• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ito Katsuji  伊藤 克治

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ITO Katsuji  伊藤 克治

伊藤 克治  イトウ カツジ

Less
Researcher Number 10284449
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 福岡教育大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2012 – 2024: 福岡教育大学, 教育学部, 教授
2004 – 2006: 福岡教育大学, 教育学部, 助教授
1999: 福岡教育大学, 教育学部, 助教授
1998: 福岡教育大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Science education / Science education / Synthetic chemistry / 物質変換
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Science education
Keywords
Principal Investigator
粒子概念 / プログラミング教育 / 3Dプリンター / STEAM教材 / 科学概念 / 3Dプリンター / 見方・考え方 / 時間概念 / 空間概念 / STEAM教育 … More / 理科教材 / 三次元教材 / 粒子 / 教育実践 / 教材開発 / 新学習指導要領 / 実験 / 探究 / VR教材 / デジタル教材 / 地球領域 / 粒子領域 / STEAM / STEM教育 / 観察 / 不斉リン二座配位子 / ジアリールメタノール / 不斉供役付加反応 / P,O-キレート型配位子 / 不斉ヒドロホスホニル化反応 / 不斉フェニル化反応 / サレン錯体 / 不斉共役付加反応 / 銅錯体 / ビナフトール / P-Oキレート型配位子 / 不斉アリル化 / P,N-型配位子 / 不斉アリル化反応 / P-N型配位子 / ピリジノホスフィン … More
Except Principal Investigator
探究 / 評価 / 化学 / 高校 / 学習プログラム / 課題の設定 / 理数探究基礎 / 工学的アプローチ / 科学的アプローチ / 探究学習 / ものづくり教育 / STEAM教育 / 中等教育 / 年間指導計画 / 中高の接続 / 粒子概念 / 高等学校 / 化学基礎 / 単元の指導計画 / 評価方法 / 探究の過程 / カリキュラム / 表現力育成 / 新学習指導要領 / 科学教育 / 学習モデル / 化学実験 / 授業研究 / 表現力 / 相互評価 / 教材開発 / 科学の有用性 Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (103 results)
  • Co-Researchers

    (15 People)
  •  Development of the STEAM-type manufacturing exploration program based on scientific and engineering approaches

    • Principal Investigator
      大内 毅
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  学習意欲を高める探究的科目の評価に関する研究-理数探究基礎を基軸として-

    • Principal Investigator
      真井 克子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  動的科学現象を理解するためのSTEAM教材開発と実践Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 克治
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  Research on learning programs and evaluation methods focusing on the "unit teaching plan" in secondary education science

    • Principal Investigator
      野内 頼一
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Nihon University
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Development and practical study of STEAM teaching materials to enhance understanding of scientific phenomenaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Katsuji
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  Research on learning programs and evaluation methods focusing on "setting of tasks" in secondary science education

    • Principal Investigator
      NOUCHI YORIKAZU
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Development and Practical Study of Teaching Materials of Science to Cultivate a Concept of Science Directed Towards STEM EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Katsuji
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  Learning model research aiming at fostering scientific ability and attitude by realizing "usefulness of science"

    • Principal Investigator
      GOTO Kenichi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Toyo University
  •  Development and Practical Study of 3D Teaching Materials to Cultivate a Concept of ParticlesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ito Katsuji
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  Development and Practical Research of Chemistry Teaching Materials to Cultivate a Concept of Matter Corresponding to the New Course of StudyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Katsuji
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  可変バイトアングル型新規不斉リン二座配位子の開発と不斉合成への応用Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 克治
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Synthetic chemistry
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  光学活性な新規ピリジノホスフィンの開発と触媒的不斉合成への応用Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 克治
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      物質変換
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2005

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 探究型高校理科365日 化学基礎編2024

    • Author(s)
      後藤顕一、藤枝秀樹、野内頼一、佐藤 大、伊藤克治、真井克子 編
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      化学同人
    • ISBN
      9784759823509
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Book] 探究型高校理科365日化学基礎2024

    • Author(s)
      後藤顕一/藤枝秀樹/野内頼一/佐藤大/伊藤克治/真井克子編
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      化学同人
    • ISBN
      9784759823509
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02973
  • [Book] すぐにできる! 双方向オンライン授業 ―Zoom、Teams、Googleソフトを活用して、質の高い講義と化学実験を実現2020

    • Author(s)
      福村裕史ら編,伊藤克治著
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      化学同人
    • ISBN
      9784759820430
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Book] 「資質・能力」を育む高校化学 探求で変える授業実践2019

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Total Pages
      1
    • Publisher
      化学同人
    • ISBN
      9784759820164
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Journal Article] STEAM 教育を指向した探究型ものづくりの実践 : 科学的・工学的アプローチを組み合わせた手回し独楽づくり2024

    • Author(s)
      大内 毅,平田将太郎,伊藤克治
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要,第六分冊,教育実践研究編

      Volume: 73 Pages: 19-25

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Journal Article] The Impact of the Curriculum on the Teaching of Integrated Learning (Inquiry) Time the Effects of Changing Attitudes and Developing 'STEAM Education Skills'2024

    • Author(s)
      Kenichi Goto; Mika Tsuyukubo; Yorikazu Nouchi; Katsuji Ito; Hiroshi Iida; Yoshida Tomoko; Yoriko Ikuta; Sanai Katsuko
    • Journal Title

      Conference proceedings. New Perspectives in Science Education. 13th Edition

      Volume: 13

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Journal Article] 3D プリンターで製作した分子模型を用いた立体化学教育の実践2024

    • Author(s)
      菰田 剣、宮地作造、伊藤克治
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要,第六分冊,教育実践研究編

      Volume: 73 Pages: 7-11

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Journal Article] ワイヤーフレーム型分子模型を用いた有機化学の対面/ 遠隔学習(3)2024

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要,第六分冊,教育実践研究編

      Volume: 73 Pages: 1-6

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Journal Article] ワイヤーフレーム型分子模型を用いた有機化学の対面/遠隔学習(2)2023

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 第72号 第6分冊

      Volume: 72 Pages: 13-18

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Journal Article] Curriculum Development Basedon "Periodof Integrated Studies "to Cultivate" STEAM Educational Skills" and Construction of a Hybrid Validation System2023

    • Author(s)
      Kenichi Goto,Mika Tsuyukubo, Yorikazu Nouchi,Atsushi Fujihira,Katsuji Ito,Hiroshi Iida, Tomoko Yoshida,Masafumi Kaneko
    • Journal Title

      Conference proceedings. New Perspectives in Science Education. 12th Edition

      Volume: 72 Pages: 199-202

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Journal Article] ビナフチル骨格をもつホスフィノフェノール型有機分子触媒を用いた不斉aza-MBH反応2022

    • Author(s)
      伊藤克治,宮地作造,菰田剣,西辻真央
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 第3分冊

      Volume: 71 Pages: 13-18

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Journal Article] ビナフチル骨格をもつホスフィノフェノール型有機分子触媒を用いた不斉aza-MBH反応2022

    • Author(s)
      伊藤克治,宮地作造,菰田剣,西辻真央
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 第3分冊

      Volume: 71 Pages: 13-18

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Journal Article] ワイヤーフレーム型分子模型を用いた有機化学の対面/遠隔学習2022

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 第6分冊

      Volume: 71 Pages: 1-5

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Journal Article] マイクロビットを用いたインターバル撮影システムの開発2021

    • Author(s)
      石橋 直,大日方 優太,伊藤克治
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 70 Pages: 47-54

    • NAID

      40022520941

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Journal Article] 教員養成系大学の化学実験における相互評価表の活用2020

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Journal Title

      化学と教育

      Volume: 68 Pages: 118-121

    • NAID

      130007993109

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Journal Article] ジアミン触媒を用いるカルコンの不斉エポキシ化2020

    • Author(s)
      伊藤 克治、宮城 良輔、山﨑 健太郎
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 第3分冊

      Volume: 69 Pages: 19-24

    • NAID

      120006811279

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Journal Article] 3Dプリンターを用いた教材作成における最適加工条件の検討とその教育的効果2019

    • Author(s)
      大内 毅、伊藤克治
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 第六分冊

      Volume: 68 Pages: 1-5

    • NAID

      120006591909

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Journal Article] 3Dプリンターを用いた有機分子模型の製作2018

    • Author(s)
      伊藤克治、大内 毅、長澤五十六
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 67 Pages: 1-4

    • NAID

      120006415930

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12390
  • [Journal Article] 鏡像異性体間の性質の違いを実感させる実験プログラムの開発(2)2017

    • Author(s)
      村岡さつき、藤澤早希、副島英子、伊藤克治
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 第六分冊

      Volume: 66 Pages: 1-5

    • NAID

      120006380313

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12390
  • [Journal Article] N,O-Bis(trimethylsilyl)trifluoroacetamide (BSTFA)2016

    • Author(s)
      Katsuji Ito, Yuki Nakayama
    • Journal Title

      E-EROS Encyclopedia of Reagents for Organic Synthesis

      Volume: -

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12390
  • [Journal Article] Voltammetric and 11B NMR study of the boric acid-salicylaldehyde-H-acid ternary system and its application to the voltammetric determination of boron2015

    • Author(s)
      Mari Kajiwara, Yoshio N. Ito, Yoshinobu Miyazaki, Takao Fujimori, Ko Takehara, Kazuhisa Yoshimura
    • Journal Title

      Phys. Chem. Chem. Phys.

      Volume: 17 Issue: 6 Pages: 4578-4588

    • DOI

      10.1039/c4cp05437g

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650532, KAKENHI-PROJECT-24651012
  • [Journal Article] Zn(salen)-Catalyzed Enantioselective Phenyl Transfer to Aldehydes and Ketones with Organozinc Reagent2015

    • Author(s)
      Keisuke Shimizu, Hidenori Uetsu, Takashi Gotanda, Katsuji Ito
    • Journal Title

      Synlett

      Volume: 26 Issue: 09 Pages: 1238-1242

    • DOI

      10.1055/s-0034-1380461

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650532
  • [Journal Article] 鏡像異性体間の性質の違いを実感させる実験プログラムの開発2015

    • Author(s)
      宮城良輔、藤澤早希、伊藤克治
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 第6分冊

      Volume: 64 Pages: 1-7

    • NAID

      120006380067

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650532
  • [Journal Article] 鞍手高校SSHの実施と評価およびその成果の大学教育への還元2013

    • Author(s)
      沖田広道,豊釜 光宏,小田 裕,伊藤克冶,宮崎義信
    • Journal Title

      教育実践研究

      Volume: 21 Pages: 51-57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650532
  • [Journal Article] Asymmetric Henry Reactions of Aldehydes Using Chiral Biaryl-Based Bis(thiourea) Organocatalysts2013

    • Author(s)
      Yuki Nakayama, Yusaku Hidaka, Katsuji Ito
    • Journal Title

      Synlett

      Volume: 24 Issue: 07 Pages: 883-885

    • DOI

      10.1055/s-0032-1318490

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650532
  • [Journal Article] 科学実験を活用した地域コミュニティ形成に関する実践研究2013

    • Author(s)
      日高裕策,畑智久,中山悠希,伊藤克治
    • Journal Title

      教育実践研究

      Volume: 21 Pages: 59-65

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650532
  • [Journal Article] Enantioselective conjugate addition of diethylzinc to acyclic enones using a copper phosphino-phenol complex as catalyst2005

    • Author(s)
      伊藤克治, 江野秀一郎, 齊藤文内, 香月 勗
    • Journal Title

      Tetrahedron letters 46

      Pages: 3981-3985

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16750083
  • [Journal Article] Enantioselective phenyl transfer to aldehydes using 1,1'-bi-2-naphthol-3,3'-dicarboxamide as chiral auxiliary2005

    • Author(s)
      伊藤克治, 冨田有紀, 香月 勗
    • Journal Title

      Tetrahedron letters 46

      Pages: 6083-6086

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16750083
  • [Presentation] 小学校における相互評価活動を取り入れた考察改善の実践2024

    • Author(s)
      田中拓哉、伊藤克治、石田理紗、浅野裕樹 、真井克子、野内頼一、後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会オンライン全国大会2024
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02973
  • [Presentation] 小学校における相互評価活動を取り入れた考察改善の実践2024

    • Author(s)
      田中拓哉、伊藤克治、石田理紗、浅野裕樹、真井克子、野内頼一、後藤 顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会 オンライン全国大会2024
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 探究活動を取り入れた熱化学の単元指導計画 ~体感を通した「エンタルピー」「エントロピー」の理解を目指して~2023

    • Author(s)
      松髙和秀,柴田晴斗,佐藤博義,伊藤克治,後藤顕一,野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会2023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02973
  • [Presentation] 氷河を題材とした地球温暖化を実感させる学習プログラムの開発2023

    • Author(s)
      石田理紗、浅野裕樹、伊藤克治、後藤顕一、野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第73回全国大会(高知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 化学反応と熱・光における単元の指導計画の構築に向けて ー体感を通した「エンタルピー」「エントロピー」の理解を目指してー2023

    • Author(s)
      松髙和秀、柴田晴斗、佐藤博義、伊藤克治、後藤顕一、野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第73回全国大会(高知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 氷河を題材とした地球温暖化を実感させる学習プログラムの開発2023

    • Author(s)
      石田理紗,浅野裕樹,伊藤克治,後藤顕一,野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会2023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02973
  • [Presentation] 気象災害を題材とした探究の過程を踏まえた学習プログラムの提案 ―自然事象に対する気付きを大切にして―2023

    • Author(s)
      浅野裕樹,石田理紗,伊藤克治,後藤顕一,野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会2023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02973
  • [Presentation] SSH 高等学校での学校間連携 ―多面的評価を学校間連携で実施する―2023

    • Author(s)
      生田依子、古川千恵、伊藤克治、後藤顕一、真井克子
    • Organizer
      日本理科教育学会 第73回全国大会(高知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 気象災害を題材とした探究の過程を踏まえた学習プログラムの提案 ―自然事象に対する気付きを大切にして―2023

    • Author(s)
      浅野裕樹、石田理紗、伊藤克治、後藤顕一、野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第73回全国大会(高知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 新たな概念を学ぶ必要に気付く授業モデルの構想 ~モル濃度を題材として~2023

    • Author(s)
      柴田晴斗,松髙和秀,佐藤博義,伊藤克治,後藤顕一,野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会2023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02973
  • [Presentation] STEAM教育を指向した手回し独楽づくりの授業実践2023

    • Author(s)
      大内 毅、平田将太郎、伊藤克治
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第 66回 全国大会(鹿児島)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 相互評価活動のさらなる展開2023

    • Author(s)
      後藤顕一、山内慎也、熊田憲朗、北川輝洋、吉田朋子、生田依子、鳥谷部光、伊藤克治、飯田寛志、野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第73回全国大会(高知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 化学基礎・化学における単元の指導計画の構築に向けて ―単元の指導計画を構築する際の視点や考え方―2023

    • Author(s)
      野内頼一、浦川順一、佐藤友介、佐藤大、松髙和秀、佐藤博義、柴田晴斗、神孝幸、 飯島正人、岡本暁、出口輝樹、真井克子、松原静郎、林 誠一、伊藤克治、後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第73回全国大会(高知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 生物基礎における「学習のまとまり」ごとの評価 ―相互評価活動を活用しながら―2023

    • Author(s)
      吉田朋子、神田京子、伊藤克治、野内頼一、後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第73回全国大会(高知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 単元の指導計画を通して資質・能力を育てる学習指導の在り方 ~ 単元計画の見直しのポイント ~2023

    • Author(s)
      浦川順一, 佐藤友介,佐藤 大,松原静郎,伊藤克治,後藤顕一,野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会2023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02973
  • [Presentation] 化学基礎・化学における単元の指導計画の構築に向けて ~単元の指導計画を構築する際の視点や考え方~2023

    • Author(s)
      野内頼一, 浦川順一,佐藤友介,佐藤 大,松高和秀,佐藤博義,柴田晴斗,神孝幸,飯島正人,岡本暁,出口輝樹,真井克子,岡本暁, 松原静郎,林誠一,伊藤克治,後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会2023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02973
  • [Presentation] 学習履歴の振り返りにおけるCBTと動画の活用2023

    • Author(s)
      出口輝樹,真井克子,佐藤友介,佐藤大,伊藤克治,後藤顕一,野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会2023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02973
  • [Presentation] 課題設定力を高める相互評価活動の実践2023

    • Author(s)
      伊藤克治、野内頼一、後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第73回全国大会(高知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 溶液とその性質における単元の指導計画の構築に向けて -主体的な学びの充実のための CBT-2023

    • Author(s)
      出口輝樹、真井克子、佐藤友介、佐藤 大、伊藤克治、後藤顕一、野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第73回全国大会(高知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 単元びらきを核とした単元の指導計画 ~電子の授受を意識させる酸化還元反応の単元びらき~2023

    • Author(s)
      佐藤友介,佐藤 大,岡本 暁,神 孝幸,伊藤克治,後藤顕一,野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会2023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02973
  • [Presentation] 相互評価活動による生徒の学習意欲に関する考察 ―5校の中学校の実践において―2023

    • Author(s)
      熊田憲朗、山内慎也、野内頼一、伊藤克治、飯田寛志、後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第73回全国大会(高知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 物質量と化学反応式における単元の指導計画の構築に向けて ―単元の指導計画を見直すポイント-2023

    • Author(s)
      浦川順一、佐藤友介、佐藤大、松原静郎、伊藤克治、後藤顕一、野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第73回全国大会(高知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 酸化と還元における単元の指導計画の構築に向けて ―電子の授受を意識させる酸化と還元の単元びらき―2023

    • Author(s)
      佐藤友介、佐藤大、岡本暁、神孝幸、伊藤克治、後藤顕一、野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第73回全国大会(高知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 物質量における単元の指導計画の構築に向けて -新たな概念「モル濃度」を学ぶ必要性を実感する-2023

    • Author(s)
      柴田晴斗、松髙和秀、佐藤博義、伊藤克治、後藤顕一、野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第73回全国大会(高知大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 生徒自らが「科学を学ぶ有用性を実感する」ことを見取る-年間指導計画に基づいた化学基礎の実践-2022

    • Author(s)
      神孝幸 藤本義博 飯島正人 伊藤克治 後藤顕一 野内頼一
    • Organizer
      理科教育学会2022
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02973
  • [Presentation] 単元開きを軸とした単元計画の考察~物質量の単元開きから化学反応の量的関係へ~2022

    • Author(s)
      佐藤友介 佐藤大 岡本暁 神孝幸 伊藤克治 後藤顕一 野内頼一
    • Organizer
      理科教育学会2022
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03186
  • [Presentation] 単元びらきを核とした単元の指導計画~質量から物質量へ視点の転換を促す探究活動~2022

    • Author(s)
      佐藤友介、佐藤大、岡本暁、神孝幸、伊藤克治、後藤顕一、野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第72回全国大会(旭川大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 「水」を共通するテーマとした化学基礎の年間指導計画 化学の有用性を実感する授業の研究2022

    • Author(s)
      神 孝幸、藤本 義博、飯島正人、伊藤克治、後藤 顕一、野内 頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第72回全国大会(旭川大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 単元の指導計画を通して資質・能力を育てる学習指導の在り方ー物質量の導入をテーマにー2022

    • Author(s)
      浦川順一 佐藤友介 佐藤大 伊藤克治 後藤顕一 野内頼一
    • Organizer
      理科教育学会2022
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03186
  • [Presentation] 有機分子の立体構造を理解するための授業実践 ~3Dプリンターで製作した分子模型の活用~2022

    • Author(s)
      菰田剣,宮地作造,伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会 第72回全国大会(旭川大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 生徒自らが「科学を学ぶ有用性を実感する」ことを見取る-年間指導計画に基づいた化学基礎の実践-2022

    • Author(s)
      神孝幸 藤本義博 飯島正人 伊藤克治 後藤顕一 野内頼一
    • Organizer
      理科教育学会2022
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03186
  • [Presentation] 単元の指導計画を通して資質・能力を育てる学習指導の在り方~物質量の導入をテーマに~2022

    • Author(s)
      浦川順一、佐藤友介、佐藤大、伊藤克治、後藤顕一、野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第72回全国大会(旭川大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 単元の指導計画を通して資質・能力を育てる学習指導の在り方~物質量の導入をテーマに~2022

    • Author(s)
      浦川順一 佐藤友介 佐藤大 伊藤克治 後藤顕一 野内頼一
    • Organizer
      理科教育学会2022
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02973
  • [Presentation] 生徒が体系的に学習できる「無機物質」の単元指導計画2022

    • Author(s)
      松髙和秀、柴田晴斗、佐藤博義、伊藤克治、後藤顕一、野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第72回全国大会(旭川大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 課題の設定における相互評価活動の実践2022

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会 第72回全国大会(旭川大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 資質・能力を育成する単元の指導計画の在り方について ~高等学校化学基礎をテーマに~2022

    • Author(s)
      野内頼一、浦川順一、佐藤友介、佐藤大、松高和秀、佐藤博義、柴田晴斗、神孝幸、飯島正人、岡本暁、冨永誠太郎、松原静郎、林誠一、伊藤克治、後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会 第72回全国大会(旭川大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 生徒が見通しをもって学習できる「無機物質」の単元指導計画2022

    • Author(s)
      松高和秀 柴田晴斗 佐藤博義 伊藤克治 後藤顕一 野内頼一
    • Organizer
      理科教育学会2022
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02973
  • [Presentation] 生徒が見通しをもって学習できる「無機物質」の単元指導計画2022

    • Author(s)
      松高和秀 柴田晴斗 佐藤博義 伊藤克治 後藤顕一 野内頼一
    • Organizer
      理科教育学会2022
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03186
  • [Presentation] 単元開きを軸とした探検計画の考察~物質量の単元びらきから化学反応の量的関係へ~2022

    • Author(s)
      佐藤友介 佐藤大 岡本暁 神孝幸 伊藤克治 後藤顕一 野内頼一
    • Organizer
      理科教育学会2022
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02973
  • [Presentation] フルカラー3Dプリンターによる分子模型の製作2021

    • Author(s)
      菰田剣,大内毅,伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会 第71回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] カラー3D プリンターによる分子模型製作のための出力データ作成法の検討2021

    • Author(s)
      菰田 剣,大内 毅,伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 遠隔授業における化学実験レポートのピアレビューの実践2021

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会 第71回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Presentation] ビナフチル骨格をもつホスフィノフェノールを用いた不斉aza-MBH反応2021

    • Author(s)
      宮地 作造,西辻 真央,菰田 剣,伊藤 克治
    • Organizer
      第58回化学関連支部合同九州大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Presentation] カラー3D プリンターによる分子模型製作のための出力データ作成法の検討2021

    • Author(s)
      菰田 剣,大内 毅,伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Presentation] 遠隔授業における化学実験レポートのピアレビューの実践2021

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会 第71回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 3Dプリンターの加工条件が造形物の強度性能に及ぼす影響とその最適化について2021

    • Author(s)
      大内毅,兵永大悟,菰田剣,伊藤克治
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第34回九州支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] ビナフチル骨格をもつホスフィノフェノールを用いた不斉aza-MBH反応2021

    • Author(s)
      宮地 作造,西辻 真央,菰田 剣,伊藤 克治
    • Organizer
      第58回化学関連支部合同九州大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02903
  • [Presentation] 探究の過程を踏まえた学習活動の開発~物質量の単元びらきをテーマに~2021

    • Author(s)
      佐藤友介 佐藤大 神孝幸 伊藤克治 後藤顕一 野内頼一
    • Organizer
      理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03186
  • [Presentation] 3Dプリンターの加工条件が造形物の強度性能に及ぼす影響とその最適化について2021

    • Author(s)
      大内毅,兵永大悟,菰田剣,伊藤克治
    • Organizer
      日本産業技術教育学会 第34回九州支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Presentation] 「化学反応の量的関係」を題材とする深い学びの実現に向けた授業モデルの開発2021

    • Author(s)
      岡本暁 神孝幸 佐藤博義 伊藤克治 後藤顕一 野内頼一
    • Organizer
      理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03186
  • [Presentation] 単元や題材を通して資質・能力を育てる学習指導の在り方~酸・塩基分野をテーマに~2021

    • Author(s)
      浦川順一 佐藤友介 佐藤大 伊藤克治 後藤顕一 野内頼一
    • Organizer
      理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03186
  • [Presentation] フルカラー3Dプリンターによる分子模型の製作2021

    • Author(s)
      菰田剣,大内毅,伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会 第71回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Presentation] 探究の過程を取り入れた「化学びらき」の授業展開2021

    • Author(s)
      松高和秀 佐藤圭鼓 佐藤博義 伊藤克治 後藤顕一 野内頼一
    • Organizer
      理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03186
  • [Presentation] 大学の化学実験における相互評価表の活用②2020

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会 第70回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Presentation] 探究の過程を踏まえた授業デザイン~塩の水溶液の性質を題材として~2020

    • Author(s)
      松高和秀 向舞子 佐藤博義 岡本暁 伊藤克治 後藤顕一 野内頼一
    • Organizer
      理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03186
  • [Presentation] 中学校技術科における3Dプリンターを活用した実習題材の検討2020

    • Author(s)
      大内毅,伊藤克治
    • Organizer
      第70回日本木材学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Presentation] 大学の化学実験における相互評価表の活用2019

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Organizer
      第69回 日本理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01988
  • [Presentation] 大学の化学実験における相互評価表の活用②2019

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会 第69回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Presentation] 小学校教員養成教育における相互評価表の活用2018

    • Author(s)
      伊藤克司
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01988
  • [Presentation] Copper-catalyzed Enantioselective Conjugate Adittion Using a Phosphinophenol Ligand2018

    • Author(s)
      Yuta Takata, Katsuji Ito, Hideo Nagashima
    • Organizer
      IRCCS-JST CREST Joint Symposium, “Chemical sciences facing difficult challenges”
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12390
  • [Presentation] 小学校教員養成教育における相互評価表の活用2018

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会 第68回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02981
  • [Presentation] 銅化合物を教材に用いた「物の溶け方」の授業実践例 -粒子概念の育成に向けた取り組み-2017

    • Author(s)
      長澤五十六,伊藤克治,大内毅
    • Organizer
      日本理科教育学会 第67回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12390
  • [Presentation] 熱溶融造形法および光造形法による分子模型の製作(2)2017

    • Author(s)
      大内 毅、長澤五十六、伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会 第67回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12390
  • [Presentation] ,大学の化学実験における相互評価表の活用2017

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01988
  • [Presentation] 大学の化学実験における相互評価表の活用2017

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会 第67回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12390
  • [Presentation] 分子内aza-Michael反応による1-置換テトラヒドロイソキノリン誘導体の不斉合成2016

    • Author(s)
      宮城 良輔、村岡 さつき、伊藤 克治
    • Organizer
      日本化学会第96春季年会
    • Place of Presentation
      同志社大学京田辺キャンパス(京都府京田辺市)
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12390
  • [Presentation] 熱溶融造形法および光造形法による分子模型の製作2016

    • Author(s)
      大内 毅、長澤五十六、伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野)
    • Year and Date
      2016-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12390
  • [Presentation] 亜鉛サレン錯体を用いるケトン類の不斉フェニル化2015

    • Author(s)
      植津英謙、大岡邦晃、伊藤克治
    • Organizer
      日本化学会 第95春季年会
    • Place of Presentation
      日本大学船橋キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650532
  • [Presentation] 大学との連携による小学生の科学自由研究の指導実践2015

    • Author(s)
      石田 輝昭、内村 博幸、藤川 哲也、村岡 さつき、伊藤 克治
    • Organizer
      日本理科教育学会 第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-08-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K12390
  • [Presentation] 鏡像異性体間の構造・性質の違いに着目した実験プログラムの開発(2)-マツタケオールの速度論的分割-2014

    • Author(s)
      藤澤 早希,宮城 良輔,副島 英子,伊藤 克治
    • Organizer
      日本理科教育学会 第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650532
  • [Presentation] 亜鉛サレン錯体を用いるケトン類の不斉フェニル化2014

    • Author(s)
      清水佳祐,五反田隆,伊藤克治
    • Organizer
      日本化学会 第94春季年会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650532
  • [Presentation] ビアリール型ビス(チオウレア)触媒を用いる不斉Henry反応2013

    • Author(s)
      中山悠希,伊藤克治
    • Organizer
      日本化学会第93春季年会
    • Place of Presentation
      立命館大学びわこくさつキャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650532
  • [Presentation] SWVを用いたホウ酸-アゾメチンH錯生成反応のpH依存性に関する研究2013

    • Author(s)
      梶原万莉、宮崎義信、藤森崇夫、伊藤芳雄、竹原公、吉村和久
    • Organizer
      日本分析化学会第62年会
    • Place of Presentation
      近畿大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650532
  • [Presentation] 鏡像異性体間の構造・性質の違いに着目した実験プログラムの開発2013

    • Author(s)
      宮城良輔,日高裕策,藤崎道教,伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会 第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650532
  • [Presentation] 燃焼合成法により合成したSrAl2O4:Euの蛍光特性2012

    • Author(s)
      桶田なな,伊藤唯,原田雅章
    • Organizer
      第49回化学関連支部合同九州大会
    • Place of Presentation
      北九州国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650532
  • 1.  GOTO Kenichi (50549368)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 45 results
  • 2.  NOUCHI YORIKAZU (00741696)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 44 results
  • 3.  大内 毅 (40346838)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 4.  石橋 直 (80802842)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  NAGASAWA Isoroku (40302351)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  真井 克子 (20990625)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  MIYAZAKI Yoshinobu (50253365)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 8.  HARADA Masaaki (00251364)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  二井 正浩 (20353378)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  高橋 三男 (40197182)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  生尾 光 (50159589)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  松尾 知明 (80320993)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  藤枝 秀樹 (20741705)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  小林 一人 (30990949)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  三次 徳二 (10298127)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi