• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KAJII Yoshiaki  梶井 芳明

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

梶井 芳明  カジイ ヨシアキ

Less
Researcher Number 90723841
Affiliation (Current) 2025: 東京学芸大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 東京学芸大学, 教育学部, 准教授
2014 – 2017: 東京学芸大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
学習指導・評価 / 学習評価 / 形成的評価を促す電子ルーブリック / 総合的な学習の時間 / 資質・能力(コンピテンシー) / 教育実践の効果 / 「探究科」の学習 / 電子ルーブリック / 学習評価支援システム / 話すこと・聞くこと / 小学校国語科教育
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (13 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  総合的な学習の時間の電子ルーブリックを用いた資質・能力の評価法に関する基礎研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      梶井 芳明
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  An Empirical Study on Speech Language Teaching and Evaluation according to Children's Speaking and Listening Style and GradePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAJII Yoshiaki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University

All 2022 2021 2017 2016 2015 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 21世紀の学びを創る:学習開発学の展開 小学校国語科「話すこと・聞くこと」実践における教育心理学の応用2015

    • Author(s)
      梶井芳明
    • Total Pages
      9
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780495
  • [Journal Article] 話し上手・聞き上手に至る児童の発達過程の予測的知見(6):話し上手・下手×聞き上手・下手の4つのスタイルに属する児童の能力に着目して2016

    • Author(s)
      山崎加奈・梶井芳明
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅰ

      Volume: 67 Pages: 137-143

    • NAID

      110010018419

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780495
  • [Journal Article] 話すこと・聞くことの指導に関する研究の今後の展望:スピーチ活動における指導の観点と内容に着目して2015

    • Author(s)
      山崎加奈・梶井芳明
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅰ

      Volume: 66 Pages: 231-241

    • NAID

      110009889824

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780495
  • [Presentation] 「探究科」におけるルーブリックを用いた自己評価活動への取り組ませ方に関する一考察2022

    • Author(s)
      梶井芳明,竹中友理
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回(2022年)総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02786
  • [Presentation] 「探究科」の学習活動が児童の自己評価に及ぼす影響についての検討2021

    • Author(s)
      梶井芳明・佐々木真優
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会(第38回全国大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02786
  • [Presentation] G1-1_探究科の評価法の考え方2021

    • Author(s)
      梶井芳明
    • Organizer
      2020年度第4回東京学芸大学次世代教育研究推進機構Webシンポジウム 成果報告セッション「コンピテンシー(資質・能力)を育む授業とは?」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02786
  • [Presentation] G2-1_小学校における探究科の評価法の実践例2021

    • Author(s)
      梶井芳明
    • Organizer
      2020年度第4回東京学芸大学次世代教育研究推進機構Webシンポジウム 成果報告セッション「コンピテンシー(資質・能力)を育む授業とは?」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02786
  • [Presentation] 小学校3年生のスピーチ活動における聞き方方略の検討2017

    • Author(s)
      山崎加奈・梶井芳明
    • Organizer
      日本教育心理学会 第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780495
  • [Presentation] 看図説話を用いた話し合い活動における児童の参加構造及び個々の能力の特徴に基づく指導法の提案2017

    • Author(s)
      髙阿田詩音・梶井芳明
    • Organizer
      日本読書学会 第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780495
  • [Presentation] 看図説話を用いた話し合い活動における幼児・児童の参加構造の違いに基づく指導法の提案2016

    • Author(s)
      高阿田詩音・梶井芳明
    • Organizer
      日本読書学会 第60回大会
    • Place of Presentation
      林野会館(東京都文京区)
    • Year and Date
      2016-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780495
  • [Presentation] 話し上手・聞き上手に至る発達の予測的知見(5)-児童の話す・聞く能力と授業観との関連から-

    • Author(s)
      山崎加奈・梶井芳明
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780495
  • [Presentation] 話し上手・聞き上手に至る発達の予測的知見(4)-教師の指導目標と指導との関連,及び児童の学習目標と学習の実際の時期的な変容について-

    • Author(s)
      阿彦翔大・梶井芳明
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780495
  • [Presentation] 自主企画シンポジウムJE02 質の高い学習を支援する教育評価の在り方-学習環境のデザインという観点から- 小学校国語科における評価のありかたについて

    • Author(s)
      梶井芳明
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780495
  • 1.  森本 康彦 (10387532)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  宮澤 芳光 (70726166)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  AHIKO Syota
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  YAMAZAKI Kana
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi