• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yamamoto Aiko  山本 愛子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

川端 愛子  カワバタ アイコ

Less
Researcher Number 60584034
Affiliation (Current) 2025: 北海道文教大学, 人間科学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2015 – 2018: 北海道文教大学, 人間科学部, 講師
2014: 北海道文教大学, 人間科学部, 助手
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Rehabilitation science/Welfare engineering / Special needs education
Keywords
Except Principal Investigator
ダンスムーブメントセラピー / 作業療法学 / 養成カリキュラム / チェックリスト / 指導力 / ダンスセラピスト / 健康促進 / ストレス軽減 / 集団ダンスセラピー / DTh指導力チェックリスト … More / ダンスセラピスト指導力チェックリスト / ダンスセラピスト養成カリキュラム / 地域高齢者 / 集団ダンスムーブメントセラピー / クリッカ- / 振り返り / 幼稚園教師 / 教育支援 / 母親アドバイザー / インクルーシブな保育 / 可視化グラフ / ペンギンメソッド / クリッカー / 保育者支援 / 行動観察力 Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (26 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  Developing the leadership skills of those who conduct group dance therapies for reducing the stress and promoting the health of elderly residents of local communities

    • Principal Investigator
      WATANABE Asuka
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Rehabilitation science/Welfare engineering
    • Research Institution
      Hokkaido Bunkyo University
  •  Creating competency through visualization of behavior observation skills of kindergarten teachers using clickers

    • Principal Investigator
      Gotoh Mamoru
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Hokkaido Bunkyo University

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] ICTを活用した母性看護学実習プログラム開発2017

    • Author(s)
      小塀ゆかり・川端愛子・多賀昌江・後藤 守
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 119-130

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Journal Article] クリッカーを活用した授業開発に関する研究2017

    • Author(s)
      西野美穂・川端愛子・後藤 守
    • Journal Title

      北海道文教大学論集

      Volume: 18 Pages: 59-66

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Journal Article] クリッカーを活用した保育者支援に関する方法論的検討の試み2017

    • Author(s)
      川端愛子・和島真理・片倉裕子・植木克美・中島 平・後藤 守
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 51-57

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Journal Article] クリッカーを活用した保育者支援に関する方法論的検討の試み : 行動観察力の可視化の視点から2017

    • Author(s)
      川端 愛子,和島 真里,片倉 裕子,植木 克美,中島 平,後藤 守
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 41 Pages: 51-57

    • NAID

      120006304343

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01514
  • [Journal Article] PF-NOTEを活用した看護学生の自己効力感を高める母性看護学実習支援の試み2017

    • Author(s)
      片倉 裕子, 川端 愛子, 小塀 ゆかり, 多賀 昌江, 永井 紅音, 山田 晴佳, 末森 結香, 植木 克美, 中島 平, 佐藤 克美, 渡部 信一, 後藤 守
    • Journal Title

      教育情報学研究

      Volume: 16 Pages: 95-102

    • NAID

      120006492935

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01514
  • [Journal Article] 大学院における現職教員の資質向上に資する教育プログラムの開発2016

    • Author(s)
      植木克美・戸田まり・渡部信一・中島 平・川端愛子・後藤 守
    • Journal Title

      コミュニケーション障害研究

      Volume: 16 Pages: 73-87

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Journal Article] へき地保育所におけるインクルーシブな保育環境に関する研究―気になる子どもを取り巻く保育の場と構成メンバーの分析を通して-2016

    • Author(s)
      後藤 守・川端愛子・後藤広太郎
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 第40号 Pages: 41-53

    • NAID

      120005855076

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Journal Article] 母親アドバイザーを活用した母性看護学実習プログラム開発2016

    • Author(s)
      川端愛子・小塀ゆかり・多賀昌江・片倉裕子・後藤 守
    • Journal Title

      コミュニケーション障害研究

      Volume: 16 Pages: 33-44

    • NAID

      40021403020

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Journal Article] 子育て・教育支援プログラムの分析評価法の探求 -関係力育成プログラムとPF-NOTEプロトタイプの活用を通して-2016

    • Author(s)
      川端愛子
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 第40号 Pages: 15-28

    • NAID

      120005855074

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Journal Article] インクルーシブな保育の実践者における行動観察力の可視化 ―熟達者の行動観察力の可視化資料との比較分析を通して―2015

    • Author(s)
      川端愛子
    • Journal Title

      北海道児童青年精神保健学会研究誌

      Volume: 第29号 Pages: 38-46

    • NAID

      40020686095

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Journal Article] クリッカーを活用したピアノ初心者の技術習得に関する研究2015

    • Author(s)
      西野美穂・川端愛子・小田進一・後藤 守
    • Journal Title

      北海道文教大学論集

      Volume: 第16号 Pages: 151-161

    • NAID

      110009908056

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Journal Article] ICTを活用したこれからの保育実践研究-クリッカーを活用した「ペンギンメソッド」の 研究を素材にして-2015

    • Author(s)
      小田進一・川端愛子・後藤 守
    • Journal Title

      子どもロジー(北海道子ども学会)

      Volume: Vol.19 Pages: 113-119

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Journal Article] 幼稚園教師の行動観察力の可視化に関する研究-科研費による研究推進のためのパイロットスタディ-2014

    • Author(s)
      川端愛子・小田進一・小西悦子・後藤 守ほか14名
    • Journal Title

      コミュニケーション障害研究

      Volume: 第15号 Pages: 23-36

    • NAID

      40021402973

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Presentation] インクルーシブな保育に求められる保育者の特性2017

    • Author(s)
      後藤 守・後藤広太郎・川端愛子・植木克美
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場他
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Presentation] ICTを活用した保育者支援に関する方法論的検討2017

    • Author(s)
      川端愛子・片倉裕子・植木克美・後藤 守
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第1回研究大会
    • Place of Presentation
      白百合女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Presentation] インクルーシブな保育に求められる保育者像に関する研究2017

    • Author(s)
      後藤 守・後藤広太郎・川端愛子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第1回研究大会
    • Place of Presentation
      白百合女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Presentation] 保護者対応を通した小学校中堅教師の専門性の生成と継承2017

    • Author(s)
      植木克美・川端愛子・後藤 守
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場他
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Presentation] クリッカーを活用した北海道文教大学における「母性看護学実習」の新しい試み2016

    • Author(s)
      後藤 守・川端愛子・小塀ゆかり・多賀昌江・片倉裕子・中島 平
    • Organizer
      東北・北海道心理学会第12回合同大会、
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Presentation] これからのインクルーシブな保育実践に求められる行動観察力2016

    • Author(s)
      川端愛子・小田進一・後藤 守・後藤広太郎・植木克美・中島 平・渡部信一
    • Organizer
      東北・北海道心理学会合同大会第12回合同大会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Presentation] クリッカーを活用した幼稚園教師の行動観察力の可視化(Ⅱ)2015

    • Author(s)
      川端愛子・小田進一・植木克美・後藤 守
    • Organizer
      日本教育心理学会総会第57回大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Presentation] 保育臨床における実践的学びを通した学生支援の試み-母親アドバイザーの視点をベースとして-2015

    • Author(s)
      川端愛子・齋藤修子・平井 梓・山崎メラニー・後藤 守
    • Organizer
      第13回日本福祉心理学会年次大会
    • Place of Presentation
      東京福祉大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Presentation] 保護者対応における若手教師の成長と世代継承-若手教師のふりかえりを通して-2015

    • Author(s)
      植木克美・川端愛子・後藤 守
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会講演.
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Presentation] 関係力育成プログラムを支えるバックグラウンド・ミュージック-クリッカーを活用した幼稚園教師の可視化資料を通したBGMの特性分析-2014

    • Author(s)
      川端愛子・小西悦子・小田進一・後藤 守
    • Organizer
      北海道心理学会第61回大会
    • Place of Presentation
      小樽商科大学札幌サテライト
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Presentation] 子育て支援活動の場を通した学生支援の試み

    • Author(s)
      川端 愛子 ・ 後藤 守・ 植木 克美
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Presentation] クリッカーを活用した幼稚園教師の行動観察力の可視化 -学生たちの保育支援場面のビデオ分析を通して-

    • Author(s)
      後藤 守・川端愛子・小田進一・小西悦子
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • [Presentation] 文教ペンギンメソッド」による子育て支援

    • Author(s)
      川端 愛子・後藤 守・齋藤 修子・平井 梓・後藤 広太郎
    • Organizer
      日本福祉心理学会第12回大会
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Year and Date
      2014-12-06 – 2014-12-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381331
  • 1.  Gotoh Mamoru (00002478)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 24 results
  • 2.  WATANABE Asuka (90281831)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  小田 進一 (20310104)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 4.  木村 一志 (20314180)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  奥村 宣久 (80515833)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi