• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TAMURA Ayana  田村 綾菜

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70617258
Other IDs
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2019: 京都大学, こころの未来研究センター, 研究員
2014 – 2015: 愛知県心身障害者コロニー発達障害研究所, 教育福祉学部, リサーチレジデント
2013: 昭和女子大学, 人間社会学部, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Special needs education / Educational psychology
Except Principal Investigator
Special needs education
Keywords
Principal Investigator
児童 / 個人差 / 生徒 / コミュニケーション / 言語コミュニケーション / 自閉症スペクトラム障害 / 発達過程 / P-Fスタディ / 発達障害 / 言語表出 / 表示規則 … More
Except Principal Investigator
… More 障害 / 計画的行動理論 / 医学教育 / 医療 / 発達の障害 / 共生社会・インクルージョン / インクルージョン Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (23 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  コミュニケーションに困難のある児童生徒の個人差と支援方法の検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      田村 綾菜
    • Project Period (FY)
      2018 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Individual differences in language communication in children with Autism Spectrum DisorderPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAMURA Ayana
    • Project Period (FY)
      2016 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Empirical study on education and training to foster doctors providing impartial medical service to persons with developmental disabilities

    • Principal Investigator
      Sakurako HASEGAWA
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Institute for Developmental Research, Aichi Human Service Center
  •  Developmental changes of verbal display rules in childhoodPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAMURA Ayana
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto University
      Institute for Developmental Research, Aichi Human Service Center
      Showa Women's University

All 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Intensive exposure to narrative in story books as a possibly effective treatment of social perspective-taking in schoolchildren with autism2014

    • Author(s)
      Kohei Tsunemi, Ayana Tamura, Shino Ogawa, Tomoko Isomura, Hiroyasu Ito, Misako Ida & Nobuo Masataka
    • Journal Title

      Frontiers in Psychology

      Volume: 5 Pages: 2-2

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2014.00002

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-11J05191, KAKENHI-PROJECT-23330269, KAKENHI-PROJECT-23653316, KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Journal Article] 言語的な表示規則に関する予備的検討2014

    • Author(s)
      田村綾菜
    • Journal Title

      学苑

      Volume: 869 Pages: 83-88

    • NAID

      40019975786

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Journal Article] 中学生の謝罪の抑制要因に関する探索的検討2014

    • Author(s)
      田村綾菜
    • Journal Title

      昭和女子大学生活機構研究科紀要

      Volume: 23 Pages: 129-137

    • NAID

      40020061359

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Presentation] 子どもの多様性を考える2018

    • Author(s)
      田村綾菜
    • Organizer
      京都大学アカデミックデイ2018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13217
  • [Presentation] 学習に困難のある子どもをもつ保護者の学習支援に対する理解と子どもの適応について2018

    • Author(s)
      田村綾菜・小川詩乃・常深浩平・長岡千賀・正高信男・吉川左紀子
    • Organizer
      第15回子ども学会議(日本子ども学会学術集会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13217
  • [Presentation] 発達障害の要支援度評価尺度(MSPA)を用いた学習に困難のある児童生徒の特性分類の試み2017

    • Author(s)
      田村綾菜・小川詩乃・船曳康子・正高信男・吉川左紀子
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13606
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害のある児童のフラストレーション場面における言語的な表示規則の使用―P-Fスタディを用いた検討―2017

    • Author(s)
      田村綾菜・小川詩乃・吉川左紀子・正高信男
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県・広島市)
    • Year and Date
      2017-03-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Presentation] 発達障害児・者に対する支援(公募シンポジウム:SS-098「社会性の起源と支援:比較認知科学、社会認知神経科学、発達心理学に基づく学際的アプローチ」での話題提供)2017

    • Author(s)
      田村綾菜
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13606
  • [Presentation] Effect of daily physical training on aerobic fitness and ratings of perceived exertion in teenagers and young adults with intellectual disabilities.2016

    • Author(s)
      Tamura, A., Satonaka, A., Hasegawa, S., Hosokawa, M., & Suzuki, N.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology (ICP 2016)
    • Place of Presentation
      Yokohama (Japan)
    • Year and Date
      2016-07-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム児の発話と視点取得能力―図形伝達課題を用いた検討―2015

    • Author(s)
      田村綾菜・常深浩平
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Presentation] 心身の発達に障害のある人の地域医療充実に向けた1日間の臨床実習の効果―計画的行動理論質問紙を用いて―2015

    • Author(s)
      長谷川桜子,熊谷享子,門野泉,田村綾菜,三浦清邦
    • Organizer
      第47回日本医学教育学会大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381353
  • [Presentation] 発達障害のある児童への学習支援の実践を振り返って(自主シンポジウムJ14「発達障害の「一面的な捉え方」から「多面的な特性把握」へ~MSPA(発達障害用の要支援度評価スケール)の活用を目指して~」での話題提供)2015

    • Author(s)
      田村綾菜
    • Organizer
      日本LD学会第24回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Presentation] 障害児(者)専門医療機関における1日間の臨床実習の意義2015

    • Author(s)
      田村綾菜,長谷川桜子,夏目淳,三浦清邦
    • Organizer
      第41回日本重症心身障害学会学術大会
    • Place of Presentation
      一橋講堂
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381353
  • [Presentation] 言語的な表示規則を用いる場面の探索的検討―P-Fスタディの図版を用いて―2015

    • Author(s)
      田村綾菜
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害のある児童の言語的な表示規則の使用に関する探索的検討―P-Fスタディの図版を用いて―2015

    • Author(s)
      田村綾菜
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Presentation] Referential communication of children with autism spectrum disorder.2015

    • Author(s)
      Tamura, A., Tsunemi, K., Ogawa, S., Yoshikawa, S., & Masataka, N.
    • Organizer
      the 17th Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences
    • Place of Presentation
      B-CON Plaza, Oita (Beppu)
    • Year and Date
      2015-07-18
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Presentation] 「聞く」「話す」について(自主シンポジウムJE06「児童の学習を支える力の育成・支援」での話題提供)2014

    • Author(s)
      田村綾菜
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Presentation] 京都大学こころの未来研究センターにおける「発達障害の学習支援・コミュニケーション支援」プロジェクトの取り組み2014

    • Author(s)
      田村綾菜・伊藤祐康・小川詩乃・吉川左紀子
    • Organizer
      第55回日本児童青年精神医学会総会
    • Place of Presentation
      アクトシティ浜松
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Presentation] 発達障害児における視点取得トレーニングの長期的影響

    • Author(s)
      常深浩平・田村綾菜
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Presentation] Reading fiction and perspective-taking ability in elementary school children.

    • Author(s)
      Tamura, A. & Tsunemi, K.
    • Organizer
      the 16th European Conference on Developmental Psychology
    • Place of Presentation
      Lausanne University campus, Amphimax building, Lausanne, Switzerland
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Presentation] Children’s understanding of nonliteral language: Irony, white lie and modesty.

    • Author(s)
      Tamura, A., Tsunemi, K., & Kusumi, T.
    • Organizer
      2013 SRCD Biennial Meeting
    • Place of Presentation
      Washington State Convention Center / Seattle Sheraton Hotel, Seattle, Wachington, USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Presentation] 中学生の謝罪の抑制要因に関する探索的検討(2)

    • Author(s)
      田村綾菜・三浦香苗
    • Organizer
      第25回日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • [Presentation] 中学生の謝罪の抑制要因に関する探索的検討

    • Author(s)
      田村綾菜・三浦香苗
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780395
  • 1.  三浦 清邦 (90628596)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  Sakurako HASEGAWA (60326816)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  向井 享子 (00721432)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi