• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kurihara Junichi  栗原 淳一

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Kurihara Jun-ichi  栗原 淳一

栗原 淳一  クリハラ ジュンイチ

Less
Researcher Number 90583922
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 群馬大学, 共同教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 群馬大学, 共同教育学部, 教授
2015 – 2021: 群馬大学, 教育学部, 准教授
2012: 白梅学園大学, 公私立大学の部局等, 講師
2011: 白梅学園大学, 子ども学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Science education / Education on school subjects and activities / Basic Section 09080:Science education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
理科授業 / 指導方法 / メタ認知的活動 / 科学的な問い / 問いの設定 / 理科 / 課題を設定する力 / 検証計画 / 科学的能力 / 検証計画の立案 … More / 批判的思考 / 実験計画 / 空間認識 / 仮説検証 / 天文分野 / 中学校理科 / 作図 / 仮説設定 / 地球の位置と四季の関係 / 満ち欠け / 現象を科学的に説明する能力 / 科学的リテラシー … More
Except Principal Investigator
探究の過程 / 生物教育 / 理科授業 / 理科 / 理科教育 / 意思決定 / 科学的データ / 生物多様性 / 人間と生物 / 国内外来種 / 遺伝子汚染 / 保全 / 探究 / 遺伝的撹乱 / メダカ / 自然と人間 / 教師教育 / 教師の授業力形成 / 教師教育プログラム / 探究の過程の特徴 / 理科の教師教育 / 教育学 / 中学校 / ICT / 仮想現実 / 拡張現実 / 学習支援システム / 科学教育 / AR / 4QS / 可視化 / タブレット / AR/VR / 仮説探求 / データベース / 問題解決能力 / 探究的な活動 / 探究的な過程 / 資料学習 / 仮説検証 / データセット / リテラシー / アスピリン腸溶剤 / 高等学校化学 / 評価 / プログラム開発 / プログラム / くすり教育 / 教材開発 / モデル実験 / デジタルコンテンツ / 天文教育 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (37 results)
  • Co-Researchers

    (14 People)
  •  メタ認知的活動の促進による科学的な問いを設定する力の育成に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      栗原 淳一
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Gunma University
  •  Development of a learning program for decision-making based on scientific evidence in science classes

    • Principal Investigator
      Sato Aya
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Gunma University
  •  Research on the development of a teacher education program that allows students to reflect on science lessons from the perspective of the characteristics of scientific inquiry

    • Principal Investigator
      Masuda Hiromitsu
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Gunma University
  •  A Study of Fostering the Scientific Ability by Promoting Metacognitive ActivityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      krihara Jun-ichi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Gunma University
  •  A study on the change of learner's graph reading ability by tablet device based on 4QS

    • Principal Investigator
      Aoki Yuki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Gunma University
  •  Development of a system that enables lesson in problem-solving type used pre-existing dataset, and verification of effects obtained by using its

    • Principal Investigator
      SATO Aya
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Gunma University
  •  Empirical studies on development of inquisitive learning program in the field of astronomu to promote science literacyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kurihara Jun-ichi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Gunma University
  •  Empirical Research for enhancement of medication literacy based on the scientific view and thinking

    • Principal Investigator
      MASUDA Hiromitsu
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Gunma University
  •  デジタルコンテンツとモデル実験とを有機的に結び付けた天文学習プログラムの開発

    • Principal Investigator
      岡崎 彰
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Gunma University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2012 2011

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 科学的探究による中学生の「課題を設定する力」に影響を及ぼす諸要因の因果モデル2024

    • Author(s)
      栗原淳一,宮野那奈美,佐瀬隼人,髙田晃,上原永次
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要自然科学編

      Volume: 72 Pages: 9-19

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02484
  • [Journal Article] メタ認知の獲得による自己を調整する学習に関する研究2022

    • Author(s)
      山内宗司・益田裕充・栗原淳一・上原永次・樋口連太朗
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要 自然科学編

      Volume: 70 Pages: 27-40

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01663
  • [Journal Article] 批判的思考のプロセスモデルを基軸とした実験計画立案場面の理科授業デザインに関する研究2022

    • Author(s)
      栗原淳一、村田稜輝、佐瀬隼人、益田裕充
    • Journal Title

      群馬大学教科教育学研究

      Volume: 第21巻 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02655
  • [Journal Article] 批判的思考のプロセスモデルを基軸とした実験計画立案場面の理科授業デザインに関する研究2022

    • Author(s)
      栗原淳一・村田稜輝・佐瀬隼人・益田裕充
    • Journal Title

      群馬大学教科教育学研究

      Volume: 21 Pages: 1-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01663
  • [Journal Article] 小学校理科教科書に記載されている「問い」の分類とその探究的な特徴-Y社の2010年と2019年の検定済教科書の比較を通して-2022

    • Author(s)
      本田勇輝,山田健人,栗原淳一,山田貴之
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 63 Pages: 381-398

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02484
  • [Journal Article] 探究の過程の重点化に関する研究-導入で要因を抽出し課題を設定することが見通しと振り返りに与える影響に着目して-2021

    • Author(s)
      山内宗治・益田裕充・栗原淳一・上原永次・日暮利明・大井俊和
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 27-34

    • NAID

      120007016692

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01663
  • [Journal Article] 理科の実験計画を立案・記述する際のメタ認知的知識を獲得させる指導に関する研究2021

    • Author(s)
      栗原淳一・湯本裕貴・柏木純・益田裕充
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 41-50

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01663
  • [Journal Article] 理科の実験計画を立案・記述する際のメタ認知的知識を獲得させる指導に関する研究-実験計画ビジュアルルーブリックを活用した学習プログラムの実践-2021

    • Author(s)
      栗原淳一,湯本裕貴,柏木純,益田裕充
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要自然科学編

      Volume: 69 Pages: 41-50

    • NAID

      120007016694

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02655
  • [Journal Article] 大学生の理科授業を構想する能力に関する研究-理科授業デザインベース構造化シートを用いた課題の抽出-2020

    • Author(s)
      益田裕充・半田良廣・田村敏之・藤本義博・栗原淳一
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 自然科学編

      Volume: 第68巻 Pages: 27-35

    • NAID

      120006841882

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01663
  • [Journal Article] 小学校理科において実験計画を立案させる指導方法-実験前後の測定の必要性を考えさせる効果-2020

    • Author(s)
      栗原淳一、青木利憲、栗原頌太、益田裕充
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 自然科学編

      Volume: 68 Pages: 37-43

    • NAID

      120006841883

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02655
  • [Journal Article] 小学校理科において実験計画を立案させる指導方法-実験前後の測定の必要性を考えさせる効果-2020

    • Author(s)
      栗原淳一・青木利憲・栗原顯太・益田裕充
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 自然科学編

      Volume: 第68巻 Pages: 37-43

    • NAID

      120006841883

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01663
  • [Journal Article] データセットを用いた「結果の処理」の活動に焦点を当てた授業実践の分析と課題-中学校理科第2学年「脊椎動物の体温」を事例として2019

    • Author(s)
      佐藤綾、下平明徳、栗原淳一
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 36 Pages: 61-72

    • NAID

      120006605205

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01007
  • [Journal Article] 作図を導入した仮説検証型授業が地球の位置と四季の関係を科学的に説明する能力の育成に与える効果-中学校第3学年「地球と宇宙」を事例として-2018

    • Author(s)
      山田貴之,栗原淳一
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 17 Pages: 111-120

    • NAID

      40021514231

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04407
  • [Journal Article] A Lesson for Testing Hypotheses Focused on Data Analyses in Lower Secondary School Science: Development of a Teaching Material for Learning Interaction between Plants and Pollinators2018

    • Author(s)
      佐藤 綾、堂囿 いくみ、栗原 淳一
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 42 Issue: 4 Pages: 429-438

    • DOI

      10.14935/jssej.42.429

    • NAID

      130007600837

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01007
  • [Journal Article] Improving Elementary School Students’ and New Teachers’ Problem-solving Abilities via Lessons in Testing Hypotheses Using a Data set: Report on a Biology Class in the Elementary School Teacher-training Course2017

    • Author(s)
      佐藤 綾、栗原 淳一
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 58 Issue: 2 Pages: 135-146

    • DOI

      10.11639/sjst.17017

    • NAID

      130006275247

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01007
  • [Journal Article] 「化学」の授業におけるくすり教育プログラムの開発-アスピリン腸溶剤を教材として-2017

    • Author(s)
      日置英彰,青木尚之,小野智信,益田裕充,栗原淳一
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: Vol.41,No.1 Pages: 47-53

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12368
  • [Journal Article] 「化学」の授業におけるくすり教育プログラムの開発2017

    • Author(s)
      日置英彰・青木尚之・小野智信・益田裕充・栗原淳一
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 41(1) Pages: 47-53

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12368
  • [Journal Article] The Effects of Helping Students Grasp the Positional Relationship between the Earth and Other Planets by Drawing Planetary Phase Angles on the Development of Their Ability to Explain the Phenomena of Planetary Phases in a Scientific Way: The Case of the Learning of “Moon Phases” and “Venus Phases” for Ninth Graders in Lower Secondary School2016

    • Author(s)
      栗原淳一,益田裕充,濤崎智佳,小林辰至
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 57 Issue: 1 Pages: 19-34

    • DOI

      10.11639/sjst.15048

    • NAID

      130005260485

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04407
  • [Journal Article] The Causal Model of Factors Affecting Lower Secondary School Students’ Spatial Perception Ability Relating to Their Understanding of Moon Phases2015

    • Author(s)
      栗原淳一,濤崎智佳,小林辰至
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 56 Issue: 3 Pages: 325-336

    • DOI

      10.11639/sjst.15025

    • NAID

      130005114854

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04407
  • [Journal Article] 観察記録との関連付けを図った「月の満ち欠け」モデル実験用教材の開発と評価2012

    • Author(s)
      栗原淳一、岡崎 彰、二宮一浩
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 53 Pages: 251-261

    • NAID

      110009919084

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531240
  • [Journal Article] 中学・高校の天文分野の授業におけるLASCO動画の活用 -太陽の年周運動と惑星の視運動-2012

    • Author(s)
      岡崎 彰、栗原淳一
    • Journal Title

      群馬大学教科教育学研究

      Volume: 11 Pages: 17-26

    • NAID

      40019617298

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531240
  • [Presentation] 中学生が根拠をもとに国内外来種問題について 考えるための地域メダカを用いた学習プログラムの開発2023

    • Author(s)
      佐藤綾・栗原淳一
    • Organizer
      日本生物教育学会 第107回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03202
  • [Presentation] 科学的探究における中学生の 「課題を設定する力」に影響を及ぼす諸要因2023

    • Author(s)
      宮野那奈美,栗原淳一,佐瀬隼人,髙田晃
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02484
  • [Presentation] 観察・実験等における「問い」の生成についての実態調査 -Y社の2019年検定済小学校理科教科書に基づいて-2022

    • Author(s)
      本田勇輝,山田健人,田代直幸, 栗原淳一,山田貴之
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02484
  • [Presentation] 批判的思考とメタ認知的活動を促す指導が実験計画立案力の育成に与える効果-小学校第6学年「水溶液の性質」を事例として-2021

    • Author(s)
      木原義季,栗原淳一,山田貴之
    • Organizer
      2020年度第5回日本科学教育学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02655
  • [Presentation] 中学校理科におけるメタ認知と批判的思考に関する実態調査-第1学年生徒を対象とした質問紙の分析を通して-2021

    • Author(s)
      吉田翔吾,栗原淳一,山田貴之
    • Organizer
      2020年度第5回日本科学教育学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02655
  • [Presentation] ルーブリックを活用した理科の実験計画立案場面の指導に関する研究2020

    • Author(s)
      湯本裕貴、栗原淳一
    • Organizer
      第7回日本科学教育学会研究会(2019年度)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02655
  • [Presentation] 理科授業において実験計画を記述させる指導に関する研究2020

    • Author(s)
      村田稜輝、栗原淳一
    • Organizer
      第7回日本科学教育学会研究会(2019年度)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02655
  • [Presentation] 理科授業において実験計画を立案・記述させる際に学習者に検討させる要素2020

    • Author(s)
      栗原淳一
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02655
  • [Presentation] 探究の過程の重点化に関する研究2020

    • Author(s)
      山内宗治・益田裕充・栗原淳一・上原永次・日暮利明・大井俊和
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01663
  • [Presentation] 南中高度の作図を導入した仮説検証型授業が四季の現象を科学的に説明する能力の育成に与える効果2017

    • Author(s)
      山田貴之,新生香奈,栗原淳一
    • Organizer
      日本理科教育学会第56回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04407
  • [Presentation] 生物分野におけるデータセットを用いた仮説検証型学習-植物と昆虫の相互作用を題材とした教材開発-2017

    • Author(s)
      佐藤綾・堂囿いくみ・栗原淳一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第67回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01007
  • [Presentation] 変数に着目してモデル実験方法を立案させる指導が公転による星座の見え方を科学的に説明する能力の育成に与える効果2017

    • Author(s)
      井野佑実,栗原淳一
    • Organizer
      日本理科教育学会第56回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04407
  • [Presentation] 教員養成系大学生の問題解決能力を伸ばすための授業実践:データセットを用いた仮説検証型の授業を通して2016

    • Author(s)
      佐藤綾・栗原淳一
    • Organizer
      理科教育学会第55回関東支部大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県 さいたま市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01007
  • [Presentation] 高校化学の授業におけるくすり教育プログラム開発2015

    • Author(s)
      青木尚之・小野智信・益田裕充・栗原淳一・日置英彰
    • Organizer
      日本理科教育学会第54回関東支部大会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12368
  • [Presentation] 観察記録との関連付けを図った「月の満ち欠け」モデル実験用教材の開発と評価2012

    • Author(s)
      栗原淳一、岡崎 彰
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学(鹿児島県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531240
  • [Presentation] 「月の満ち欠け」モデル実験用教材の開発 -観察と実験結果との関連付けと視点移動能力の向上を図るために-2011

    • Author(s)
      栗原淳一、岡崎 彰
    • Organizer
      日本理科教育学会第50回関東支部大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531240
  • 1.  MASUDA Hiromitsu (30511505)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 2.  SATO Aya (00611245)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  山田 貴之 (90824277)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  Aoki Yuki (60514271)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  岡崎 彰 (40152285)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  小林 辰至 (90244186)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  濤崎 智佳 (40356126)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  日置 英彰 (00208737)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 9.  加藤 圭司 (00224501)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  上原 永次 (50883625)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 11.  藤本 義博 (60173473)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  久保田 善彦 (90432103)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  片平 克弘 (70214327)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  岡崎 晃
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi