• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nii Masahiro  二井 正浩

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NII Masahiro  二井 正浩

二井 正浩  ニイ マサヒロ

Less
Researcher Number 20353378
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 成蹊大学, 経済学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2025: 成蹊大学, 経済学部, 教授
2010 – 2019: 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官
2016: 国立教育政策研究所, 教育課程センター基礎研究部, 総括研究官
2015: 国立教育政策研究所, その他部局等, 研究員
2015: 国立教育政策研究所, 基礎研究部, 総括研究官 … More
2014: 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター 基礎研究部, 総括研究官
2012 – 2013: 国立教育政策研究所, その他部局等, 研究員
2012 – 2013: 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 総括研究官
2012: 国立教育政策研究所, 教育過程研究センター・基礎研究部, 総括研究官
2011: 国立教育政策研究所, 総括研究官
2007: National Institute for Educational Policy Research, 教育課程研究センター・基礎研究部, 総括研究官
2005: 国立教育政策研究所, 基礎研究部, 総括研究官
2005: 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官
2004: 国立教育政策研究所, 基礎研究部, 主任研究官
2002 – 2004: 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター・基礎研究部, 主任研究官
2003: 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 主任研究官 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education and related fields
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / 教科教育 / Science education / Education / Educaion
Keywords
Principal Investigator
歴史教育 / グローバルヒストリー / 歴史授業 / グローバルヒストリー教育 / 世界史教育 / 社会科教育 / 内容構成 / 実践事例 / データベース / 授業事例収集 … More / 地理歴史科 / 社会科 / 自己関与性 / 自分事 / レリバンス / 地歴統合科目 / ビッグヒストリー教育 / 環境問題 / ESD / 歴史総合 / ESD / グローバル教育 / 統合科目 / 世界史 / ビッグヒストリー / ドイツ / イギリス / アメリカ / 諸外国の歴史授業 / 米英独の歴史授業 / ドイツの歴史授業 / イギリスの歴史授業 / アメリカの歴史授業 / WHFUA / 歴史教育内容編成 / 歴史教育内容構成 / 評価問題 / 教育課程 / 地理歴史科教育 / 授業 / 現代史 … More
Except Principal Investigator
社会科教育 / カリキュラム / 歴史教育 / 国際比較 / 国際比較研究 / 指導と評価 / 教育学 / 通信簿 / 教育課程 / ケイパビリティ・アプローチ / Well-being / ケイパビリティ / ペダゴギー / ペダゴジー / 教員養成 / 教師教育 / 教科教育 / プロフェッショナルコンピテンシー / 歴史教師 / ビリーフ研究 / 一般教育学 / 歴史教育学 / 教師のビリーフ / 教師のプロフェッショナルコンピテンシー / 一般教育学研究 / 歴史教育学研究 / 歴史教師のビリーフ / 表現力育成 / 新学習指導要領 / 科学教育 / 学習モデル / 化学実験 / 授業研究 / 表現力 / 相互評価 / 教材開発 / 科学の有用性 / 汎用的スキル / コンピテンシー / 資質・能力 / 探究 / 教員研修 / 教員養成研修 / 中等教育 / ドイツ / 歴史の指導と評価 / 共感とケア / エンパシー / 歴史の指導・評価 / 歴史的思考・理解 / 歴史固有の概念・ツール / doing history / 情意・態度の評価 / 他者のパースペクティブ / 歴史的思考と理解の一体的形成 / 歴史的な見方・考え方 / 歴史的エンパシー / CURRICULUM IMPROVEMENT / CURRICULUM EVALUATION / PERIOD FOR INTEGRATED STUDY / 評価の観点 / 評価 / カリキュラム改善 / カリキュラム評価 / 総合的な学習の時間 / 学習評価 / 学習指導 / 授業構成 / 知識観 / 中等社会系教科カリキュラム / 歴史総合 / 地歴相関 / グローバル・ヒストリー / ビッグ・ヒストリー / 国際情報交換 / 中等地理歴史教育 / 歴史総合カリキュラム / 地歴相関カリキュラム / 指導と評価の一体化 / 市民性諸教科 / 指導・評価の一体化 / 市民性教育 / 評価問題 / 教科書 / 市民性 / 観点別評価 / 評定 / 観点別学習状況 / 高等学校 / 教育評価 / 社会科系教科 / 国際機関作成教材 / 国際機関 / 単位制 / 発展学習 / 補充学習 / 現代的課題 / 学修の単位認定 / 学校間連携 / 学校設定教科・科目 Less
  • Research Projects

    (21 results)
  • Research Products

    (66 results)
  • Co-Researchers

    (58 People)
  •  Well-beingをめざす社会科授業論の開発:ケイパビリティ・アプローチの観点から

    • Principal Investigator
      金 ヒョン辰
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  力強いペダゴギーを組み込んだケイパビリティ論の拡張による教科教員養成国際共同研究

    • Principal Investigator
      志村 喬
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Reconstructing Belief Studies to Enhance Professional Competencies of History Teachers.

    • Principal Investigator
      Utsunomiya Akiko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shimane University
  •  Collection and analysis of lessons on the construction of learning relevance between students and history education.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Nii Masahiro
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Seikei University
  •  Research focusing on educational program about the integrated historyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nii Masahiro
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Research Field
      Education and related fields
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Learning model research aiming at fostering scientific ability and attitude by realizing "usefulness of science"

    • Principal Investigator
      GOTO Kenichi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Toyo University
  •  歴史を探究する能力の育成を目指す日本とドイツの教員研修プログラムの比較研究

    • Principal Investigator
      村瀬 正幸
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  A study of historical empathy that promotes the integrated formation of historical thinking and understanding.

    • Principal Investigator
      HARADA TOMOHITO
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Research focusing on educational program about Big HistoryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nii Masahiro
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Research to improve methods and techniques of instruction and evaluation of social studies that refer to attitude to knowledge

    • Principal Investigator
      OSUGI AKIHIDE
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  An International Comparative Study on Competencies-based-National Curriculum Developments

    • Principal Investigator
      Matsuo Tomoaki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Collection and the analysis of the outstanding history lessons in U.S., U.K. and GermanyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NII Masahiro
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  International investigation and development of curricula integrating national history and world history, and correlating geography and history in secondary social studies.

    • Principal Investigator
      HARADA TOMOHITO
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  A Study of history education that focuses on global historyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NII Masahiro
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  International Comparative Study of Textbooks and the Unification of Teaching and Evaluation in Citizenship Related Subjects

    • Principal Investigator
      IWATA Kazuhiko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Improvement of Learning Assessment in Upper Secondary School

    • Principal Investigator
      KUDOU Bunzou
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  諸外国の自国史と世界史の扱いに関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      二井 正浩
    • Project Period (FY)
      2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  社会科系教科において国際機関作成教材の利用を推進するための研究

    • Principal Investigator
      谷田部 玲生
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  「現代史」の内容構成および授業構成に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      二井 正浩
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  高等学校における学校設定教科・科目の開発・運用実態に関する調査研究

    • Principal Investigator
      KUDOU Bunzou
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  A STUDY ON EVALUATION AND IMPROVEMENT OF CURRICULUM OF PERIOD FOR INTEGRATED STUDY

    • Principal Investigator
      KUDO Bunzo
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      NATIONAL INSTITUTE FOR EDUCATIONAL POLICY RESEARCH OF JAPAN

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2017 2016 2014 2013 2012 2011 2007 2006 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] レリバンスを構築する歴史授業の論理と実践2023

    • Author(s)
      二井 正浩
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924756
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01673
  • [Book] レリバンスを構築する歴史授業の論理と実践ー諸外国および日本の事例研究ー2023

    • Author(s)
      二井正浩編著
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924756
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Book] レリバンスを構築する歴史授業の論理と実践-諸外国及び日本の事例研究-2023

    • Author(s)
      二井正浩編著
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20702
  • [Book] 歴史教師のビリーフに関する国際比較研究:日本・スイス・カナダの三か国調査2023

    • Author(s)
      宇都宮明子、原田信之編著 二井正浩共著
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20702
  • [Book] レリバンスを構築する歴史授業の論理と実践ーー諸外国および日本の事例研究2023

    • Author(s)
      二井正浩
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924756
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Book] レリバンスの視点からの歴史教育改革論2022

    • Author(s)
      二井 正浩
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924305
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01673
  • [Book] レリバンスの視点からの歴史教育改革論ー日・米・英・独の事例研究ー2022

    • Author(s)
      二井正浩編著
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924305
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Book] レリバンスの視点からの歴史教育改革論-日・米・英・独の事例研究-2022

    • Author(s)
      二井正浩編著
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20702
  • [Book] 「歴史総合」の授業を創る(原田「世界と日本の歴史を融合する視点と方法」二井「学びの意味の視点からの歴史授業デザイン」)2019

    • Author(s)
      原田智仁,二井正浩 ほか
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183082107
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18687
  • [Book] 教科教育学研究の可能性を求めて2017

    • Author(s)
      原田智仁,關浩和,二井正浩
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03806
  • [Book] 教科教育学研究の可能性を求めて(Ⅱ-3 歴史教育と重層的アイデンティティの育成)2017

    • Author(s)
      二井正浩
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590246
  • [Book] 教科教育学研究の可能性を求めて2017

    • Author(s)
      原田智仁(編著者),二井正浩(編著者),田中伸,他
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04431
  • [Book] 社会科教育のルネサンス-実践知を求めて-2016

    • Author(s)
      原田智仁,二井正浩,田中伸他
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      保育出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04431
  • [Book] 新社会科教育学ハンドブック2012

    • Author(s)
      原田智仁, 田中伸, 中本和彦, 二井正浩, 他42名
    • Total Pages
      417
    • Publisher
      明治図書(社会認識教育学会編著)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24402049
  • [Book] 世界史授業デザイン-思考力・判断力・表現力の育て方-2012

    • Author(s)
      福井憲彦, 田尻信一, 二井正浩, 原田智仁, 他15名
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24402049
  • [Book] 歴史的思考力を伸ばす世界史授業デザイン2012

    • Author(s)
      福井憲彦(原田智仁、二井正浩他)
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      明治図書出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330258
  • [Book] 歴史的思考力を伸ばす世界史授業デザイン2012

    • Author(s)
      福井憲彦, 田尻信壹, 原田智仁, 二井正浩, 他15名
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330258
  • [Book] 新社会科教育学ハンドブック2012

    • Author(s)
      社会認識教育学会(二井正浩、中本和彦、田中伸他)
    • Total Pages
      417
    • Publisher
      明治図書出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330258
  • [Book] 社会科教育実践ハンドブック2011

    • Author(s)
      原田智仁, 米田豊, 吉水裕也, 大杉昭英, 二井正浩, 草原和博(各分担執筆)
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330247
  • [Book] 社会科教育実践ハンドブック2011

    • Author(s)
      原田智仁,米田豊,吉水裕也,大杉昭英,二井正浩,草原和博他
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330247
  • [Book] 社会認識教育の構造改革(社会科学科歴史としての社会科授業)2006

    • Author(s)
      二井正浩(社会認識教育学会編)
    • Total Pages
      318
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15653078
  • [Book] "民主政治"をめぐる論点・争点と授業づくり(中学校社会化歴史的における"民主主義"の教材化)2005

    • Author(s)
      二井正浩(片上宗二編)
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15653078
  • [Journal Article] レリバンスの構築をめざす歴史教育の可能性-歴史教育において「実存的な問い」にどう向き合わせるか-2024

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会系教科教育学論叢

      Volume: 第4巻

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Journal Article] 「世界史探究」の授業づくりーどう変わらなければならないのかー2022

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      ChiReKo

      Volume: 2学期号 Pages: 6-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Journal Article] 「世界史探究」の授業づくりーどう変わらなければならないのかー2022

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      帝国書院『ChiReKo』

      Volume: 2022年度2学期 Pages: 6-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Journal Article] 歴史系科目における観点別学習状況の評価-なぜ観点別評価? どうやって観点別評価?-2022

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      ChiReCo

      Volume: 9 Pages: 4-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20702
  • [Journal Article] グローバルヒストリーとこれからの歴史授業-世界の見え方はこう変わる-2022

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 59(9) Pages: 22-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20702
  • [Journal Article] グローバルヒストリーとこれからの歴史授業 : 世界の見え方はこう変わる 歴史を「私たち」に取り戻す2022

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 第59巻第9号 Pages: 22-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01673
  • [Journal Article] 「歴史総合」の授業づくり-どう変わらなければならないのか-2022

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      ChiReCo

      Volume: 8 Pages: 6-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20702
  • [Journal Article] グローバルヒストリーとこれからの歴史教育2021

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      『社会科教育』

      Volume: 59(9) Pages: 22-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Journal Article] これからの「歴史授業」とは何かー学びの視点から考えるー2020

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育

      Volume: 2020年11月号 Pages: 4-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Journal Article] これからの「歴史授業」とは何か-学びの意味の視点から考える 「他人事」から「自分事」の学びへ-2020

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 第57巻第11号 Pages: 4-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01673
  • [Journal Article] グローバルヒストリー教育論研究-世界史教育の再構築-2016

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      兵庫教育大学大学院連合学校教育研究科 学位論文

      Volume: -

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590246
  • [Journal Article] A Check sheet Approach to Improveing Teaching Practice of ESD in Social Studies : Case Study of Japan's Farmers for 5th Grade Elementary School Studies2013

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education

      Volume: 2 Pages: 49-64

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24402049
  • [Journal Article] グローバルヒストリー教育におけるナショナルアイデンティティの扱いに関する質的研究2013

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 120 Pages: 10-21

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653309
  • [Journal Article] グローバルヒストリー教育におけるナショナルアイデンティティの扱いに関する質的研究2013

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 120 Pages: 10-21

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330258
  • [Journal Article] グローバル・ヒストリー教育におけるナショナルアイデンティティの扱いに関する質的研究-World History for Us All における単元New Identities : Nationalism and Religion 1850-1914CE の実践を通して-2013

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      日本社会科教育学会『社会科教育研究』

      Volume: No.120 Pages: 10-21

    • NAID

      130005179165

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653309
  • [Journal Article] グローバルヒストリー教育におけるナショナルアイデンティティの扱いに関する質的研究2013

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 120 Pages: 10-21

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24402049
  • [Journal Article] グローバルヒストリー教育におけるナショナルアイデンティティの扱いに関する質的研究-World History for Us All における単元New Identities : Nationalism and Religion 1850-1914CE の実践を通して-2013

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: No.120 Pages: 10-21

    • NAID

      130005179165

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330258
  • [Journal Article] グローバルヒストリーとしてのWorld History for US Allのカリキュラム構成2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 24 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24402049
  • [Journal Article] グローバルヒストリーとしてのWorld History for Us All のカリキュラム構成-トランスナショナルでトランスカルチュラルな歴史学習への可能性-2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 24 Pages: 51-60

    • NAID

      40019560676

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330247
  • [Journal Article] グローバル・ヒストリーとしてのWorld History for Us All のカリキュラム構成2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会系教科教育学会『社会系教科教育学研究』

      Volume: No24 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653309
  • [Journal Article] グローバルヒストリーとしてのWorld History for Us All のカリキュラム構成-トランスナショナルでトランスカルチュラルな歴史学習への可能性-2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 24号 Pages: 51-60

    • NAID

      40019560676

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330258
  • [Journal Article] グローバルヒストリーとしてのWorld History for Us All のカリキュラム構成-トランスナショナルでトランスカルチュラルな歴史学習の可能性-2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 24号 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330258
  • [Journal Article] グローバルヒストリーとしてのWorld History for Us All のカリキュラム構成-トランスナショナルでトランスカルチュラルな歴史学習への可能性-2012

    • Author(s)
      二井 正浩
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究24

      Pages: 51-60

    • NAID

      40019560676

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330247
  • [Journal Article] グローバルヒストリーとしてのWorld History for Us Allのカリキュラム構成2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 24巻 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653309
  • [Journal Article] チェックシート・アプローチによる「よりESD的な」社会科実践への改善2011

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 第75号 Pages: 71-80

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330258
  • [Presentation] ケイパビリティと歴史授業におけるレリバンスの構築 ~ 新科目「歴史総合」と英国PGCE教材「Human Being?」を事例に~2024

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      日本地理学会2024年春期学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Presentation] レリバンスの構築をめざす歴史教育の可能性 ―歴史教育において「実存的な問い(一人称の問い)」にどう向き合わせるか―2024

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      社会系教科教育学会第35回研究発表大会シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Presentation] 新科目「歴史総合」は国境や民族をどう乗り越えようとしているのか?2023

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      日本グローバル教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20702
  • [Presentation] ケイパビリティと歴史教育におけるレリバンスの構築-新科目「歴史総合」と英国PGCE教材「Human Being?」を事例に-2023

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      日本地理学会2024年春季学術大会公開シンポジウム「国際地理教育界におけるカリキュラムとペダゴジーをめぐる研究動向の展望-「ジオ・ケイパビリティズ」プロジェクトを基軸に-」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20702
  • [Presentation] 新科目「歴史総合」は国境や民族をどう乗り越えようとしているのか?2023

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      第29回日本グローバル教育学会全国研究大会シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Presentation] 新科目『歴史総合』は国境や民族をどう乗り越えようとしているのか?2022

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      第29回グローバル教育学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Presentation] 歴史授業における「問い」と主権者育成に関する考察2016

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      全国社会科教育学会・社会科系教科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03806
  • [Presentation] 歴史教育における「問い」と主権者育成に関する考察-三つのアプローチ-2016

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      全国社会科教育学会・社会系教科教育学会合同研究発表大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04431
  • [Presentation] 歴史授業における「問い」と主権者育成に関する考察2016

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      全国社会科教育学会・社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590246
  • [Presentation] アメリカ・ニューヨーク州の高等学校社会科カリキュラムにおける地理と歴史の総合-Global Studiesから Global History and Geographyへ-2014

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      社会系教科教育学会研究大会, ラウンドテーブル「歴史総合・地歴相関カリキュラムに関する研究」において発表
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2014-02-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653309
  • [Presentation] NASUTION, 歴史総合・地歴相関カリキュラムに関する研究2014

    • Author(s)
      原田智仁, 二井正浩, 土屋武志, 中本和彦, 田中伸
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2014-02-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330258
  • [Presentation] World History for Us All におけるカリキュラム構成原理-トランスナショナルでトランスカルチュラルな歴史学習への可能性-2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部
    • Year and Date
      2012-10-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330258
  • [Presentation] World History for Us Allにおけるカリキュラム構成原理2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      全国社会科教育学会研究大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2012-10-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653309
  • [Presentation] World History for Us A11におけるカリキュラム構成原理-トランスナショナルでトランスカルチュラルな歴史学習への可能性-2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2012-10-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24402049
  • [Presentation] World History for Us Allにおけるカリキュラム構成原理2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23653309
  • [Presentation] 学習材としての社会科教科書の開発-中学校歴史的分野-2007

    • Author(s)
      原田智仁・二井正浩
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2007-10-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19653115
  • [Presentation] World History for Us All におけるカリキュラム構成原理

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330258
  • [Presentation] 英国における課題解決型の歴史授業の方略

    • Author(s)
      中尾敏朗・二井正浩
    • Organizer
      社会系教科教育学会第26回研究発表大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2015-02-21 – 2015-02-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24402049
  • [Presentation] アメリカ・ニューヨーク州の高等学校社会科カリキュラムにおける地理と歴史の総合-Global StudiesからGlobal History and Geographyへ-

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330258
  • 1.  HARADA Tomohito (90228651)
    # of Collaborated Projects: 9 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 2.  KUDOU Bunzou (30231096)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  YATABE Reio (30311137)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  TANAKA Noboru (70508465)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  Utsunomiya Akiko (40611546)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  OSUGI Akihide (50353397)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  GOTO Kenichi (50549368)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  Matsuo Tomoaki (80320993)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  MATSUBARA Kenji (10549372)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  名取 一好 (70026623)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  寺田 登 (60353398)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  中尾 敏朗 (20413908)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  服部 一秀 (60238029)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  村瀬 正幸 (90641572)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  志村 喬 (70345544)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  大西 宏治 (10324443)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  金 ヒョン辰 (10591860)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  井田 仁康 (20203086)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  伊藤 直之 (20390453)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  茨木 智志 (30324023)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  永田 成文 (40378279)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  鈴木 隆弘 (40433685)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  広瀬 悠三 (50739852)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  中平 一義 (50758597)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  山本 隆太 (80608836)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  秋本 弘章 (90327015)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  IWATA Kazuhiko (40020119)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  KOMEDA Yutaka (80432582)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 29.  YOSHIMIZU Hiroya (60367571)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 30.  KUSAHARA Kazuhiro (40294269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 31.  TSUCHIYA Takeshi (20273302)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 32.  NAKAMOTO Kazuhiko (80513837)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 33.  ARIMOTO Hidefumi (40241228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  NGASAKI Eizo (50141982)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  池田 信明 (10353400)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  桐谷 正信 (90302504)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  田尻 信壹 (10436800)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  濱野 清 (00562399)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  永田 忠道 (90312199)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  伊藤 克治 (10284449)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  高橋 三男 (40197182)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  生尾 光 (50159589)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  上杉 嘉見 (10451981)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  原田 信之 (20345771)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  宮本 英征 (10825293)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  空 健太 (30548285)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  中村 洋樹 (30824651)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  竹中 伸夫 (60432704)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  國分 麻里 (10566003)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  小川 正人
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  NASH Gary. B.
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  MUKAI Gary. M.
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  伊東 彩子
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  HAYNES Anthony
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  DAVIES Ian
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  SAUER Michael
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  BRANDENBURG Ana
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  TAJIRI Shinichi
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi