• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

tsuchiya yayoi  土屋 弥生

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TSUCHIYA Yayoi  土屋 弥生

Less
Researcher Number 80822246
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 日本大学, 文理学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 日本大学, 文理学部, 教授
2021 – 2022: 日本大学, 文理学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
緘黙 / 指導方法 / 現象学的な発生的分析 / 不登校 / 発達障害 / 発生的分析 / パトス / 本質直観 / 実践知 / 人間学的教育学 / 現象学的教育学
  • Research Projects

    (1 results)
  • Research Products

    (17 results)
  •  Examination of Practical Knowledge and Teaching Methods for Students with Psychological Problems in Regular ClassesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TSUCHIYA Yayoi
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Nihon University

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教師を目指す人たちのための生徒指導・教育相談2024

    • Author(s)
      内田美由紀,加藤美帆,佐久間邦友,田中謙,土屋弥生,仲野由佳理,望月由起,山田智之,劉麗鳳
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761929923
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Book] 教師と保護者のための子ども理解の現象学2023

    • Author(s)
      土屋 弥生
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      9784842918501
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Journal Article] 体験学習の実践知に関する大学地域連携学的一考察 -学校におけるインターンシップやボランティアを例にして-2023

    • Author(s)
      土屋 弥生
    • Journal Title

      大学地域連携学研究

      Volume: 2 Pages: 40-46

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Journal Article] 緘黙傾向が見られる児童生徒の理解に関する現象学的一考察2022

    • Author(s)
      土屋 弥生
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 37 Pages: 86-98

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Journal Article] 身体活動を伴う学びにおける「練習」の意義に関する現象学的考察-ボルノウ『練習の精神』の批判的検討から-2022

    • Author(s)
      土屋 弥生
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 47

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム傾向のある児童生徒の指導方法に関する現象学的一考察2022

    • Author(s)
      土屋 弥生
    • Journal Title

      生徒指導学研究

      Volume: 21 Pages: 55-64

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Journal Article] 教職志望学生の効果的な現場体験学習のあり方について:地域・学校・大学の連携の重要性2022

    • Author(s)
      土屋 弥生
    • Journal Title

      大学地域連携学研究

      Volume: 1 Pages: 14-22

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Journal Article] 不登校児童生徒の指導の方法に関する現象学的人間学的一考察2022

    • Author(s)
      土屋 弥生
    • Journal Title

      教師教育と実践知

      Volume: 7 Pages: 15-23

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム障害の可能性のある児童生徒を主体性の形成からみた指導-現象学的人間学の視座から-2021

    • Author(s)
      土屋 弥生
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 36 Pages: 78-89

    • NAID

      40022754977

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Presentation] 教育相談における現象学的・人間学的視点の導入の試み2023

    • Author(s)
      土屋弥生
    • Organizer
      日本生徒指導学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症(ASD)の児童生徒の現象学的運動指導2023

    • Author(s)
      土屋弥生
    • Organizer
      日本学校教育学会第37回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Presentation] 子どもの自己肯定感を高めるための教育について考える(学校・地域・家庭)-子どもと向き合い,働きかける方法を具体的に考案する2023

    • Author(s)
      土屋弥生
    • Organizer
      大学地域連携学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Presentation] 教師のリカレント教育における大学の果たす役割-日本大学文理学部「教育実践力研究会」の試み-2022

    • Author(s)
      土屋 弥生
    • Organizer
      大学地域連携学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Presentation] 大学と地域の連携に基づく大学生の体験学習における課題-教職ボランティア・教職インターンシップを対象として-2022

    • Author(s)
      土屋 弥生
    • Organizer
      大学地域連携学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Presentation] 不登校児童生徒の身体性に着目した指導についての人間学的一考察2022

    • Author(s)
      土屋 弥生
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Presentation] 緘黙傾向が見られる児童生徒に対する現象学的・人間学的教育相談の方法2021

    • Author(s)
      土屋 弥生
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612
  • [Presentation] 発達障害の生徒の指導における現象学的な発生的分析を用いた方法について2021

    • Author(s)
      土屋 弥生
    • Organizer
      教育実践学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02612

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi