• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

AKAO YORIKO  赤尾 依子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70756098
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 関西福祉科学大学, 心理科学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 関西学院大学, 文学部, 助手
2016 – 2019: 大阪医科大学, 医学部, 非常勤講師
2015: 鳥取大学, 地域学部, 特命助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Special needs education / Basic Section 09060:Special needs education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related
Keywords
Principal Investigator
特別支援教育 / 読字困難 / T式ひらがな音読支援 / 語彙力 / 視覚情報処理 / 認知特性 / 語彙 / 語彙指導 / 教育系心理学 / 音読困難 … More / 早期発見・早期支援 / 学習障害 / 漢字熟語 / 聴覚情報処理 / 読解力 / 処理速度 / ワーキングメモリ / 知覚推理 / 言語理解 / 聴覚的情報処理 / 視覚的情報処理 / ひらがな / RTI / 認知機能 / LD / 子ども / 教育学 / 早期支援 / 読字困難児 / 多層指導モデルMIM / RTIモデル … More
Except Principal Investigator
学習障害 / RTIモデル / T式ひらがな音読支援 / MIM / 多層指導モデル / 読み書き / 音読困難 / ICT支援 / 書字支援 / 音読支援 / 発達性読み書き障害 / 合理的配慮 / 発達性ディスレクシア / 個別支援 / ICT / 読み書き困難 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (25 results)
  • Co-Researchers

    (6 People)
  •  Development of a Multifaceted Reading Support Method Using Language, Hearing, and Vision Using ICT Devices and Verification of Its Effectiveness

    • Principal Investigator
      内山 仁志
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      The University of Shimane
  •  読字困難児の読解力の改善を目的とした語彙習得プログラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      赤尾 依子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Kwansei Gakuin University
  •  Clarify the cognitive character and development the reading method of reading disabilities of the Reading support using the Response to Intervention (RTI) Model.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      AKAO Yoriko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kwansei Gakuin University
      Osaka Medical College
  •  Study of a reading intervention using the Tottori University method with the RTI model, and the Multilayer Instruction Model (MIM).Principal Investigator

    • Principal Investigator
      AKAO YORIKO
    • Project Period (FY)
      2015 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Osaka Medical College
      Tottori University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 2021年度の小学1年生を対象としたT式ひらがな音読支援 -6月と10月の音読確認の結果-2022

    • Author(s)
      赤尾依子、小林勝年
    • Journal Title

      子どもの発達・学習研究センター年報

      Volume: 8 Pages: 8-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04957
  • [Journal Article] 2014年度から2020年度の小学1年生を対象としたT式ひらがな音読支援-6月と10月の音読確認の比較-.2021

    • Author(s)
      赤尾依子・小林勝年
    • Journal Title

      子どもの発達・学習研究センター年報

      Volume: 7 Pages: 14-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04957
  • [Journal Article] 小学1年生を対象とした音読確認 ーT式ひらがな音読支援と多層指導モデルMIMの活用ー.2020

    • Author(s)
      赤尾依子・関あゆみ・小枝達也
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 15 Pages: 38-47

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04957
  • [Journal Article] 小学1年生を対象とした音読確認-T式ひらがな音読支援と多層指導モデルMIMの活用-2020

    • Author(s)
      赤尾依子・関あゆみ・小枝達也
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 15

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04957
  • [Journal Article] 2014年度から2019年度の小学1年生を対象としたT式ひらがな音読支援 -6月と10月の音読確認の結果の比較-2020

    • Author(s)
      赤尾依子・小林勝年
    • Journal Title

      子どもの発達・学習研究センター年報

      Volume: 6 Pages: 25-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04957
  • [Journal Article] T式ひらがな音読支援の結果報告-2016年度コホートと2017年度コホートの比較-2019

    • Author(s)
      赤尾依子・小林勝年
    • Journal Title

      子どもの発達・学習研究センター年報, 鳥取大学地域学部

      Volume: 5 Pages: 14-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04957
  • [Journal Article] 鳥取市教育センターと連携した2017年度「T式ひらがな音読支援」の取り組みの報告2018

    • Author(s)
      赤尾依子
    • Journal Title

      子どもの発達・学習センター年報

      Volume: 4 Pages: 21-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06412
  • [Journal Article] 鳥取市教育センターと連携した「T式ひらがな音読支援」の取り組み2017

    • Author(s)
      赤尾依子
    • Journal Title

      子どもの発達・学習センター年報

      Volume: 3 Pages: 5-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06412
  • [Journal Article] 通常学級におけるRTIモデルで検出した読字困難児の特性の検討2016

    • Author(s)
      赤尾依子・関あゆみ・池本久美・小枝達也
    • Journal Title

      臨床発達心理士実践研究

      Volume: 11 Pages: 135-145

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06412
  • [Journal Article] 「ひらがな音読支援事業」実施報告書2016

    • Author(s)
      赤尾依子
    • Journal Title

      子どもの発達・学習研究センター年報

      Volume: 2 Pages: 39-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06412
  • [Journal Article] 「ひらがな音読支援事業」実施報告書2016

    • Author(s)
      赤尾依子
    • Journal Title

      子どもの発達・学習センター年報

      Volume: 2 Pages: 39-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06412
  • [Presentation] 「T式ひらがな音読支援」を使用した読字困難児の早期発見・早期支援2024

    • Author(s)
      赤尾依子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03012
  • [Presentation] 小学1年生時のひらがな音読が文章音読に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      赤尾依子・関あゆみ・小枝達也
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会(立命館大学いばらきキャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04957
  • [Presentation] 小学1年生時のひらがな音読が文章音読に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      赤尾依子・関あゆみ・小枝達也
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会(立命館大学いばらきキャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03012
  • [Presentation] 小学1年生時のひらがな音読における相対的年齢効果の検討2022

    • Author(s)
      赤尾依子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会(web)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04957
  • [Presentation] 読字困難児と非読字困難児の認知特性の比較.2021

    • Author(s)
      赤尾依子・奥村智人・水田めくみ・栗本奈緒子・竹下盛・中西誠・福井美保・若宮英司・玉井浩・芦田明
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会(web). 口頭発表.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04957
  • [Presentation] 読字困難児と非読字困難児の認知特性の比較.2021

    • Author(s)
      赤尾依子・奥村智人・水田めくみ・栗本奈緒子・竹下盛・中西誠・福井美保・若宮英司・玉井浩・芦田明
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会(web). 口頭発表.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03012
  • [Presentation] T式ひらがな音読支援の第3層支援対象児の認知機能の測定2020

    • Author(s)
      赤尾依子
    • Organizer
      日本発達心理士会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04957
  • [Presentation] 小学1年生を対象としたT式ひらがな音読支援と多層指導モデルMIMの併用2018

    • Author(s)
      赤尾依子
    • Organizer
      日本臨床発達心理士会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04957
  • [Presentation] RTIモデルで検出した第3層の対象児の特性について-「T式ひらがな音読確認」を使用してー2017

    • Author(s)
      赤尾依子・関あゆみ・小枝達也
    • Organizer
      LD学会 第26回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06412
  • [Presentation] 小学1年生を対象としたRTIモデルに基づく音読指導‐持続可能な取り組みにするために2017

    • Author(s)
      赤尾依子・関あゆみ・小枝達也
    • Organizer
      発達性ディスレクシア研究会 第17回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06412
  • [Presentation] 第1~2段階の評価方法と指導効果:正しく楽に読む力をつける2016

    • Author(s)
      赤尾依子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06412
  • [Presentation] 「第 1~2 段階の評価方法と指導効果:正しく楽に読む力をつける」2016

    • Author(s)
      赤尾依子
    • Organizer
      LD学会 第25回大会 自主シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06412
  • [Presentation] 小学校1年生を対象としたRTIモデルに基づく「鳥取大学方式」の社会実装の結果2015

    • Author(s)
      赤尾依子・小枝達也・関あゆみ・保木本倫久・池本久美
    • Organizer
      臨床発達心理士会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06412
  • [Presentation] RTIモデルで検出した第3段階の児童の特性‐「鳥取大学方式」を使用した試み‐2015

    • Author(s)
      赤尾依子・関あゆみ・池本久美・小枝達也
    • Organizer
      関西心理学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H06412
  • 1.  関 あゆみ (10304221)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 2.  内山 仁志 (60348604)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  菊野 雄一郎 (10754723)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  宇野 智己 (40881785)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  倉橋 徹 (20975453)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  KOEDA Tatsuya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi