析から-2013

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      『滋賀大国文』

      Volume: 第50号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730666
  • [Journal Article] 教育思想家は「科学(Wissenschaft)」をどう考えてきたか?2013

    • Author(s)
      小山裕樹・河野桃子・岸本智典・柴山英樹・小野文生
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第22号 Pages: 245-257

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730666
  • [Journal Article] 歴史教育における教師の物語り行為の特徴と課題-シュタイナーの歴史教育論を手かがりに-2011

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      聖徳大学『研究紀要』

      Volume: 21 Pages: 39-46

    • NAID

      110009478622

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730641
  • [Journal Article] 歴史教育における教師の物語り行為の特徴と課題-シュタイナーの歴史教育論を手かがりに-2011

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      聖徳大学研究紀要

      Volume: 第21号 Pages: 39-46

    • NAID

      110009478622

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730641
  • [Journal Article] 自然環境における音の教材化と場の形成の試み-「集まれ!アートパーク 音であそぼう」の成果と課題-2011

    • Author(s)
      柴山英樹(共著)
    • Journal Title

      聖徳大学児童学研究所『児童学研究』

      Volume: 13 Pages: 35-43

    • NAID

      110008604688

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730641
  • [Journal Article] シュタイナーにおける言語と世界の認識の関係2011

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム(教育思想史学会)

      Volume: 第20号 Pages: 188-191

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730641
  • [Journal Article] シュタイナーにおける言語と世界の認識の関係2011

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第20号 Pages: 188-191

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730641
  • [Journal Article] 模擬授業のリフレクションによる学生の指導法に関する意識の変容-教職科目『外国語活動教育法』導入初年度の成果と課題-2009

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Journal Title

      (FD)紀要 聖徳の教え育む技法 第4号

      Pages: 25-37

    • NAID

      40017084942

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730641
  • [Presentation] 森田亜紀著『芸術と共在の中動態』合評会:本書から受け取ったこととお尋ねしたいこと2023

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Organizer
      科研基盤(C)「探究的な対話を実現するための「言葉のティンカリング」に関する理論的・実践的研究」第1回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02348
  • [Presentation] 言葉とアートをつなぐ教育思想:「詩的な言葉」「想像力」「記憶」を手がかりとして2018

    • Author(s)
      渡辺哲男、山名淳、柴山英樹
    • Organizer
      教育哲学会第61回大会ラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04710
  • [Presentation] 教育活動における言葉とモノ2015

    • Author(s)
      今井康雄・渡辺哲男・柴山英樹・小松佳代子・眞壁宏幹・森田伸子・山名淳
    • Organizer
      教育哲学会第58回ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      奈良女子大学(奈良県奈良市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381188
  • [Presentation] ヴァルドルフ教育における人類の進化と言語の教育:言語教育カリキュラムの比較検討を通じて2015

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Organizer
      教育哲学会第58回大会
    • Place of Presentation
      奈良女子大学(奈良県奈良市)
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381188
  • [Presentation] 「ミュージアム」としての学校/学校としての「ミュージアム」:博物館/美術館の教育哲学?2014

    • Author(s)
      渡辺哲男・山名淳・柴山英樹
    • Organizer
      日本教育学会第73回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      九州大学箱崎キャンパス(福岡県福岡市東区箱崎6-10-1)
    • Year and Date
      2014-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381188
  • [Presentation] 言語教材のカリキュラムと思想的背景 ―ヴァルドルフ教育をてがかりとして―2014

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第127回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730666
  • [Presentation] シュタイナーにおける言語の芸術性と世界認識あり方2010

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Organizer
      教育思想史学会第20回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730641
  • [Presentation] シュタイナーにおける言語の芸術性と世界の認識のあり方-身体と言語の新たな布置をめぐって-2010

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Organizer
      教育思想史学会第20回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730641
  • [Presentation] 物語る行為としての歴史知2-語り部としての教師の役割-2009

    • Author(s)
      柴山英樹
    • Organizer
      日本教育方法学会第45回大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2009-09-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730641
  • [Presentation] ミュージアムで国語教育:ことばとモノの関係を考える・その1

    • Author(s)
      渡辺哲男・牧戸章・柴山英樹・大杉稔
    • Organizer
      第125回全国大学国語教育学会広島大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381188
  • 1.  WATANABE Tetsuo (40440086)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 2.  YAMANA Jun (80240050)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 3.  勢力 尚雅 (80459859)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  MAKIDO Akira (40190334)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi