• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TAKANASHI Tsuneo  高梨 庸雄

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TAKAMASHI Tsuneo  高梨 庸雄

Less
Researcher Number 10113812
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2013: 弘前大学, 名誉教授
2007: 京都ノートルダム女子大学, 教授
2007: Kyoto Notre Dame University, English Department, Visiting Professor
2005 – 2007: 京都ノートルダム女子大学, 人間文化学部, 教授
2004: Kyoto Notre Dame University, Faculty of Humanities and Culture, Specially Appointed Professor, 人間文化学部, 特任教授 … More
2002 – 2003: ノートルダム女子大学, 人間文化学部, 教授
2000 – 2001: 弘前大学, 教育学部, 教授
1992 – 1993: 弘前大学, 教育学部, 教授 Less
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Foreign language education / 教科教育 / Education on school subjects and activities
Keywords
Except Principal Investigator
教材開発 / 語彙 / 学習理論 / 教授法 / アラビア語 / 外国語 / 教育学 / 小学校英語 / 英語教育 / English activities … More / instructional goals / curriculum / elementary-junior high school coordination / speaking test / listening test / assessment / Elementary School English / 国際理解教育 / コミュニケーション能力 / 英語活動 / 到達目標 / カリキュラム / 小中連携 / スピーキングテスト / リスニングテスト / 評価 / Model materials for improving reading comprehension / Teaching techniques / Experimental classes / teaching activity categories / Teaching behavior / Observation and analysis of classes / Questionnaire on teaching reading / Reading strategies / リーディング教材モデル / リーディング指導モデル / テキストタイプ / 文法 / リーディングの躓き / 読解ストラテジー / 読解プロセス / 指導法改善 / 授業観察 / 読解教材モデル / 読解指導技術 / 実験授業 / 教授行動・指導活動のカテゴリー化 / 授業観察・分析 / 読解指導意識調査 / 読解方略 / reading comprehensin / pre reading exercises / top down strategies / bottom up strategies / automaticity / syntax / vocabulary / テキスト要因 / トップ・ダウン言語処理 / ボトム・アップ言語処理 / 学習暦 / 読み手要因 / 躓きの原因 / リーディング・ストラテジー / 読解 / 読解前活動 / トップダウン・ストラテジー / ボトムアップ・ストラテジー / 自動化 / 文構造 / International understanding / Natural disaster / Tsugaru-Juniko lakes / the Iwaki River / MT.Iwaki / Nature in Tsugaru / Materials development / Environmental education / リンゴ / 国際理解 / 自然災害 / 十二湖 / 岩木川 / 岩木山 / 津軽の自然 / 教材づくり / 環境教育 / 学習意欲 / Reading / Whole Language Approach / 早期英語教育 / 第二言語習得 / 教授法・学習理論 / アンケート調査 / 指導方法 / 指導内容 / Whole Language理論 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (18 People)
  •  Teaching Communicative Grammar: How to Enhance Students' Desire to Learn Arabic

    • Principal Investigator
      SUMI Akiko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  日本人のためのアラビア語教授法の開発―アラブ文化要素の効果的活用―

    • Principal Investigator
      SUMI Akiko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  A Study Exploring Instructions and Materials for Teaching English to Elementary School Students in Japan in Preparation for English Education at Junior and Senior High Schools

    • Principal Investigator
      ONO Naomi
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Seikei University
  •  Construction of the elementary school English curriculum incorporating assessment results and improvement of the coordination with junior high school English

    • Principal Investigator
      YUKAWA Emiko
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  A Model of Materials Development and Instruction of Reading at Senior High Schools Incorporating Reading Strategies

    • Principal Investigator
      MIDORIKAWA Hideko
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Showa Women's University
  •  Research on Reading Materials Development Based on the of Reading

    • Principal Investigator
      MIDORIKAWA Hideko
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Showa Women's University
  •  A STUDY OF MATERIALS DEVELOPMENT FOR ENVIRONMENTAL EDUCATION, ESP., IN THE TSUGARU DISTRICT

    • Principal Investigator
      MURAYAMA Masaaki
    • Project Period (FY)
      1992 – 1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      HIROSAKI UNIVERSITY

All 2014 2008 2007 2006 2005 2003

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] チュニジアにおけるアラビア語授業観察の分析―「良い授業」とは―2014

    • Author(s)
      鷲見朗子, 高梨庸雄, 森口明美, 畑下仁美, 橘堂弘文
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 第44号 Pages: 11-24

    • NAID

      120005434053

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520599
  • [Journal Article] Nihonjin shoogakusei no eigo komyunikeishon nooryoku(Japanese elementary school students'English communication abilities)2008

    • Author(s)
      Yukawa, E., Takanashi, T., Koyama, T.
    • Journal Title

      Studies in Mother Tongue, Heritage Language, and Bilingual Education 4

      Pages: 65-85

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Journal Article] 小学校英語の指導目標-先生が期待することとこれまでの成果2008

    • Author(s)
      小山 哲春、湯川 笑子、高梨 庸雄
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 38号

      Pages: 1-27

    • NAID

      40016082806

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Journal Article] 中学校進学前の生徒の英語リスニング力2008

    • Author(s)
      湯川 笑子・高梨 庸雄・小山 哲春
    • Journal Title

      小学校英語教育学会 紀要 第8号

      Pages: 29-36

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19652060
  • [Journal Article] 小学校英語の指導目標-先生が期待することとこれまでの成果-2008

    • Author(s)
      小山 哲春・湯川 笑子・高梨 庸雄
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 第38号

      Pages: 1-27

    • NAID

      40016082806

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19652060
  • [Journal Article] Shogakko eigo no shidoo mokuhyoo-sensei ga kitaisuru koto to kore made no seika(Instructional goals of elementary school English : teachers'conceptions and assessment of their achievement)2008

    • Author(s)
      Koyama, T., Yukawa, E., Takanashi, T.
    • Journal Title

      Bulletin of Kyoto Notre Dame University 38

      Pages: 1-27

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Journal Article] Reading-Aloud Versus Task-Based Reading Instruction2008

    • Author(s)
      Gordon Robson, Hideko Midorikawa, Naomi Ono, Emiko Takano and Tsuneo Takanashi
    • Journal Title

      学苑 第810号

      Pages: 13-19

    • NAID

      110007054801

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19652060
  • [Journal Article] 小学校英語の指導目標-先生が期待することとこれまでの成果2008

    • Author(s)
      小山 哲春・湯川 笑子・高梨 庸雄
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 38

      Pages: 1-27

    • NAID

      40016082806

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Journal Article] 日本人小学生の英語コミュニケーション能力2008

    • Author(s)
      湯川 笑子・高梨 庸雄・小山 哲春
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究 第4号

      Pages: 68-85

    • NAID

      120005294027

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19652060
  • [Journal Article] Reading-Aloud Versus Task-Based Reading Instruction2008

    • Author(s)
      Robson, Grodon, Hideko Midorikawa, Naomi Ono, Emiko Takano and Tsuneo Takanashi
    • Journal Title

      昭和女子大学紀要(学苑) 810号

      Pages: 13-29

    • NAID

      110007054801

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Journal Article] 日本人小学生の英語コミュニケーション能力2008

    • Author(s)
      湯川 笑子・高梨 庸雄・小山 哲春
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育研究 4

      Pages: 68-85

    • NAID

      120005294027

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Journal Article] 評価結果を取り入れた小学校英語教育カリキュラム構築と中学校英語教育との連携(最終報告>2008

    • Author(s)
      湯川 笑子、高梨 庸雄、小山 哲春
    • Journal Title

      平成17・19年度科学研究費補助金基盤研究B 課題番号:17320090

      Pages: 1-234

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Journal Article] 中学進学前の生徒の英語リスニングカ2007

    • Author(s)
      湯川 笑子・高梨 庸雄・小山 哲春
    • Journal Title

      小学校英語教育学会紀要 8

      Pages: 29-36

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Journal Article] 評価結果をとりいれた小学校英語教育カリキュラム構築と中学校英語教育との連携2007

    • Author(s)
      高梨庸男他2名
    • Journal Title

      平成17-19年度科学研究費補助金基盤研究(B)17320090

      Pages: 115-115

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Journal Article] Chuugaku shingaku mae no seito no eigo risuningu ryoku(English listening ability of students prior to the start of junior highschool education)2007

    • Author(s)
      Yukawa, E., Takanashi, T., Koyama, T.
    • Journal Title

      The Japan Association of English Teaching in Elementary School Bulletin(JES Bulletin)` 8

      Pages: 29-36

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Journal Article] 中学進学前の生徒の英語リスニング力2007

    • Author(s)
      湯川 笑子・高梨 庸雄・小山 哲春
    • Journal Title

      小学校英語教育学会紀要 8

      Pages: 29-36

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Journal Article] The Relationships among Vocabulary Knowledge, Strategy Use, L2 Reading Comprehension and Proficiency2005

    • Author(s)
      小野尚美, ゴードン・ロブソン, 緑川日出子, 高梨庸雄
    • Journal Title

      成蹊英語英文学研究 9

      Pages: 67-88

    • NAID

      40007047006

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] The Relationships among Vocabulary Knowledge, Strategy Use, L2 Reading Comprehension and Proficiency2005

    • Author(s)
      Ono Naomi, Gordon Robson, Midorikawa Hideko, Takanashi Tsuneo
    • Journal Title

      Bulletin of Seikei University No.9

      Pages: 67-88

    • NAID

      40007047006

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] 学力差による読解方略の違いを取り入れた高校リーディング教材モデルの開発と指導法の改善研究2003

    • Author(s)
      緑川日出子, 小野尚美, ゴードン・ロブソン, 高梨庸雄, 高野恵美子
    • Journal Title

      平成14年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果(中間)報告書

      Pages: 1-62

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] A Model of Materials Development and Instruction of Reading at Senior High Schools Incorporating Reading Strategies2003

    • Author(s)
      Midorikawa Hideko, Ono Naomi, Gordon Robson, Takanashi Tsuneo, Takano Emiko
    • Pages
      1-62
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Presentation] Whole language based reading instruction for elementary school students2008

    • Author(s)
      Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Emiko Takano, Kyoko Oi, Gordon Robson
    • Organizer
      the 15^<th> World Congress of Applied Linguistics[第15回国際応用言語学会]
    • Place of Presentation
      ドイツ・エッセン
    • Year and Date
      2008-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Presentation] Whole language based reading instruction for elementary school students2008

    • Author(s)
      Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Emiko Takano, Kyoko Oi, and Gordon Robson
    • Organizer
      The 15^<th> World Congress of Applied Linguistics
    • Year and Date
      2008-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Presentation] Shogakkoo Eigo to hyooka-YTK purojekuto no gaiyoo to chuukan hookoku(Elementary school English education and assessment : An Overview of the YTK Project and an interim report)2007

    • Author(s)
      Yukawa, E., Takanashi, T., Koyama, T.
    • Organizer
      Japan Association of Teaching English to Children
    • Place of Presentation
      Daitoobunka University
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Presentation] Eigo ga tsukaeru nihonjin ikusei koosoono naka de-nihonjin shoogakusei no eigo ryoku(In thescheme to raise Japanese who can use English: Japanese Elementary school students'English abilities)2007

    • Author(s)
      Yukawa, E., Takanashi, T., Koyama, T.
    • Organizer
      Mother Tongue, Heritage Language, and Bilingual Education Research Association
    • Place of Presentation
      J. F. Oberlin University
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Presentation] Shogakusei ga chuugaku shingaku ji ni mochiawaseteiru eigo ryoku-YTK risuningu tesuto no kekka yori(English abilities of Elementary school students before starting junior high school : from the results of the YTK listening test)2007

    • Author(s)
      Yukawa, E., Takanashi, T., Koyama, T.
    • Organizer
      The Japan Association of English Teaching in Elementary School
    • Place of Presentation
      Naruto University of Education
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Presentation] Whole Language Approach to Teaching Reading to Elementary School Students2007

    • Author(s)
      Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Emiko Takano, kyoko Oi, and Gordon Robson
    • Organizer
      5^<th> Asia TEFL International Conference
    • Year and Date
      2007-06-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Presentation] 「花はどこへいった?-小学校英語の成果検証の必要性」(高梨)「YTKリスニングテストの概要と結果」(小山)「YTKリスニングテストの概要と結果」(湯川)2007

    • Author(s)
      湯川 笑子・高梨 庸雄・小山 哲春
    • Organizer
      「評価結果をとりいれた小学校英語教育カリキュラム構築と中学校英語教育との連携」研究成果公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      立命館大学衣笠キャンパス創思館カンファレンス
    • Year and Date
      2007-07-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Presentation] 小学生が中学校進学時に持ちあわせている英語力-YTKリスニングテストの結果より2007

    • Author(s)
      湯川 笑子・高梨 庸雄・小山 哲春
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Presentation] 小学校英語と評価-YTKプロジェクトの概要と中間報告2007

    • Author(s)
      湯川 笑子・高梨 庸雄・小山 哲春
    • Organizer
      児童英語教育学会(JASTEC)
    • Place of Presentation
      大東文化大学
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Presentation] 『英語が使える日本人』育成構想の中で-日本人小学生の英語力2007

    • Author(s)
      湯川 笑子・高梨 庸雄・小山 哲春
    • Organizer
      2007年度母語・継承語・バイリンガル教育研究会
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Presentation] 「花はどこへいった?-小学校英語の成果検証の必要性」(高梨)「YTKリスニングテストの概要と結果」(小山)「YTKスピーキングテストの概要と結果」(湯川)2007

    • Author(s)
      湯川 笑子・高梨 庸雄・小山 哲春
    • Organizer
      「評価結果をとりいれた小学校英語教育カリキュラム構築と中学校英語教育との連携」研究成果公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      立命館大学衣笠キャンパス創思館カンファレンス
    • Year and Date
      2007-07-22
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Presentation] The symposium on the results of the research project, grant-in-aid for scientific research,Construction of the elementary school English curriculum incorporating assessment results and improvement of the coordination with junior high school English2007

    • Author(s)
      Yukawa, E., Takanashi, T., Koyama, T.
    • Place of Presentation
      Ritsumeikan University
    • Year and Date
      2007-07-22
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Presentation] Elementary school EFL education in Japan : teachers'conceptions of instructional goals and assessment of their attainment2006

    • Author(s)
      Yukawa, E., Takanashi, T., Koyama, T.
    • Organizer
      Asia TEFL
    • Place of Presentation
      Seinan Gakuin University, Japan
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • [Presentation] Elementary school EFL education in Japan:Teachers'conceptions of instructional goals and assessment of their attainment2006

    • Author(s)
      Emiko Yukawa・Tsuneo Takanashi・Tetsuharu Koyama
    • Organizer
      Asia TEFL
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17320090
  • 1.  ROBSON Gordon (90195917)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 2.  ONO Naomi (10259111)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 3.  TAKANO Emiko (90338541)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 4.  SUMI Akiko (20340466)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  SUMI Katsunori (70242906)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  MIDORIKAWA Hideko (10245889)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 7.  OI Kyoko (70176816)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 8.  YODA Sumikazu (80423218)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  MURAYAMA Masaaki (10174319)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  HIDANO Yutaka (90133850)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  MORI Reiko (00003294)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  OHTAKA Akifumi (20223844)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  SAITO Shoichi (10111999)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  YUKAWA Emiko (30309075)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 15.  KOYAMA Tetsuharu (60367977)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 16.  橘堂 弘文 (80259613)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  高階 美行 (70144540)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  MORIGUCHI Akemi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi