• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Toraiwa Tomoka  虎岩 朋加

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TORAIWA Tomoka  虎岩 朋加

Less
Researcher Number 00566721
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 椙山女学園大学, 人間関係学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2022: 愛知東邦大学, 教育学部, 准教授
2017 – 2020: 敬和学園大学, 人文学部, 准教授
2012 – 2013: 名古屋大学, 教育学研究科(研究院), 助教
2011: 名古屋大学, 国際交流協力推進本部, 特任講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Gender / Sociology of education
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related
Keywords
Principal Investigator
統治性 / アイデンティティ / セクシュアリティ / intimacy / community / identity / subjectivity / governmentality / sexuality / gender … More / 国際情報交流 / エネイブリング・パワー / 教育的関係 / 成長 / 教育関係 / アメリカ / 国際情報交換 / 自己生成論 / フェミニスト教育学 / 女性学 / エイジェンシー / 言説 / 学び / 高等教育 / ジェンダー … More
Except Principal Investigator
政治的人間形成 / 格差 / 運 / 分配的正義 / 教育 / 抵抗 / 生政治 / 差異 / 正義 / 人間形成 / 政治理論 / 教育哲学 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (33 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  The reconstruction of prescriptive educational theory by connecting it with political science

    • Principal Investigator
      Takamiya Masaki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Osaka University of Health and Sport Sciences
  •  Comparing governance of lesbian communities in Singapore and JapanPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Toraiwa Tomoka
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Gender
    • Research Institution
      Aichi Toho University
      Keiwa College
  •  Women's Learning in Higher Education: A Comparative Study of the U.S. and JapanPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TORAIWA Tomoka
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Nagoya University

All 2022 2021 2019 2018 2014 2013 2011 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 非異性愛の女たちと家族との関係 ――シンガポールと日本のケースの比較――2021

    • Author(s)
      虎岩朋加
    • Journal Title

      敬和学園大学研究紀要

      Volume: 30 Pages: 87-99

    • NAID

      120007119893

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02091
  • [Journal Article] 日本の「非異性愛の女」の恐れと不可視性-調査研究への影響-2019

    • Author(s)
      虎岩朋加
    • Journal Title

      敬和学園大学紀要

      Volume: 29 Pages: 63-78

    • NAID

      120006874432

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02091
  • [Journal Article] 反省性のうちの言語を絶する位相と経験の再構築―ジョン・デューイの反省的思考のフェミニスト教育学への援用―2014

    • Author(s)
      虎岩朋加
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 55

    • NAID

      40020217377

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Journal Article] 教育学におけるフェミニスト・アプローチの豊饒性 ― ベティ・フリーダン、J・R・マーティン、ベル・フックスの観点―2014

    • Author(s)
      虎岩朋加 伊藤博美 藤原直子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 109

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Journal Article] 博士号と大学院進学に女性たちが見いだす意義―インタビュー調査に基づく日米比較分析―2013

    • Author(s)
      虎岩朋加
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 60巻一号 Pages: 13-23

    • NAID

      40019828912

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Journal Article] 反省的思考(reflective thinking)と棲みかへの帰還(returning to dwelling)―他者との関係性と自己形成の観点からのデューイとイリガライの対話の試み―2013

    • Author(s)
      虎岩朋加
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 54 Pages: 121-131

    • NAID

      40019808871

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Journal Article] 博士号と大学院進学に女性たちが見いだす意義―インタビュー調査に基づく日米比較分析―2013

    • Author(s)
      虎岩朋加
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 60(1) Pages: 13-23

    • NAID

      40019828912

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Journal Article] 反省的思考(reflective thinking)と棲みかへの帰還(returning to dwelling)―他者との関係性と自己形成の観点からのデューイとイリガライの対話の試み―2013

    • Author(s)
      虎岩朋加
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 54号 Pages: 121-131

    • NAID

      40019808871

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Journal Article] ジョン・デューイの「想像(imagination)」の可能性 ―道徳行為の究極的働きとしての愛(love)に注目して―2011

    • Author(s)
      虎岩 朋加
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 52 Pages: 151-160

    • NAID

      40019003784

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Journal Article] ジョン・デューイの「想像(imagination)」の可能性 ―道徳行為の究極的働きとしての愛(love)に注目して―2011

    • Author(s)
      虎岩朋加
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 52号 Pages: 151-160

    • NAID

      40019003784

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Journal Article] 反省性のうちの言語を絶する位相と経験の再構築―ジョン・デューイの反省的思考のフェミニスト教育学への援用

    • Author(s)
      虎岩朋加
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 55号(2014掲載決定済)

    • NAID

      40020217377

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Journal Article] 教育学におけるフェミニスト・アプローチの豊饒性―ベティ・フリーダン、J.R.マーティン、ベル・フックスの観点―

    • Author(s)
      虎岩朋加、伊藤博美、藤原直子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 109号(2014掲載決定済)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] How is the critique of bio-power in education possible?2022

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita, Reiko Muroi, Koki Hiraishi, Tomoka Toraiwa
    • Organizer
      50th Philosophy of Education Society of Australasia Hybrid Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01638
  • [Presentation] Towards a Framework to Study Intimate Same-Sex Relationships Among Women in Japan2018

    • Author(s)
      Tomoka Toraiwa, Kris D'Amuro
    • Organizer
      2018 meetings of American Sociological Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02091
  • [Presentation] The Power of Dewey's Idea of the Ineffable : Education and Growth in Multiplicity2014

    • Author(s)
      Tomoka Toraiwa
    • Organizer
      the 60^<th> annual conference of Philosophy of Education Society
    • Place of Presentation
      Albuquerque, USA (Paper presented)
    • Year and Date
      2014-03-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] 大学におけるジェンダーと女性学2014

    • Author(s)
      虎岩朋加
    • Organizer
      日本応答教育学会研究集会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(個人発表)
    • Year and Date
      2014-01-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] The Power of Dewey’s Idea of the Ineffable: Education and Growth in Multiplicity2014

    • Author(s)
      TORAIWA Tomoka
    • Organizer
      Philosophy of Education Society
    • Place of Presentation
      Albuquerque, USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] 大学におけるジェンダーと女性学2014

    • Author(s)
      虎岩朋加
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] 経験に根ざす反省性(reflectivity) ―ジョン・デューイの思考の方法のフェミニスト教育学への援用―2013

    • Author(s)
      虎岩朋加
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      新潟青陵大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] Bringing Life into the Classroom: Luce Irigaray’s Democratic Vision applied to Education2013

    • Author(s)
      TORAIWA Tomoka
    • Organizer
      Irigaray Circle Conference 2013
    • Place of Presentation
      Bergen, Norway
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] 経験に根ざす反省性(reflectivity)―ジョン・デューイの思考の方法のフェミニスト教育学への援用―2013

    • Author(s)
      虎岩朋加
    • Organizer
      日本デューイ学会第57回大会
    • Place of Presentation
      新潟青陵大学(個人発表)
    • Year and Date
      2013-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] 教育学におけるフェミニスト・アプローチの豊饒性―ベティ、J.R.マーティン、ベル・フックスの観点―2013

    • Author(s)
      虎岩朋加、伊藤博美、藤原直子
    • Organizer
      ラウンドテーブル、教育哲学会第第56回大会
    • Place of Presentation
      神戸親和女子大学
    • Year and Date
      2013-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] 教育学におけるフェミニスト・アプローチの豊饒性 -ベティ・フリーダン、J・R・マーティン、ベル・フックスの観点-2013

    • Author(s)
      虎岩朋加、伊藤博美、藤原直子
    • Organizer
      教育哲学会
    • Place of Presentation
      神戸親和女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] Women's perception of the meaning of a Ph.D. degree: A comparison between the U.S. and Japan2013

    • Author(s)
      Tomoka Toraiwa
    • Organizer
      Comparative and International Education Society the 57th Annual Conference
    • Place of Presentation
      New Orleans, Louisiana, USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] Women's perception of the meaning of a Ph.D. degree : A comparison between the U.S. and Japan2013

    • Author(s)
      Tomoka Toraiwa
    • Organizer
      Comparative and International Education Society the 57th Annual Conference
    • Place of Presentation
      New Orleans, Louisiana, USA (paper presented)
    • Year and Date
      2013-03-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] Bringing Life into the Classroom: Luce Irigaray’s Democratic Vision applied to Education2013

    • Author(s)
      Tomoka Toraiwa
    • Organizer
      Luce Irigaray Circle Conference 2013: Thinking Life
    • Place of Presentation
      Bergen, Norway
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] Bringing Life into the Classroom : Luce Irigaray's Democratic Vision applied to Education2013

    • Author(s)
      Tomoka Toraiwa
    • Organizer
      Luce Irigaray Circle Conference 2013 : Thinking Life
    • Place of Presentation
      Bergen, Norway (paper presented)
    • Year and Date
      2013-06-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] How to enable an other : Rethinking power through Irigaray's love2011

    • Author(s)
      Tomoka Toraiwa
    • Organizer
      the Seminar of Luce Irigaray
    • Place of Presentation
      Bristol University, England (paper presented)
    • Year and Date
      2011-06-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] 反省的思考と棲みかへの帰還 : 自己形成の観点からのデューイとイリガライの対話の試み2011

    • Author(s)
      虎岩 朋加
    • Organizer
      日本デューイ学会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(個人発表)
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] 反省的思考と棲みかへの帰還:自己形成の観点からのデューイとイリガライの対話の試み2011

    • Author(s)
      虎岩 朋加
    • Organizer
      日本デューイ学会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] リュス・イリガライの差異の倫理学における承認の概念 : 教えることへの示唆2011

    • Author(s)
      虎岩 朋加
    • Organizer
      教育哲学会第54回大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学(個人発表)
    • Year and Date
      2011-10-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] How to enable an other: Rethinking power through Irigaray's love2011

    • Author(s)
      Tomoka Toraiwa
    • Organizer
      Seminar of Luce Irigaray
    • Place of Presentation
      Bristol University, England
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • [Presentation] リュス・イリガライの差異の倫理学における承認の概念:教えることへの示唆2011

    • Author(s)
      虎岩 朋加
    • Organizer
      教育哲学会第54回大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730790
  • 1.  Takamiya Masaki (20707145)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  平石 晃樹 (00786626)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  森岡 次郎 (10452385)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  杉田 浩崇 (10633935)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  鵜海 未祐子 (30802235)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  室井 麗子 (40552857)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  関根 宏朗 (50624384)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  岸本 智典 (50757713)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  橋本 憲幸 (50759016)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  児島 博紀 (50821542)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  田中 智輝 (60780046)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  生澤 繁樹 (70460623)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  市川 秀之 (70733228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi