• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

INAGAKI Shunji  稲垣 俊史

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 00316019
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 同志社大学, グローバル地域文化学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2018: 同志社大学, グローバル地域文化学部, 教授
2015 – 2016: 同志社大学, グローバル地域文化学部, 准教授
2010 – 2015: 名古屋大学, 国際言語文化研究科, 准教授
2013: 名古屋大学, 大学院国際言語文化研究科, 准教授
2010: 大阪府立大学, 国際言語文化研究科, 准教授 … More
2009: 大阪府立大学, 人間社会学部, 准教授
2001 – 2002: 大阪府立大学, 総合科学部・言語センター, 講師
2000 – 2001: 大阪府立大学, 総合科学部, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / 言語学・音声学
Except Principal Investigator
Foreign language education / 言語学・音声学 / Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
第二言語習得 / 日本語 / 英語 / 学習可能性 / 母語の影響 / 第二言語習得論 / 否定証拠 / 肯定証拠 / 転移 / 移動表現 … More / 母語の転移 / 結果構文 / 受動構文 / 項構造 / 後置詞 / 前置詞 / 動作動詞 … More
Except Principal Investigator
cognitive linguistics / language understanding / simulteneous interpretation / 認知言語学 / 言語理解 / 同時通訳 / 教授法・カリキュラム論 / 会話データ / 誤用分析 / コーパス / 対照研究 / 中間言語 / 日本語学 / 中国 / 国際研究者交流 / 日本語教育 / 動詞 / 日中対照研究 / 中国語話者 / 中間言語コーパス / 第二言語習得理論 / カリキュラム / 多読 / 教授法 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (45 results)
  • Co-Researchers

    (12 People)
  •  The acquisition of English and Japanese motion expressions by second language learners with typologically different first languagesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      INAGAKI Shunji
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Doshisha University
      Nagoya University
  •  The Effects of EFL Extensive Reading on Reading Rates for Japanese University Students

    • Principal Investigator
      Inagaki Shuchun
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Osaka Prefecture University
  •  The development of the interlanguage corpus of Chinese speakers learning Japanese in China and the investigation of their verb learning processes

    • Principal Investigator
      SUGIMURA Yasushi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Japanese Speakers' Acquisition of English Argument Structure: Comparing Resultatives and PassivesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      INAGAKI Shunji
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Nagoya University
      Osaka Prefecture University
  •  The Short-and Long-Term Effects of Extensive Reading in English for Japanese University Students

    • Principal Investigator
      INAGAKI Shuchun
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Osaka Prefecture University
  •  英語・日本語における到着点を表わす前(後)置詞を伴う動作動詞の第二言語習得研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      稲垣 俊史
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      言語学・音声学
    • Research Institution
      Osaka Prefecture University
  •  Cognitive-Linguistic Study on Translation Delay in Simultaneous Interpretation

    • Principal Investigator
      FUNAYAMA Chuta
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      言語学・音声学
    • Research Institution
      Osaka Prefecture University

All 2018 2017 2016 2015 2013 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『第二言語習得研究 モノグラフシリーズ2』(共著)第1章「日本語話者による英語の可算・不可算の区別の習得」pp. 1-222018

    • Author(s)
      白畑知彦・須田孝司 (編), 稲垣俊史・梅田真理・宮本エジソン正・吉田絢奈・穂苅友洋・田村知子・白畑知彦・若林茂則・木村崇是 (著)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247723
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02749
  • [Book] 日本の大学英語教育における多読の効果2017

    • Author(s)
      稲垣俊史・稲垣スーチン
    • Total Pages
      64
    • Publisher
      一粒書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02749
  • [Book] 日本の大学英語教育における多読の効果2017

    • Author(s)
      稲垣俊史・稲垣スーチン
    • Total Pages
      64
    • Publisher
      一粒書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370629
  • [Journal Article] L1習得とL2習得の類似点と相違点―可算・不可算の区別に焦点を当てて―2017

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Journal Title

      『ことばの科学研究』

      Volume: 第18号 Pages: 8-19

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02749
  • [Journal Article] L1習得とL2習得の類似点と相違点―可算・不可算の区別に焦点を当てて―2017

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Journal Title

      『ことばの科学研究』

      Volume: 第18号 Pages: 8-19

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370629
  • [Journal Article] 韓国人日本語学習者におけるL1多義動詞 「yelta」 「pota」 の転移可能性 ― L1典型度、L2におけるL1用法の有無、習熟度の影響 ―2016

    • Author(s)
      薛恵善 ・稲垣俊史
    • Journal Title

      『日本学報』/韓国日本学会編

      Volume: 第106号 Pages: 115-127

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02749
  • [Journal Article] ちょっとした工夫で魅力的な授業へ2016

    • Author(s)
      稲垣スーチン
    • Journal Title

      『言語と文化』(大阪府立大学高等教育推進機構)

      Volume: 15 Pages: 1-6

    • NAID

      40020751591

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370629
  • [Journal Article] Teaching Writing in an EFL Classroom: An Idea to Get Your Students' Pens Moving2015

    • Author(s)
      稲垣スーチン
    • Journal Title

      『 大阪府立大学紀要(人文・社会科学) 』(大阪府立大学高等教育推進機構)

      Volume: 63 Pages: 111-116

    • NAID

      120006721386

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370629
  • [Journal Article] 中国語話者による日本語のテンス・アスペクトの習得 ―崔 (2009) の再解釈―2015

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Journal Title

      『中国語話者のための日本語教育研究』/日中言語文化出版社

      Volume: 第6号 Pages: 50-60

    • NAID

      40020614770

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02749
  • [Journal Article] テイルの二面性と中国語話者によるテイルの習得への示唆2013

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Journal Title

      中国語話者のための日本語教育研究(中国語話者のための日本語教育研究会)

      Volume: 第4号 Pages: 29-41

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320093
  • [Journal Article] Timed Repeated Readingを通じて見る英語多読授業の読みの流暢さに対する効果2012

    • Author(s)
      稲垣スーチン・稲垣俊史
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 第11号 Pages: 13-17

    • NAID

      120006721258

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520586
  • [Journal Article] 書評 『ことばの習得-母語獲得と第二言語習得』 鈴木孝明・白畑知彦(著) くろしお出版,2012年2012

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 61巻(4号) Pages: 91-92

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520575
  • [Journal Article] 書評2012

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Journal Title

      ことばの習得-母語獲得と第二言語習得

      Volume: 61巻(4号) Pages: 91-92

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520575
  • [Journal Article] "Timed Repeated Readings"を通じて見る英語多読授業の読みの流暢さに対する効果2012

    • Author(s)
      稲垣スーチン・稲垣俊史
    • Journal Title

      『言語と文化』(大阪府立大学高等教育推進機構)

      Volume: 第11号 Pages: 13-17

    • NAID

      120006721258

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520586
  • [Journal Article] 日本の大学における通年の多読授業の効果に関する実証的研究2011

    • Author(s)
      稲垣 スーチン・稲垣俊史
    • Journal Title

      言語と文化(大阪府立大学総合教育研究機構)

      Volume: 第10号 Pages: 103-109

    • NAID

      120006721271

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520586
  • [Journal Article] 中国語話者による日本語のテンス・アスペクトの習得について-アスペクト仮説からの考察-2011

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Journal Title

      中国語話者のための日本語教育研究

      Volume: 2 Pages: 15-26

    • NAID

      40019219351

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320093
  • [Journal Article] 日本の大学における通年の多読授業の効果に関する実証的研究2011

    • Author(s)
      稲垣スーチン・稲垣俊史
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 第10号 Pages: 103-109

    • NAID

      120006721271

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520586
  • [Journal Article] 中国語話者による日本語のテンス・アスペクトの習得について-アスペクト仮説からの考察-2011

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Journal Title

      中国語話者のための日本語教育研究(日中言語文化出版社)

      Volume: 第2号 Pages: 15-26

    • NAID

      40019219351

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520575
  • [Journal Article] 中国語話者による日本語のテンス・アスペクトの習得について-アスペクト仮説からの考察-2011

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Journal Title

      中国語話者のための日本語教育研究(中国語話者のための日本語教育研究会)

      Volume: 第2号 Pages: 15-26

    • NAID

      40019219351

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320093
  • [Journal Article] 中国語話者による日本語のテンス・アスペクトの習得について-アスペクト仮説からの考察-2011

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Journal Title

      中国語話者のための日本語教育研究

      Volume: 第2号 Pages: 15-26

    • NAID

      40019219351

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520575
  • [Journal Article] 中国語話者による日本語の移動表現の習得について-英語話者と比較して-2010

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Journal Title

      中国語話者のための日本語教育研究(中国語話者のための日本語教育研究会)

      Volume: 創刊号 Pages: 28-40

    • NAID

      40019204243

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320093
  • [Journal Article] 多読は効果的である-日本の大学英語教育におけるさらなる証拠-2010

    • Author(s)
      稲垣スーチン・稲垣俊史
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 第9号 Pages: 49-53

    • NAID

      120006721279

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520586
  • [Journal Article] 多読は効果的である-日本の大学英語教育におけるさらなる証拠-2010

    • Author(s)
      稲垣スーチン・稲垣俊史
    • Journal Title

      言語と文化(大阪府立大学総合教育研究機構) 第9号

      Pages: 49-53

    • NAID

      120006721279

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520586
  • [Journal Article] 中国語話者による日本語の移動表現の習得について-英語話者と比較して-2010

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Journal Title

      中国語話者のための日本語教育研究

      Volume: 創刊号 Pages: 28-40

    • NAID

      40019204243

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520575
  • [Journal Article] 英語多読授業の効果-ミシガンテストのセクション別得点の伸びから-2009

    • Author(s)
      稲垣スーチン・稲垣俊史
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 第8号 Pages: 35-43

    • NAID

      120006721287

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520586
  • [Presentation] 使える英語力が身につく英語学習法入門講座2017

    • Author(s)
      稲垣スーチン
    • Organizer
      大阪府立大学公開講座
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370629
  • [Presentation] 『楽しみながら英語力がつく英語多読入門』講座2017

    • Author(s)
      稲垣スーチン
    • Organizer
      大阪府立大学 Library Month October 2017
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370629
  • [Presentation] The Acquisition of Japanese Grammar by Chinese and Korean Speakers2016

    • Author(s)
      Inagaki, S., Iori, I., Hasuike, I., Seol, H., & Fukuta, J.
    • Organizer
      The Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF) 2016
    • Place of Presentation
      Chuo University, Tokyo
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370629
  • [Presentation] L2習得とL1習得の類似点と相違点2016

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      ことばの科学会オープンフォーラム2016 (第8回年次大会)
    • Place of Presentation
      関西学院大学梅田キャンパス
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370629
  • [Presentation] 英語多読資料を使った効果的な語学学習とは2016

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      プロが教える図書館講習会
    • Place of Presentation
      同志社大学今出川キャンパス
    • Year and Date
      2016-11-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370629
  • [Presentation] The Acquisition of Japanese Grammar by Chinese and Korean Speakers2016

    • Author(s)
      Inagaki, S., Iori, I., Hasuike, I., Seol, H., & Fukuta, J.
    • Organizer
      The Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF) 2016
    • Place of Presentation
      Chuo University, Tokyo
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02749
  • [Presentation] 「どうすればできるようになるか」から考える2016

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      言語の理解と産出チーム 公開研究会
    • Place of Presentation
      中央大学後楽園キャンパス3300教室(東京都文京区)
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370629
  • [Presentation] 英語多読資料を使った効果的な語学学習とは2016

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      プロが教える図書館講習会
    • Place of Presentation
      同志社大学今出川キャンパス
    • Year and Date
      2016-11-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02749
  • [Presentation] 「どうすればできるようになるか」から考える2016

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      言語の理解と産出チーム 公開研究会 テーマ:「日本における言語教育・学習の課題」
    • Place of Presentation
      中央大学後楽園キャンパス(東京都文京区)
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02749
  • [Presentation] L2習得とL1習得の類似点と相違点2016

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      ことばの科学会オープンフォーラム2016 (第8回年次大会)
    • Place of Presentation
      関西学院大学梅田キャンパス
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02749
  • [Presentation] 「どうすれば英語ができるようになるか」から考える授業2015

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      KSU 英語教育研究会・京都産業大学外国語学部英語学科共催 平成 27 年度研究大会
    • Place of Presentation
      京都産業大学むすびわざ館ホール(京都市下京区)
    • Year and Date
      2015-09-27
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02749
  • [Presentation] 「どうすれば英語ができるようになるか」から考える英語授業2015

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      KSU 英語教育研究会・京都産業大学外国語学部英語学科共催 平成 27 年度研究大会
    • Place of Presentation
      京都産業大学むすびわざ館ホール(京都市下京区)
    • Year and Date
      2015-09-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370629
  • [Presentation] ニ格名詞句との共起可能性から見たクメール語話者による日本語の授受表現の習得2015

    • Author(s)
      メン・コンケア ・稲垣俊史
    • Organizer
      日本第二言語習得学会(J-SLA)2015
    • Place of Presentation
      広島大学( 広島県東広島市鏡山)
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02749
  • [Presentation] 英語母語話者、日本語母語話者、日本人英語学習者による名詞の可算性の認識2015

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      「英語学セミナー」特別公開講義
    • Place of Presentation
      甲南大学(兵庫県神戸市東灘区)
    • Year and Date
      2015-09-29
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02749
  • [Presentation] 第二言語習得(SLA)研究の魅力-「やさしい日本語」で論文を書くために-2012

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      一橋大学大学院・言語社会研究科講演会
    • Place of Presentation
      一橋大
    • Year and Date
      2012-12-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520575
  • [Presentation] 日本語話者による英語の空間表現の習得における母語の影響-英語話者の日本語習得データと比較して-2011

    • Author(s)
      蓮池いずみ、稲垣俊史
    • Organizer
      日本第二言語習得学会(J-SLA)
    • Place of Presentation
      文教大学越谷キャンパス(埼玉県)
    • Year and Date
      2011-06-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520575
  • [Presentation] 日本語話者による英語の空間表現の習得における母語の影響-英語話者の日本語習得データと比較して-2011

    • Author(s)
      蓮池いずみ・稲垣俊史
    • Organizer
      日本第二言語習得学会(J-SLA)2011
    • Place of Presentation
      文教大学越谷キャンパス(埼玉県)
    • Year and Date
      2011-06-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520575
  • [Presentation] 中国語話者と英語話者による日本語の移動表現の習得2010

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      日本第二言語習得学会(J-SLA)
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2010-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520575
  • [Presentation] 中国語話者と英語話者による日本語の移動表現の習得2010

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      日本第二言語習得学会(J-SLA)2010
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県)
    • Year and Date
      2010-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520575
  • [Presentation] 第二言語習得(SLA)研究の魅力 ―「やさしい日本語」で論文を書くために―

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      一橋大学大学院言語社会研究科講演会
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520575
  • 1.  INAGAKI Shuchun (50405354)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 41 results
  • 2.  SUGIMURA Yasushi (60324373)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  IORI Isao (70283702)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  TATEISHI Hajime (70469568)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  ZHANG Linsheng (80331122)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  FUNAYAMA Chuta (10199416)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  TAMAI Ken (20259641)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  MIYAHATA Kazunori (20229876)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  NISHIMURA Tomomi (90237735)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  KASAHARA Taeko (80280014)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  ZHANG Peixia
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  SU Ying
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi