• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Taguchi Tatsuya  田口 達也

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70411189
Affiliation (Current) 2025: 愛知教育大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 愛知教育大学, 教育学部, 教授
2021: 愛知教育大学, 教育学部, 准教授
2017 – 2019: 愛知教育大学, 教育学部, 准教授
2016: 愛知教育大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Special needs education
Keywords
Principal Investigator
学習行動 / 学習意欲 / 英語学習 / 英語教育 / 第二言語習得 / 外国語学習マインドセット / 英語学習動機 / 英語使用 / 経験サンプリング法 / 授業外学習 … More / self-control / grit / 学習動機づけ / 非認知的スキル / 尺度開発 / セルフ・コントロール(Self-control) / やり抜く力(Grit) / 教育系心理学 / non-cognitive skills / 学習時間(study time) / 英語学習(English learning) / セルフ・コントロール(self-control) / やり抜く力(grit) / (non-cognitive skills) / 非認知能力 / (positive psychology) / ポジティブ心理学 … More
Except Principal Investigator
学習意欲 / 小学校英語 / 同一児童 / 経年変化 / 特別支援教育 / 高等教育 / 聴覚障害 / 大学教育 / ユニバーサルデザイン / 障害学生支援 / 高等教育機関 / 大学教員 / 英語教育 / 聾学校 / 高等教育機関(大学) / 聴覚障害学生 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (19 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  Empirical Studies of Foreign Language Learning Mindset on Learning Motivation and Learning BehaviorPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      田口 達也
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  経年変化から捉える学習意欲―小学校英語での同一児童の動機づけを対象として―

    • Principal Investigator
      建内 高昭
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Unravelling the mechanism of English learning motivation and learning behaviours outside the classroom through the use of experience sampling methodsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      田口 達也
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Empirical studies of grit and self-control in second language acquisitionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Taguchi Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  English Education Support for University Students with Hearing Impairment

    • Principal Investigator
      Iwata Yoshinari
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Aichi University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 2016~2019年度 文部科学省科学研究費補助金 基盤研究(C)研究成果報告書(研究課題番号:16K04825)「聴覚障害学生の英語学習実態調査と英語力向上に向けての提言」2020

    • Author(s)
      岩田吉生・浜崎通世・小塚良孝・小野雄一・田口達也
    • Total Pages
      65
    • Publisher
      愛知教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04825
  • [Book] 聴覚障害学生の英語教育支援・ブックレット-英語の授業を担当する大学の先生のために-2020

    • Author(s)
      岩田吉生・浜崎通世・小塚良孝・小野雄一・田口達也(編著)、今村彩子・上田大貴・河合茉奈・谷本佳子・柘植香穂・牧谷陽平(著)
    • Total Pages
      82
    • Publisher
      愛知教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04825
  • [Journal Article] 小学校英語における学習意欲と授業内動機づけとの関わりの調査―4年間にわたる縦断的研究―2024

    • Author(s)
      建内高昭・田口達也
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告

      Volume: 73 Pages: 30-35

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00735
  • [Journal Article] 小学校英語における学習意欲と授業内動機づけとの関わりの調査―3年間にわたる縦断的研究―2023

    • Author(s)
      建内高昭・田口達也
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 8 Pages: 79-84

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00735
  • [Journal Article] Experience sampling approaches to the felt need to use and study an L2 outside the classroom: A pilot study2022

    • Author(s)
      Tatsuya Taguchi
    • Journal Title

      外国語研究

      Volume: 55 Pages: 153-173

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00705
  • [Journal Article] Investigating self-control strategies of university students learning English in Japan2020

    • Author(s)
      Tatsuya Taguchi
    • Journal Title

      IATEFL 2019 Liverpool Conference Selections

      Volume: - Pages: 45-48

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02919
  • [Journal Article] 第二言語学習におけるセルフ・コントロールを高める方法への示唆2019

    • Author(s)
      田口達也
    • Journal Title

      龍谷大学グローバル教育推進センター研究年報

      Volume: 28 Pages: 41-54

    • NAID

      120007154300

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02919
  • [Journal Article] 学習継続のメカニズム―心理学/行動経済学から第二言語習得へ―2018

    • Author(s)
      田口達也
    • Journal Title

      龍谷大学グローバル教育推進センター研究年報

      Volume: 27 Pages: 21-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02919
  • [Journal Article] TOEIC、学習時間、そしてやり抜く力―愛知教育大学の事例から―2018

    • Author(s)
      田口達也
    • Journal Title

      教養と教育

      Volume: 18 Pages: 1-9

    • NAID

      120006533708

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02919
  • [Journal Article] 聴覚障害学生に対する外国語指導方法-海外からの実践的示唆-2017

    • Author(s)
      田口達也、岩田吉生、小塚良孝、浜崎通世
    • Journal Title

      教養と教育

      Volume: 17 Pages: 16-23

    • NAID

      120006357354

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04825
  • [Journal Article] 非認知的スキルと第二言語学習―やり抜く力とセルフ・コントロールの視点から―2017

    • Author(s)
      田口達也
    • Journal Title

      龍谷大学グローバル教育推進センター研究年報

      Volume: 26 Pages: 63-80

    • NAID

      40021189451

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02919
  • [Journal Article] 聴覚障がい学生に対する教室での具体的英語指導―愛知教育大学における取組と課題―2016

    • Author(s)
      浜崎通世・岩田吉生・田口達也・小塚良孝
    • Journal Title

      教養と教育

      Volume: 16 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04825
  • [Presentation] Investigating the felt need to use and study English in everyday life in Japan: An experience sampling approach2024

    • Author(s)
      Tatsuya Taguchi
    • Organizer
      The 9th IAFOR International Conference on Education in Hawaii
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00705
  • [Presentation] 経験サンプリング法による大学生の授業外における英語使用と英語学習の必要性を探る2023

    • Author(s)
      田口達也
    • Organizer
      JACET関西支部教材開発研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00705
  • [Presentation] Investigating semester-long engagement in out-of-class L2 learning from the perspective of motivation and self-control2021

    • Author(s)
      Tatsuya Taguchi
    • Organizer
      The 7th World Congress of Positive Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00705
  • [Presentation] Experience sampling approaches to L2 learning opportunities and motivation outside the classroom2021

    • Author(s)
      Tatsuya Taguchi
    • Organizer
      The 19th AsiaTEFL International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K00705
  • [Presentation] Investigating self-control strategies of university students learning English in Japan2019

    • Author(s)
      Tatsuya Taguchi
    • Organizer
      The 53rd International IATEFL Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02919
  • [Presentation] Strategic self-control contributing to higher English abilities and longer study time in Japan2019

    • Author(s)
      Tatsuya Taguchi
    • Organizer
      The 6th World Congress of Positive Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02919
  • [Presentation] 語学教育における聴覚障害学生への合理的配慮と教育の質保証のジレンマ-(分科会3「教育の質保証と障害学生支援のあり方をめぐる問題 ―合理的配慮と教育の質の間のジレンマ―」)2017

    • Author(s)
      田口達哉
    • Organizer
      第13回日本聴覚障害学生高等教育支援シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04825
  • 1.  Iwata Yoshinari (20314065)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  浜崎 通世 (10262940)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  小塚 良孝 (40513982)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  小野 雄一 (70280352)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  建内 高昭 (10300170)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi