• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YANAGIMOTO Tomoko  柳本 朋子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Tomoko Yanagimoto  柳本 朋子

Yanagimoto Tomoko  柳本 朋子

柳本 朋子  ヤナギモト トモコ

Less
Researcher Number 70159771
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 大阪教育大学, 教育学部, 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 大阪教育大学, 教育学部, 教授
2014 – 2016: 大阪教育大学, 教育学部, 教授
2009 – 2010: Osaka Kyoiku University, 教育学部, 教授
1991 – 1992: 大阪教育大学, 教育学部, 助手
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Education on school subjects and activities / Science education
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
数学教育 / 教師教育 / 小学校教師 / カリキュラム / 空間認識 / 効果検証 / 小中学生 / 結び目 / 空間認識力 / 論証 … More / 数学的プロセス / 算数 / 授業研究会 / 学習指導案 / 教授学的内容知 / 算数科 / 教育学的内容知 / 授業研究 / 教員養成 / 数学的知識 / 論証指導 / 教材ソフト / 言語表現 / 離散数学 … More
Except Principal Investigator
算数カード遊び / 数量関係 / カードカルタ / ICTカルタ / Teaching Materials / The form of Class / Teaching Method / Constructing Teaching Contents / Teaching Programing / Children's Cognition / Using Computer / Mathematics Teaching / 数理科学的な教育内容 / 画像情報の限界 / 問題解決 / 教育方法 / 教育内容 / 教具 / 授業形態 / 教育方法の検討 / 教育内容の再構築 / プログラミング教育 / 子どもの認識 / コンピュータ利用 / 数学教育 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (17 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  個別最適な学びを実現するICTカルタの開発と効果検証-数量関係に着目して-

    • Principal Investigator
      東尾 晃世
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  空間認識力育成のための結び目教材の効果検証とカリキュラム構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      柳本 朋子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  A study on elementary school teachers' pedagogical content knowledge for the teaching of argumentation s a mathematical processPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tomoko Yanagimoto
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  A study on mathematical knowledge of elementary teachers for teaching argumentationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yanagimoto Tomoko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  言語表現力を育てる算数・数学教育 -離散数学のカリキュラム化-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      柳本 朋子
    • Project Period (FY)
      2009 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Effective Use of Personal Computers in Mathematics Education

    • Principal Investigator
      OKAMORI Hirokazu
    • Project Period (FY)
      1991 – 1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University

All 2024 2023 2022 2020 2019 2016 2015 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Conditions and constraints of implementing a mathematics lesson study-based PD program for Japanese pre-service teachers2023

    • Author(s)
      Yusuke Shinno & Tomoko Yanagimoto
    • Journal Title

      European Journal of Science and Mathematics Education

      Volume: 11(2) Pages: 322-343

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02958
  • [Journal Article] An opportunity for preservice teachers to learn from inservice teachers' lesson study: Using meta-didactic transposition2020

    • Author(s)
      Shinno, Y. & Yanagimoto, T.
    • Journal Title

      Proceedings of ICMI Study 25 Conference: Teachers of mathematics working and learning in collaborative groups, H. Broke & D. Kotari (Eds.)

      Volume: なし Pages: 174-181

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02958
  • [Journal Article] "gm for kids"を利用したグラフ理論の指導2011

    • Author(s)
      柳本朋子・根上生也・中本敦浩・田村亮太
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 臨時増刊 Pages: 25-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21650212
  • [Presentation] 算数カード活用による2量の倍関係の理解2024

    • Author(s)
      小山真佳・阪下萌恵・東尾晃世・柳本朋子
    • Organizer
      日本数学教育学会第106回全国算数・数学教育研究(大阪)大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02364
  • [Presentation] 空間図形の教材としての結び目―観察してかく,想像してかく―2023

    • Author(s)
      東尾晃世・柳本朋子
    • Organizer
      日本教材学会 第35回研究発表大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03002
  • [Presentation] Teaching knot theory in primary and secondary schools in Japan2023

    • Author(s)
      T.Yanagimoto, K.Iwase, A.Higashio
    • Organizer
      Innovation and Creativity in Mathematics Teachin Ⅳ, One-day conference for Mathematics teachers, Swansea University,
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03002
  • [Presentation] 数量の関係理解を図るカード遊び2023

    • Author(s)
      阪下萌恵・東尾晃世・柳本朋子
    • Organizer
      日本数学教育学会第105回全国算数・数学教育研究(青森)大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02364
  • [Presentation] 空間図形をとらえる力の育成-結び目を活用して-2023

    • Author(s)
      東尾晃世・柳本朋子
    • Organizer
      日本数学教育学会 第105回全国算数・数学教育研究(青森)大会,
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03002
  • [Presentation] 空間図形の観察について(3) 結び目の観察と図表現を通して2022

    • Author(s)
      小山真佳,東尾晃世, 柳本朋子
    • Organizer
      第104回全国算数・数学教育研究(島根)大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03002
  • [Presentation] 小学校教師志望者の教授学的内容知の変容に関する分析:算数科授業研究への参加を通して2019

    • Author(s)
      真野祐輔・柳本朋子
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02958
  • [Presentation] Mathematical knots as a teaching material to improve students’ spatial abilities2016

    • Author(s)
      Ken-ichi Iwase, Masato Inoue, Taeko Kunimitsu, Ryo Nakanishi and Tomoko Yanagimoto
    • Organizer
      13th International Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Hamburg, Germany
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590234
  • [Presentation] An investigation of prospective primary teachers’ mathematical argumentation: from the perspective of mathematical knowledge for teaching and evaluating2016

    • Author(s)
      Yusuke Shinno, Tomoko Yanagimoto and Katsuhiro Uno
    • Organizer
      13th International Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Hamburg, Germany
    • Year and Date
      2016-07-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590234
  • [Presentation] 小学校教師を志望する大学生の論証認識を捉える枠組みの検討:数学的プロセスを評価するための教師の気づきに焦点をあてて2016

    • Author(s)
      柳本朋子・真野祐輔・宇野勝博
    • Organizer
      3.日本数学教育学会第49回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-10-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590234
  • [Presentation] 小学校教師を志望する大学生の論証認識に関する研究(3)〜現実的問題に含まれる前提条件に関する認識に焦点をあてて〜2015

    • Author(s)
      柳本朋子・真野祐輔・宇野勝博
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590234
  • [Presentation] 小学校教師を志望する大学生の論証認識に関する研究(4):数学的プロセスを評価するための教師の知識に焦点をあてて2015

    • Author(s)
      柳本朋子,真野祐輔,宇野勝博
    • Organizer
      日本数学教育学会第48回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590234
  • [Presentation] The Perception of Relationship in Childhood2010

    • Author(s)
      Tomoko Yanagimoto
    • Organizer
      Oxford Round Table
    • Place of Presentation
      Harris Manchester College, Oxford
    • Year and Date
      2010-07-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21650212
  • [Presentation] 小学校教師を志望する大学生の論証認識に関する研究(2):跳び箱の問題を事例として

    • Author(s)
      柳本朋子・真野祐輔・宇野勝博
    • Organizer
      日本数学教育学会第47回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2014-11-08 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590234
  • 1.  真野 祐輔 (10585433)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 2.  東尾 晃世 (10804908)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 3.  UNO Katsuhiro (70176717)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 4.  OKAMORI Hirokazu (90030337)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  SUZUKI Masahiko (20116164)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  中本 敦浩 (20314445)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  根上 生也 (40164652)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  岩瀬 謙一 (70827906)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi