• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Takehashi hiroki  竹橋 洋毅

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TAKEHASHI HIROKI  竹橋 洋毅

Less
Researcher Number 70583871
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 奈良女子大学, 人文科学系, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2024: 奈良女子大学, 人文科学系, 准教授
2017 – 2018: 関西福祉科学大学, 心理科学部, 准教授
2016 – 2017: 関西福祉科学大学, 心理科学部, 講師
2013 – 2015: 東京未来大学, モチベーション行動科学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10010:Social psychology-related / Social psychology
Except Principal Investigator
Basic Section 10010:Social psychology-related / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Basic Section 10030:Clinical psychology-related / Applied health science / Clinical psychology
Keywords
Principal Investigator
目標 / 動機づけ / 真実 / 基本的心理欲求 / 共有的リアリティ / 自己制御 / 感情 / 概念活性
Except Principal Investigator
自己制御 / ポジティブ心理学 … More / セルフコントロール / 防災教育 / 社会的認知 / マインドセット / 自己統制 / 防災 / Awe / 反省 / 実行機能 / 感情制御 / 実行意図 / grit / 成長マインドセット介入 / 行動抑制の困難 / 成長マインドセット / SNS依存 / 孤独感 / 無力感 / 教育心理学 / 強みカルタ / 防災行動 / 人格的強み / 強み介入 / 社会的相互作用・対人関係 / 態度・信念 / 社会的認知・感情 / リスクコミュニケーション / 防犯 / 安全教育 / 110番通報 / 学校安全 / クライシスコミュニケーション / 共有知識 / 110番通報 / クライシス・コミュニケーション / 介入プログラム / エンゲイジメント / 人生の意義 / 幸福感 / 科学的エビデンス / ファシリテータ養成 / 介入研究 / エビデンス / 介入 / ウェルビーイング / 幸福 / 強み Less
  • Research Projects

    (10 results)
  • Research Products

    (46 results)
  • Co-Researchers

    (18 People)
  •  Development and Evaluation of a Self-Regulation Intervention Program for Adolescents in School Settings: Validation of Effectiveness in East Asian Contexts

    • Principal Investigator
      原田 知佳
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10010:Social psychology-related
    • Research Institution
      Meijo University
  •  Improving self-control through reflection: Exploring the process and method of intervention by focusing on coping strategies

    • Principal Investigator
      尾崎 由佳
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10010:Social psychology-related
    • Research Institution
      Toyo University
  •  ポジティブ心理学介入による主体的で継続的な防災行動の促進

    • Principal Investigator
      豊沢 純子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10030:Clinical psychology-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  The Role of Shared Reality in Goal PursuitsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      竹橋 洋毅
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10010:Social psychology-related
    • Research Institution
      Nara Women's University
  •  成長マインドセットが自己制御を促進するのはなぜか?:葛藤解消と行動抑制に注目して

    • Principal Investigator
      雨宮 有里
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Toyo University
  •  Development of disaster education to promote collaboration and continuity based on positive psychology: Study of self-help for mutual help

    • Principal Investigator
      Toyosawa JunkoJunko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Self-regulation in interpersonal stress situations: Validating the daily psychological process and mindset intervention

    • Principal Investigator
      Ozaki Yuka
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10010:Social psychology-related
    • Research Institution
      Toyo University
  •  positive psychological intervention: development and construction of evaluation

    • Principal Investigator
      shimai satoshi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Kansai University of Welfare Sciences
  •  Development of safety education material for emenrgency police call

    • Principal Investigator
      TOYOSAWA JUNKO
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Applied health science
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Exploring the model of self-regulation in multiple goal situationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKEHASHI HIROKI
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      Tokyo Future University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 看護を学ぶ人のための心理学‐ヒューマンケアを科学する‐ 第11章 ストレスと心の健康2019

    • Author(s)
      竹橋洋毅・島井哲志
    • Publisher
      弘文堂
    • ISBN
      9784335651854
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Journal Article] The Relationships between Positive Character Strengths and Disaster Preparedness Actions2020

    • Author(s)
      豊沢 純子, 竹橋 洋毅, 島井 哲志
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Personality

      Volume: 29 Issue: 3 Pages: 144-146

    • DOI

      10.2132/personality.29.3.4

    • NAID

      130007958819

    • ISSN
      1348-8406, 1349-6174
    • Year and Date
      2020-12-22
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03230
  • [Journal Article] 人格的強みの視座に基づく、大学一年生へのリーダーシップ教育の実践2019

    • Author(s)
      竹橋洋毅・豊沢純子・島井哲志
    • Journal Title

      総合福祉科学研究

      Volume: 10 Pages: 49-56

    • NAID

      120006591449

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Journal Article] Employee Assistance Programに対する社会的認知研究の貢献可能性と課題2019

    • Author(s)
      竹橋洋毅
    • Journal Title

      関西福祉科学大学EAP研究所紀要

      Volume: 13 Pages: 23-28

    • NAID

      120006631056

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Journal Article] 暗黙の知能観が通信制高等学校の生徒の幸福感に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      竹橋洋毅・小林寛子・平部正樹・藤後悦子・藤本昌樹
    • Journal Title

      モチベーション研究

      Volume: 7 Pages: 31-41

    • NAID

      40021720176

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Journal Article] ポジティブ心理学介入のファシリテータ養成研修2018

    • Author(s)
      津田恭充・竹橋洋毅・島井哲志
    • Journal Title

      ストレス科学(日本ストレス学会誌)

      Volume: 32(3) Pages: 200-209

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Journal Article] 110番通報要領に関する事前知識が通報の正確性と迅速性に与える影響-模擬場面における訓練効果-2017

    • Author(s)
      豊沢純子、竹橋洋毅
    • Journal Title

      応用心理学研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      40021309361

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01651
  • [Journal Article] 困難への挑戦心を支える認知的基盤: 領域自尊心に着目して2017

    • Author(s)
      竹橋洋毅・島井哲志
    • Journal Title

      関西福祉科学大学紀要

      Volume: 21 Pages: 99-106

    • NAID

      120006381207

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Journal Article] 110番通報要領に関する事前知識が通報の正確性と迅速性に与える影響-模擬場面における訓練効果2017

    • Author(s)
      豊沢純子,竹橋洋毅
    • Journal Title

      応用心理学研究

      Volume: 43 Pages: 33-44

    • NAID

      40021309361

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01651
  • [Journal Article] Factors that collate with speed and accuracy in police calls for service: Experimental examination in the simulated scene2016

    • Author(s)
      豊沢純子・竹橋洋毅
    • Journal Title

      Japanese Journal of Social Psychology

      Volume: 31 Issue: 3 Pages: 200-209

    • DOI

      10.14966/jssp.31.3_200

    • NAID

      130005138985

    • ISSN
      0916-1503, 2189-1338
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01651
  • [Presentation] 孤独感がSNS依存を介してセルフコントロールに与える影響2023

    • Author(s)
      綱 瞳美、高 史明、竹橋 洋毅
    • Organizer
      日本心理学会87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03034
  • [Presentation] 協働規範メッセージが活動への興味に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      竹橋洋毅
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03032
  • [Presentation] 成長マインドセットと自制失敗後の無力感の関係-自制心と知能に関する信念に着目して2023

    • Author(s)
      竹橋洋毅, 疋田有香, 高史明, 雨宮有里
    • Organizer
      日本心理学会87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03034
  • [Presentation] マインドセット研究のこれからを考える:「社会的動物」からのパースペクティブ2022

    • Author(s)
      竹橋洋毅
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03032
  • [Presentation] Practice of disaster education focusing on positive character strengths(6): Continuity of the effectiveness of disaster education using the strengths Karuta2022

    • Author(s)
      Junko Toyosawa, Hiroki Takehashi, Satoshi Shimai
    • Organizer
      SPSP Annual Convention 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03230
  • [Presentation] 自己制御ニーズに着目したサポートの有効性についての検討2022

    • Author(s)
      竹橋洋毅
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03032
  • [Presentation] ポジティブな強みに注目した防災教育の実践(4)2021

    • Author(s)
      豊沢純子, 竹橋洋毅, 島井哲志
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03230
  • [Presentation] ポジティブな強みに注目した防災教育の実践(5) 改訂版防災強みカルタ による大学での教育実践2021

    • Author(s)
      豊沢純子, 竹橋洋毅, 島井哲志
    • Organizer
      日本社会心理学会第62回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03230
  • [Presentation] 防災における動機づけの質と行動の関係2020

    • Author(s)
      豊沢 純子, 竹橋 洋毅, 島井 哲志
    • Organizer
      日本社会心理学会第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03230
  • [Presentation] 人格的強みと防災対策における困難への対処法2020

    • Author(s)
      豊沢 純子, 竹橋 洋毅, 島井 哲志
    • Organizer
      日本応用心理学会(第87回大会中止に伴う大会発表代替論文集への掲載)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03230
  • [Presentation] ポジティブな強みを活かした防災教育の実践(3)-徳性と専門性の強みがグループ活動の成果に与える影響-2019

    • Author(s)
      豊沢純子・竹橋洋毅・島井哲志
    • Organizer
      日本社会心理学会 年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03230
  • [Presentation] 対人ストレス・マインドセットと日常的な対人葛藤:葛藤経験後のネガティブ気分に対する調整効果2019

    • Author(s)
      尾崎 由佳, 大久保 慧悟, 雨宮 有里, 高 史明, 竹橋 洋毅
    • Organizer
      日本社会心理学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03016
  • [Presentation] ストレス蓄積マインドセット尺度の開発および妥当性の検討2019

    • Author(s)
      大久保 慧悟, 高 史明, 雨宮 有里, 竹橋 洋毅, 尾崎 由佳
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03016
  • [Presentation] The determinant of the motivation to improve abilities; which is more important, self-esteem or mindset of the abilities?2019

    • Author(s)
      Takehashi, H., Toyosawa, J., & Shimai, S.
    • Organizer
      The Society for Personality and Social Psychology 第20回大会, 2019.2.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] 対人ストレス・マインドセット尺度作成および妥当性の検討2019

    • Author(s)
      尾崎 由佳, 大久保 慧悟, 高 史明, 雨宮 有里, 竹橋 洋毅
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03016
  • [Presentation] ポジティブな強みを活かした防災教育の実践(2)-大学における新しい防災訓練の提案-2019

    • Author(s)
      豊沢純子・竹橋洋毅・島井哲志
    • Organizer
      日本心理学会 年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03230
  • [Presentation] ポジティブな強みを活かした防災教育の実践-大学生の協働による地域防災の提案-2019

    • Author(s)
      豊沢純子・竹橋洋毅・島井哲志
    • Organizer
      日本教育心理学会 年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03230
  • [Presentation] ポジティブ教育の基礎研究(1)品性の強み質問紙CST24の開発と高校生の特徴2018

    • Author(s)
      島井哲志・竹橋洋毅・宇惠弘・津田恭充・堀田千絵
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] 大学生の自己コントロールと生活習慣に関する研究2018

    • Author(s)
      福田早苗・竹橋洋毅・島井哲志
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] ポジティブ教育の基礎研究(3)成長マインドセットと品性の強みの関係性2018

    • Author(s)
      竹橋洋毅・島井哲志・宇惠弘・津田恭充・堀田千絵
    • Organizer
      教育心理学会第60回大会, 2018.9.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] ポジティブ心理学は社会心理学にどのような示唆をもたらすのか2018

    • Author(s)
      企画:竹橋洋毅、吉野優香、島井哲志
    • Organizer
      日本社会心理学会自主シンポジウム 2018年8月28-29日 追手門学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] 能力を高めようとする動機づけの源泉とは何か?重要なのは自己肯定感か、マインドセットか2018

    • Author(s)
      竹橋洋毅・豊沢純子・島井哲志
    • Organizer
      社会心理学会第57回大会, 2018.8.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] ポジティブ教育の基礎研究(3)成長マインドセットと品性の強みの関係性2018

    • Author(s)
      竹橋洋毅・島井哲志・宇惠弘・津田恭充・堀田千絵
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] 大学生の自己コントロールと生活習慣に関する研究2018

    • Author(s)
      福田早苗、竹橋洋毅、島井哲志
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会(仙台)平成30年9月
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] 能力を高めようとする動機づけの源泉とは何か?重要なのは自己肯定感か、マインドセット(信念)か2018

    • Author(s)
      竹橋洋毅・豊沢純子・島井哲志
    • Organizer
      日本社会心理学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] ポジティブ教育の基礎研究(2)品性の強み質問紙CST24の妥当性について2018

    • Author(s)
      宇惠弘・竹橋洋毅・津田恭充・堀田千絵・島井哲志
    • Organizer
      教育心理学会第60回大会, 2018.9.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] ポジティブ教育の基礎研究(1)品性の強み質問紙CST24の開発と高校生の特徴2018

    • Author(s)
      島井哲志・竹橋洋毅・宇惠弘・津田恭充・堀田千絵
    • Organizer
      教育心理学会第60回大会, 2018.9.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] ポジティブ教育の基礎研究(2)品性の強み質問紙CST24による4因子と性差ならびに高校生との関連2018

    • Author(s)
      宇惠弘・竹橋洋毅・津田恭充・堀田千絵・島井哲志
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] ポジティブ教育の基礎研究(4)心理学教育と品性の強み2018

    • Author(s)
      島井哲志・宇恵弘・竹橋洋毅・津田恭充
    • Organizer
      総合福祉科学会第9回大会, 2019.3
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] ウェルビーイングを高める社会的行動に関する教育実践2018

    • Author(s)
      竹橋洋毅・島井哲志
    • Organizer
      総合福祉科学会第9回大会, 2019.3.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] ストレスマインドセットはなぜ健康を改善するのか?-ポジティブ事象への注意バイアス仮説の検証-2018

    • Author(s)
      竹橋洋毅・豊沢純子・大久保慧悟・島井哲志
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会, 2018. 9.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03743
  • [Presentation] 学校教育場面における110番通報の訓練効果-動画素材を用いた検討-2017

    • Author(s)
      豊沢純子,竹橋洋毅
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01651
  • [Presentation] The effect of regulatory focus on planning of multiple goals.2015

    • Author(s)
      Takehashi, H.
    • Organizer
      the Society for Personality and Social Psychology
    • Place of Presentation
      ロングビーチ
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780378
  • [Presentation] 共通基盤の形成が110番通報の正確性と迅速性に与える影響2015

    • Author(s)
      豊沢純子・竹橋洋毅
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01651
  • [Presentation] 制御焦点が目標活性のパターンに与える影響2014

    • Author(s)
      竹橋洋毅
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2014-07-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780378
  • [Presentation] The effect of regulatory focus on the activations of multiple goals.2014

    • Author(s)
      Takehashi, H.
    • Organizer
      International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      パリ
    • Year and Date
      2014-07-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780378
  • 1.  TOYOSAWA JUNKO (90510024)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 2.  Ozaki Yuka (50459434)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  shimai satoshi (30136973)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 27 results
  • 4.  雨宮 有里 (00625501)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 5.  高 史明 (90594276)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 6.  治部 哲也 (90352989)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  亀島 信也 (90241108)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  堀田 千絵 (00548117)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 9.  有光 興記 (10341182)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  岩原 昭彦 (30353014)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  福田 早苗 (50423885)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  津田 恭充 (80635665)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 13.  松中 久美子 (90368457)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  原田 知佳 (00632267)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  後藤 崇志 (70758424)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  榊原 良太 (80778910)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  沓澤 岳 (20909551)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  Yamamiya Yuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi