• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

WATANABE Shohei  渡部 昌平

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 90610874
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 秋田県立大学, 総合科学教育研究センター, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2021: 秋田県立大学, 総合科学教育研究センター, 准教授
2013 – 2015: 秋田県立大学, 公私立大学の部局等, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
キャリア教育 / 効果 / カウンセリング / 教員 / 相互協調性 / 相互独立性 / ファシリテーター / 尊重 / グループ / アイコンタクト … More / リアクション / 少人数 / 段階的 / 普段と違うメンバー / グループ活動 / 自己理解 / 仕事理解 / キャリア・カウンセリング / ナラティブ / 社会構成主義 / 時間的展望 Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (23 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  The reserch on effective career education using group career counseling techniquesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE Shohei
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Akita Prefectural University
  •  The study of job understanding through elementary school to collegePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE Shohei
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Akita Prefectural University

All 2021 2020 2019 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 社会構成主義キャリア・カウンセリングの理論と実践2015

    • Author(s)
      渡部昌平(編著)
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Journal Article] グループワークを多用する講義を通じた、学生のコミュニケーション理解の内容と変化に関する探索的検討2021

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Journal Title

      キャリアカウンセリングTODAY

      Volume: 4(2) Pages: 1-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02842
  • [Journal Article] 社会構成主義からライフ・キャリア適応を考える―社会構成主義キャリア・カウンセリング各派からの示唆―2016

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学研究彙報

      Volume: 17 Pages: 19-24

    • NAID

      120005745102

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Journal Article] 社会構成主義キャリア・カウンセリングを参考としたキャリア教育教材の開発と評価2016

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Journal Title

      リメディアル研究

      Volume: 10(2) Pages: 86-92

    • NAID

      130005313017

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Journal Article] 社会構成主義キャリア・カウンセリング技法を用いた学生に対するメール相談2016

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Journal Title

      産業カウンセリング研究

      Volume: 17(1) Pages: 45-54

    • NAID

      40020794115

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Journal Article] キャリア形成における自己理解・仕事理解・啓発的経験の構造および啓発的経験の理解内容による効果の違いに関する探索的研究2015

    • Author(s)
      渡部昌平・渡部諭・小池孝範
    • Journal Title

      教育カウンセリング研究

      Volume: 6(1) Pages: 35-40

    • NAID

      130007615236

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Journal Article] キャリア教育の効果測定のための自己理解尺度の作成について2015

    • Author(s)
      渡部昌平・渡部諭・小池孝範
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学研究彙報

      Volume: 16 Pages: 43-50

    • NAID

      120005653504

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Presentation] 具体的なキャリア形成の効果的な支援に関する探索的研究2021

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02842
  • [Presentation] グループ活動を活性化させる教員の働きかけ2021

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本ブリーフサイコセラピー学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02842
  • [Presentation] 日本人の国民性に配慮したグループワーク運用の効果と課題2020

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02842
  • [Presentation] Consideration of group approaches based on Japanese group principle2020

    • Author(s)
      Shohei WATANABE
    • Organizer
      KICSS202
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02842
  • [Presentation] グループカウンセリングを学ぶことによる学生の集団活動・人間関係等への影響に関する探索的研究2019

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02842
  • [Presentation] Which qualitative assessment is used for which client? - Study on objection of qualitative carrier assessment2015

    • Author(s)
      Shohei WATANABE
    • Organizer
      IAEGV(国際キャリア教育学会)
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Presentation] Can Hard-Working Students of the Past be Role Models for Students of Today? – Study on the Career Selection Models2015

    • Author(s)
      Shohei WATANABE, Masumi KAGAYA
    • Organizer
      IAEGV(国際キャリア教育学会)
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Presentation] ライフキャリアテーマの視点から自己PRを「引き出す」~大学生に対する社会構成主義キャリア・カウンセリング事例の検討2015

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本産業カウンセリング学会第20回大会
    • Place of Presentation
      日本体育大学世田谷キャンパス
    • Year and Date
      2015-09-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Presentation] 積極性、目標指向性を高めるキャリア教育実践~社会構成主義を用いた、経験の掘り起こし・新規提供2015

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本教育カウンセリング学会第13回研究発表大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-11-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Presentation] 社会構成主義キャリア・カウンセリングの効果と課題~時間展望の変化にみる事例検討2015

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      東北心理学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東北文化学園大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Presentation] 中学校キャリア教育の課題に関する探索的研究-生徒と教員の評価のちがいからみる課題-2015

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Presentation] 小中学校におけるキャリア教育の課題について-児童・生徒の自己理解・仕事理解について考える-2014

    • Author(s)
      渡部昌平・小池孝範・渡部諭
    • Organizer
      日本教育カウンセリング学会第12回研究発表大会
    • Place of Presentation
      かごしま県民交流センター
    • Year and Date
      2014-11-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Presentation] 高校生大学生のキャリア意識の自己評価と教員評価の差の検討~キャリア教育とキャリア意識、キャリア意識と態度・行動は一致するのか2014

    • Author(s)
      渡部昌平・渡部諭・小池孝範
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Presentation] 大学生の自己理解と仕事理解-自己理解と仕事理解の発達に関する探索的研究-2014

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本教育カウンセリング学会第12回研究発表大会
    • Place of Presentation
      かごしま県民交流センター
    • Year and Date
      2014-12-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Presentation] 質的キャリア・アセスメントについて考える-「標準化されていないテスト」の効用と適用可能性-2014

    • Author(s)
      渡部昌平
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第36回研究大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2014-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • [Presentation] 「仕事理解」を捉え直す2014

    • Author(s)
      渡部昌平・渡部諭・小池孝範
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381267
  • 1.  WATANABE Satoshi (40240486)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 2.  KOIKE Takanori (80550889)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi