• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Hayashi Kazumasa  林 一雅

… Alternative Names

HAYASHI Kazumasa  林 一雅

Less
Researcher Number 90422815
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0003-3175-0077
Affiliation (Current) 2025: 国士舘大学, 法学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 国士舘大学, 法学部, 准教授
2018 – 2020: 国士舘大学, 法学部, 講師
2013 – 2017: 東京農工大学, 総合情報メディアセンター, 助教
2012: 東京大学, 教養学部附属教養教育高度化機構, 特任助教
2010 – 2012: 東京大学, 教養学部, 特任助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Learning support system / Basic Section 62030:Learning support system-related / Educational technology
Except Principal Investigator
Basic Section 62030:Learning support system-related
Keywords
Principal Investigator
アクティブラーニング / ダッシュボード / 学習分析 / e-learning / 学習管理システム / 学習履歴 / ラーニングアナリティクス / 評価分析 / 学習活動プロセス / 学習ログ … More / 協調学習 / ワイヤレスセンサー / 学習活動量 / 位置情報検出システム / ラーニングスタジオ … More
Except Principal Investigator
アナリスト支援 / 学習評価 / 遠隔授業 / 可視化 / 学習履歴 / AI / ラーニングアナリスト / e-ラーニング / 教育工学 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (55 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  Development of a learning log collection system for location and behavior information in learning environmentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      林 一雅
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 62030:Learning support system-related
    • Research Institution
      Kokushikan University
  •  Development of e-learning AI analytics support system focusing on the learning process

    • Principal Investigator
      LI Kai
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 62030:Learning support system-related
    • Research Institution
      Dokkyo University
  •  Development and evaluation of a dashboard integrating learning record for online and offlinePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HAYASHI KAZUMASA
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Learning support system
    • Research Institution
      Kokushikan University
      Tokyo University of Agriculture and Technology
  •  Development and Evaluation of Cooperative Learning Class Support System Utilizing Wireless Sensor NetworksPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HAYASHI KAZUMASA
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Learning support system
    • Research Institution
      Tokyo University of Agriculture and Technology
  •  Development and Assessment of Position Information Detection System To Visualize The Learning Activity In ClassroomPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HAYASHI Kazumasa
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      The University of Tokyo

All 2023 2022 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] アクティブラーニングのデザイン: 東京大学の新しい教養教育2016

    • Author(s)
      永田敬, 林一雅(編著)
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Book] 21世紀型スキル: 学びと評価の新たなかたち2014

    • Author(s)
      P.グリフィン(編集), B.マクゴー(編集), E.ケア(編集), 三宅なほみ(監訳), 益川弘如(編訳), 望月俊男(編訳)山口悦司,林一雅, 池尻良平, 河崎美保, 齊藤萌木, 大浦弘樹, 舘野泰一, 北澤武, 深見俊崇, 脇本健弘, 井手幸史(翻訳), 白水始
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Book] アクティブラーニングのデザイン2013

    • Author(s)
      林一雅
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Book] アクティブラーニングでなぜ学生が成長するのか-経済系・工学系の全国大学調査からみえてきたこと2011

    • Author(s)
      河合塾(編著)、林一雅・溝上慎一, 他
    • Publisher
      東信堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Book] 学びの空間が大学を変える-ラーニングスタジオ・ラーニングコモンズ・コミュニケーションスペースの展開-2010

    • Author(s)
      山内祐平、林一雅、望月俊男, 他
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      ボイックス株式会社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Book] 学びの空間が大学を変える-ラーニングスタジオ・ラーニングコモンズ・コミュニケー ションスペースの展開2010

    • Author(s)
      山内祐平(編著)林一雅,望月俊男,西森年寿,河西由美子,椿本弥生,柳澤要
    • Publisher
      ボイックス株式会社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Journal Article] 全学部生向け情報倫理教育の取り組み2023

    • Author(s)
      林一雅
    • Journal Title

      国士舘大学紀要情報科学

      Volume: 44 Pages: 23-26

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K12181
  • [Journal Article] 情報処理科目の科目名検討について2022

    • Author(s)
      林一雅
    • Journal Title

      国士舘大学紀要 情報科学

      Volume: 43 Pages: 27-31

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K12181
  • [Journal Article] A case study of process performances during a small-group activity: comparison between a round-shaped and a crescent-shaped seating arrangements in studio-style learning spaces2022

    • Author(s)
      Hayashi Kazumasa、Mochizuki Toshio、Yamauchi Yuhei
    • Journal Title

      Learning Environments Research

      Volume: November Issue: 2 Pages: 401-425

    • DOI

      10.1007/s10984-022-09436-8

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K12181
  • [Journal Article] Effect of Different Roof Shapes and Orientations on Light Diffusion in the Upper Section of a Greenhouse during Winter2019

    • Author(s)
      阿部 公海,東海林 孝幸,長田 貴将,熊﨑 忠,大月 裕介,大石 直記
    • Journal Title

      Shokubutsu Kankyo Kogaku

      Volume: 31 Issue: 2 Pages: 92-100

    • DOI

      10.2525/shita.31.92

    • NAID

      130007658187

    • ISSN
      1880-2028, 1880-3563
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K11578
  • [Journal Article] 東京農工大学学習管理システム(moodle)の利用状況2018

    • Author(s)
      林一雅, 村越奈美子, 辻澤隆彦, 江木啓訓
    • Journal Title

      東京農工大学 大学教育ジャーナル

      Volume: 14 Pages: 43-46

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00476
  • [Journal Article] A Study on the Intention of the Faculty to Utilize Learning Management System at a University2017

    • Author(s)
      江木 啓訓, 林 一雅, 辻澤 隆彦
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 40 Issue: Suppl. Pages: 189-192

    • DOI

      10.15077/jjet.S40102

    • NAID

      130005437599

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166, KAKENHI-PROJECT-15K01025
  • [Journal Article] 大学事務職員の情報セキュリティ意識調査(リスクの認識と行動について)2017

    • Author(s)
      辻澤隆彦, 林一雅, 川村喜和
    • Journal Title

      学術情報処理研究

      Volume: 21 Pages: 63-70

    • NAID

      130007430593

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00476
  • [Journal Article] 日本理解を広げるメディア創造ワークショップとその可能性2015

    • Author(s)
      辻澤隆彦, 林一雅, 村越奈美子
    • Journal Title

      学術情報処理研究

      Volume: No.19 Pages: 84-93

    • NAID

      40020711345

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Journal Article] 大学図書館問題研究会オープンシンポジウム アクティブ・ラーニングとは何か?2014

    • Author(s)
      林一雅, 谷口 哲也, 小川 憲司
    • Journal Title

      大学図書館問題研究会誌

      Volume: 37 Pages: 1-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Journal Article] アクティブラーニングの環境整備2014

    • Author(s)
      林一雅
    • Journal Title

      弘前大学21世紀教育センター・21世紀教育フォーラム

      Volume: 9 Pages: 1-8

    • NAID

      120005398076

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Journal Article] 学術情報基盤実態調査の概要・解説 (特集 デジタル化時代と図書館)2014

    • Author(s)
      林一雅
    • Journal Title

      キハラマーケティング部 Lisn : Library & information science news

      Volume: 160 Pages: 7-10

    • NAID

      40020169693

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Journal Article] 「駒場アクティブラーニングスタジオ(KALS)」における授業事例2011

    • Author(s)
      中澤明子、林一雅
    • Journal Title

      大阪大学サイバーメディア・フォーラム

      Volume: No.11 Pages: 17-22

    • NAID

      120006502730

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Journal Article] ICT支援型ラーニングスペースにおける授業の類型化-東京大学アクティブラーニングスタジオの事例から-2010

    • Author(s)
      林一雅
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 34巻増刊号 Pages: 113-116

    • NAID

      110008506692

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Journal Article] IC支援型ラーニングスペースにおける授業の類型化-東京大学アクティブラーニングスタジオの事例から-

    • Author(s)
      林一雅
    • Journal Title

      日本教育工学会論文集

      Volume: 34巻増刊号 Pages: 113-116

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Journal Article] 駒場アクティブラーニングスタジオ(KALS)」における授業事例

    • Author(s)
      中澤明子,林一雅
    • Journal Title

      大阪大学サイバーメディア・フォーラ

      Volume: No.11 Pages: 17-22

    • NAID

      120006502730

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Presentation] 国士舘大学における情報システム利用に関する全学的ガイダンス実施の取り組み2023

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K12181
  • [Presentation] 小型コンテナを利用した人工光型植物工場における温度・気流解析2020

    • Author(s)
      荻野恵行,東海林孝幸,熊﨑忠
    • Organizer
      日本生物環境工学会オンライン合同支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K11578
  • [Presentation] 高等教育における学習空間のデザインの変遷2019

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K11578
  • [Presentation] 高等教育における学習空間のデザインの変遷2019

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00476
  • [Presentation] レタスに対する緑色LED連続照射が葉枚数に与える影響について2019

    • Author(s)
      岩崎由佳,東海林孝幸,熊﨑忠
    • Organizer
      日本生物環境工学会2019年千葉大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K11578
  • [Presentation] Numerical simulation of CO2 distribution in greenhouse using CFD considering photosynthesis model2019

    • Author(s)
      Nurmalisa Moliya,東海林孝幸,熊﨑忠,髙山弘太郎
    • Organizer
      日本生物環境工学会2019年千葉大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K11578
  • [Presentation] 協調学習における学生のパフォーマンス向上のための座席レイアウトの有効性2018

    • Author(s)
      林一雅, 呉重恩, 望月俊男, 山内祐平
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K11578
  • [Presentation] 大学職員のためのサイバーセキュリティ教材の開発2018

    • Author(s)
      林一雅, 三好史恵, 庄司紘一郎, 辻澤隆彦
    • Organizer
      教育システム情報学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00476
  • [Presentation] Effectiveness of Crescent-Shaped Tables for Future Learning Spaces to Foster Students' Performance in Collaborative Learning2018

    • Author(s)
      Kazumasa Hayashi,Zhongen Wu, Toshio Mochizuki, Yuhei Yamauchi
    • Organizer
      AERA 2018 Annual Meeting
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00476
  • [Presentation] 様々な屋根形状および方位とハウス上部の散乱光量の関係2018

    • Author(s)
      阿部公海,東海林孝幸,長田貴将,熊﨑忠
    • Organizer
      日本環境生物工学会2018年度中部支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K11578
  • [Presentation] 協調学習における学生のパフォーマンス向上のための座席レイアウトの有効性2018

    • Author(s)
      林一雅、呉重恩、望月俊男、山内祐平
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00476
  • [Presentation] Effectiveness of Crescent Shape Tables for Future Learning Spaces to Foster Students’ Performance in Collaborative Learning2018

    • Author(s)
      Kazumasa Hayashi, Zhongen Wu, Toshio Mochizuki, Yuhei Yamauchi
    • Organizer
      American Educational Research Association(AERA) 2018 Annual Meeting
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K11578
  • [Presentation] 学習管理システムの組織的運用における活用教員の意識調査2015

    • Author(s)
      江木啓訓, 林一雅, 辻澤隆彦
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会予稿集
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都調布市)
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Presentation] 大学初年次情報教育におけるICTスキル習得の意識調査2015

    • Author(s)
      林一雅, 北澤武, 辻澤隆彦
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会予稿集
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都調布市)
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Presentation] 学習管理システムの組織的運用における利用教員の調査2014

    • Author(s)
      江木啓訓, 林一雅, 辻澤隆彦
    • Organizer
      教育システム情報学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学(和歌山県和歌山市)
    • Year and Date
      2014-09-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングについて2014

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      人間科学総合大学
    • Place of Presentation
      人間科学総合大学(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2014-12-03
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Presentation] オープンシンポジウム「アクティブ・ラーニングとは何か」(アクティブラーニングについて)2013

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      大学図書館問題研究会 第44回全国大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Presentation] 大学教育における対面授業・物理的学習環境の価値を再考する(アクティブラーニングの観点から)2013

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      2013PCカンファレンス
    • Place of Presentation
      東京大学(駒場キャンパス)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Presentation] グループワークにおけるチームパフォーマンスを向上させる座席レイアウトの検討2013

    • Author(s)
      林一雅・呉重恩・山内祐平
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      秋田大学(手形キャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Presentation] アクティブラーニングのためのスタジオ型教室のデザインプロセス2012

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Presentation] アクティブラーニングのためのスタジオ型教室のデザインプロセス2012

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口県)
    • Year and Date
      2012-03-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Presentation] ICTを活用したアクティブラーニングの支援体制の米国事例報告2011

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      日本教育工学会研究会報告集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Presentation] ICTを活用したアクティブラーニングの支援体制の米国事例報告2011

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県)
    • Year and Date
      2011-12-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Presentation] 大学の教養教育におけるスレート端末の利用2011

    • Author(s)
      中澤明子,林一雅
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会講演論集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Presentation] ICT支援型協調学習教室における授業の類型化-東京大学アクティブラーニングスタジオの事例から-2010

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Presentation] IGT支援型協調学習教室における授業の類型化-東京大学アクティブラーニングスタジオの事例から-2010

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会
    • Place of Presentation
      金城学院大学(愛知県)
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Presentation] 社会的ネットワーク分析の基本的知識・方法について2010

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      日本教育工学会企画委員会 社会的ネットワーク分析ワークショップ
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-11-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700801
  • [Presentation] アクティブラーニングの環境整備

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      平成25年度弘前大学FD講演会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Presentation] 大学におけるアクティブ・ラーニングとその実践

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      熊本県立大学総合管理学部FD講演会
    • Place of Presentation
      熊本県立大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングスタジオを活用した教養教育の高度化-東京大学駒場キャンパスを事例にして-

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      京都三大学教養教育研究・推進機構(教育IRセンター)平成25年度第5回公開研究会
    • Place of Presentation
      京都府立大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Presentation] 学習管理システムの運用上の問合わせメールの分析

    • Author(s)
      林一雅, 江木啓訓, 辻澤隆彦
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Presentation] アクティブラーニングの導入に向けて~東京大学教養学部の事例から~

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      長崎県立大学FD講演会
    • Place of Presentation
      長崎県立大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングの現状と課題~東京大学教養学部の事例~

    • Author(s)
      林一雅
    • Organizer
      岡山大学 教育開発センター 平成25年度「桃太郎フォーラムXVI」
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • [Presentation] 学習管理システムの組織的運用における利用状況の比較調査

    • Author(s)
      江木啓訓, 林一雅, 辻澤隆彦
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2014年度年次大会
    • Place of Presentation
      TKPガーデンシティ仙台(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2014-12-10 – 2014-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870166
  • 1.  LI Kai (10531543)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  堀江 郁美 (50398731)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  熊崎 忠 (90531541)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi