• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

kato Satoshi  加藤 智

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Kato Satoshi  加藤 智

Less
Researcher Number 00619306
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 愛知淑徳大学, 文学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2015 – 2021: 愛知淑徳大学, 文学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
総合的な学習の時間 / サービス・ラーニング / 総合的な探究の時間 / コーディネーター / 生活科 / カリキュラム開発 / 教材開発 / 非認知的スキル / 教育効果 / カリキュラム … More / 教材 / 高等学校 / 非認知的能力 / 認知的能力 / 開発的研究 … More
Except Principal Investigator
生活科 / 総合的な学習 / 非認知的な能力 / 社会情動的スキル / 社会性と情動の学習 / 非認知的能力 / スタートカリキュラム / 指導事例 / 非認知的な能力の育成 / モデルプラン / 開発的研究 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (52 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  総合的な学習(探究)の時間における非認知的な能力の育成に関する開発的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      加藤 智
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Aichi Shukutoku University
  •  A Developmental Research about Fostering Non-cognitive Abilities in Living Environment Studies

    • Principal Investigator
      中野 真志
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Exploration-type Material and Curriculum Development for "the Period of Inquiry Studies" in High SchoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kato Satoshi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Aichi Shukutoku University
  •  Research on the Potential of Designating Coordinators to Be in Charge of Living Environment Studies and the Period for Integrated StudiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kato Satoshi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Aichi Shukutoku University

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 生活科・総合的学習の系譜と展望2018

    • Author(s)
      中野真志・加藤智
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      三恵社
    • ISBN
      9784864879088
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Book] 改訂版 探究的・協同的な学びをつくる-生活科・総合的学習の理論と実践-2015

    • Author(s)
      中野真志・加藤智
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      三恵社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Journal Article] 「新学習指導要領における総合的な学習の時間が育成する資質・能力-認知的能力・非認知的能力の視点からの考察-2022

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学文学部『愛知淑徳大学論集-文学部篇-』

      Volume: 第47号 Pages: 65-79

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02704
  • [Journal Article] 生活科で育成される資質・能力と学習評価に関する一考察2022

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学教育学会『学び舎―教職課程研究―』

      Volume: 17 Pages: 3-16

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間のコーディネーターの成果と課題―仙台市における「生活・総合コーディネーター」のサポートを受けた教師へのインタビュー調査をもとに―2022

    • Author(s)
      加藤智・吉見果純
    • Journal Title

      愛知淑徳大学教職・司書・学芸員教育センター『教志会研究年報』

      Volume: 8 Pages: 37-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間のコーディネーターの成果と課題―仙台市における「生活・総合コーディネーター」のサポートを受けた教師へのインタビュー調査をもとに―2022

    • Author(s)
      加藤智・吉見果純
    • Journal Title

      愛知淑徳大学教職・司書・学芸員教育センター『教志会研究年報』

      Volume: 8 Pages: 37-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Journal Article] 新学習指導要領における総合的な学習の時間が育成する資質・能力―認知的能力・非認知的能力の視点からの考察―2022

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学文学部『愛知淑徳大学論集-文学部篇-』

      Volume: 47 Pages: 65-79

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Journal Article] 生活科で育成される資質・能力と学習評価に関する一考察2022

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学教育学会『学び舎-教職課程研究-』

      Volume: 17 Pages: 3-16

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Journal Article] 新学習指導要領における総合的な学習の時間が育成する資質・能力―認知的能力・非認知的能力の視点からの考察―2022

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学文学部『愛知淑徳大学論集―文学部篇―』

      Volume: 47 Pages: 65-79

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Journal Article] 生活科で育成される資質・能力と学習評価に関する一考察2022

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学教育学会『学び舎-教職課程研究-』

      Volume: 第17号 Pages: 3-16

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02704
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間が育成を目指す資質・能力の動向と展望2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集-文学部篇-

      Volume: 46 Pages: 93-108

    • NAID

      120007039680

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Journal Article] 総合的な学習(探究)の時間における「整理・分析」の改善と充実2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      学び舎-教職課程研究-

      Volume: 16 Pages: 3-14

    • NAID

      40022527064

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間が育成を目指す資質・能力の動向と展望」2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学文学部『愛知淑徳大学論集-文学部篇-』

      Volume: 第46号 Pages: 93-108

    • NAID

      120007039680

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02704
  • [Journal Article] 「総合的な学習(探究)の時間における『整理・分析』の改善と充実」2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学教育学会『学び舎-教育課程研究-』

      Volume: 第16号 Pages: 3-14

    • NAID

      40022527064

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02704
  • [Journal Article] 小学生の非認知的スキルの測定に関する基礎的研究2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      『学び舎ー教職課程研究ー』

      Volume: 第15号 Pages: 17-28

    • NAID

      40022193794

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02704
  • [Journal Article] 非認知的スキルの育成に資する総合的な学習の時間に関する基礎的研究2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 8 Pages: 17-28

    • NAID

      120006825984

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Journal Article] 非認知的スキルの育成に資する総合的な学習に関する基礎的研究2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      『教科開発学論集』

      Volume: 第8号 Pages: 17-28

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02704
  • [Journal Article] 中学校の総合的な学習の時間が育成する資質・能力と効果的な学習指導の検討2020

    • Author(s)
      加藤智・内田裕斗
    • Journal Title

      せいかつか&そうごう

      Volume: 27 Pages: 28-39

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Journal Article] 小学生の非認知的スキルの測定に関する基礎的研究2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      学び舎-教職課程研究-

      Volume: 15 Pages: 17-28

    • NAID

      40022193794

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Journal Article] 非認知的スキルを高めるための教育的介入の効果に関する一考察2019

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集-文学部篇-

      Volume: 44 Pages: 57-69

    • NAID

      120006603309

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Journal Article] 中等教育におけるサービス・ラーニングに関する一考察:中学校および高等学校における総合的な学習の時間への示唆2019

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      学び舎-教職課程研究-

      Volume: 14 Pages: 3-16

    • NAID

      40021884998

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Journal Article] 米国のサービス・ラーニング・コーディネーターが有する役割と専門性から考察する総合的な学習の時間のコーディネーターの在り方2018

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集-文学部篇-

      Volume: 43 Pages: 53-68

    • NAID

      120006462838

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間におけるカリキュラム・マネジメントに関する一考察2018

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学教育学会『学び舎-教職課程研究-』

      Volume: 13 Pages: 3-17

    • NAID

      120006489049

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における食育のカリキュラム開発に関する研究2017

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      生活科・総合的学習研究

      Volume: 14 Pages: 1-10

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間の展望と課題-米国サービス・ラーニングの現状と課題の分析から-2017

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集-文学部・文学研究科篇-

      Volume: 42 Pages: 11-26

    • NAID

      120006460981

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Journal Article] 近年のサービス・ラーニングの動向に関する調査研究-マサチューセッツ州の調査を基に-2017

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学教志会研究年報

      Volume: 3 Pages: 79-92

    • NAID

      40021295457

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Journal Article] サービス・ラーニング・コーディネーターに求められる役割および資質能力に関する研究2017

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      学び舎-教職課程研究-

      Volume: 12 Pages: 16-27

    • NAID

      120006324415

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における小中連携・接続の実態と今後の課題2016

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      せいかつか&そうごう

      Volume: 23 Pages: 24-33

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間」のカリキュラム・マネジメントを担う教員の養成に関する研究-総合的学習の担当者の実態・意識調査を通して-2016

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集-文学部・文学研究科篇-

      Volume: 41 Pages: 67-82

    • NAID

      120005744882

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Journal Article] 我が国の生活科および総合的な学習のコーディネーターに関する実態調査-仙台市における「生活・総合コーディネーター」へのインタビュー調査をもとに-2016

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      学び舎-教職課程研究-

      Volume: 11 Pages: 5-18

    • NAID

      120005771666

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Journal Article] 探究的な学習とリフレクション-サービス・ラーニングから得られる示唆-2015

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      学習研究

      Volume: 476 Pages: 16-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Presentation] 総合的な学習の時間が育成する非認知的スキルと教科の学力との関係に関する一考察2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本教科教育学会第47回全国大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Presentation] 総合的な学習の時間が育成する非認知的スキルと教科の学力との関係に関する一考察2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本教科教育学会第47回全国大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Presentation] 総合的な学習の時間が育成するコンピテンシースキルに関する一考察2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第30回全国大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02704
  • [Presentation] 総合的な学習の時間が育成するコーピングスキルに関する一考察2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第30回静岡(富士山)大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Presentation] 総合的な学習の時間が育成するコーピングスキルに関する一考察2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第30回静岡(富士山)大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Presentation] 「サービス・ラーニング型」総合的な学習の時間が育成する非認知的スキルに関する研究2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Presentation] 「総合的な学習の時間が育成する非認知的スキルに関する実証的研究」2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第29回全国大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02704
  • [Presentation] 総合的な学習の時間が育成する非認知的スキルに関する実証的研究2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Presentation] 「『サービス・ラーニング型』総合的な学習の時間が育成する非認知的スキルに関する研究」2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本教科教育学会第46回全国大会(紙面発表)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02704
  • [Presentation] 総合的な学習の時間における非認知的スキルの育成に関する一考察2019

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Presentation] 「サービス・ラーニング型」総合的な学習の時間に関する一考察2019

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Presentation] 総合的な学習の時間における非認知スキルの育成に関する一考察2019

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第28回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02704
  • [Presentation] 総合的な学習の時間における地域連携の在り方:米国のサービス・ラーニングにおけるコミュニティ・パートナーとの連携から2018

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13181
  • [Presentation] サービス・ラーニング・コーディネーターの役割と専門性2017

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Presentation] 米国サービス・ラーニング・コーディネーターの事例から考える総合的学習コーディネーターの在り方に関する研究2017

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      ほのくに生活・総合研究会
    • Place of Presentation
      nido(愛知県豊川市)
    • Year and Date
      2017-02-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Presentation] 生活科・総合的な学習の時間を担当するコーディネーターの在り方2017

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Presentation] 米国サービス・ラーニングの事例に見るコーディネーターの在り方2016

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      静岡県生活科・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      B-nest 静岡市産業交流センター(静岡県静岡市)
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Presentation] サービス・ラーニング・コーディネーターの実態と生活・総合コーディネーターの可能性2016

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      宮城学院女子大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Presentation] 総合的な学習の時間における小中連携・接続の実態と今後の課題2016

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      宮城学院女子大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Presentation] 総合的な学習の時間を充実させる「振り返り」に関する研究 -米国サービス・ラーニングにおける振り返りに関する研究をもとに-2015

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      福岡大学附属若葉高等学校(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2015-06-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • [Presentation] 先進校における「生活・総合コーディネーター」の取り組み2015

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      静岡県生活科・総合的学習教育学会
    • Place of Presentation
      B-nest 静岡市産業交流センター(静岡県静岡市)
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K21574
  • 1.  中野 真志 (90314062)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  金津 琢哉 (20633522)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  神谷 裕子 (70826669)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  西野 雄一郎 (00850398)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  中村 仁志 (30881560)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi