• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

nakamura akinori  中村 彰憲

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NAKAMURA Akinori  中村 彰憲

中村 彰憲  ナカムラ アキノリ

Less
Researcher Number 70367134
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 立命館大学, 映像学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2010 – 2024: 立命館大学, 映像学部, 教授
2007 – 2008: Ritsumeikan University, 映像学部, 准教授
2004 – 2005: 立命館大学, 政策科学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Business administration / Management / Economic policy
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Entertainment and game informatics 1 / Educational technology / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
コンテンツ産業 / 国際経営 / 国際分業 / 経営戦略 / スマートフォン / インディーズ / アプリ開発 / ボーングローバル / 独立系開発スタジオ / プラットフォーム … More / イノベーション / ベンチャー企業 / ボーン・グローバル / 競争戦略 / 中国 / 産業振興政策 / 中国企業 / デジタルコンテンツ産業 / 産業クラスター / 産業集積 / 国際ビジネス / 国際分業、国際連携 / コンテンツ開発プロセス / 品質管理 / 評価基準 / グローバル経営 / ゲーム産業 / コンテンツ・プロデュース / デジタルコンテンツ / プロジェクトマネジメント / ソフトウェア開発 / インタラクティブ / コンテンツ … More
Except Principal Investigator
日本文化 / メタバース / シリアスゲーム / 協調学習 / 状況学習 / ディジタルアーカイブズ / アーカイブ / 文化資源経営学 / 図書館情報学 / デジタルゲーム / メタデータ / ゲームデータベース / デジタルアーカイブ / 日本語学習 / e-ラーニング / 異文化理解 / 教育工学 / 学習科学 / e-Learning Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (103 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  Comprehensive Research on a Situational Learning Environment for Japanese Culture Through Virtual Space

    • Principal Investigator
      稲葉 光行
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  Fundamental study on the continuous building of digital game databases as a Japanese cultural resources

    • Principal Investigator
      Hosoi Koichi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Entertainment and game informatics 1
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  Exploratory Studies on Creation of Born-Global Companies in the Entertainment Software Studios in Smartphone PlatformPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakamura Akinori
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Management
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  A Comprehensive Study on Learning-Support Environment about Japanese Traditional Culture and Daily Culture using Metaverse

    • Principal Investigator
      Inaba Mitsuyuki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  Research on the Situated Learning of Japanese Culture in 3D Metaverse

    • Principal Investigator
      INABA Mitsuyuki
    • Project Period (FY)
      2010 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  Comparative Case Studies on Industrial Cluster and Industrial Promotion Policies for Contents Industry in the People・s Republic of ChinaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAMURA Akinori
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Economic policy
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  Explorative Studies on Establishing Standard of Quality and Evaluation Method for International Outsourcing in Digital Entertainment IndustryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAMURA Akinori
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Business administration
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  デジタルエンターテイメント産業におけるプロジェクトマネジメント方式活用の国際比較Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中村 彰憲
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Business administration
    • Research Institution
      Ritsumeikan University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 中国ゲーム産業史:China Game Industrial History テンセント・NetEaseなどの企業躍進の秘密2018

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Total Pages
      409
    • Publisher
      Gzブレイン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K03699
  • [Book] なぜ人はゲームにハマる のか 開発現場から得た 「ゲーム性」の本質2014

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Total Pages
      101
    • Publisher
      ソフトバンククリエイ ティブ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Book] ファミ通ゲーム白書2013(第6章「2012年の中国ゲーム産業と2013年の展望」2013

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Publisher
      エンターブレイン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530289
  • [Book] 変貌する日本のコンテン ツ産業2013

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Total Pages
      42
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Book] ファミコンとその時代2013

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Total Pages
      51
    • Publisher
      NTT出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Book] 変貌するコンテンツ産業( 第11章アジアデジタルコンテンツ産業の発展~韓国、中国における産業形成とASEAN諸国への発展を中心に~)2013

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Publisher
      ミネルヴァ書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530289
  • [Book] 「3Dメタバースを用いた日本語・日本文化学習環境の構築」『デジタル・ヒューマニティーズ研究とWeb技術』(稲葉光行編)2012

    • Author(s)
      玉井未知留・稲葉光行・細井浩一・Ruck Thawonmas・上村雅之・中村彰憲
    • Publisher
      ナカニシヤ出版(所収)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Book] 「Constructing Japanese Language/Culture Learning Environment Using 3D Metaverse」『デジタル・ヒューマニティーズ研究とWeb技術』(稲葉光行編)2012

    • Author(s)
      Michiru Tamai, Mitsuyuki Inaba, Koichi Hosoi, Ruck Thawonmas, Masayuki Uemura, Akinori Nakamura
    • Publisher
      ナカニシヤ出版(所収)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Book] ファミ通ゲーム白書2012(第6章「2011年の中国オンラインゲーム産業」2012

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Publisher
      エンターブレイン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530289
  • [Book] グローバルゲームビジネス徹底研究2010

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Publisher
      エンターブレイン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730274
  • [Book] 中国ゲームビジネス徹底研究20062005

    • Author(s)
      中村 彰憲
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      エンターブレイン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16730206
  • [Book] 中国ゲームビジネス徹底研究2005(内 第4章が本研究助成の対象)2005

    • Author(s)
      中村 彰憲
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      エンターブレイン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16730206
  • [Journal Article] 産学公連携イベント「KYOTO HISTORICA」プロジェクトの起源と発展―「日本映画発祥の地、太秦を守る」ための映画祭と地域活性化政策―2023

    • Author(s)
      細井 浩一、中村 彰憲
    • Journal Title

      立命館映像学

      Volume: 16 Pages: 123-146

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20189
  • [Journal Article] メタバース上での「遊び」を媒介とした日本文化学習支援に関する研究2023

    • Author(s)
      稲葉 光行、細井 浩一、Ruck Thawonmas、中村 彰憲、上村 雅之
    • Journal Title

      Replaying Japan Journal

      Volume: 5 Pages: 27-33

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20189
  • [Journal Article] 持続可能なゲームアーカイブの構築のための専門性についての一考察2021

    • Author(s)
      井上明人, 尾鼻崇, 中村彰憲, 細井浩一
    • Journal Title

      アート・リサーチ

      Volume: 21 Pages: 93-102

    • NAID

      120007028226

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00512
  • [Journal Article] 持続可能なゲームアーカイブの構築のための専門性についての一考察2021

    • Author(s)
      井上明人、尾鼻 崇、中村彰憲 、細井浩一
    • Journal Title

      アート・リサーチ

      Volume: 21 Pages: 93-102

    • NAID

      120007028226

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20189
  • [Journal Article] 鼎談:トランスメディア・ストーリーテリングとは何か2020

    • Author(s)
      Susana Tosca, 石川淳一, 中村彰憲
    • Journal Title

      立命館映像学

      Volume: 12 Pages: 45-57

    • NAID

      40022180905

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02939
  • [Journal Article] 岩谷徹第4回インタビュー前半:ナムコビデオゲーム開発の歴史と発想法2019

    • Author(s)
      中村 彰憲:生稲 史彦:福田 一史:井上 明人:鴫原 盛之
    • Journal Title

      一橋大学イノベーション研究センターワーキングペーパー

      Volume: WP#19-09 Pages: 1-26

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00512
  • [Journal Article] 岩谷徹第4回インタビュー後半:ナムコビデオゲーム開発の歴史と発想法2019

    • Author(s)
      中村 彰憲:生稲 史彦:福田 一史:井上 明人:鴫原 盛之
    • Journal Title

      一橋大学イノベーション研究センターワーキングペーパー

      Volume: WP#19-10 Pages: 1-34

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00512
  • [Journal Article] メタバース型コンテンツ『昭和の家』の表現向上並びに団地型コンテンツ開発の状況報告2019

    • Author(s)
      奥出成希、中村彰憲
    • Journal Title

      立命館映像学

      Volume: 11 Pages: 47-63

    • NAID

      40021838391

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02939
  • [Journal Article] 中国ゲーム産業の現況20172018

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      ファミ通ゲーム白書2018

      Volume: Vol01 Pages: 386-389

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K03699
  • [Journal Article] 西角友宏第3回インタビュー後半: 「スペースインベーダー」のゲームデザインとマーケティング2018

    • Author(s)
      福田一史, 生稲史彦, 井上明人, 金東勲, 木村めぐみ, 中村彰憲, 鴨原盛之, 清水洋, 山口翔太郎
    • Journal Title

      IIRワーキングペーパー(一橋大学イノベーション研究センター)

      Volume: 18-27 Pages: 1-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00512
  • [Journal Article] 西角友宏第1回インタビュー後半:高校時代からパシフィック工業への入社まで2018

    • Author(s)
      江藤 学, 生稲 史彦, 金 東勲, 木村 めぐみ, 中村 彰憲, 鴫原 盛之, 清水 洋, 山口 翔太郎
    • Journal Title

      IIRワーキングペーパー(一橋大学イノベーション研究センター)

      Volume: 18-23 Pages: 1-50

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00512
  • [Journal Article] 海外動向-中国2018

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      デジタルコンテンツ白書2017

      Volume: Vol01 Pages: 199-211

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K03699
  • [Journal Article] 西角友宏第1回インタビュー前半:中学時代までの生い立ち2018

    • Author(s)
      江藤 学, 生稲 史彦, 金 東勲, 木村 めぐみ, 中村 彰憲, 鴫原 盛之, 清水 洋, 山口 翔太郎
    • Journal Title

      IIRワーキングペーパー(一橋大学イノベーション研究センター)

      Volume: 18-22 Pages: 1-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00512
  • [Journal Article] 2017年新興市場の現況2018

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      ファミ通ゲーム白書2018

      Volume: 19 Pages: 392-397

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K03699
  • [Journal Article] 西角友宏第3回インタビュー前半: 「スペースインベーダー」開発の経緯2018

    • Author(s)
      福田一史, 生稲史彦, 井上明人, 金東勲, 木村めぐみ, 中村彰憲, 鴨原盛之, 清水洋, 山口翔太郎
    • Journal Title

      IIRワーキングペーパー(一橋大学イノベーション研究センター)

      Volume: 18-26 Pages: 1-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00512
  • [Journal Article] 2016年新興市場の現況2017

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      ファミ通ゲーム白書2017

      Volume: 01 Pages: 404-409

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K03699
  • [Journal Article] 独立系ゲーム開発スタジオによる VR ゲーム開発とグローバル展開に関する探索的研究2017

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      日本デジタルゲーム学会2016年次会予稿集

      Volume: 01 Pages: 15-21

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K03699
  • [Journal Article] コンピュータ・ゲームに関わる諸データベースの問題と可能性2015

    • Author(s)
      井上明人・福田一史・鎌田隼輔・中村彰憲・細井浩一
    • Journal Title

      日本デジタルゲーム学会2014年次大会予稿集

      Volume: なし Pages: 163-166

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] オンラインゲームのアーカイブ構築を取り巻く課題と論点2015

    • Author(s)
      鎌田隼輔・細井浩一・中村彰憲
    • Journal Title

      日本デジタルゲーム学会2014年次大会予稿集

      Volume: なし Pages: 151-154

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] デジタルゲームにおけるプラットフォーム概念の基礎的区分の再提案2015

    • Author(s)
      井上明人・福田一史・鎌田隼輔・中村彰憲・細井浩一
    • Journal Title

      日本デジタルゲーム学会2014年次大会予稿集

      Volume: なし Pages: 159-162

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] Constructing Collaborative Serious Games for Cross-Cultural Learning in a 3D Metaverse2015

    • Author(s)
      Mitsuyuki INABA, Michiru TAMAI, Kenji KITAMURA, Ruck THAWONMAS, Koichi HOSOI, Akinori NAKAMURA, Masayuki UEMURA
    • Journal Title

      Proceedings of Replaying Japan Again: 3rd International Japan Game Studies Conference 2015

      Volume: なし Pages: 84-85

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02939
  • [Journal Article] オンラインゲームのアーカイブ構築に関する基礎的研究2015

    • Author(s)
      鎌田隼輔・細井浩一・中村彰憲
    • Journal Title

      アート・リサーチ

      Volume: 15 Pages: 73-85

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] 2013年中国ゲーム産業の現況2014

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      ファミ通ゲーム白書2014

      Volume: なし Pages: 374-377

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] Construction of Digital Game Basic Title Database, and the International Cooperation2014

    • Author(s)
      Kazufumi FUKUDA, Koichi HOSOI, Akinori NAKAMURA, Masayuki UEMURA
    • Journal Title

      Proceedings of Replaying Japan Again: 2nd International Japan Game Studies Conference 2014

      Volume: なし Pages: 66-67

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] Developing Collaborative Serious Game for Japanese Cultural Learning in 3D Metaverse2014

    • Author(s)
      Mitsuyuki Inaba, Michiru Tamai, Ruck Thawonmas, Koichi Hosoi, Akinori Nakamura, Masayuki Uemura
    • Journal Title

      Proc. of Digital Humanities Australasia 2014,Western Australia, Australia

      Volume: - Pages: 70-71

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] The effect of interactive promotion for Indie Games: Using the Social Media2014

    • Author(s)
      Xingru XIE, Akinori NAKAMURA, Koichi HOSOI
    • Journal Title

      Proceedings of Replaying Japan Again: 2nd International Japan Game Studies Conference 2014

      Volume: なし Pages: 41-41

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] Implementing and Evaluating Collaborative Serious Games for Japanese Cultural Learning in 3D Metaverse2014

    • Author(s)
      Mitsuyuki INABA, Michiru TAMAI, Kenji KITAMURA, Ruck THAWONMAS, Koichi HOSOI, Akinori NAKAMURA, Masayuki UEMURA
    • Journal Title

      Proceedings of Replaying Japan Again: 2nd International Japan Game Studies Conference 2014

      Volume: なし Pages: 47-47

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] 2013年中国デジタルコンテンツ産業の現況2014

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      デジタルコンテンツ白書2014

      Volume: なし Pages: 190-199

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] 2013年新興市場の現況2014

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      ファミ通ゲーム白書2014

      Volume: なし Pages: 378-383

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] 2012 年新興市場の現況2013

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      ファミ通ゲーム白書 2013

      Volume: - Pages: 374-379

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] Collaborative game playing support by learning of Japanese traditional culture in the 3D metaverse2013

    • Author(s)
      Koichi Hosoi, Michiru Tamai, Mitsuyuki Inaba, Akinori Nakamura, Masayuki Uemura, and Ruck Thawonmas
    • Journal Title

      Proceedings of Japan Game Study Conference 2013

      Volume: - Pages: 42-42

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] International cooperation and development of the game preservation activities in Japan2013

    • Author(s)
      Hosoi Koichi, Masayuki Uemura, Akinori Nakamura, Kazufumi Fukuda
    • Journal Title

      Proceedings of Japan Game Study Conference 2013

      Volume: - Pages: 49-50

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] Game Emulation: Testing Famicom Emulation2013

    • Author(s)
      Koichi Hosoi, Geoffrey Rockwell, Kazufumi Fukuda, Jaakko Suominen, Akinori Nakamura, and Shunsuke Kamada
    • Journal Title

      Proceedings of Japan Game Study Conference 2013

      Volume: - Pages: 47-48

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] 携帯端末向け「地域活性化型」GPS メディア開発に関する参与観察型研究2013

    • Author(s)
      中村彰憲・殿岡康永・山本浩史
    • Journal Title

      立命館映像学

      Volume: 6 Pages: 77-93

    • NAID

      40019802925

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] 中国オンラインゲーム産業の形成と発展2013

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      日本デジタルゲーム学会年次大会2012予稿集

      Volume: - Pages: 28-33

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] 2012 年の中国オンライ ンゲーム産業と 2013 年の展望2013

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      ファミ通ゲーム白書 2013

      Volume: - Pages: 374-381

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] Ms. Pac-Man シミュレータにおけるリスク戦術の使用頻度のオンライン調整2013

    • Author(s)
      中村 昌弘・ターウォンマット ラック(中村 昌弘)
    • Journal Title

      ゲーム学会第11回全国大会論文集

      Volume: - Pages: 41-42

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] 中国ゲーム産業のクラスター化とその発展に関する一考察-「中関村」のデジタルゲーム企業に関する比較事例研究2013

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      立命館映像学

      Volume: 6 Pages: 53-63

    • NAID

      40019802868

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] 中国ゲーム産業のクラスタ-化とその発展に関する一考察‐中関村のゲーム企業に対する調査を通じて-2013

    • Author(s)
      徐隆・中村彰憲(徐隆)
    • Journal Title

      日本デジタルゲーム学会年次大会2012予稿集

      Volume: - Pages: 34-40

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] 新興市場2011年の現況2012

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      ファミ通ゲーム白書2012

      Volume: - Pages: 382-389

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] 2011年の中国オンラインゲーム産業2012

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      ファミ通ゲーム白書2012

      Volume: - Pages: 374-381

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] 2011年の中国オンラインゲーム産業2012

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      ファミ通ゲーム白書2012

      Pages: 374-381

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530289
  • [Journal Article] 高齢者におけるKINECTを用いたレクレーション活動に見る一考察:異世代交流とゲーム療法確立を射程とした検証とその展望2011

    • Author(s)
      中村彰憲・真辺一範・堀池拓実・京井勇樹
    • Journal Title

      日本デジタルゲーム学会2011年次大会予稿集

      Pages: 72-81

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] Constructing Situated Learning Platform for Japanese Language and Culture in 3D Metaverse2011

    • Author(s)
      Michiru Tamai, Mitsuyuki Inaba, Koichi Hosoi, Ruck Thawonmas, Masayuki Uemura, Akinori Nakamura
    • Journal Title

      Proceedings of 2nd International Conference on Cultural and Computing (Cultural and Computing 2011)

      Pages: 189-190

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] Constructing a Platform for Situated Learning of Japanese Traditional Culture in the 3D Metaverse2011

    • Author(s)
      Michiru Tamai, Mitsuyuki Inaba, Koichi Hosoi, Ruck Thawonmas, Masayuki Uemura, Akinori Nakamura
    • Journal Title

      Proceedings of Osaka Symposium on Digital Humanities 2011

      Pages: 7-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] Developing Video Game Archives as an e-Research Platform for Game Studies2010

    • Author(s)
      Ohno, S., Obana, T., Inaba, M., Nakamura, A., Hosoi, K.
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference of Digital Archives and Digital Humanities 2010

      Pages: 597-606

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Journal Article] 本のソフトパワーを更に躍進させるための戦略的国際連携2009

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      デジタルコンテンツ白書2009

      Pages: 172-175

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730274
  • [Journal Article] 2008年新興市場の現状2009

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      ファミ通ゲーム白書 5

      Pages: 370-377

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730274
  • [Journal Article] 東南アジアのコンテンツ産業振興政策とデジタルコンテンツ産業の現状2008

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      デジタルコンテンツ白書2008

      Pages: 219-223

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730274
  • [Journal Article] 東南アジアにおけるゲーム開発事例から見る国際分業の類型化に関する探索的研究2008

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      立命館映像学 v1n1

      Pages: 56-60

    • NAID

      40017216312

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730274
  • [Journal Article] 東南アジアにおけるゲーム開発事例から見る国際分業の類型化に関する探索的研究2008

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      立命館映像学 1

      Pages: 55-60

    • NAID

      40017216312

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730274
  • [Journal Article] 中国コンテンツ産業振興政策とデジタルコンテンツ産業の現状2008

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      デジタルコンテンツ白書2008

      Pages: 203-206

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730274
  • [Journal Article] 中国オンラインゲームの隆盛に見るビジネス・アーキテクチャ形成に関する一考察2005

    • Author(s)
      中村 彰憲
    • Journal Title

      赤門マネジメント・レビュー 45

      Pages: 184-193

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16730206
  • [Presentation] 90年代におけるCGアートNFT化にお ける実践報告2023

    • Author(s)
      中村 彰憲
    • Organizer
      ARC Days 2023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20189
  • [Presentation] デジタルカルチャーにおける歴史的価値向上のデジタルデザイン プロジェクト 発表2023

    • Author(s)
      中村 彰憲
    • Organizer
      2023年度ARC成果発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20189
  • [Presentation] Interim Report on the Development of VR Showa System Using Unreal Engine 42022

    • Author(s)
      Okude Seiki、Ryogo Nagao、Akinori Nakamura
    • Organizer
      Replaying Japan 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20189
  • [Presentation] Interim Report on the Development of Shochiku Kyoto Studio VR Personal Tour System Using Unreal Engine 42021

    • Author(s)
      Seiki Okude, Lingxuan Shi, Ryogo Nagao, Koki Shibaike, Yuuta Taniguchi, Ryo Watanabe and Aknori Nakamura
    • Organizer
      Replaying Japan Conference 2021
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20189
  • [Presentation] 立命館大学ゲームアーカイブプロジェクトにおける取組み2019

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Organizer
      あそぶ! ゲーム展 シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00512
  • [Presentation] Current Situations in the Japanese Game Research and Game Development Pedagogical Practices2018

    • Author(s)
      Akinori Nakamura, Kazufumi Fukuda, Keiji Amano, Masahito Fujihara, Masakazu Furuichi and Koji Mikami
    • Organizer
      DIGRA 2018: THE 11TH DIGITAL GAMES RESEARCH ASSOCIATION CONFERENCE
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00512
  • [Presentation] デジタルコンテンツ産業の展望~日本とASEANの更なる連携強化に向けて~2018

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Organizer
      国際機関日本アセアンセンターセミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K03699
  • [Presentation] 独立系ゲーム開発スタジオによる VR ゲーム開発とグローバル展開に関 する探索的研究2017

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会
    • Place of Presentation
      愛知県東海市星城大学
    • Year and Date
      2017-03-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K03699
  • [Presentation] Game Preservation Roundtable2017

    • Author(s)
      Jon-Paul Dyson, Aki Nakamura, Martin Roth, Hosoi Koichi, Geoffrey Rockwell
    • Organizer
      Replaying Japan 2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00512
  • [Presentation] Endeavors of Digital Game Preservation in Japan - A Case of Ritsumeikan Game Archive Project2017

    • Author(s)
      Akinori Nakamura, Koichi Hosoi, Kazufumi Fukuda, Akito Inoue, Muneyuki Takahashi, Masayuki Uemura
    • Organizer
      iPres2017
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00512
  • [Presentation] Endeavors of Digital Game Preservation in Japan- A Case of Ritsumeikan Game Archive Project2017

    • Author(s)
      中村彰憲・細井浩一・福田一史・井上明人・高橋志行・上村雅之
    • Organizer
      International Conference on Digital Preservation 2017(iPRES 2017)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02939
  • [Presentation] 中国ゲーム産業最前線2016~中国におけるクロスメディア/クロスボーダー戦略の展望2016

    • Author(s)
      中村彰憲、北阪幹生、郷田努
    • Organizer
      コンピュータエンターテインメントデベロッパーズカンファレンス
    • Place of Presentation
      神奈川県横浜市パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K03699
  • [Presentation] Exploratory Studies on the Sentiment of the Globalization in Game Studios: Comparative Studies on Indies Studios from Singapore, Japan, North America and Europe2016

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Organizer
      Replaying Japan 2016
    • Place of Presentation
      Germany LeipzigUniversity of Leipzig
    • Year and Date
      2016-08-16
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K03699
  • [Presentation] Constructing Collaborative Serious Games for Cross-Cultural Learning in a 3D Metaverse2015

    • Author(s)
      Mitsuyuki INABA, Michiru TAMAI, Kenji KITAMURA, Ruck THAWONMAS, Koichi HOSOI, Akinori NAKAMURA, Masayuki UEMURA
    • Organizer
      Replaying Japan Again: 3rd International Japan Game Studies Conference 2015
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2015-05-22
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02939
  • [Presentation] 中国ゲーム産業の概観 中国ゲームビジネス最前線2014 第一線を見つめてきた経営者と研究者の視点からみる中国進出成功の鍵2014

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Organizer
      コンピュータエンターテイメントデベロッパーカンファレンス
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜( 神奈川県・横浜市)
    • Year and Date
      2014-09-03
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] Developing Collaborative Serious Game for Japanese Cultural Learning in 3D Metaverse2014

    • Author(s)
      Mitsuyuki Inaba, Michiru Tamai, Ruck Thawonmas, Koichi Hosoi, Akinori Nakamura, and Masayuki Uemura
    • Organizer
      Digital Humanities Australasia 2014
    • Place of Presentation
      University of Western Australia(Perth、Australia)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] Collaborative game playing support by learning of Japanese traditional culture in the 3D metaverse2013

    • Author(s)
      Michiru Tamai, Mitsuyuki Inaba, Koichi Hosoi, Akinori Nakamura, Masayuki Uemura, and Ruck Thawonmas
    • Organizer
      The international Conference on Japan Game Studies 2013
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府、京都市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] International cooperation and development of the game preservation activities in Japan2013

    • Author(s)
      Hosoi Koichi, Geoffrey Rockwell, Kazufumi Fukuda, Jaakko Suominen, Akinori Nakamura, and Shunsuke Kamada
    • Organizer
      Japan Game Study Conference 2013
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府、京都市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] The Present Condition of Computer Game Industry in China, A Sleeping Giant Awaken in the Realm of Digital Entertainment2013

    • Author(s)
      Akinori Nakamura
    • Organizer
      International Conference on Japan Game Studies 2013
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530289
  • [Presentation] 中国オンラインゲーム産業の形成と発展2013

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会2013
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530289
  • [Presentation] Game Emulation: Testing Famicom Emulation2013

    • Author(s)
      Hosoi Koichi, Geoffrey Rockwell, Kazufumi Fukuda, Jaakko Suominen, Akinori Nakamura, and Shunsuke Kamada
    • Organizer
      Japan Game Study Conference 2013
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府、京都市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] Japanese Digital Game Industry and Beyond: Contemporary Landscape of Digital Game Industry in Japan,China and the Rest of Asia2012

    • Author(s)
      Akinori Nakamura
    • Organizer
      Replaying Japan: A Symposium on Japanese Gaming,Culture, and Industry
    • Place of Presentation
      University of Alberta,Edmonton,Canada
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] Implementing Situated Learning of Japanese Traditional Culture in 3D Metaverse2012

    • Author(s)
      Mitsuyuki Inaba, Michiru Tamai, Koichi Hosoi, Ruck Thawonmas, Masayuki Uemura, Akinori Nakamura
    • Organizer
      Digital Humanities Australia 2012
    • Place of Presentation
      Canberra (Australia)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] On the Problem at Issue of Game Preservation: From the Experiences of Game Archive Project in Japan2012

    • Author(s)
      Kazufumi Fukuda, Koichi Hosoi and Akinori Nakamura
    • Organizer
      WASA: Workshop at SIGGRAPH ASIA 2012
    • Place of Presentation
      Fusionopolis, Singapore
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] 高齢者におけるKINECTを用いたレクレーション活動に見る一考察:異世代交流とゲーム療法確立を射程とした検証とその展望2012

    • Author(s)
      中村彰憲・真辺一範・堀池拓実・京井勇樹
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会2011年次大会
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] Constructing a Platform for Situated Learning of Japanese Traditional Culture in the 3D Metaverse2011

    • Author(s)
      Michiru Tamai, Mitsuyuki Inaba, Koichi Hosoi, Ruck Thawonmas, Masayuki Uemura, Akinori Nakamura
    • Organizer
      Osaka Symposium on Digital Humanities 2011
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府)
    • Year and Date
      2011-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] Constructing Situated Learning Platform for Japanese Language and Culture in 3D Metaverse2011

    • Author(s)
      Michiru Tamai, Mitsuyuki Inaba, Koichi Hosoi, Ruck Thawonmas, Masayuki Uemura, Akinori Nakamura
    • Organizer
      2nd International Conference on Cultural and Computing (Cultural and Computing 2011)
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] Developing Video Game Archives as an e-Research Platform for Game Studies2010

    • Author(s)
      Ohno, S., Obana, T., Inaba, M., Nakamura, A., Hosoi, K.
    • Organizer
      International Conference of Digital Archives and Digital Humanities 2010
    • Place of Presentation
      国立台湾大学(台北市・台湾)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] 中国におけるアニメ産業の現状と日中コラボレーションの可能性2009

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Organizer
      財団法人デジタルコンテンツ協会平成20年度経済産業省アジア地域におけるコンテンツ流通促進事業専門家交流中国セミナー「中国におけるコンテンツビジネスを考える」
    • Place of Presentation
      ホテルモントレ半蔵門「瑠璃」の間
    • Year and Date
      2009-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730274
  • [Presentation] 東南アジアのコンテンツ産業の現状2008

    • Author(s)
      中村 彰憲
    • Organizer
      デジタルコンテンツ協会
    • Place of Presentation
      ホテルモントレ半蔵門「瑠璃」の間
    • Year and Date
      2008-02-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730274
  • [Presentation] 日本製コンテンツの海外販路の拡大を目指して~東南アジアとの連携によるコンテンツビジネスの可能性を考える~2008

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Organizer
      財団法人デジタルコンテンツ協会DCAJセミナー「東南アジアのコンテンツ産業の現状」
    • Place of Presentation
      ホテルモントレ半蔵門「瑠璃」の間
    • Year and Date
      2008-02-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19730274
  • [Presentation] オンラインゲームのアーカイブ構築を取り巻く課題と論点

    • Author(s)
      鎌田隼輔・細井浩一・中村彰憲
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会2014年次大会
    • Place of Presentation
      宮城大学(宮城県・大和町)
    • Year and Date
      2015-03-07 – 2015-03-08
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] Implementing and Evaluating Collaborative Serious Games for Japanese Cultural Learning in 3D Metaverse

    • Author(s)
      Mitsuyuki INABA, Michiru TAMAI, Kenji KITAMURA, Ruck THAWONMAS, Koichi HOSOI, Akinori NAKAMURA, Masayuki UEMURA
    • Organizer
      Replaying Japan Again: 2nd International Japan Game Studies Conference 2014
    • Place of Presentation
      University of Alberta, Canada
    • Year and Date
      2014-08-22 – 2014-08-23
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] Construction of Digital Game Basic Title Database, and the International Cooperation

    • Author(s)
      Kazufumi FUKUDA, Koichi HOSOI, Akinori NAKAMURA, Masayuki UEMURA
    • Organizer
      Replaying Japan Again: 2nd International Japan Game Studies Conference 2014
    • Place of Presentation
      University of Alberta, Canada
    • Year and Date
      2014-08-21 – 2014-08-23
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] コンピュータ・ゲームに関わる諸データベースの問題と可能性

    • Author(s)
      井上明人・福田一史・鎌田隼輔・中村彰憲・細井浩一
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会2014年次大会
    • Place of Presentation
      宮城大学(宮城県・大和町)
    • Year and Date
      2015-03-07 – 2015-03-08
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] Ms. Pac-Man シミュレータにおけるリスク戦術の使用頻度のオンライン調整

    • Author(s)
      中村 昌弘・白川 哲夫・THAWONMAS Ruck
    • Organizer
      平成25年度情報処理学会関西支部支部大会
    • Place of Presentation
      大阪大学中之島センター(大阪府、大阪市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] The effect of interactive promotion for Indie Games: Using the Social Media

    • Author(s)
      Zingru XIE, Akinori NAKAMURA, Koichi HOSOI,
    • Organizer
      Replaying Japan Again: 2nd International Japan Game Studies Conference 2014
    • Place of Presentation
      University of Alberta, Canada
    • Year and Date
      2014-08-21 – 2014-08-23
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • [Presentation] デジタルゲームにおけるプラットフォーム概念の基礎的区分の再提案

    • Author(s)
      井上明人・福田一史・鎌田隼輔・中村彰憲・細井浩一
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会2014年次大会
    • Place of Presentation
      宮城大学(宮城県・大和町)
    • Year and Date
      2015-03-07 – 2015-03-08
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22300296
  • 1.  HOSOI Koichi (00268145)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 40 results
  • 2.  INABA Mitsuyuki (80309096)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 3.  THAWONMAS Ruck (50320122)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 4.  UEMURA Masayuki (20388086)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 19 results
  • 5.  福田 一史 (00723785)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi