• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Watanabe Fumio  渡辺 文生

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

WATANABE Fumio  渡辺 文生

Less
Researcher Number 00212324
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 山形大学, 人文社会科学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 山形大学, 人文社会科学部, 教授
2017 – 2023: 山形大学, 人文社会科学部, 教授
2008 – 2016: Yamagata University, 人文学部, 教授
2007 – 2009: Yamagata University, 人文学部, 准教授
2004 – 2006: 山形大学, 人文学部, 助教授
2001 – 2002: 山形大学, 人文学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 09050:Tertiary education-related / Basic Section 02090:Japanese language education-related / Japanese language education
Except Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
談話分析 / メタ言語表現 / 講義の談話 / 話段 / discourse analysis / 筆記過程 / 講義ノート / 講義の談話の理解 / 談話の理解 / ノート筆記過程 … More / メタ言語 / 留学生 / ノート / トピック・センテンス / 学部留学生 / ノートテイキング / トピックセンテンス / 聴解 / repetition / subjective expressions / topic / written language / spoken language / story units / イントネーション単位 / ジェスチャー / 非母語話者 / 母語話者 / くりかえし / 主観的表現 / 主題 / 書きことば / 話しことば / learners of Japanese / native speakers of Japanese / narrative discourse / referring expression / ストーリーテリング / 日英対照 / ゼロ形式 / 指示表現の形式 / 談話 / 談話のまとまり / 日本語学習者 / 日本語母語話者 / 語りの談話 / 指示表現 / 文章 / 対照研究 / 言語学 / 対照言語研究 … More
Except Principal Investigator
リンガフランカ / 談話分析 / 接触場面 / 国際共修 / 講義理解 / 情報伝達単位 / 情報伝達単位(CU) / 文章型・談話型 / 「情報伝達単位(CU)」 / SNSツール / 学習ストラテジー / 気づき / 異文化間能力 / 言語管理理論 / Virtual Exchange / インターアクション / 要約力 / 教授法・カリキュラム / アカデミック・ジャパニーズ / 大学学部留学生教育 / 講義の「話段」調査 / 外国人留学生日本語教育 / 「文段・話段」 / 「日本語機能文型(FSP)」 / 「文章型・談話型」 / 講義の「内容区分」調査 / 人文学系講義の理解調査 / 受講者の要約力 / 国際共修カリキュラム / 異文化間コミュニケーション / 会話分析 / information communication unit / discourse structure diagram method / note-taking / lecture understanding / metalanguaae / spontaneous structure / structure planned / characteristics of expression / 行動のコーディング / ノート・テーキング / 縦断的研究 / 理解テスト / 反復表現 / オンラインの構造 / 談話構造図作成法 / ノートテーキング / 講義の理解 / メタ言語表現 / 即時的構造 / 計画的構造 / 講義の表現特性 / 教師の役割 / つながり / 日本語学習環境 / 海外日本語学習者 / 自立学習支援 / 交流型 / 遠隔授業 / 初級日本語学習者 / SNS / 学習環境 / 文段・話段 / 文章・談話型 / 口頭要約 / 講義の談話の表現と理解 / 大学学部留学生 / 日本語機能文型 / 大学学部留学生の講義理解 / 講義の談話の表現特性 / 受講インタビュー / 受講要約文 / インタビュー / 要約文 / 受講ノート / 学部留学生の講義理解 / 「話段・文段」の多重構造 / 「日本語機能文型」 / 講義の談話構造 / モバイルツール / ポートフォリオ / 日本事情 / ブログ / アーカイブ型 / 情報共有 / アーカイブ型教材 / 学習者主導 / 教室外活動支援 / カリキュラム開発 / 自信 / 生活支援 / プロジェクトワーク / コミュニケーション教育 Less
  • Research Projects

    (14 results)
  • Research Products

    (79 results)
  • Co-Researchers

    (31 People)
  •  大学院共通科目の課題解決型授業における留学生支援のための研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      渡辺 文生
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  Discourse studies of contact and native situations for the use of Japanese as a lingua franca in an international co-learning environment

    • Principal Investigator
      竹井 光子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Hiroshima Shudo University
  •  Research on the comprehension process based on the development structure of lecture discourse and analysis of lecture notesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Watanabe Fumio
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  Research on the ability to summarize university lectures for the purpose of improving international undergraduate students' comprehension

    • Principal Investigator
      SAKUMA Mayumi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Study of discourse expressions for improvement of foreign students' listening comprehension of Japanese university lecturesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE Fumio
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  Japanese and English as Lingua Francas (JLF/ELF) for the International Co-learning Curriculum: An Investigation into their Current Student Use and Awareness

    • Principal Investigator
      TAKEI MITSUKO
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hiroshima Shudo University
  •  Empirical Study on Learning Strategies Using SNS Tools for Beginning Learners of Japanese, and Creation of a Learning Environment

    • Principal Investigator
      SAWA EUNHEE
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tohoku Bunkyo Junior College
  •  Research on the discourse of university lectures for the purpose of improving international undergraduate students' comprehension

    • Principal Investigator
      SAKUMA Mayumi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Waseda University
  •  The Development and use of the archive system to support independent activities outside the class room by beginner level students of Japanese .

    • Principal Investigator
      SAWA Eunhee
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tohoku Bunkyo Junior College
  •  Study on native-like characteristics of Japanese written and spoken narrative discoursePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE Fumio
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  Development of a curriculum supporting activities of Japanese language beginners outside the classroom

    • Principal Investigator
      SAWA Eunhee
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Yamagata Junior College
  •  Research on "story units" in the narrative discourse of native and non-native Japanese speakersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE Fumio
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  Curriculum Development for Nurturing Undergraduate Students' Lecture Understanding Capabilities through Interdisciplinary Approach

    • Principal Investigator
      SAIJO Miki
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo Institute of Technology
  •  Research on use of referring expressions in narrative discourses of Japanese native and non-native speakersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE Fumio
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Yamagata University

All 2023 2022 2021 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 「共通語としての日本語」における言語調整のストラテジーとその表現2023

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      CAJLE2023 Proceedings

      Volume: 2023 Pages: 167-176

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00717
  • [Journal Article] 講義ノートの分析に基づく日本語母語話者と学習者による講義理解ストラテジーの対照研究2021

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      2021 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: なし Pages: 222-228

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00706
  • [Journal Article] ノートの筆記過程をもとに分析する受講者の理解ストラテジー2019

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      2019 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: - Pages: 341-348

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00706
  • [Journal Article] ノートの筆記過程をもとに分析する講義の談話の理解2018

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      2018 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: 0 Pages: 307-316

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00706
  • [Journal Article] ノートをとおして分析する日本語学習者による講義の談話の理解2017

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      2017 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: 0 Pages: 279-292

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02629
  • [Journal Article] 講義の談話においてトピック・センテンス内のメタ言語表現の位置が受講者の理解に与える影響について2016

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      2016 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: 0 Pages: 286-292

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02629
  • [Journal Article] 講義の談話においてトピック・センテンス内のメタ言語表現の位置が受講者の理解に与える影響について. A study on positioning effect of metalinguistic expressions in topic sentences in Japanese lecture discourse2016

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Journal Title

      CAJLE 2016 Conference Proceedings

      Volume: - Pages: 286-292

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02774
  • [Journal Article] 講義の談話においてトピック・センテンス内のメタ言語表現の位置が受講者の理解に与える影響について2016

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      2016 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: - Pages: 286-292

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02825
  • [Journal Article] 講義の談話におけるトピック・センテンスの聴解について2015

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      2015 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: 0 Pages: 358-367

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02629
  • [Journal Article] 講義の談話の単位と展開 (日本語学会2013年度秋季大会ワークショップ発表要旨)2014

    • Author(s)
      石黒圭・佐久間まゆみ・渡辺文生・宮田公治・宮澤太総
    • Journal Title

      日本語の研究

      Volume: 10巻2号 Pages: 95-97

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320110
  • [Journal Article] 講義の談話の単位と展開(日本語学会2013年度秋季大会ワークショップ発表要旨)2014

    • Author(s)
      石黒圭・佐久間まゆみ・渡辺文生・宮田公治・宮澤太聡
    • Journal Title

      日本語の研究

      Volume: 10-2 Pages: 95-97

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320110
  • [Journal Article] 初級日本語学習者のための「つながり」を目的とした遠隔授業の実践2014

    • Author(s)
      澤恩嬉・渡辺文生
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 21-1 Pages: 56-57

    • NAID

      110009804298

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370610
  • [Journal Article] 発題2「話段」から見た講義の談話展開(ワークショップ「講義の談話の単位と展開」)2013

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      日本語学会2013年度秋季大会予稿集

      Volume: 予稿集 Pages: 36-36

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320110
  • [Journal Article] 日本語の語りの文章における視点の表現とその指導について2012

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      山形大学大学院社会文化システム研究科紀要

      Volume: 9号 Pages: 51-58

    • NAID

      120005659418

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320110
  • [Journal Article] 語りの談話・文章における文末表現について2010

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      言語学と日本語教育 6(印刷中)

      Pages: 123-140

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Journal Article] 語りの談話・文章における文末表現について-「のだ」と「てしまう」-2010

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      言語学と日本語教育 6巻

      Pages: 123-140

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Journal Article] 英語および日本語の語りの談話・文章における指示詞2009

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      山形大学人文学部研究年報 第6号

      Pages: 1-13

    • NAID

      110007105452

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Journal Article] 英語および日本語の語りの談話・文章における指示詞2009

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      山形大学人文学部研究年報 6号

      Pages: 1-13

    • NAID

      110007105452

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Journal Article] 初級学習者の自然会話に見られたコミュニケーション上の問題の分析2008

    • Author(s)
      後藤典子, 澤恩嬉, 渡辺文生, 山上龍子
    • Journal Title

      山形短期大学紀要 第40集

      Pages: 17-35

    • NAID

      40016055234

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520470
  • [Journal Article] 日本語の談話におけるくりかえしとジェスチャーについて2007

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Journal Title

      言語学と日本語教育 5(印刷中)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] Story units in narrative discourse and their recognition criteria2007

    • Author(s)
      Watanabe, Fumio
    • Journal Title

      Bulletin of Yamagata University (Humanities) 16-2

      Pages: 109-119

    • NAID

      110006202862

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] ストーリーを語る日本語の文章における主観的表現について2007

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Journal Title

      山形大学人文学部研究年報 4

      Pages: 67-78

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] An Analysis of a structure of lectures and Japanese learner's strategies for lecture understanding.2007

    • Author(s)
      Miki SAIJO, Fumio WATANABE, Yoko NAKAI, Kei ISHIGURO, Tomoko FUJIMURA
    • Journal Title

      Journal of Japanese Language Teaching Vol133

      Pages: 108-110

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520319
  • [Journal Article] 講義の談話構造と受講者の行動から見た講義理解の方法-日本語学習者の講義理解に役立つてがかりの解明を目指して-2007

    • Author(s)
      西條美紀, 渡辺文生, 中井陽子, 石黒圭, 藤村知子
    • Journal Title

      日本語教育 133

      Pages: 108-110

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520319
  • [Journal Article] The use of subjective expressions in Japanese written narratives2007

    • Author(s)
      Watanabe, Fumio
    • Journal Title

      Faculty of Literature & Social Sciences, Yamagata University Annual Research Report 4

      Pages: 67-78

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] On repetition and gestures in Japanese discourse2007

    • Author(s)
      Watanabe, Fumio
    • Journal Title

      Linguistics and Japanese Language Education 5

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] 「依頼の電話」の開始部における初級日本語学習者の談話管理2007

    • Author(s)
      澤恩嬉, 後藤典子, 渡辺文生, 山上龍子
    • Journal Title

      山形短期大学教育研究 第7号

      Pages: 13-25

    • NAID

      40015822809

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520470
  • [Journal Article] 日本語の談話におけるくりかえしとジェスチャーについて2007

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Journal Title

      言語学と日本語教育 5巻

      Pages: 231-243

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Journal Article] ストーリーを語る日本語の文章における主観的表現について-母語話者と非母語話者の作文をとおして-2007

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Journal Title

      山形大学人文学部研究年報 4

      Pages: 67-78

    • NAID

      110006216926

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] 語りの談話における「話段」とその認定基準について2007

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Journal Title

      山形大学紀要(人文科学) 16・2

      Pages: 109-119

    • NAID

      110006202862

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] 日本語の談話におけるくりかえしとジェスチャーについて2006

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Journal Title

      Conference handbook : 5^<th> ICPLJ

      Pages: 102-103

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] 学部留学生はどのように講義で理解したことを表現するのか-視覚情報と聴覚情報の融合を中心に-2006

    • Author(s)
      西條美紀, 渡辺文生
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌 13

      Pages: 34-35

    • NAID

      110009497058

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520319
  • [Journal Article] 学部留学生はどのように講義で理解したことを表現するのか-視覚情報と聴覚情報の融合を中心に-2006

    • Author(s)
      西條美紀, 渡辺文生
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌 13(1)

      Pages: 34-35

    • NAID

      110009497058

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520319
  • [Journal Article] 講義の談話構造と受講者の行動から見た講義理解の方法-日本語学習者の講義理解に役立つてがかりの解明を目指して-2006

    • Author(s)
      西條美紀, 渡辺文生, 中井陽子, 石黒圭, 藤村知子
    • Journal Title

      2006年度 日本語教育学会秋季大会予稿集

      Pages: 237-248

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520319
  • [Journal Article] How do undergraduate international students express their understanding of a lecture?-An analysis on the integration of visual information and auditory information.2006

    • Author(s)
      Miki SAIJO, Fumio WATANABE
    • Journal Title

      Japanese Language Education Methods Vol.13(1)

      Pages: 34-35

    • NAID

      110009497058

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520319
  • [Journal Article] 語りの談話における「は」の使われ方について2005

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Journal Title

      山形大学大学院社会文化システム研究科紀要 創刊号

      Pages: 3-15

    • NAID

      110007505459

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] 日本語の語りの談話における指示表現のあいまいさと分かりやすさについて2005

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Journal Title

      言語学と日本語教育IV(くろしお出版)

      Pages: 125-136

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] On use of "wa" in Japanese narrative discourse2005

    • Author(s)
      Watanabe, Fumio
    • Journal Title

      Bulletin of Graduate School of Social & Cultural Systems at Yamagata University 1

      Pages: 3-15

    • NAID

      110007505459

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] 語りの談話における「は」とトピックの有生性について2005

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Journal Title

      言語科学会第7回年次国際大会ハンドブック

      Pages: 153-156

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] Arrangement of story events in Japanese narrative discourse2005

    • Author(s)
      Watanabe, Fumio
    • Journal Title

      The 13th Princeton Japanese Pedagogy Forum Proceedings

      Pages: 85-99

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] 語りの談話を構成する出来事間の結びつきについて2005

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Journal Title

      The 13^<th> Princeton Japanese Pedagogy Forum Proceedings

      Pages: 85-99

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] 日本語の語りの談話における指示表現のあいまいさと分かりやすさについて2005

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Journal Title

      言語学と日本語教育 4

      Pages: 125-136

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] On ambiguity and accessibility of referring expressions in Japanese narrative discourse2005

    • Author(s)
      Watanabe, Fumio
    • Journal Title

      Linguistics and Japanese Language Education 4

      Pages: 125-136

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] 語りの談話における「は」の使われ方について2005

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Journal Title

      山形大学大学院社会文化システム研究科紀要 創刊号(印刷中)

    • NAID

      110007505459

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Journal Article] Differences in use of "wa" in spoken and written Japanese discourse.2004

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Journal Title

      Occasional Papers (Association of Teachers of Japanese) 6

      Pages: 18-19

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520311
  • [Presentation] (パネル)会話における発話タイプからみる「共通語としての日本語」話者の言語調整2023

    • Author(s)
      竹井光子, 藤原美保, 下條光明, 渡辺文生
    • Organizer
      2023 AATJ (American Association of Teachers of Japanese) Annual Spring Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00717
  • [Presentation] 「共通語としての日本語」における言語調整のストラテジーとその表現2023

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      CAJLE 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00717
  • [Presentation] 講義ノートの分析に基づく日本語母語話者と学習者による講義理解ストラテジーの対照研究2022

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      2021 CAJLE Annual Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00706
  • [Presentation] ノートの筆記過程をもとに分析する受講者の理解ストラテジー2019

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      2019 CAJLE Annual Conference
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00706
  • [Presentation] 話段の展開的構造からとらえる母語場面と接触場面の比較 A developmental structure analysis of wadan, ‘functional paragraph’: a comparison of native and contact situations2018

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      2018 AATJ (American Association of Teachers of Japanese) Annual Spring Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02774
  • [Presentation] ノートの筆記過程をもとに分析する講義の談話の理解2018

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      2018 CAJLE Annual Conference
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00706
  • [Presentation] メタ言語表現はノート記述のきっかけになっているか ー日本語母語話者と学習者のケーススタディー2018

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      第8回談話分析コロキアム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00706
  • [Presentation] ノートをとおして分析する日本語学習者による講義の談話の理解2017

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      2017 CAJLE Annual Conference
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02629
  • [Presentation] 物語談話において言語化しにくい指示対象にどう言及するか?2016

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      AATJ Annual Spring Conference
    • Place of Presentation
      Seattle Sheraton Hotel (Seattle)
    • Year and Date
      2016-03-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02774
  • [Presentation] 講義の談話においてトピック・センテンス内のメタ言語表現の位置が受講者の理解に与える影響について2016

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会 2016年度年次大会(CAJLE Annual Conference 2016).
    • Place of Presentation
      Niagara Falls, Ontario, CANADA
    • Year and Date
      2016-08-17
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02774
  • [Presentation] 講義の談話においてトピック・センテンス内のメタ言語表現の位置が受講者の理解に与える影響について2016

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      2016 CAJLE Annual Conference
    • Place of Presentation
      Niagara Falls, Ontario, Canada
    • Year and Date
      2016-08-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02629
  • [Presentation] 講義の談話においてトピック・センテンス内のメタ言語表現の位置が受講者の理解に与える影響について2016

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      2016 CAJLE Annual Conference
    • Place of Presentation
      Niagara Falls, Ontario
    • Year and Date
      2016-08-17
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02825
  • [Presentation] 講義の談話におけるトピック・センテンスの聴解について2015

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      2015 CAJLE Annual Conference
    • Place of Presentation
      Simon Fraser University, Vancouver, Canada
    • Year and Date
      2015-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02629
  • [Presentation] ワークショップ 「講義の談話の単位と展開」2013

    • Author(s)
      石黒圭・佐久間まゆみ・渡辺文生・宮田公治・宮澤太総
    • Organizer
      日本語学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2013-10-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320110
  • [Presentation] 母語話者と学習者による日本語物語作文における連体詞としての指示詞の使用2012

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      2012AATJ(全米日本語教育学会)春季大会
    • Place of Presentation
      トロント(カナダ)
    • Year and Date
      2012-03-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320110
  • [Presentation] 語りの文章における視点の表現とその文脈について2011

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      2011CAJLE(カナダ日本語教育振興会)年次大会
    • Place of Presentation
      レジャイナ(カナダ)
    • Year and Date
      2011-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320110
  • [Presentation] ストーリーを語る作文における視点の表現の分析2010

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      ATJ 2010 Annual Conference(Association of Teachers of Japanese)
    • Place of Presentation
      フィラデルフィア,アメリカ
    • Year and Date
      2010-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Presentation] 初級日本語学習者の教室外活動を支援するための教室内活動とその課題-学習者の日本語レベルと日本語使用の不安の観点から-2010

    • Author(s)
      澤恩嬉, 後藤典子, 渡辺文生, 山上龍子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      東京農工大学
    • Year and Date
      2010-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520470
  • [Presentation] An analysis of expressions of viewpoint in narrative writing2010

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      ATJ 2010 Annual Conference (Association of Teachers of Japanese)
    • Place of Presentation
      フィラデルフィア・アメリカ
    • Year and Date
      2010-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Presentation] An analysis of non-deictic use of demonstratives in narrative discourse2009

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      ATJ 2009 Seminar (Association of Teachers of Japanese)
    • Place of Presentation
      シカゴ・アメリカ
    • Year and Date
      2009-03-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Presentation] 語りの談話・文章における評価表現の使われ方について2008

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      第6回日本語実用言語学国際学会
    • Place of Presentation
      サンフランシスコ州立大学・アメリカ
    • Year and Date
      2008-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Presentation] The use of "no da" in spoken and written discourse by native and non-native speakers2008

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      ATJ 2008 Seminar (Association of Teachers of Japanese)
    • Place of Presentation
      アトランタ・アメリカ
    • Year and Date
      2008-04-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Presentation] 語りの談話・文章における評価表現の使われ方について2008

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Organizer
      6th International Conference of Practical Linguis-tics of Japanese
    • Place of Presentation
      サンフランシスコ州立大学
    • Year and Date
      2008-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Presentation] 英語および日本語の語りの談話・文章における指示詞2008

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      日本語文法学会第9回大会
    • Place of Presentation
      甲南大学
    • Year and Date
      2008-10-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Presentation] 楊蔭、ストーリーを語る作文における視点の表現と談話展開について2008

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      日本語教育世界大会2008
    • Place of Presentation
      釜山外国語大学・大韓民国
    • Year and Date
      2008-07-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Presentation] The use of "no da" in spoken and written discourse by native and non-native speakers2008

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      ATJ 2008 Seminar
    • Place of Presentation
      Hyatt Regency Atlanta
    • Year and Date
      2008-04-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Presentation] 初級日本語学習者の教室外活動を支援するための教室内指導-電話による問い合わせ・依頼の場面を中心に-2008

    • Author(s)
      澤恩嬉, 後藤典子, 渡辺文生, 山上龍子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520470
  • [Presentation] 個人プロジェクトワークにおける学習者の気づきを促すためのフィードバックの試みー教室外の言語環境を構築するためにー2007

    • Author(s)
      後藤典子, 澤恩嬉, 渡辺文生, 山上龍子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2007-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520470
  • [Presentation] 語りの会話で節のくりかえしが起きた出来事は作文でどう書かれるのか2007

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      日本語文法学会第8回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2007-10-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Presentation] 語りの会話で節のくりかえしが起きた出来事は作文でどう書かれるのか2007

    • Author(s)
      渡辺 文生
    • Organizer
      日本語文法学会 第8回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2007-10-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Presentation] Syntactic and semantic relations created by clausal self-repetition in Japanese animation narratives2007

    • Author(s)
      渡辺文生
    • Organizer
      第10回国際語用論会議
    • Place of Presentation
      ヨーテボリ大学・スウェーデン
    • Year and Date
      2007-07-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520439
  • [Presentation] 初級日本語学習者のための「つながり」を目的とした遠隔授業の実践

    • Author(s)
      澤恩嬉・渡辺文生
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370610
  • [Presentation] 初級日本語学習者を対象とした交流型遠隔授業における教師の役割ー継続的なつながりをめざしてー

    • Author(s)
      澤恩嬉・中林幸子・渡辺文生
    • Organizer
      SYDNEY-ICJLE 2014年度研究大会
    • Place of Presentation
      オーストラリアシドニー
    • Year and Date
      2014-07-10 – 2014-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370610
  • [Presentation] ワークショップ「講義の談話の単位と展開」(『日本語学会2013年度秋季大会予稿集』pp.27-43)

    • Author(s)
      石黒圭・佐久間まゆみ・渡辺文生・宮田公治・宮澤太聡
    • Organizer
      日本語学会2013年度秋季大会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320110
  • 1.  SAWA Eunhee (50389699)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 2.  SAKUMA Mayumi (30153943)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  ISHIGURO Kei (40313449)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 4.  FUJIMURA Tomoko (20229040)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  MIYAZAWA Takaaki (90579161)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  GOTO Noriko (50369295)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 7.  YAMAKAMI Ryuko (90461722)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 8.  MIYATA Koji (40308268)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 9.  AOYAMA Fumihiro (70184059)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  TAKEI MITSUKO (80412287)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  吉田 悦子 (00240276)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  YODA Taira (00369290)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  TANAKA Hiroshi (60207131)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  SUZUKI Kyoko (60367125)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  AOKI Yuko (90724691)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  NAKABAYASHI Yukiko (70610442)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 17.  SAIJO Miki (90334549)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 18.  野上 陽子 (90733999)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  川上 ゆか (00778805)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  藤 美帆 (40778825)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  SZATROWSKI Polly
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  PARK Hyeyoung
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  UCHIDA Aiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  EYA Yoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  TANAKA Hiroyuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  INOU Hiroaki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  YUASA Chieko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  LI Tei
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  TAGUCHI Miyuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  FUJIWARA Miho
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  SHIMOJO Mitsuaki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi