• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ITO Hideaki  伊藤 秀明

… Alternative Names

Ito Hideaki  伊藤 秀明

Less
Researcher Number 70802627
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0001-5172-8315
Affiliation (Current) 2025: 筑波大学, 人文社会系, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 筑波大学, 人文社会系, 准教授
2018 – 2020: 筑波大学, 人文社会系, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related
Keywords
Principal Investigator
理解の深化 / 動機づけ / 視覚情報 / ピア活動 / 視聴覚リソース / 受容的能力 / 学習環境 / 漢字 / 文字 / 評価尺度 / 読字能力 / CEFR / 言語スタンダード … More
Except Principal Investigator
… More ポライトネス / ICT / 対照研究 / 慣習化 / 敬意表現 / 配慮表現 / 中国語 / 英語 / 日本語 / データベース / 場面 / 教材化 / 数値化 / Can Doリスト / わかりやすい日本語 / 日本語らしさ / 音声 / ユーザビリティテスト / 学習者データ / 教材開発 / 日本語スタンダード / オンライン日本語教育コンテンツ / 発話機能 / CAN-DO記述 / CEFR / 評価 / 日本語教育コンテンツ開発 / Can Do記述 / スタンダーズ / 生活日本語 / 費用(コスト) / 教育効果 / VR / オンライン授業 / ICTリテラシー / 教師教育 / 語用論 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (40 results)
  • Co-Researchers

    (23 People)
  •  The Database Construction of Correct Use and Misuse in Considerate Expressions for the Dictionary of Japanese Considerate Expressions

    • Principal Investigator
      山岡 政紀
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Soka University
  •  映像作品を通した協働学習peer watchingの実証研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 秀明
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Contextualization of the CEFR and its application to the study of Japanese language and Japanese language education

    • Principal Investigator
      小野 正樹
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Comprehensive research on measuring educational effectiveness of ICT-enhanced classes

    • Principal Investigator
      YAMADA Tomohisa
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Seinan Gakuin University
      Hokkaido University
  •  Basic Research for the Development of a Scale for Evaluating Orthoepic Competence in Japanese Language EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ito Hideaki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  The Database Construction of Correct Use and Misuse in Considerate Expressions for the Dictionary of Japanese Considerate Expressions

    • Principal Investigator
      Yamaoka Masaki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Soka University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] オンライン授業を考える2021

    • Author(s)
      山田 智久、伊藤 秀明
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      4874248799
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20469
  • [Book] オンライン授業を考える2021

    • Author(s)
      山田 智久、伊藤 秀明
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248799
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13034
  • [Book] オンライン授業を考える2021

    • Author(s)
      山田 智久、伊藤 秀明
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248799
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00718
  • [Journal Article] 日本語学習者の音声学習を支援する自動評価ツール2023

    • Author(s)
      波多野 博顕; 井上 雄介; 水野 宏明; 伊藤 秀明; 小野 正樹
    • Journal Title

      日本語教育支援システム研究会 第10回国際研究集会 予稿集

      Volume: 1 Pages: 217-220

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21942
  • [Journal Article] テクノロジーと日本語教育の在り方に関する考察-学習者・教師・学習環境の視点から-2023

    • Author(s)
      伊藤秀明,山田智久,熊野七絵
    • Journal Title

      日本語教育支援システム研究会 第10回国際研究集会(CASTEL/J 2023) 予稿集

      Volume: 10 Pages: 6-14

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00718
  • [Journal Article] Development of Japanese Language Learning Content Using Immersive Virtual Reality2022

    • Author(s)
      ITO, Hideaki
    • Journal Title

      Inter Faculty

      Volume: 11 Pages: 253-260

    • DOI

      10.15068/0002003303

    • ISSN
      1884-8575
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/2003303

    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13034, KAKENHI-PROJECT-20K00718
  • [Journal Article] Correlations Between Proposed Orthoepic Competence Descriptors and Japanese Language Ability2022

    • Author(s)
      ITO, Hideaki
    • Journal Title

      Acta Linguistica Asiatica

      Volume: 12 Issue: 1 Pages: 19-35

    • DOI

      10.4312/ala.12.1.19-35

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13034
  • [Journal Article] Development of Japanese Language Learning Content Using Immersive Virtual Reality2022

    • Author(s)
      Hideaki ITO
    • Journal Title

      Inter Faculty

      Volume: 11 Pages: 253-260

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20469
  • [Journal Article] Correlations Between Proposed Orthoepic Competence Descriptors and Japanese Language Ability2022

    • Author(s)
      Hideaki ITO
    • Journal Title

      Acta Linguistica Asiatica

      Volume: 12 Pages: 19-35

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20469
  • [Journal Article] From Native-speaker Likeness to Self-representation in Language: Views from the Acquisition of Japanese Transitive and Intransitive Verbs2021

    • Author(s)
      Ito Hideaki
    • Journal Title

      Acta Linguistica Asiatica

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 25-36

    • DOI

      10.4312/ala.11.1.25-36

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00718, KAKENHI-PROJECT-18K12419
  • [Journal Article] From Yasashii Nihongo in non-disaster times towards a plurilingual language education approach: an outlook from the perspective of “reasonable accommodation”2021

    • Author(s)
      Hideaki Ito , Alexander Tokarev
    • Journal Title

      F1000Research

      Volume: 10 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00718
  • [Journal Article] Orthoepic Competence Descriptors in Japanese Language Education: CEFR Levels B1 to C22020

    • Author(s)
      ITO Hideaki
    • Journal Title

      Acta Linguistica Asiatica

      Volume: 10 Issue: 1 Pages: 49-66

    • DOI

      10.4312/ala.10.1.9-26

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12419
  • [Journal Article] Reconsidering Can-Do Descriptors for Orthoepic Competence with a Focus2019

    • Author(s)
      伊藤 秀明
    • Journal Title

      The Journal of the JASBEL

      Volume: 3 Issue: 0 Pages: 72-86

    • DOI

      10.32281/jasbel.3.0_72

    • NAID

      130007699370

    • ISSN
      2433-3921
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12419
  • [Journal Article] CEFRの受容的活動では何が重視されているのかー視覚的な受容的活動の各レベルの分析ー2019

    • Author(s)
      伊藤 秀明
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 173 Pages: 69-76

    • NAID

      130008079319

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12419
  • [Presentation] キャリア支援コンテンツ『就活JUMPスタート』の使い方2024

    • Author(s)
      Vanbaelen Ruth; 伊藤秀明
    • Organizer
      第8回 日本語教育とICT活用を考える
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13034
  • [Presentation] テクノロジー活用から考える学習環境と日本語教師2023

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      ポストコロナの時代における言語教育・研究の新展開大阪大学 シンポジウム「自律学習に基づくオンライン日本語学習コミュニティの形成過程」
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20469
  • [Presentation] 日本語の読みから広がる探求授業2023

    • Author(s)
      伊藤 秀明
    • Organizer
      The 13th International Symposium on Japanese Language Education and Japanese Studies
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13034
  • [Presentation] JV-Campus:筑波大学のオンライン日本語教材の開発2023

    • Author(s)
      関崎 博紀; ブッシュネル ケード; 伊藤 秀明; 岩崎 拓也; 小野 正樹; チョーハン アヌブティ; 波多野 博顕; 文 昶允; ヴァンバーレン ルート
    • Organizer
      世界各地の社会的要請に対応可能な日本語教育シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13034
  • [Presentation] テクノロジーと日本語教育の在り方に関する考察 -学習者・教師・学習環境の視点から-2023

    • Author(s)
      伊藤 秀明; 山田 智久; 熊野 七絵
    • Organizer
      日本語教育支援システム研究会 第10回国際研究集会(CASTEL/J 2023)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13034
  • [Presentation] 日本語学習環境とレジリエンス2023

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      九州大学大学院人文科学研究院附属言語運用総合研究センター 社会連携特別セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13034
  • [Presentation] テクノロジー活用から考える学習環境と日本語教師2023

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      大阪大学シンポジウム ポストコロナの時代における言語教育・研究の新展開
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13034
  • [Presentation] JV-Campus:筑波大学のオンライン日本語教材の開発2023

    • Author(s)
      伊藤秀明; 岩崎拓也; 小野正樹; チョーハン・アヌブティ,文昶允
    • Organizer
      世界各地の社会的要請に対応可能な日本語教育シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20469
  • [Presentation] オンライン教材開発のための大学生キャリア支援ニーズの分析2023

    • Author(s)
      Vanbaelen Ruth; 伊藤 秀明
    • Organizer
      he 17th International Conference of the European Association for Japanese Studies (EAJS)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13034
  • [Presentation] テクノロジーと日本語教育の在り方に関する考察-学習者、教師、学習環境の視点から-2023

    • Author(s)
      伊藤秀明, 山田智久, 熊野七絵
    • Organizer
      CASTEL/J(日本語教育支援システム研究会)第10回国際研究集会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00718
  • [Presentation] ワークショップ 断捨離 私の授業に本当に必要なものは?2022

    • Author(s)
      山田智久、伊藤秀明
    • Organizer
      2021年度JFBKK主催オンライン日本語教育セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00718
  • [Presentation] 学習者と学習環境の相互作用2022

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      フランス日本語教師会 6月勉強会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13034
  • [Presentation] テクノロジー活用から考える学習環境と日本語教師2022

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      大阪大学 シンポジウム「自律学習に基づくオンライン日本語学習コミュニティの形成過程」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00718
  • [Presentation] 日本語教師のICTリテラシーを考える2022

    • Author(s)
      山田智久、伊藤秀明
    • Organizer
      2021年度JFBKK主催オンライン日本語教育セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00718
  • [Presentation] 日本語学習者による配慮表現「そこそこ」の使用2022

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      第15回日本語コミュニケーション研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00680
  • [Presentation] 日本語学習環境とレジリエンス2022

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      九州大学大学院人文科学研究院附属言語運用総合研究センター 社会連携特別セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00718
  • [Presentation] 今だからこそ、もう一度考えたい オンライン授業の魅力と課題2022

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      一般社団法人アクラス日本語教育研究所 第10回アクラスZOOM寺子屋
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00718
  • [Presentation] 日本語学習者による配慮表現「そこそこ」の使用2022

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      第15回日本語コミュニケーション研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21942
  • [Presentation] オンライン授業の活かし方を考える ~立体的な授業をつくるために~2022

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      文化庁委託ウィズコロナにおけるオンライン日本語教育実証事業 JR西日本コミュニケーションズ日本語教師研修会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00718
  • [Presentation] 日本語学習デジタルリソースのコストパフォーマンスについての検討2021

    • Author(s)
      伊藤秀明、山田智久
    • Organizer
      筑波大学 シンポジウム「日本語語彙辞書を利用した新たな研究」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00718
  • [Presentation] 日本語配慮表現と日本語教育をつなぐもの―社会言語能力を基盤としたMediation能力の育成―2020

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      配慮表現データベース研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00680
  • [Presentation] デジタルリソースのキュレーションを考える ~事例と視点の共有を目指して~2020

    • Author(s)
      山田智久・北村祐人・伊藤秀明・熊野七絵
    • Organizer
      2020年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00718
  • [Presentation] 日本語教育における読字能力の評価尺度の検討-テキストマイニングによる分析から-2019

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      協働会議「文化・民族・言語の多様性とその学際的研究
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12419
  • [Presentation] 日本語教育におけるCEFRの受容と課題2019

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      The 2nd Scientific-practical teacher training seminar for Japanese teachers Tashkent
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12419
  • [Presentation] Investigation of Orthoepic Competence Assessment in Japanese Language Education2018

    • Author(s)
      Hideaki Ito
    • Organizer
      INTERNATIONAL SYMPOSIUM "TSUKUBA DAY IN PULA"
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12419
  • [Presentation] 「基礎段階の言語使用者」の読字能力評価尺度の作成2018

    • Author(s)
      伊藤秀明
    • Organizer
      基礎教育保障学会 第3回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12419
  • 1.  Yamaoka Masaki (80220234)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  小野 正樹 (10302340)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  牧原 功 (20332562)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  甲田 直美 (40303763)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  西田 光一 (80326454)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  三宅 和子 (60259083)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  斉藤 信浩 (20600125)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  大和 啓子 (60640729)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  斉藤 幸一 (50649845)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  宮原 千咲 (00779267)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  李 丹 (60876704)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  YAMADA Tomohisa (90549148)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 13.  遠藤 李華 (40854089)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  市川 真未 (30779137)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  大塚 望 (80334639)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  Chauhan Anubhuti (00872839)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 17.  文 昶允 (60845030)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  Vanbaelen Ruth (70514016)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  朱 ヒョンジュ (90822750)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  山下 悠貴乃 (10845457)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  大堀 裕美 (10966774)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  中後 幸恵 (20964745)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  長谷川 守寿 (50272125)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi