• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nishino Yuichiro  西野 雄一郎

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 00850398
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 愛知教育大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 愛知教育大学, 教育学部, 准教授
2019 – 2021: 愛知教育大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / :Education and related fields
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
進歩主義教育 / アメリカ教育 / ミズーリ大学附属初等学校 / 生活科 / アメリカ / 探究 / カリキュラム / 新教育運動 / J. L. Meriam / アメリカ史 … More / 社会的効率 / 奈良女子高等師範学校附属小学校 / デューイ / メリアム / 幼児期 / 子ども中心 / Junius L. Meriam / 新教育 / J. L. メリアム / 低学年 / J.L.メリアム / プロジェクト・アプローチ / 統合カリキュラム / 社会科 / 低学年期 / 低学年社会科 … More
Except Principal Investigator
サービス・ラーニング / プロジェクト・アプローチ / DAP / SEL / 知性と社会性と情動 / 生活科 / 開発的研究 / 情動 / 社会性 / 知性 / 認知的能力 / 社会情動的スキル / 非認知的能力 / 総合的な探究の時間 / 総合的な学習の時間 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  メリアムのミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラムと授業実践の現代的意義Principal Investigator

    • Principal Investigator
      西野 雄一郎
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  A Study about Intellectual, Social, and Emotional Learning in Living Environment Studies

    • Principal Investigator
      中野 真志
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  総合的な学習(探究)の時間における非認知的な能力の育成に関する開発的研究

    • Principal Investigator
      加藤 智
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Aichi Shukutoku University
  •  Construction of Learning Theory and Instructional Method of Inquiry-Based Learning in Living Environment Studies Utilizing Learning Theory and Practice of Inquiry-Based Learning for K-2 in AmericaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nishino Yuichiro
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  A Study on the Social Studies Curriculum for Early Childhood in AmericaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nishino Yuichiro
    • Project Period (FY)
      2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Aichi University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「小学校低学年期の発達にふさわしい教育実践とは」『幼児期から小学校教育への魅力共創』2024

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Total Pages
      87
    • Publisher
      愛知教育大学出版会
    • ISBN
      9784903389998
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02456
  • [Book] 資質・能力時代の生活科 知性と社会性と情動のパースペクティブ2023

    • Author(s)
      中野真志・西野雄一郎
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      三恵社
    • ISBN
      9784866936857
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Journal Article] メリアムやミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラム開発と社会的効率主義との関係性①2024

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 9 Pages: 141-148

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02158
  • [Journal Article] 小学校高学年におけるプロジェクト・アプローチに関する研究―メキシコシティのイートン学校の実践例に焦点を当てて―2024

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      生活科・総合的学習研究

      Volume: 20 Pages: 39-46

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Journal Article] ミズーリ大学附属初等学校における領域「観察」に関する研究 メリアムによる理論基盤構築の解明と教師の実践分析2023

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 11 Pages: 65-74

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Journal Article] ミズーリ大学附属初等学校における領域「観察」に関する研究―メリアムによる理論基盤構築の解明と教師の実践分析―2023

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学大学院教育学研究科・静岡大学大学院教育学研究科共同教科開発学専攻『教科開発学論集』

      Volume: 11 Pages: 65-75

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Journal Article] J.L.メリアムのミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラム開発:教科「物語」に着目して2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      アメリカ教育学会『アメリカ教育研究』

      Volume: 32 Pages: 74-96

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Journal Article] J.L.メリアムによるミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラム開発:「手仕事」に着目して2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター『愛知教育大学教職キャリアセンター紀要』

      Volume: 7 Pages: 95-102

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Journal Article] J.L.メリアムのミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラム開発 ―教科「物語」に着目して―2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 32 Pages: 74-96

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Journal Article] プロジェクト・アプローチの歴史的変遷に関する研究―二項対立の枠組みを乗り越えるアプローチの事例検討―2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      生活科・総合的学習研究

      Volume: 18 Pages: 41-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Journal Article] J. L. メリアムのミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラム開発 教科「物語」に着目して2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 32 Pages: 74-96

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Journal Article] プロジェクト・アプローチの歴史的変遷に関する研究―二項対立の枠組みを乗り越えるアプローチの事例検討―2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学生活科教育講座『生活科・総合的学習研究』

      Volume: 18 Pages: 41-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Journal Article] J.L.メリアムのミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラム開発 ―「手仕事」に着目して―2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 7 Pages: 95-102

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Journal Article] ミズーリ大学附属初等学校におけるJ.L.メリアムの実験に至る問題意識2021

    • Author(s)
      西野 雄一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告. 教育科学編

      Volume: 70 Pages: 1-8

    • NAID

      120007008289

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Journal Article] 幼児期における「協同性」の生活科学習への接続に関する研究 : プロジェクト・アプローチにおける「協同性」からの示唆を生かして2021

    • Author(s)
      西野 雄一郎
    • Journal Title

      せいかつか&そうごう

      Volume: 28 Pages: 50-61

    • NAID

      40022531721

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Journal Article] J.L.メリアムによる伝統的カリキュラムへの批判2021

    • Author(s)
      西野 雄一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 6 Pages: 1-8

    • NAID

      120007031551

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Journal Article] 幼児期の探究的な活動を促進する環境構成に関する研究2020

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 5 Pages: 17-24

    • NAID

      40022209076

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23313
  • [Journal Article] アメリカにおける幼児期から低学年期の探究型学習についての研究2020

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告, 教育科学編

      Volume: 69 Pages: 9-17

    • NAID

      120006819629

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23313
  • [Presentation] J. L. メリアムの動機論についての検討-W. W. チャーターズの動機論との比較分析を通して-2023

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02158
  • [Presentation] J.L.メリアムの着想に基づいたミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラムと授業実践2023

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02158
  • [Presentation] J.L.メリアムによるミズーリ大学附属初等学校における実験-領域「遊び」についての研究2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Presentation] J.L.メリアムによるミズーリ大学附属初等学校における実験-領域「遊び」についての研究2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      アメリカ教育学会第34回大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Presentation] J.L.メリアムによるミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラム開発に関する研究―「手仕事」に着目して―2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第31回大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Presentation] J.L.メリアムによるミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラム開発に関する研究 ―「手仕事」に着目して―2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Presentation] J.L.メリアムのカリキュラム実践へのデューイの影響2021

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Presentation] J.L.メリアムのカリキュラム実践へのデューイの影響2021

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本デューイ学会第64回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Presentation] J.L.メリアムの伝統的なカリキュラム批判に関する検討 ―バグリーの形式陶冶に関する見解との比較を通して―2021

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Presentation] 社会的効率主義とJ.L.メリアムとの関係性2021

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第32回(琉球大学WEB大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Presentation] J.L.メリアムの伝統的なカリキュラム批判に関する検討―バグリーの形式陶冶に関する見解との比較を通して―2021

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第30回静岡(富士山)大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02503
  • [Presentation] 社会的効率主義とJ.L.メリアムとの関係性2021

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Presentation] メリアムのミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラム実践―学科「物語」に着目して―2020

    • Author(s)
      西野 雄一郎
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Presentation] メリアム実験学校の領域「観察」に関する研究2020

    • Author(s)
      西野 雄一郎
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Presentation] 幼児期の探究的な活動を促進する環境構成に関する研究2020

    • Author(s)
      西野 雄一郎
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13869
  • [Presentation] アメリカにおける幼児期段階の探究型学習についての研究2019

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23313
  • 1.  中野 真志 (90314062)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  加藤 智 (00619306)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  金津 琢哉 (20633522)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  中村 仁志 (30881560)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  薄田 太一 (40961967)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi