• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Niwayama Kazuki  庭山 和貴

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 80805987
Other IDs
Affiliation (Current) 2023: 大阪教育大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 大阪教育大学, その他の研究科, 准教授
2017 – 2022: 大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Special needs education
Except Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Basic Section 09060:Special needs education-related
Keywords
Principal Investigator
問題行動 / ポジティブ行動支援 / 授業参加行動 / 言語賞賛 / 授業参加 / セルフモニタリング / 生徒指導 / ポジティブな行動支援 / 学校適応 / 特別支援教育 … More / 通常学級 / 行動支援 / 学校規模ポジティブ行動支援 / SWPBS / PBIS / データに基づく意思決定 / 多層支援 / インクルーシブ教育 … More
Except Principal Investigator
学校規模ポジティブ行動支援 / 応用行動分析学 / 教員の専門性 / 研修プログラム / 教員のメンタルヘルス / アセスメント / 実行度 / PBS / 学校適応 / 三水準モデル / 教師の専門性向上 / ポジティブ行動支援 / 学校 / 教師の負担感 / 子どもの学校適応 / スクールワイド / 教員 / 応用行動分析 / 第3層支援 / Response to Intervention / 教員支援システム / Prevent-Teach-Reinforce / 機能的アセスメント / 第3層支援 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (32 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  児童生徒の問題行動予防のための教員の支援力向上をめざしたビデオ教材・研修開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      庭山 和貴
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  階層的支援モデルにおける個別学習支援と教員支援システムの構築

    • Principal Investigator
      野田 航
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  日本版Prevent-Teach-Reinforce (PTR)プログラムの開発

    • Principal Investigator
      田中 善大
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Osaka Shoin Women's University
  •  学校規模ポジティブ行動支援の実践が教員の専門性とメンタルヘルス向上に及ぼす効果

    • Principal Investigator
      大対 香奈子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kindai University
  •  学校規模ポジティブ行動支援におけるデータに基づく意思決定システムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      庭山 和貴
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Effective Introduction and Implementation of School-wide Positive Behavior Support through Professional Developlment

    • Principal Investigator
      大対 香奈子
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kindai University
  •  Promoting academic engagement of children and its relationship with academic achievement and school adaptationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Niwayama Kazuki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 学校規模ポジティブ行動支援が教師のバーンアウトおよび効力感に及ぼす効果2021

    • Author(s)
      大対香奈子・庭山和貴・田中善大・松山康成
    • Journal Title

      近畿大学 心理臨床・教育相談センター紀要

      Volume: 6 Pages: 31-42

    • NAID

      120007146496

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03016
  • [Journal Article] 学校規模ポジティブ行動支援が教師のバーンアウトおよび効力感に及ぼす効果2021

    • Author(s)
      大対香奈子・庭山和貴・田中善大・松山康成
    • Journal Title

      近畿大学総合社会学部紀要

      Volume: 9 Pages: 31-42

    • NAID

      120007146496

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] What is School-Wide Positive Behavior Support?:Application of a Behavior Analytic Approach to the Education System2020

    • Author(s)
      庭山 和貴
    • Journal Title

      Japanese Journal of Behavior Analysis

      Volume: 34 Issue: 2 Pages: 178-197

    • DOI

      10.24456/jjba.34.2_178

    • NAID

      130008000580

    • ISSN
      0913-8013, 2424-2500
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14051
  • [Journal Article] 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)第1層支援の効果と社会的妥当性の検討2020

    • Author(s)
      大久保賢一・月本彈・大対香奈子・田中善大・野田航・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 244-257

    • NAID

      130008000585

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] ポジティブ行動支援(PBS)とは何か?2020

    • Author(s)
      大久保賢一・辻本友紀子・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 166-177

    • NAID

      130008000563

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] What is Positive Behavior Support?2020

    • Author(s)
      大久保 賢一、辻本 友紀子、庭山 和貴
    • Journal Title

      Japanese Journal of Behavior Analysis

      Volume: 34 Issue: 2 Pages: 166-177

    • DOI

      10.24456/jjba.34.2_166

    • NAID

      130008000563

    • ISSN
      0913-8013, 2424-2500
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14051
  • [Journal Article] 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)とは何か? -教育システムに対する行動分析学的アプローチの適用―2020

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 178-197

    • NAID

      130008000580

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Journal Article] Increasing Teachers’ Behavior-Specific Praise:2020

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Journal Title

      Kyoiku shinrigaku kenkyu

      Volume: 68 Issue: 1 Pages: 79-93

    • DOI

      10.5926/jjep.68.79

    • NAID

      130007839402

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14051
  • [Journal Article] Increasing teachers’ behavior-specific praise using self-monitoring and a peer teacher’s feedback: the effect on children’s academic engagement2020

    • Author(s)
      Niwayama Kazuki、Maeda Yosuke、Kaneyama Yumi、Sato Hiroshi
    • Journal Title

      Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth

      Volume: 64 Pages: 271-280

    • DOI

      10.1080/1045988x.2020.1749978

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14051
  • [Journal Article] Effectiveness and Social Validity of Tier 1 Intervention With SWPBS in a Public Elementary School2020

    • Author(s)
      大久保 賢一、月本 彈、大対 香奈子、田中 善大、野田 航、庭山 和貴
    • Journal Title

      Japanese Journal of Behavior Analysis

      Volume: 34 Issue: 2 Pages: 244-257

    • DOI

      10.24456/jjba.34.2_244

    • NAID

      130008000585

    • ISSN
      0913-8013, 2424-2500
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14051
  • [Presentation] Effects of SWPBS Tier 1 intervention in multiple Japanese elementary schools2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, and Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      The19th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03016
  • [Presentation] Effects of SWPBS Tier 1 intervention in multiple Japanese elementary schools2022

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Wataru Noda, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, and Ken'ichi Ohkubo
    • Organizer
      The19th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] Systems to implement SWPBS in Japanese Schools2022

    • Author(s)
      Kazuki Niwayama
    • Organizer
      Association for Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14051
  • [Presentation] 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)の普及に向けたリーダー養成2021

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14051
  • [Presentation] Effects of Tier 1 implementation of SWPBS in a Japanese Elementary School2020

    • Author(s)
      Kanako Otsui, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama & Yasunari Matsuyama
    • Organizer
      7th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 学校規模ポジティブ行動支援 (SWPBS) の実践とその効果 ――アフターコロナにおける学校規模の支援の在り方――2020

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14051
  • [Presentation] SWPBSの実施校及び非実施校における教師個人の実行度の比較2020

    • Author(s)
      國廣彩子・藤枝周平・庭山和貴・田中善大・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 学校規模ポジティブ行動支援が学級の状態および教師のメンタルヘルスに及ぼす効果2020

    • Author(s)
      大対香奈子・庭山和貴・田中善大・松山康成
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] SWPBSにおける実行度データの 測定とそれに基づく実践の改善2020

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Organizer
      日本LD学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14051
  • [Presentation] 学校教育現場における シングル・ケース研究2020

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14051
  • [Presentation] 学校規模ポジティブ行動支援が学級の状態および教師のメンタルヘル スに及ぼす効果2020

    • Author(s)
      大対 香奈子,庭山 和貴,田中 善大,松山 康成
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14051
  • [Presentation] SWPBSにおけるデータに基づく意思決定システムを構築する2020

    • Author(s)
      大久保賢一・庭山和貴・田中善大・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] SWPBSにおける成果指標としての生徒指導上の問題発生率と 保健室データ2020

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14051
  • [Presentation] 学校規模のポジティブ行動支援(SWP-PBS/PBIS)の普及と継続性に必要なこと -誰のための,何を目的とした実践か―2019

    • Author(s)
      大対香奈子・大久保賢一・田中善大・野田航・庭山和貴・藤枝静暁
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] Citywide implementation of school-wide positive behavior support in Japanese elementary schools2019

    • Author(s)
      Ken'ichi Ohkubo, Kanako Otsui, Yoshihiro Tanaka, Kazuki Niwayama, & Wataru Noda
    • Organizer
      16th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] How We are Building a System to Disseminate PBS in Japan2019

    • Author(s)
      Kazuki Niwayama & Kenichi Ohkubo
    • Organizer
      16th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06855
  • [Presentation] 「学校教育」におけるポジティブ行動支援(PBS)の最前線2019

    • Author(s)
      大久保賢一・庭山和貴・田中善大・大対香奈子・野田航・平澤紀子
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 小学校における学校規模のポジティブ行動支援の効果2019

    • Author(s)
      大対香奈子・田中善大・庭山和貴
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 学校規模のポジティブ行動支援が小学校の学校適応に与える効果の検討2019

    • Author(s)
      國廣彩子・田中善大・庭山和貴・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03053
  • [Presentation] 学年ワイドのPBISが生徒指導件数に及ぼす効果 ―日本の学校教育現場におけるデータに基づく意思決定システムの可能性―2018

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06855
  • [Presentation] 誰が、どこまで行動分析家であるべきかについて、“成果”の観点から考える2018

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Organizer
      日本行動分析学会第36回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06855
  • [Presentation] Increasing teachers’ behavior specific praise using self-monitoring: Effect on children’s academic engagement2017

    • Author(s)
      Niwayama, K., Maeda, Y., Kaneyama, Y., & Sato, H.
    • Organizer
      15th International Conference on Positive Behavior Support
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06855
  • 1.  大対 香奈子 (80509927)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 2.  大久保 賢一 (40510269)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 3.  田中 善大 (60729143)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 4.  野田 航 (70611440)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 6 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi