• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KAJITA Masami  梶田 正巳

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KAJITA Hasami  梶田 正巳

梶田 正己  カジタ マサミ

Less
Researcher Number 70047231
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2014: 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 名誉教授
2012 – 2014: 名古屋大学, 教育学研究科(研究院), 名誉教授
2007 – 2011: Sugiyama Jogakuen University, School of Education, Professor
2004 – 2006: Chubu University, Department of Humanities, Professor, 人文学部, 教授
2003: 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 … More
2001: Nagoya University Education Professor, 大学院・教育発達科学研究科, 教授
1998 – 2001: 名古屋大学, 教育学部, 教授
2000: 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授
1989 – 1996: 名古屋大学, 教育学部, 教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / 教育・社会系心理学 / Educaion / Psychology
Except Principal Investigator
Educational psychology / Educational technology / Nursing / 教科教育
Keywords
Principal Investigator
ジェネラリスト / スペシャリスト / クラス担任制 / 日本語指導 / 帰国子女 / 外国人子女 / letter motion / word recogniton / recall / recognition … More / memory / Image / 文字ストローク / 動きの認知 / 動きイメージ / 記億 / 筆順 / ストローク / 単語認知 / 再生 / 認知 / イメージ / 記憶 / bottom-up / top-down / inductive thinking / deductive thinking / impression formation / field-study / monitoring / educational evaluation / 指導目標 / 指導要録 / 観点別評価 / テスト / ボトムアップ / トップダウン / 帰納的思考 / 演繹的思考 / 印象形成 / フィールドスタディー / モニタリング / 教育評価 / work shop / teacher development / specialist / generalist / curriculum structure / teacher assignment / career development / teacher transfer / 学級担任制 / 指導 / 知識ネットワーク / カリキュラム構造 / 研修 / 担任異動 / キャリア発達 / 教科担任制 / Full-time School / Part-time School / Adaptation / Identity / Academic Achievement / English as a Second Language / Japanese Overseas / 外国語 / 日本人学校 / 学力〓 / 帰国子女報告 / 海外子女教育 / 異文化適応 / 英語 / ESU / 全日制日本人学校 / 補習授業校 / 適応 / アイデンティティー / 学力 / ESL / Generalist / Specialist / Knowledge Structure / School Transfer and Grade Transfer / Classroom Teacher / Teacher / ジエネラリスト / 知識構造 / 人事異動 / 教員 / Language education / Database / Expressions and vocabulary / Curriculum for teaching Japanese / Foreign children / Teaching Japanese language / 指導課程 / 日本語 / バイリンガル教育 / 指導方法 / モデルカリキュラム / 学習言語 / 語彙分析 / 言語教育 / データベース / 日本語表現 / 日本語指導カリキュラム / 日本語教育 / motivation / English / high school / learning aim / teaching style / learning style / 学習目標 / 教授 / 学習意識 / 英語学習 / 高校生 / 学習目的 / 指導様式 / 学習様式 / マルチ・トラック / 職能研修 / 管理職 / 教師 / 指導力 / 研修プログラム / キャリア・トラック / 初任者研修 / 専門職 / 職能 / 研修体系 / エキスパート / 教職 / キャリア形成 / キャリア / 日本語習得 … More
Except Principal Investigator
participant observation / educational measurement / ethnography / computer / media / flexibility / teaching learning process / context / 認知地図 / エスノメソドロシー / コンピュータ通信 / 新しい教育測定法 / 固有性 / 協調的行動 / クラスター分析 / ポートフォーリオ / プロトコル / 観察 / インターカルチュラルコミュニケーション / インターネット / エスノメソドロジー / エスノグラフィー / 参加観察法 / 教育測定 / エスノグラフティー / コンピュータ / メディア / 柔軟性 / 教授学習過程 / 文脈 / teaching art of nursing / fundamental nursing / ADL helping skills / treatment skills / communication skills / problem solving skills / clinical judgment skills / basic nursing arts / 指導法 / 処置介助技術 / 看護技術指導 / 基礎看護学 / 生活援助技術 / 治療処置介助技術 / 人間関係技術 / 問題解決技術 / 臨床判断技術 / 基礎看護技術 / 折り図の読み取り / 平面的変形 / 折図 / 運動イメージ形成 / 変形プロセス / 立体イメージ形成 / 立体的変形 / 「動き」イメージ / 経験 / 知識 / 立体イメージの形成 / 熟達化 / 表象能力 / 「折り」イメージ / 折り紙知識 / 空間認知能力 / 立体イメージ / 折り紙 / 国際比較 / 多文化生涯教育 / 超高齢期 / 心理社会的発達 / 教育系心理学 / O.J.T. / 教師の成長 / 指導法の選り好み / グループ学習 / 信念の変化 / 教師の信念 / 指導観 / 授業研究 Less
  • Research Projects

    (14 results)
  • Research Products

    (18 results)
  • Co-Researchers

    (30 People)
  •  Shaping of 3dimentional Image

    • Principal Investigator
      MARUYAMA Manami
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Shigakkan University
  •  Two models of teacher's life long career in Japan:educational psychology studiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAJITA Masami
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Sugiyama Jogakuen University
  •  心理社会的発達に基づく超高齢期の多文化生涯教育に関する研究

    • Principal Investigator
      星野 和実
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  How Does Letter Motion Image Affect Recognizing Word Stimulus TargetPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAJITA Hasami
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Sugiyama Jogakuen University
      Chubu University
  •  Educational Psychology Studies on the Evaluation Behaviors in a Classroom by the Japanese TeachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAJITA Masami
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Chubu University Department of Humanities
      Nagoya University
  •  A Study on Adaptation of Japanese Overseas in North America -Evaluation on Language, Academic Achievement and Identity-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      KAJITA Masami
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A).
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Research on New Methods of Educational Measurement Embedded in a Context of Teaching Learning Process

    • Principal Investigator
      NOJIMA Eiichiro
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Educational Psychology Research on Teacher Assignment to a ClassroomPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAJITA Masami
    • Project Period (FY)
      1998 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  授業改善についての教師の意識の変容過程の研究-指導法見直しに対する教師の抵抗と受容の軌跡-

    • Principal Investigator
      竹下 由紀子
    • Project Period (FY)
      1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Niigata University
  •  A study on teaching methods of nursing nursing arts in fundamental nursing

    • Principal Investigator
      OGASAWARA Chie
    • Project Period (FY)
      1995 – 1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Nursing
    • Research Institution
      Osaka University
  •  Study on Teacher's Grade Transfer and School Transfer in an Elementary School.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      KAJITA Masami
    • Project Period (FY)
      1994 – 1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      School of Edcation, Nagoya University
  •  Basic and Practical Study on Proccsscs and Mcthods for Teaching Japancsc Language to Children with Mother Tongues other than JapanesePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HAYAMIZU Toshihiko, 梶田 正巳
    • Project Period (FY)
      1991 – 1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)
    • Research Institution
      NAGOYO UNIVERSITY
  •  外国人子女の日本語習得過程に関する学際的基礎研究及び教育プログラム開発研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      梶田 正巳
    • Project Period (FY)
      1989 – 1990
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  An empirical study on learning stylesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAJITA Masami
    • Project Period (FY)
      1989 – 1991
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      Nagoya University

All 2015 2014 2013 2012 2011 2009 2004 2003 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 学びの教育文化誌2003

    • Author(s)
      梶田正巳
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530422
  • [Book] Field-study of learning teaching and evaluation2003

    • Author(s)
      Masami KAJITA
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      Nakanisiya Publishing Company
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530422
  • [Book] 授業の知-学校と大学の教育革新2003

    • Author(s)
      梶田正巳〔編者〕
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530422
  • [Journal Article] 折り紙とOrigami~比較文化的考察~2014

    • Author(s)
      梶田正巳
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 982 Pages: 119-125

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530840
  • [Journal Article] 折り紙~教育への提言~2014

    • Author(s)
      梶田正巳
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 983 Pages: 117-123

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530840
  • [Journal Article] 折り紙とは何か~教育心理学的分析から2014

    • Author(s)
      梶田正巳
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 980 Pages: 117-123

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530840
  • [Journal Article] 愛知県教育委員会における教職員の指導力向上の取組2011

    • Author(s)
      梶田正巳・吉沢雅之
    • Journal Title

      椙山女学園大学・教育学部紀要

      Pages: 37-47

    • NAID

      40018745853

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530706
  • [Journal Article] 教師の生涯:新しい時代のキャリア・モデル2009

    • Author(s)
      梶田正巳
    • Volume
      37
    • Pages
      4-5
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530706
  • [Journal Article] 個に応じた指導と評価2004

    • Author(s)
      梶田正巳
    • Journal Title

      CS研レポート 53

      Pages: 13-16

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530422
  • [Presentation] 私たちは、どのように折り紙を折っているのか?(10)-折り紙初心者の「折り」プロセスの分析―2015

    • Author(s)
      丸山真名美 梶田正巳
    • Organizer
      東海心理学会第64回大会
    • Place of Presentation
      名城大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530840
  • [Presentation] (自主シンポジウム) 折り紙(origami)研究の可能性(2)2013

    • Author(s)
      丸山真名美 竹内謙彰 菱谷晋介 梶田正巳
    • Organizer
      教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530840
  • [Presentation] <自主企画シンポジウム>折り紙(origami)研究の可能性-「折り図」をみて「折ること」の難しさについて2013

    • Author(s)
      丸山真名美 梶田正巳 竹内謙彰 菱谷晋介
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530840
  • [Presentation] (自主シンポジウム)折り紙(origami)研究の可能性2012

    • Author(s)
      丸山真名美 竹内謙彰 谷口篤 梶田正巳
    • Organizer
      教育心理学会
    • Place of Presentation
      那覇大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530840
  • [Presentation] International Comparisons of Multicultural Lifelong Education for the Oldest Old Based on Psychosocial Development2009

    • Author(s)
      Kazumi Hoshino, Steven H.Zarit, Masami Kajita, et, al.
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会発表論文集, WS (7) 頁
    • Place of Presentation
      立命館大学, 京都, 日本
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530590
  • [Presentation] 私たちは折り紙をどのように折っているのか?(3) 平面的変形 と立体的変形の特徴

    • Author(s)
      丸山真名美 梶田正巳
    • Organizer
      東海心理学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530840
  • [Presentation] 私たちは、どのように折り紙を折っているのか?(6)「折り図」をみて折ることに関する要因の検討

    • Author(s)
      丸山真名美 梶田正巳
    • Organizer
      東海心理学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530840
  • [Presentation] Origami:心理学研究の素材としての可能性

    • Author(s)
      丸山真名美 梶田正巳
    • Organizer
      東海心理学会
    • Place of Presentation
      日本福祉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530840
  • [Presentation] 折り紙(origami)研究の可能性(3)-「立体イメージ形成」モデル構築の試み―

    • Author(s)
      丸山真名美 菱谷晋介 竹内謙彰 杉村伸一郎 梶田正巳
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530840
  • 1.  NAKANISHI Akira (00134776)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  SUGIMURA Shinichiro (40235891)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  ONO Hiroshi (10051848)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  IKUTA Takashi (20018823)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  NAKANO Yasuhiko (50024104)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  芝田 征二 (80142579)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  野田 一郎 (50133111)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  MARUYAMA Manami (40413314)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 9.  ISHIDA Setsuko (90151373)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  HAYAMIZU Toshihiko (20116172)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  NISHIHARA Suzuko (60189298)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  OGASAWARA Chie (90152363)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  KUME Yasuko (30273634)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  TANAKA Yuka (80236645)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  ASO Yohko (80127175)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  MATSUKI Mitsuko (40093463)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  SATO Gunei (20205909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  KUNIEDA Mari (00205105)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  NOJIMA Eiichiro (20000086)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  FUJIOKA Kanji (90030048)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  NISHIMURA Shoji (30207493)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  ASADA Tadashi (00184143)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  齋藤 和志 (20211922)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  竹下 由紀子 (00018152)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  松井 仁 (20251423)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  星野 和実 (80310613)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 27.  宮川 充司 (60174132)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  平石 賢二 (80228767)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  石田 裕久 (30148291)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  滝 利枝子 (00300335)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi