• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

OKABE Yasuyuki  岡部 恭幸

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

岡部 恭幸  オカベ ヤスユキ

Less
Researcher Number 70425057
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授
2012 – 2013: 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授
2011: 神戸大学大学院, 人間発達環境学研究科, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
ディスエンベディング / 数理認識論 / 数理認識の発達 / 発達と教育の道筋 / 数学教育 / 幼小接続期 / サビタイジング / 評価スケール / 数理認識 / 幼小接続 … More
Except Principal Investigator
… More 学習指導モデル / 発話行為論 / 志向性理論 / 合意形成 / 算数科授業 / 国際情報交流 / 遠隔教育 / ICT活用 / 文系大学生 / 教員養成 / 国際情報交換 / 持続可能 / 教師教育 / 統計的モデリング / 国際遠隔協同教育セミナー / 教員養成系大学 / 数学的モデリング Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (16 results)
  • Co-Researchers

    (6 People)
  •  算数科における「合意形成を図る力」を育成する学習指導モデルの開発

    • Principal Investigator
      下村 岳人
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shimane University
  •  Development of an assessment scale focusing on the development of mathematical cognition during the connection between childhood and elementary school.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      OKABE Yasuyuki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Development research of mathematical modelling class for students in elementary school teacher training course

    • Principal Investigator
      KAWASAKI Tetsushi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Gifu University
      Sonoda Women's University

All 2021 2020 2019 2018 2012

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 幼小接続期における領域「環境」と算数科のカリキュラムの課題に関する一考察ーサビタイジングを基盤とする認識と数の合成・分解の学びの道筋に着目して2021

    • Author(s)
      中橋葵、岡部恭幸
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 62 Pages: 1-14

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648
  • [Journal Article] Research on Teacher’s Support Leading to Enrichment of Number Sense in Early Childhood:2019

    • Author(s)
      中橋葵 岡部恭幸
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 57 Issue: 1 Pages: 6-16

    • DOI

      10.20617/reccej.57.1_6

    • NAID

      130007761068

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648, KAKENHI-PROJECT-18J10825
  • [Journal Article] 数の合成・分解の学びに至る幼小接続期の幼児・児童の実態に関する一考察ー生物学的一次的能力としてのサビタイジングを基盤とする認識に着目してー2019

    • Author(s)
      中橋葵 岡部恭幸
    • Journal Title

      日本数学教育学会第52回秋期研究大会発表集録,

      Volume: 論文発表の部 Pages: 49-56

    • NAID

      40022493670

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648
  • [Journal Article] 幼児期の数学教育における「遊びを通しての指導」の再検討―フロー理論に着目して2018

    • Author(s)
      中橋葵、岡部恭幸
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 59 Pages: 59-66

    • NAID

      130007729922

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648
  • [Journal Article] The Problems of Mathematical Modelling Introduction on Mathematics Education in Japanese School2012

    • Author(s)
      Tetsushi KAWASAKI, Seiji MORIYA, Yasuyuki OKABE, Takanori MAESAKO
    • Journal Title

      Journal of Mathematical Modelling and Application 2012 (CREMM)

      Volume: (6) Pages: 50-58

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501187
  • [Presentation] 生活や自然と関わる遊びと子どもの認識の発達についてー)「かず・りょう・かたち」に焦点化してー2021

    • Author(s)
      岡部恭幸
    • Organizer
      大阪大谷大学シンポジウム「乳幼児期のクリエイティブな思考を育む物的・人的環境の創造
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648
  • [Presentation] 領域「環境」の子どもの経験を支える保育者の意識についての検討 ― 子どもの数へのかかわりに着目して ―2021

    • Author(s)
      中橋葵、岡部恭幸
    • Organizer
      日本保育学会74回大会発表論文集 p.960
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648
  • [Presentation] 幼小接続期における個数把握課題に対する方略の分析-視線情報を踏まえたサビタイジングを基盤とする認識の実態把握に向けて-2020

    • Author(s)
      中橋葵、岡部恭幸
    • Organizer
      日本数学教育学会 第53回秋季研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648
  • [Presentation] 幼児期における数学教育の教育内容・指導法について2019

    • Author(s)
      岡部恭幸, 中橋葵
    • Organizer
      数学教育学会夏季研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648
  • [Presentation] 日本における幼児期の数学教育の課題と展望2019

    • Author(s)
      岡部恭幸
    • Organizer
      数学教育学会冬季研究会,
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648
  • [Presentation] Learning Conceptual Subitizing Spontaneously in Play:Tangible Examples of Young Children in Japan2019

    • Author(s)
      中橋葵, 岡部恭幸
    • Organizer
      he 20th Pacific Early Childhood Education Reaserch Association International Conference
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648
  • [Presentation] 幼児期の経験に数学概念や数学的思考の発達を捉える意識を考えるー領域「環境」の保育の質の向上にむけてー2019

    • Author(s)
      中橋葵, 岡部恭幸
    • Organizer
      日本保育学会第72回関東ブロック
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648
  • [Presentation] The Impact of Using Monitoring Tool to Enhance the Understanding of Each Child’s Development: Through Quantitative Content Analysis on Answers for Questionnaire Survey2019

    • Author(s)
      長谷川諒, 北野幸子, 國土将平, 岡部恭幸
    • Organizer
      he 20th Pacific Early Childhood Education Reaserch Association International Conference
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648
  • [Presentation] 5歳児の育ちと学びの姿を振り返る資料の開発-10の姿を活用しながら-2018

    • Author(s)
      北野幸子、岡部恭幸、長谷川諒
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648
  • [Presentation] 幼小接続期の概念的サビタイジングの発達に関する研究-数の合成・分解の学びのプロセスに着目して-2018

    • Author(s)
      中橋葵、岡部恭幸
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648
  • [Presentation] 幼児期の数学教育における「遊びを通しての指導」の再検討―フロー理論に着目して2018

    • Author(s)
      岡部恭幸・中橋葵
    • Organizer
      数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18648
  • 1.  KAWASAKI Tetsushi (00582488)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  MORIYA Seiji (00210196)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  KAKITOH Hirokazu (50369732)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  ODAGIRI Ryoichi (60330437)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  下村 岳人 (90782508)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  近藤 裕 (80551035)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi