• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kato Shigeo  加藤 茂夫

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

加藤 茂夫  カトウ シゲオ

KATO Shigeo  加藤 茂夫

Less
Researcher Number 70347368
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 新潟大学, 人文社会科学系, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2021: 新潟大学, 人文社会科学系, 教授
2015 – 2017: 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授
2012 – 2013: 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 教授
2008 – 2009: Niigata University, 人文社会・教育科学系, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education
Except Principal Investigator
Special needs education
Keywords
Principal Investigator
アプリケーション / 英語教育 / 音声認識 / アプリケーションソフト / 英語音読 / 英語発音 / ミラーニューロン / Siri / 発音 / 音読 … More / 英語学習 / 階層分析法 / 教材評価 / 閾値 / リンガ・フランカ / アクセント / リスニング / 国際英語 … More
Except Principal Investigator
英語指導 / 早期発見 / 特別支援教育 / 教育学 / 文字―音指導 / 音韻課題 / 読み書きの苦手さ / 縦断調査 / 音への認識 / 日本語・英語課題 / 高学年の英語指導 / 指導効果検証 / 多感覚を用いた指導 / 小学校英語指導 / 多感覚 / ジョリーフォニックス / 統合的フォニックス / 多様な認知特性 / 小学校での英語教科化 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (16 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  Exploring Systematic English L2 Instruction for Elementary-level (L1 Japanese) Children with Cognitive Bias

    • Principal Investigator
      IRIYAMA MAIKO
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Designing iOS Application Software to Assess ESL Reading Aloud Performance Using SiriPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kato Shigeo
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Using Analytic Hierarchy Process in Textbook EvaluationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO Shigeo
    • Project Period (FY)
      2012 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Niigata University
  •  アクセント英語理解度と英語習熟度の関連性の検証Principal Investigator

    • Principal Investigator
      加藤 茂夫
    • Project Period (FY)
      2009 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Niigata University

All 2020 2019 2018 2017 2015 2014 2013

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] ジョリーフォニックス指導効果検証の試み―新潟県南魚沼市の取組みから-2020

    • Author(s)
      加藤茂夫 入山満恵子 山下桂世子 渡邊さくら
    • Journal Title

      JES

      Volume: 20 Pages: 272-287

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Journal Article] 小学校外国語活動早期化・英語教科化を見据えたフォニックス指導の実践2017

    • Author(s)
      加藤茂夫、入山満恵子
    • Journal Title

      関東甲信越英語教育学会第41回新潟研究大会発表要綱

      Volume: 41 Pages: 92-93

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Journal Article] 日本語を母語とする中学生への効果的な英語学習法の検討2017

    • Author(s)
      入山満恵子、加藤茂夫、渡辺さくら、山下桂世子
    • Journal Title

      日本LD学会第26回大会研究論文集

      Volume: 26 Pages: 79-80

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Journal Article] 英語習得初期段階における効果的な指導法の検討―統合的フォニックスの活用―2017

    • Author(s)
      入山満恵子、加藤茂夫、山下桂世子、渡辺さくら
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 34 Pages: 136-136

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Journal Article] Reading Aloud Performance and Listening Ability in an L2: The Case of College-Level Japanese EFL Users2015

    • Author(s)
      Kato, S. & Tanaka, K
    • Journal Title

      Open Journal of Modern Linguistics

      Volume: 5 Issue: 02 Pages: 187-206

    • DOI

      10.4236/ojml.2015.52015

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02712
  • [Journal Article] Using Analytic Hierarchy Process in Textbook Evaluation2013

    • Author(s)
      Kato, S
    • Journal Title

      TESOL Journal

      Volume: 5 Issue: 4 Pages: 678-697

    • DOI

      10.1002/tesj.125

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652116
  • [Presentation] 統合的フォニックスの指導効果の日本語・英語課題での比較検証2019

    • Author(s)
      入山満恵子 加藤茂夫 渡邊さくら 山下桂世子
    • Organizer
      第45回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] 統合的フォニックスの指導効果検証2019

    • Author(s)
      入山満恵子 加藤茂夫 渡邊さくら 山下桂世子
    • Organizer
      一般社団法人LD学会 第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] ジョリー・フォニックス指導効果検証の試み:新潟県南魚沼市の取り組みから2019

    • Author(s)
      加藤茂夫 入山満恵子 山下桂世子 渡邊さくら
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会(JES)北海道大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] 小学校英語教科化の課題と指導実践報告2018

    • Author(s)
      加藤茂夫
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] 小学校英語教育における文字指導―読み書きにつなげるシンセティック・フォニックス実践2017

    • Author(s)
      山下桂世子、入山満恵子、加藤茂夫、渡辺さくら
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] 英語習得初期段階における効果的な指導法の検討―統合的フォニックスの活用―2017

    • Author(s)
      入山満恵子、加藤茂夫、山下桂世子、渡辺さくら
    • Organizer
      第43回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] 日本語を母語とする中学生への効果的な英語学習法の検討2017

    • Author(s)
      入山満恵子、加藤茂夫、渡辺さくら、山下桂世子
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] 小学校外国語活動早期化・英語教科化を見据えたフォニックス指導の実践2017

    • Author(s)
      加藤茂夫、入山満恵子、山野有紀、鈴木久子、北村陽子
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第41回新潟研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] Using Analytic Hierarchy Process in Textbook Evaluation2014

    • Author(s)
      Kato, S
    • Organizer
      AILA World Congress
    • Place of Presentation
      Brisbane, Australia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652116
  • [Presentation] Using Analytic Hierarchy Process in Textbook Evaluation2014

    • Author(s)
      Shigeo Kato
    • Organizer
      AILA World Congress 2014
    • Place of Presentation
      Brisbane, Australia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24652116
  • 1.  IRIYAMA MAIKO (40389953)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 2.  岡田 祥平 (20452401)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  有川 宏幸 (80444181)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi