• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SAKUMA Hiroyuki  佐久間 裕之

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70235208
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 玉川大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2013 – 2024: 玉川大学, 教育学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education
Keywords
Principal Investigator
イエナ・プラン / イエナ大学附属学校 / ペーターゼン / 異年齢集団 / ペーター・ペーターゼン / 混合(ミッシュング) / インクルージョン / インクルーシブ教育 / 教育史 / 教育哲学 … More / 教育学 / 教育共同体 / 質保証 / 共同体 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (21 results)
  •  Fundamental research on the textual criticism of the Jena PlanPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      佐久間 裕之
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tamagawa University
  •  Research on inclusive education using "Mischung" in the Jena Plan.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKUMA Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tamagawa University
  •  Research on quality assurance of different age groups in Jena-PlanPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKUMA Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tamagawa University
  •  A Study on Multi-age Grouping in Jenaplan SchoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SAKUMA Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tamagawa University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教職概論 改訂第2版2024

    • Author(s)
      佐久間 裕之
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472406331
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02458
  • [Book] 日本学術振興会科学研究費補助金基盤研究(C)(課題番号19K02458)「イエナ・プランにおける『混合』を用いたインクルーシブ教育に関する研究」(平成30年度~令和5年度)研究成果報告書2024

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      学校法人玉川学園DTS
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02458
  • [Book] 教育原理(改訂第2版)2022

    • Author(s)
      佐久間裕之(編著)
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      4472406217
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02458
  • [Book] 教職概論 改訂版2021

    • Author(s)
      佐久間 裕之
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405952
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02458
  • [Book] 平成25~27年度日本学術振興会科学研究費補助金基盤研究(C)(課題番号25381044)「イエナ・プランにおける異年齢集団の構成法に関する研究」研究成果報告書:イエナ・プラン研究序説―ドイツにおける異年齢集団の問題を中心として―2016

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Total Pages
      116
    • Publisher
      みすず印刷所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381044
  • [Journal Article] 草創期の「イエナ大学附属学校」における教育実践の特質―『労作・生活共同体学校の諸原則に基づく基礎学校』(1925)を手がかりに―2023

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      論叢 玉川大学教育学部紀要

      Volume: 22号 Pages: 23-44

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02458
  • [Journal Article] Peter Petersen's Mischung as a Key Concept of Grouping in the Jena Plan. Its Contemporary Significance in the Context of Inclusive Education.2022

    • Author(s)
      SAKUMA, Hiroyuki
    • Journal Title

      New World of Education. Journal of WEF Japan Section, No. 70, Special Issue.

      Volume: No. 70, Special Issue

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02458
  • [Journal Article] イエナ・プランにおけるグループ形成の鍵概念としてのミッシュング : インクルーシブ教育におけるその位置づけ2020

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      『論叢 : 玉川大学教育学部紀要』19号

      Volume: 2019 Pages: 25-42

    • NAID

      40022264006

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02458
  • [Journal Article] Sumie Kobayashi and Petersen’s Jena-Plan: A Typical Case of the Acceptance of Western Pedagogy in Japan2020

    • Author(s)
      Sakuma Hiroyuki
    • Journal Title

      Contemporary Philosophies and Theories in Education 15, D. Lewin/ K. Kenklies (ed.), East Asian Pedagogies, Education as Formation and Transformation Across Cultures and Borders, Springer

      Volume: 15 Pages: 191-202

    • DOI

      10.1007/978-3-030-45673-3_13

    • ISBN
      9783030456726, 9783030456733
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02458
  • [Journal Article] ペーターゼンにおける教育共同体と民主主義――イエナ・プラン批判の中心点をめぐって――2019

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      論叢:玉川大学教育学部紀要

      Volume: 18 Pages: 59-82

    • NAID

      40021942835

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04487
  • [Journal Article] Neue Trends der Jenaplan-Paedagogik in Japan: Die erste echte Schule und neue Herausforderungen2019

    • Author(s)
      Hiroyuki Sakuma
    • Journal Title

      KINDERLEBEN

      Volume: 41 Pages: 32-35

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02458
  • [Journal Article] 小林澄兄『歐州新敎育見聞』考―「萬國新敎育曾議」報告にみるイエナ・プランの理解を取り上げて2018

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      教育新世界

      Volume: 66 Pages: 53-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04487
  • [Journal Article] イエナ・プランと「大学附属フレーベル幼稚園」2018

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      日本ペスタロッチー・フレーベル学会課題研究報告書『子育て支援に関する研究』

      Volume: なし Pages: 18-25

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04487
  • [Journal Article] ペーターゼンにおける「教育共同体」思想の特質――『自由で一般的な国民学校のイエナ・プラン』に着目して2017

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      論叢 : 玉川大学教育学部紀要

      Volume: 2016

    • NAID

      40021246272

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04487
  • [Journal Article] ペーターゼンのペスタロッチー理解―「人間学校」(Menschenschule)の理念を軸に―2015

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      人間教育の探求(日本ペスタロッチー・フレーベル学会紀要)

      Volume: 27

    • NAID

      40020537097

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381044
  • [Journal Article] イエナ・プランにおける異年齢集団と教員研修―GJPの「ディプロムコース」を事例として―2015

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      玉川大学教師教育リサーチセンター年報

      Volume: 5号 Pages: 19-29

    • NAID

      40020632921

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381044
  • [Journal Article] イエナ・プランにおける異年齢集団と教師の力量形成―ドイツ・ローゼンマール校を事例として‐2014

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      玉川大学教師教育リサーチセンター

      Volume: 4 Pages: 57-66

    • NAID

      40020239506

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381044
  • [Presentation] Peter Petersen's Mischung as a Key Concept of Grouping in the Jena Plan. Its Contemporary Significance in the Context of Inclusive Education.2021

    • Author(s)
      SAKUMA, Hiroyuki
    • Organizer
      The 45th World Education Fellowship Tokyo International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02458
  • [Presentation] ペーター・ペーターゼンの思想2019

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Organizer
      日本イエナプラン教育協会「第4回日本イエナプラン教育全国大会」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02458
  • [Presentation] イエナ・プランにおける異年齢集団の構成法に関する研究―ドイツ・ローゼンマール校を取り上げて―

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Organizer
      世界新教育学会全国大会「2014年度WEF国際教育フォーラム」
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府吹田市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381044
  • [Presentation] ペーターゼンとペスタロッチ―を繋ぐもの―「人間学校」(Menschenschule)の理念を軸に―

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Organizer
      日本ペスタロッチー・フレーベル学会第31回大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道札幌市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381044

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi