• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yamato Yuko  大和 祐子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

YAMATO Yuko  大和 祐子

Less
Researcher Number 80707448
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 京都大学, 国際高等教育院, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 京都大学, 国際高等教育院, 准教授
2015 – 2022: 大阪大学, 日本語日本文化教育センター, 准教授
2015: 大阪大学, 学内共同利用施設等, 准教授
2014: 大阪大学, 学内共同利用施設等, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Linguistics
Except Principal Investigator
Linguistics / Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
日本語教育 / 書字認知 / 認知処理 / 漢字(語彙) / 日本語非母語話者 / 日本語テキスト処理 / 眼球運動 / 言語心理学 / 学習ストラテジー / 漢字認知メカニズム … More / 漢字学習支援 / 日本語教育学 / 漢字習得 / 漢字の書字的認知処理 / 非漢字圏学習者 / 漢字学習ストラテジー / 反応時間パラダイム / 非漢字圏日本語学習者 / 漢字(語彙)認知処理 … More
Except Principal Investigator
合成助詞 / 複合助詞 / 助詞結合 / 韓国語学習者 / 韓国語母語話者 / 助詞連続構成 / 助詞 / 韓国語 / オンラインテスト / 漢字筆記テスト / 漢字読み / 非漢字圏学習者 / 漢字圏学習者 / 選択肢 / コロケーション / 用法 / テスト形式 / 語彙力 / 漢字力 / 筆記力 / 問題項目 / 漢字能力 / 語彙能力 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  日本語非母語話者の日本語テキスト理解支援のための基礎的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      大和 祐子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kyoto University
      Osaka University
  •  日本語学習者による漢字語彙の認知処理の特徴:学習者は漢字をどう捉えているかPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      大和 祐子
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kyoto University
      Osaka University
  •  Factors affecting the acquisition of Kanji and Kanji compound words among Japanese learners with non-kanji background: aiming for effective learning supportPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamato Yuko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Linguistics
    • Research Institution
      Osaka University
  •  Perception of a particle sequence: A study of reaction times in perception level tests of native speakers and Japanese learners of Korean

    • Principal Investigator
      KOJIMA Daiki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Linguistics
    • Research Institution
      Kindai University
      Kyushu University
  •  The study of the importance for kanji reading proficiency in the Japanese lexical knowledge -Toward an application to the online test-

    • Principal Investigator
      Saito Nobuhiro
    • Project Period (FY)
      2014 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Kyushu University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 漢字系日本語学習者は日本語母語話者のように二字漢字語を処理できるのか?2024

    • Author(s)
      大和祐子
    • Journal Title

      京都大学国際高等教育院紀要

      Volume: 第7号 Pages: 1-22

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00665
  • [Journal Article] 漢字系日本語学習者は日本語母語話者のように二字漢字語を処理できるのか?2024

    • Author(s)
      大和祐子
    • Journal Title

      京都大学国際高等教育院紀要

      Volume: 第7号 Pages: 1-22

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00737
  • [Journal Article] 非漢字系日本語学習者はどのようにどのように漢字を学ぶのか?ー語彙知識と漢字の読み書き能力との関係からの一考察ー2023

    • Author(s)
      大和祐子・ダサナーヤカ オーシャディ
    • Journal Title

      ハノイ大学日本語学部第4回国際シンポジウム「日本語と日本研究~世界の潮流とベトナムの実践」論文集

      Volume: - Pages: 305-322

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00737
  • [Journal Article] 非漢字系日本語学習者はどのようにどのように漢字を学ぶのか?ー語彙知識と漢字の読み書き能力との関係からの一考察ー2023

    • Author(s)
      大和祐子・ダサナーヤカ オーシャディ
    • Journal Title

      ハノイ大学日本語学部第4回国際シンポジウム「日本語と日本研究~世界の潮流とベトナムの実践」論文集

      Volume: - Pages: 305-322

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00665
  • [Journal Article] 非漢字系日本語学習者の漢字語彙の読み書きに影響する諸要因2022

    • Author(s)
      大和祐子・ダサナーヤカ オーシャディ
    • Journal Title

      日本語・日本文化研究

      Volume: 32 Pages: 23-51

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00737
  • [Journal Article] 非漢字系日本語学習者の漢字語彙の読み書きに影響する諸要因2022

    • Author(s)
      大和祐子・ダサナーヤカ オーシャディ
    • Journal Title

      日本語・日本文化研究

      Volume: 32 Pages: 23-51

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00665
  • [Journal Article] 非漢字系日本語学習者向け漢字語彙テストの開発と評価 : ウズベク人日本語学習者によるデータを基に2020

    • Author(s)
      大和祐子・ベリディクロヴァ, ニギナ
    • Journal Title

      日本語・日本文化研究

      Volume: 30 Pages: 73-92

    • NAID

      120006940883

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00737
  • [Journal Article] 日本語学習者の二字漢字語の書字認知の特徴-非漢字系学習者と漢字系学習者との比較から-2019

    • Author(s)
      大和祐子
    • Journal Title

      日本語・日本文化

      Volume: 46 Pages: 21-45

    • NAID

      120006606432

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Journal Article] 非漢字圏日本語学習者による漢字の書字的認知処理における語彙知識の影響2019

    • Author(s)
      大和祐子
    • Journal Title

      タイ国日本研究国際シンポジウム2018論文集

      Volume: -

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Journal Article] 日本語学習者による二字漢字語の書字的認知処理 : 非単語の処理に着目して2019

    • Author(s)
      大和祐子
    • Journal Title

      日本語・日本文化研究

      Volume: 29 Pages: 17-32

    • NAID

      120006777722

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Journal Article] 日本語学習者の二字漢字語の書字認知に影響する諸要因2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Journal Title

      言語科学会第20回国際年次大会(JSLS2018)ハンドブック

      Volume: - Pages: 86-89

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Journal Article] 非漢字圏日本語学習者の漢字学習ストラテジー2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Journal Title

      グローバル化時代における日本語教育と日本研究

      Volume: - Pages: 318-329

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Journal Article] 韓国人日本語学習者の語彙知識と漢字の読み書き能力との因果関係の検討2018

    • Author(s)
      大和祐子・玉岡賀津雄・熊可欣・金志宣
    • Journal Title

      ことばの科学

      Volume: 31 Pages: 39-58

    • NAID

      120006374946

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Journal Article] 文字の認知メカニズムから考える漢字学習2017

    • Author(s)
      大和祐子
    • Journal Title

      日本研究論集

      Volume: 15

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Journal Article] Developing and evaluating a lexical knowledge test for Japanese learners with non-kanji backgrounds using Filipinos learning Japanese as a foreign language2016

    • Author(s)
      大和祐子・玉岡賀津雄・茅本百合子
    • Journal Title

      ことばの科学

      Volume: 30 Pages: 39-58

    • DOI

      10.18999/stul.30.39

    • NAID

      120005971263

    • ISSN
      1345-6156
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/23396

    • Year and Date
      2016-12-15
    • Language
      Japanese
    • Acknowledgement Compliant / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13242, KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Presentation] 非漢字系日本語学習者はどのようにどのように漢字を学ぶのか?ー語彙知識と漢字の読み書き能力との関係からの一考察ー2023

    • Author(s)
      大和祐子・ダサナーヤカ オーシャディ
    • Organizer
      ハノイ大学日本語学部第4回国際シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00665
  • [Presentation] 非漢字系日本語学習者はどのようにどのように漢字を学ぶのか?ー語彙知識と漢字の読み書き能力との関係からの一考察ー2023

    • Author(s)
      大和祐子・ダサナーヤカ オーシャディ
    • Organizer
      ハノイ大学日本語学部第4回国際シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00737
  • [Presentation] 日本語教師を目指す日本語非母語話者の漢字教育ビリーフに関する一考察2021

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教師会シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00737
  • [Presentation] 日本人学部生の留学生への漢字語彙学習支援に対する意識と課題2021

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      オンラインシンポジウム第3回「未来志向の日本語教育」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00737
  • [Presentation] 非漢字系日本語学習者の漢字書字認知に対する学習期間の影響2019

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      2019年度第16回マレーシア日本語教育国際研究発表会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Presentation] 日本語学習者の二字漢字語の書字認知に影響する諸要因2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      JSLS 2018年次国際大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Presentation] 中上級非漢字圏学習者の漢字の書字的認知処理の特徴2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      第1回タマサート大学・大阪大学日本語教育ジョイントセミナー
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Presentation] 日本語学習者の二字漢字語の書字認知に影響する諸要因2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      JSLS2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Presentation] 非漢字圏日本語学習者の漢字学習ストラテジー2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      ハノイ大学日本語学部2018年国際シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Presentation] 日本語学習者による二字漢字語の書字的認知処理の特徴2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      第12回国際日本語教育・日本研究シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Presentation] 非漢字圏日本語学習者による漢字の書字的認知処理における語彙知識の影響2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      タイ国日本研究国際シンポジウム2018論文集
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Presentation] 非漢字圏日本語学習者の漢字認知のメカニズム2017

    • Author(s)
      大和祐子・玉岡賀津雄
    • Organizer
      CAJLE2017
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Presentation] 漢字の書字的認知処理―非漢字圏と漢字圏の日本語学習者の比較―2017

    • Author(s)
      大和祐子・玉岡賀津雄
    • Organizer
      第28回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Presentation] 韓国人日本語学習者の漢字読み書き能力の特徴2017

    • Author(s)
      大和祐子・玉岡賀津雄・熊可欣・金志宣
    • Organizer
      韓国日本言語文化学会2017年度春季国際学術大会
    • Place of Presentation
      世宗大学校(韓国・ソウル)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Presentation] The Acceptability of the Locative-Nominative Particle Sequence in Korean2017

    • Author(s)
      Kojima, Daiki, Nobuhiro Saito, and Yuko Yamato
    • Organizer
      The 20th Meeting of the International Circle of Korean Linguistics
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12877
  • [Presentation] 韓国語の助詞連続構成に対する許容と認識―聴覚呈示実験による韓国語母語話者と日本人上級学習者の比較―(原題:韓国語)2017

    • Author(s)
      小島大輝・斉藤信浩・大和祐子
    • Organizer
      The 12th International Conference on Korean Language, Literature, and Culture
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府)
    • Year and Date
      2017-01-09
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12877
  • [Presentation] 反応時間パラダイムを用いた韓国語の言語事象の検証について2016

    • Author(s)
      小島大輝・大和祐子・斉藤信浩
    • Organizer
      朝鮮語教育学会第72回例会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県)
    • Year and Date
      2016-12-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12877
  • [Presentation] 言語の認知メカニズムから考える漢字学習2016

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      2016年度チュラーロンコーン大学・大阪大学学術交流会
    • Place of Presentation
      チュラーロンコーン大学(タイ・バンコク)
    • Year and Date
      2016-08-29
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21145
  • [Presentation] テキストのオンライン読みにおける語彙と文法能力の影響2015

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      第1回 九州大学 留学生センター公開講演会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-05-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26580095
  • 1.  Saito Nobuhiro (20600125)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  OHGA Chiharu (50403928)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  KOJIMA Daiki (20712178)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi