• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Emori Hideyo  江森 英世

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

EMORI Hideyo  江森 英世

Less
Researcher Number 90267526
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 大谷大学, 真宗総合研究所, 研究員
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2024: 大谷大学, 教育学部, 教授
2009 – 2017: Gunma University, 教育学部, 教授
2007 – 2008: Gunma University, Department of Education, Associate Professor
2005 – 2006: 群馬大学, 教育学部, 助教授
2000 – 2004: UTSUNOMIYA UNIVERSITY, FACULTY OF EDUCATION, ASSISTANT PROFESSOR, 教育学部, 助教授
1997 – 1999: 関東学院大学, 工学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Science education / 教科教育 / Basic Section 09080:Science education-related / Science education / 談話(ディスコース)
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Science education / Science education / Science education / Global analysis / Geometry
Keywords
Principal Investigator
数学教育 / 聴覚障害児教育 / 数学的コミュニケーション / 聴覚障害児 / コミュニケーション / MATHEMATICS EDUCATION / HEARING IMPAIRED STUDENT / 障害児教育 / 創発 / MATHEMATICAL CONCEPT FORMATION … More / MATHEMATICAL COMMUNICATION / 数学的概念の形成 / 操作的意味 / 創発性 / 認知-非認知的能力 / 認知的―非認知的能力 / 認知的-非認知的能力 / 認知ー非認知的能力 / 算数・数学 / 小中等教育 / 小中高等教育 / 初等・中等教育 / 算数・数学教育 / 経験的直観 / 測定 / Emergent Chain / Transcendent Chain / Resonant Chain / Coordinate Chain / Emergency / Hearing Impaired Student / Communication Chain / Mathematics Education / 数学的概念形成 / 創発連鎖 / 超越連鎖 / 共鳴連鎖 / 協応連鎖 / コミュニケーション連鎖 / SELECTIVE PERCEPTION / 選択的知覚 / OPERATIONAL MEANING / 構造的意味 / MATHEMATICAL MEANING / COMMUNICATION / DISCOURSE ANALYSIS / 数学的意味 / 談話分析 / コミュニケーショシの創発性 / 表現 / タイ王国 / 国際情報交換 / アブダクション / コミュニケーションの創発性 / 教材開発 / 推論 / 反省的思考 / 反照的思考 / 認知モデルと情意モデルとの統合 / コミュニケーションの連鎖と創発性 / 行為の能動性と協働性 / 情動 / 認知評価 / 理解認知 / コミュニーケーション … More
Except Principal Investigator
聴覚障害児 / 算数・数学の授業過程 / 数学的なプロセス / 聴覚に障害のある数学教員の養成 / 深い学び / Axiom A / shadowing property / 証明 / 個別最適な学び / 協働的な学び / 授業過程 / 算数・数学 / 科学教育養成 / 聴覚に障害のある数学教員の要請 / 科学教員養成 / 思考の反覆 / teaching method / geometry / cognitive development / geometrical figure / 推論 / 教授法 / 幾何 / 認知発達 / 図形 / vector fields / pseudo orbits / strong transversality condition / bifurcation / dynamical systems theory / connectin lemma / カオス / 分岐 / connecting lemma / 構造安定性 / ベクトル場 / 擬軌道尾行性 / dynamical system / meromorphic mapping / 3-sphere / mean curvature / isometric deformation / flat torus / submanifold / differential geometry / 力学系 / 有理型写像 / 3次元球面 / 平均曲率 / 等長的変形 / 平坦トーラス / 部分多様体 / 微分幾何学 / the hearing-impaired / logical conjunction / cognitive construction / mathematical logical conjunction / 数学的理論接続語 / 論理接続語 / 認知的構文 / 数学的論理接続語 / TEACHING APPROACH / COMMUNICATION / LEARNING PROCESS / MATHEMATICS THINKING / HEARING IMPAIRED STUDENT / コミュニケーショ / 指導法 / コミュニケーション / 学習過程 / 数学的思考力 / 数学的な説明活動 / 授業デザイン / 算数・数学の授業と学習 / 教室における談話 / 算数数学の授業と学習 / 具体と抽象の往還 / 聴覚障害 Less
  • Research Projects

    (17 results)
  • Research Products

    (104 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  聴覚障害児のための算数・数学の授業過程への個別最適な学びと協働的な学びの創出

    • Principal Investigator
      森本 明
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Emagence of mathematical processes in teaching and learning mathematics with hearing impaired students

    • Principal Investigator
      Morimoto Akira
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Measuring cognitive-noncognitive abilities in mathematical communication of children with normal hearing and children with hearing impairmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      江森 英世
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Otani University
  •  Analysis of the process on teaching and learning mathematics with hearing impaired students toward creating in-depth learning by reflective thinking

    • Principal Investigator
      Morimoto Akira
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Development of the method for measurement of the competence of mathematical communication of students and hearing-impaired studentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Emori Hideyo
    • Project Period (FY)
      2015 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Otani University
      Gunma University
  •  Research on Classroom Practice of Mathematics for the Deaf to Realize Bridging the Gap Between the Concrete and the Abstract

    • Principal Investigator
      Morimoto Akira
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Research on Development of Mathematics Teaching-Materials for the Deaf to Realize an Emergence Process of the CommunicationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      EMORI Hideyo
    • Project Period (FY)
      2009 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Gunma University
  •  The possibility of the emergence of communication chain in learning mathematics for hearing-impaired studentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      EMORI Hideyo
    • Project Period (FY)
      2005 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Gunma University
  •  Construction of Teaching Method of Geometry to help students' cognitive development for geometrical figures

    • Principal Investigator
      HARADA Kohei
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kawamura Gakuen Woman's University
  •  An analysis of communication chain inhearing impaired students' learning mathematicsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      EMORI Hideyo
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  Bifurcations of vector fields possessing the shadowing property

    • Principal Investigator
      SAKAI Kazuhiro
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Global analysis
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  TO SHARPEN THE HEARING IMPAIRED STUDENTS' ABILITY OF SELECTOVE PERCEPTION IN THE MATHEMATICAL COMMUNICATIONPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      EMORI Hideyo
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      UTSUNOMIYA UNIVERSITY
  •  Geometry of the flat tori in the 3-sphere and its higher dimensional generalization

    • Principal Investigator
      KITAGAWA Yoshihisa
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Geometry
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  TO OVERCOME HEARING IMPAIRED STUDENTS' PERSISTENCE TO HANDLE THE OPERATIONAL MEANING IN THE FORMATION OF MATHEMATICALPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      EMORI Hideyo
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      UTSUNOMIYA UNIVERSITY
      Kanto Gakuin University
  •  An Comparable Analysis on Cognitive Construction Focused on Mathematical Logical Conjunction between the Hearing -Impaired and the Hearing

    • Principal Investigator
      TEJIMA Katsurou
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Seitoku University
      Seitoku University Junior College
  •  DEVELOPMENT OF TEACHING APPROACHES TO FACILITATE MATHEMATICAL THINKING FOR THE HEARING IMPAIRED STUDENTS

    • Principal Investigator
      NEMOTO Masafumi
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      TSUKUBA COLLEGE OF TECHNOLOGY
  •  AN ANALYSIS OF COMMUNICATION EFFECT PERTAINING TO THE CONSTRUCTION OF MATHEMATICAL MEANINGS FOR THE HEARING IMPAIRED STUDENTSPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      EMORI Hideyo
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      談話(ディスコース)
    • Research Institution
      KANTO GAKUIN UNIVERSITY

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Sharing the Future of Mathematics Education in Thailand2024

    • Author(s)
      Hideyo Emori
    • Total Pages
      75
    • Publisher
      Khon Kaen University
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Book] 新しい算数教育の理論と実践2021

    • Author(s)
      溝口達也編著、岩崎浩、江森英世、宮川 健、松尾七重、日野圭子ほか著
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091072
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Book] アクティブ・ラーニングを位置づけた中学校数学科の授業プラン2016

    • Author(s)
      江森英世編著
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      明治図書出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Book] アクティブ・ラーニングのための小学校算数科教材研究2016

    • Author(s)
      江森英世
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      明治図書出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Book] アクティブ・ラーニングのための小学校算数科教材研究2016

    • Author(s)
      江森英世
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      明治図書出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Book] アクティブ・ラーニングを位置づけた中学校数学科の授業プラン2016

    • Author(s)
      江森英世
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      明治図書出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Book] 数学の教材研究指南―学習者の自然な思考にそった授業のために―2014

    • Author(s)
      江森英世
    • Total Pages
      24
    • Publisher
      大日本図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Book] はばたく群馬の指導プラン:実践の手引き2014

    • Author(s)
      江森英世他
    • Total Pages
      147
    • Publisher
      群馬県教育委員会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] はばたく群馬の指導プラン:実践事例集〈中学校編〉2014

    • Author(s)
      江森英世他
    • Total Pages
      39
    • Publisher
      群馬県教育委員会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] 算数の教材研究指南―学習者の自然な思考にそった授業のために―2014

    • Author(s)
      江森英世
    • Total Pages
      24
    • Publisher
      大日本図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Book] 算数の教材研究指南―学習者の自然な思考にそった授業のために―2013

    • Author(s)
      江森英世
    • Total Pages
      24
    • Publisher
      大日本図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] 算数・数学授業のための数学的コミュニケーション論序説2012

    • Author(s)
      江森英世
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] 数学的コミュニケーション論序説2012

    • Author(s)
      江森英世
    • Publisher
      明治図書(印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] 発問&板書で丸わかり!中学校新数学科授業ライブ第2学年編2011

    • Author(s)
      江森英世
    • Total Pages
      114
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] 発問&板書で丸わかり!中学校新数学科授業ライブ 第2学年編2011

    • Author(s)
      江森英世 編著
    • Total Pages
      114
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] 発問&板書で丸わかり!中学校新数学科授業ライブ第3学年編2011

    • Author(s)
      江森英世
    • Total Pages
      134
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] 数学的センスを鍛えよう2011

    • Author(s)
      江森英世
    • Total Pages
      24
    • Publisher
      大日本図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] 発問&板書で丸わかり!中学校新数学科授業ライブ第1学年編2011

    • Author(s)
      江森英世
    • Total Pages
      134
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] 発問&板書で丸わかり!中学校新数学科授業ライブ第1学年編2011

    • Author(s)
      江森英世編著
    • Total Pages
      134
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] 発問&板書で丸わかり!中学校新数学科授業ライブ第3学年編2011

    • Author(s)
      江森英世編著
    • Total Pages
      134
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] 平成20年改訂中学校教育課程講座(数学)2009

    • Author(s)
      清水静海編著(江森英世, 他19名)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] 研究成果報告書課題番号17300244聴覚障害児の数学学習におけるコミュニケーション連鎖の創発性とその可能性2009

    • Author(s)
      江森英世・森本明
    • Total Pages
      449
    • Publisher
      科学研究費補助金(基盤研究(B))
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Book] 中学校学習指導要領解説数学編2008

    • Author(s)
      江森英世, 清水静海(他20名, 3番目)
    • Publisher
      文部科学省, 教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Book] 小学校学習指導要領の解説と展開算数編(小・中の接続・連携, In金本良通編著2008

    • Author(s)
      江森英世
    • Publisher
      教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Book] 統計の考え, In算数科学教育研究会編2006

    • Author(s)
      江森英世
    • Publisher
      新編算数科教育研究
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Book] 数学学習におけるコミュニケーション連鎖の研究2006

    • Author(s)
      江森 英世
    • Total Pages
      362
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Book] Elements of a semiotic analysis of the secondary level classroom in Japan, In F.K.S. Leung K. et.al.(eds.)2006

    • Author(s)
      Winslow, C. & Emori, H.
    • Publisher
      Mathematics Education in Different Cultural tradition, Dordrecht : Kluwer
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Book] 数学学習におけるコミュニケーション連鎖の研究2006

    • Author(s)
      江森英世
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Book] ピアジェの教育学-子どもの活動と教師の役割-2005

    • Author(s)
      芳賀, 能田, 原田, 岡野, 江森訳
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      三和書籍
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] Research on the Development of Teaching and Learning to Enhance Thinking Skills: The Experience of Japan2024

    • Author(s)
      Hideyo Emori
    • Journal Title

      The 17th National Open Class in Thailand 2024

      Volume: - Pages: 1-6

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Journal Article] Introspective Thinking and Contemplative Thinking in Mathematical Communication -The Power of Seeing the Invisible to Overcome a Fragmented World-2023

    • Author(s)
      Hideyo Emori
    • Journal Title

      Proceedings of the Regional Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2023

      Volume: - Pages: 25-46

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Journal Article] The Anxiety of Hearing-Impaired College Students Aspiring to Become Mathematics Teachers2023

    • Author(s)
      Akira MORIMOTO・Mao OBARA・Hideyo EMORI
    • Journal Title

      Proceedings of the Regional Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2023

      Volume: -

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02406
  • [Journal Article] The anxiety of hearing-impaired college students aspiring to become mathematics teachers2023

    • Author(s)
      Morimoto, A., Obara, M., Emori, H.
    • Journal Title

      The Regional Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2023

      Volume: - Pages: 141-141

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Journal Article] 関数の考えを活用した統合的・発展的に考察する力の評価に関する研究方法の検討-「図形」領域に焦点をあてて―2022

    • Author(s)
      加藤慎一・江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 15号 Pages: 30-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Journal Article] 数学的コミュニケーションにおけるメッセージの所知性―見えないものを見る力としての数学的コミュニケーション能力―2022

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      大谷大學研究年報

      Volume: 74

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Journal Article] 数学的コミュニケーションにおけるメッセージの所知性-見えないものを見る力としての数学的コミュニケーション能力-2022

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      大谷大學研究年報

      Volume: 74

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02785
  • [Journal Article] 教師をめざす学生における数学的コミュニケーション能力の測定ー数量の関係を表す絵や図、式、線分図に焦点をあててー2021

    • Author(s)
      加藤慎一・江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 13 Pages: 1-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02785
  • [Journal Article] 教師をめざす学生における数学的コミュニケーション能力の測定―数量の関係を表す絵や図、式、線分図に焦点をあてて―2021

    • Author(s)
      加藤慎一・江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 13号 Pages: 1-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Journal Article] 教師をめざす学生における数学的コミュニケーション能力の測定に向けた評価枠組みの構築 ―数量の関係を表す絵や図、式、線分図に焦点をあてて―2020

    • Author(s)
      加藤慎一・江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学初等教育学会研究紀要

      Volume: 2 Pages: 46-59

    • NAID

      40022466533

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] 教師をめざす学生における数学的コミュニケーション能力の測定に向けた評価枠組みの構築2020

    • Author(s)
      加藤慎一・江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学初等教育学会研究紀要

      Volume: 2 Pages: 46-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Journal Article] 数学的コミュニケーションにおける経験的直観の役割2019

    • Author(s)
      江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学初等教育学会研究紀要

      Volume: 創刊号 Pages: 14-27

    • NAID

      40022466129

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Journal Article] 思考の反覆を促進するための ICT 活用に関する基礎的研究:関数的な見方・考え方を生かした問題発見・解決過程に焦点をあてて2019

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明・江森英世・杜威
    • Journal Title

      東北数学教育学会

      Volume: 1

    • NAID

      120006643363

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Journal Article] 数学的コミュニケーションにおける経験的直観の役割2019

    • Author(s)
      江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学初等教育学会研究紀要

      Volume: 創刊号 Pages: 14-27

    • NAID

      40022466129

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] アクティブラーニングの理念を支える5つのトライアングル2018

    • Author(s)
      江森英世・高野貴亜紀
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 自然科学編

      Volume: 65 Pages: 1-10

    • NAID

      120006398836

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] 主体的な家庭学習への転換に向けた研究2017

    • Author(s)
      江森英世・高野貴亜紀
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 自然科学編

      Volume: 65 Pages: 1-10

    • NAID

      120005982704

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Journal Article] 生徒が主体的に学ぶための授業の在り方に関する一考察2017

    • Author(s)
      江森英世・高野貴亜紀
    • Journal Title

      群馬大学教科教育学研究

      Volume: 16 Pages: 1-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Journal Article] 主体的な家庭学習への転換に向けた研究2017

    • Author(s)
      江森英世・高野貴亜紀
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 自然科学編

      Volume: 65 Pages: 1-10

    • NAID

      120005982704

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] 生徒が主体的に学ぶための授業の在り方に関する一考察2017

    • Author(s)
      江森英世・高野貴亜紀
    • Journal Title

      群馬大学教科教育学研究

      Volume: 16 Pages: 1-10

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] 高校数学における創発的思考がもたらす学びの筋道の連続2016

    • Author(s)
      江森英世・内田靖子
    • Journal Title

      , 群馬大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 25-35

    • NAID

      120005756159

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Journal Article] 高校数学における創発的思考がもたらす学びの筋道の連続2016

    • Author(s)
      江森英世・内田靖子
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 25-35

    • NAID

      120005756159

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] 高校数学の授業における創発的思考の分析2015

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 32 Pages: 110-110

    • NAID

      120005624104

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Journal Article] 高校数学の授業における創造的思考の分析2014

    • Author(s)
      江森英世・内田靖子
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要

      Volume: 62 Pages: 15-24

    • NAID

      120005418214

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Journal Article] Two types of reflective thinking on the emergent chain of mathematical communication2013

    • Author(s)
      Hideyo Emori
    • Journal Title

      Innovations and Exemplary Practices in Mathematics Education

      Volume: Vol. 1 Pages: 99-123

    • NAID

      110007642196

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Journal Article] 緊急災害時における聴覚障害者の情報伝達保障支援の状況分析2012

    • Author(s)
      森本明・松崎博文・米山文雄・中村好則・江森英世
    • Journal Title

      福島大学研究年報平成23年度別冊

      Pages: 37-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Journal Article] 数学的コミュニケーションの創発連鎖における反省的思考と反照的思考2010

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      科学教育研究 (掲載決定)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Journal Article] 数学的コミュニケーションの創発連鎖における反省的思考と反照的思考2010

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 34(2) Pages: 71-85

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Journal Article] Selective perception in mathematical communication2009

    • Author(s)
      Hideyo Emori
    • Journal Title

      A New Dimension for Thai Mathematics Classrooms based on Japanese Innovation

      Pages: 64-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Journal Article] Selective perception in mathematical communication2009

    • Author(s)
      Emori, H
    • Journal Title

      A New Dimension for Thai Mathematics Classrooms based on Japanese Innovation

      Pages: 64-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Journal Article] 数学も言語である-算数の授業における言語活動-2008

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      新しい算数研究 450

      Pages: 34-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] We shall overcome dysfunctional beliefs for introducing communication study2008

    • Author(s)
      Hideyo Emori
    • Journal Title

      APEC-KHON KAEN International Symposium 2008

      Pages: 70-91

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] We shall overcome dysfunctional beliefs for introducing communication study2008

    • Author(s)
      Hideyo Emori
    • Journal Title

      APEC-KHON KAEN International Symposium 2008(海外特別招待講演APEC)

      Pages: 70-91

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 数学も言語である-算数の授業における言語活動-2008

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      新しい算数研究 450号

      Pages: 34-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 数学の問題解決における情動的な経験に関する基本モデル2008

    • Author(s)
      江森 英世・飯島 智隆
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 56

      Pages: 17-26

    • NAID

      120000908407

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 無作為の創造-数学学習におけるコミュニケーションの創発連鎖-2007

    • Author(s)
      江森 英世
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 89(6)

      Pages: 12-23

    • NAID

      110006342921

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 無作為の創造-数学学習におけるコミュニケーションの創発連鎖-2007

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 89(6)

      Pages: 12-23

    • NAID

      110006342921

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 数学の問題解決における情動的な経験に関する基本モデル2007

    • Author(s)
      江森英世・飯島智隆
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 56

      Pages: 17-26

    • NAID

      120000908407

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 数学学習における視覚的表現 : 思考、コミュニケーション、学習2006

    • Author(s)
      江森 英世
    • Journal Title

      日本の算数・数学教育2006(日本数学教育学会編) Yearbook 6

      Pages: 67-74

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] ニュージーランドのカリキュラムの構成方法-内容領域と方法領域の統合をめざして-2006

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      江森英世, 新しい算数研究 431

      Pages: 32-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] A discussion of the first English immersion program accredited by the Japanese Ministry of Special Zones2006

    • Author(s)
      Cooper, E., Emori, H.
    • Journal Title

      Japan-United States Teacher Education Consortium

      Pages: 1-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] Elements of a semiotic analysis of the secondary level classroom in Japan2006

    • Author(s)
      Winslow, C., Emori, H.
    • Journal Title

      F. K. S. Leung, K. et. al. (eds.) Mathematics Education in Different Cultural tradition. Dordrecht : Kluwer.

      Pages: 553-566

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 数学学習における視覚的表現 : 思考, コミュニケーション, 学習2006

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      日本数学教育学会編日本の算数・数学教育2006 6(Yearbook)

      Pages: 67-74

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 統計の考え2006

    • Author(s)
      江森 英世
    • Journal Title

      新編 算数科教育研究(算数科教育学研究会編)

      Pages: 137-144

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] ピアジェ再考-子どもの活動と教師の役割2006

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      新しい算数研究 424

      Pages: 44-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] Research Agenda for the next 10 years of Young Mathematics Educators in Thailand2005

    • Author(s)
      Emori, Hideyo, et al.
    • Journal Title

      Research Agenda for the next 10 years of Young Mathematics Educators in Thailand

      Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 数学学習におけるコミュニケーション連鎖の研究2005

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      数学教育学論究 86(84)

      Pages: 29-37

    • NAID

      10016160943

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] Building up the foundation as a researcher by learning communication study as a ground theory on mathematics education2005

    • Author(s)
      Emori, Hideyo
    • Journal Title

      The Workshop and Intensive Lecture for Young Mathematics Educators in Thailand 2005

      Pages: 11-93

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] コミュニケーション活動を重視した学習障害児教育-学習者の自然な思考を大切にする算数教育の創造-2005

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      新しい算数研究 412

      Pages: 36-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 数学学習におけるコミュニケーション連鎖の研究2005

    • Author(s)
      江森 英世
    • Journal Title

      数学教育学論究 84

      Pages: 29-37

    • NAID

      10016160943

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] Constructing Original Mathematics Education for keeping Thai Ethnic Identity2005

    • Author(s)
      Hideyo Emori
    • Journal Title

      The Workshop and Intensive Lecture for Young Mathematics Educators in Thailand 2005, CRN-Math Education and CRME(海外特別招待講演 Thailand)

      Pages: 1-93

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] The mechanism of communication chain in learning mathematics2004

    • Author(s)
      Emori, Hideyo
    • Journal Title

      Lecture Note for Academic Workshop "Communication in Learning Mathematics"

      Pages: 1-99

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15500574
  • [Journal Article] Characteristics of communication in learning Mathematics2004

    • Author(s)
      Emori, H.
    • Journal Title

      Lecture Note on the Opening Ceremony for the Center for Research in Mathematics Education in Thailand

      Pages: 1-12

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15500574
  • [Journal Article] The mechanism of communication chain in learning mathematics2004

    • Author(s)
      Emori, H.
    • Journal Title

      Lecture Note for Academic Workshop "Communication in Learning Mathematics"

      Pages: 1-99

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15500574
  • [Journal Article] Characteristics of communication in learning Mathematics2004

    • Author(s)
      Emori, Hideyo
    • Journal Title

      Lecture Note on the Opening Ceremony for the Center for Research in Mathematics Education in Thailand

      Pages: 1-12

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15500574
  • [Journal Article] Characteristics of communication in learning Mathematics2004

    • Author(s)
      Emori, Hideyo
    • Journal Title

      Lecture Note on the Opening Ceremony for the Center for Research in Mathematics Education

      Pages: 1-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15500574
  • [Journal Article] 数学学習におけるコミュニケーション連鎖の研究2003

    • Author(s)
      江森英世
    • Journal Title

      筑波大学学位論文 博士(教育学)

      Pages: 1-305

    • NAID

      10016160943

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15500574
  • [Journal Article] The Mechanism of Communication Chain in Learning Mathematics2003

    • Author(s)
      Emori, H.
    • Journal Title

      A dissertation for the degree of Doctor of Philosophy(University of Tsukuba)

      Pages: 1-305

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15500574
  • [Journal Article] Comparative research on secondary mathematics education : a semiotic approach

    • Author(s)
      Winslow, C., Emori.H.
    • Journal Title

      Mathematics education in different cultural traditions : A comparative study of East Asia and the West(K-D, Graf, F.Leung & F.Lopez-Real(Eds.))(Dordrecht : Kluwer) (in press)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15500574
  • [Journal Article] Comparative research on secondary mathematics education : a semiotic approach

    • Author(s)
      Winslow, C., Emori.H.
    • Journal Title

      Mathematics education in different cultural traditions (in press)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15500574
  • [Presentation] Research on the Development of Teaching and Learning to Enhance Thinking Skills: The Experience of Japan2024

    • Author(s)
      Hideyo Emori
    • Organizer
      The 17th National Open Class in Thailand 2024
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Presentation] The anxiety of hearing-impaired college students aspiring to become mathematics teachers2023

    • Author(s)
      Morimoto, A., Obara, M., Emori, H.
    • Organizer
      The Regional Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Presentation] Introspective Thinking and Contemplative Thinking in Mathematical Communication -The Power of Seeing the Invisible to Overcome a Fragmented World-2023

    • Author(s)
      Hideyo Emori
    • Organizer
      The Regional Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2023
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Presentation] 見えないものを見る力としての数学的コミュニケーション能力―仏教知識論「無形象・有形象知識論」における形象と所知性―2020

    • Author(s)
      江森英世
    • Organizer
      大谷学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02785
  • [Presentation] 見えないものを見る力としての数学的コミュニケーション能力―仏教知識論「無形象・有形象知識論」における「形象」と「所知性」―2020

    • Author(s)
      江森英世
    • Organizer
      大谷学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Presentation] 小学校教員養成課程の算数科教育法における思考の反覆を促進するためのICT活用2018

    • Author(s)
      加藤慎一・ 森本明・江森英世・杜威
    • Organizer
      東北数学教育学会第50回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Presentation] 小学校教員養成課程の算数科教育法における思考の反覆を促進するためのICT活用-関数的な見方・考え方を生かした問題発見・解決過程に焦点をあてて-2018

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明・江森英世・杜威
    • Organizer
      東北数学教育学会第50回年会(宮城大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Presentation] 小学校教員養成課程の算数科教育法における思考の反覆を促進するためのICT活用2018

    • Author(s)
      加藤慎一・ 森本明・江森 英世・杜威
    • Organizer
      東北数学教育学会第50回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Presentation] 教師の職能成長を促進する理論とは何か2014

    • Author(s)
      江森英世
    • Organizer
      日本数学教育学会第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Presentation] Two types of reflective thinking on the emergent chain of mathematical communication. Innovations and Exemplary Practices in Mathematics Education2013

    • Author(s)
      Emori, H
    • Organizer
      6th East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Phuket, Thailand
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Presentation] Two types of reflective thinking on the emergent chain of mathematical communication2013

    • Author(s)
      Hideyo Emori
    • Organizer
      The 6th East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Phuket, Thailand
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Presentation] 聴覚特別支援学校における防災教育状況調査報告2011

    • Author(s)
      森本明・米山文雄・中村好則・江森英世
    • Organizer
      第53回ろう教育科学会
    • Place of Presentation
      兵庫県学校厚生会館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Presentation] 算数的活動を活かすために,教師のセンスを鍛えよう2010

    • Author(s)
      江森英世
    • Organizer
      第65回北海道算数数学教育研究大会
    • Place of Presentation
      札幌サンプラザ
    • Year and Date
      2010-10-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Presentation] 数学的表現がもたらすReflective Thinking2009

    • Author(s)
      江森英世
    • Organizer
      第6回算数・数学教育を考える会(埼玉大会)日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2009-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Presentation] 学習者の自然な思考にそった授業のために2009

    • Author(s)
      江森英世
    • Organizer
      第64回北海道算数数学教育研究大会(空知・岩見沢大会)
    • Place of Presentation
      岩見沢市まなみーる
    • Year and Date
      2009-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Presentation] A discussion of the first first English immersion program accredited by the Japanese Ministry ofSpecial Zones2006

    • Author(s)
      Cooper, E. FF Emori, H.
    • Organizer
      Japan-United States Teacher Education Consortium
    • Place of Presentation
      Tokyo Gakugei University
    • Year and Date
      2006-07-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • 1.  MORIMOTO Akira (60289791)
    # of Collaborated Projects: 14 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 2.  KIMURA Hiroshi (70017953)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  KITAGAWA Yoshihisa (20144917)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  TEJIMA Katurou (70236967)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  NEMOTO Masafumi (70228295)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  FUJIHIRA Hideyuki (70114171)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  OCHIAI Syoji (30031545)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  SAKAI Kazuhiro (30205702)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  YONEYAMA Fumio (20220775)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SHIRASOU Takeo (50007960)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  AIHARA Yoshihiro (60175718)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  HOSAKA Tetsuya (50344908)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  HARADA Kohei (10238181)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi