• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Murakami Mihoko  村上 美保子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

村上 美保子  ムラカミ ミホコ

MURAKAMI Mihoko  村上 美保子

Less
Researcher Number 10331638
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 茨城キリスト教大学, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 茨城キリスト教大学, 文学部, 教授
2015 – 2018: 茨城キリスト教大学, 文学部, 教授
2009 – 2012: 星城大学, 経営学部, 准教授
2006: Seijoh University, Faculty of Business Administration, Associate Professor
2005 – 2006: 星城大学, 経営学部, 講師
2003 – 2004: 星城大学, 経営学部, 専任講師
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Except Principal Investigator
タスク活動 / 縦断的調査 / 縦断的研究 / スピーキングテスト / 英語の語順 / 言語活動の可視化 / 練習の精査・精選 / 外国語活動・外国語科 / プロジェクト型カリキュラム / 深い学び … More / 言語活動 / 段階的な練習 / プロジェクト(課題解決)型カリキュラム / 小学校英語 / 課題解決型の外国語授業 / プロジェクト型外国語語教育 / プロジェクト型外国語活教育 / 練習から言語活動へ教室における英語使用の必然性 / 教室における英語使用の必然性 / 練習から言語活動へ / 同一児童の経年学習状況調査 / 課題解決型の英語授業 / プロジェクト型外国語教育 / 継続した授業の質問紙調査 / 継続的英語の文法テスト / 継続的英語のスピーキングテスト / スピーキング・筆記テスト / 英語の後置修飾の習得 / 英語教育における小中連携 / 小中連携の英語教育 / 「フーカス・オン・フォーム」アプローチ / 課題解決型の授業内容 / プロジェクト型外国語活動・英語教育 / 英語学習状況の縦断的調査 / 文法指導とコミュニケーション / 小・中連携の英語教育 / 課題解決型英語授業 / 縦断的学習状況調査 / 小中学生の英語学習状況 / フォーカス・オン・フォーム指導 / 小中連携 / 「振り返り」アンケート調査 / 後置修飾(to不定詞の形容詞的用法) / 文法テスト(並び替え) / タスクを志向した活動 / 縦断的英語学習実施状況調査 / 同一児童・生徒の継続した英語学習状況調査 / 小中連携した英語後置修飾の学習状況調査 / 連続した授業の質問紙調査 / ICレコーダによるスピーキングテスト / TBLT / 課題解決型言語活動 / 「フォーカス・オン・フォーム」アプローチ / Junior high school students / Learning of English / Acquisition / EFL context / Cross-sectional study / Longitudinal study / English word order / English grammatical structures / 縦断的・横断的調査 / スピーキング・テスト / テストの開発 / 英語の習得・学習 / 中学生の英語 / 英語の学力 / 練習の成果 / 学習困難度 / 3年間の英語習得 / 横断的研究 / 後置修飾 / 英語の語順の習得 / 中学校英語 / 日本人中学生 / 学習状況調査 / 横断的調査 / 英語の文構造 / 評価規準 / 中学生の英語語順の習得 / 日本人初期英語学習者 / 名詞の後置修飾 / 文法構造・語順の把握力 / 中学2年から高校1年まで / 筆記とスピーキングテスト / 学習困難な文法項目の特定 / 横断的言語学習の研究 / タスクによる文法力調査 / タスク支援 / コミュニケーション能力 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (14 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  Activities in Project-type Foreign Language Teaching at Elementary Schools: The Visualization and Evaluation of Performance

    • Principal Investigator
      高島 英幸
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  A Longitudinal Study on the Acquisition of Post-Modified Structures Based on a Focus-on-Form Approach at Elementary and Junior High Schools

    • Principal Investigator
      Takashima Hideyuki
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Research on Enriching Communicative CompetenceThrough Task-Supported Language Teaching

    • Principal Investigator
      TAKASHIMA Hideyuki
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  An Investigation of English Abilities of Junior High School Students-From the Perspective of Grammar Structure Acquisition

    • Principal Investigator
      TAKASHIMA Hideyuki
    • Project Period (FY)
      2003 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
      Hyogo University of Teacher Education

All 2019 2018 2013 2012 2011 2010 2009 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] ESL政策を堅持する香港の英語教育から-日本の英語教育への示唆(1)(2)2012

    • Author(s)
      村上美保子、高島英幸, ほか
    • Journal Title

      人文研究論叢

      Volume: 8 Pages: 105-126

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320100
  • [Journal Article] ニュージーランドのESOL教育における英語発達段階指標-指標を持たない日本の英語教育との国際比較-2012

    • Author(s)
      村上美保子、高島英幸, ほか
    • Journal Title

      人文研究論叢

      Volume: 8 Pages: 1-26

    • NAID

      40019228252

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320100
  • [Journal Article] ニュージーランドのESOL教育2011

    • Author(s)
      村上美保子・高島英幸, ほか
    • Journal Title

      平成20年度-23年度大学院教育改革支援プログラム国際基準に基づく先端的言語教育者養成平成22年度報告書

      Pages: 234-249

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320100
  • [Journal Article] モスクワ市の英語教育にみる変化への挑戦-日本の英語教育への示唆-1-42010

    • Author(s)
      村上美保子・高島英幸, ほか
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 4月号5月号6月号7月号

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320100
  • [Journal Article] 台北市の英語教育から日本の英語教育への示唆-コミュニケーション能力を素地から育成する英語教育を考える-2009

    • Author(s)
      村上美保子・高島英幸, ほか
    • Journal Title

      教職研修 441

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320100
  • [Journal Article] 台北市の英語教育から日本の英語教育への示唆-コミュニケーション能力を素地から育成する英語教育を考える-2009

    • Author(s)
      村上美保子・高島英幸, ほか
    • Journal Title

      教職研修 440

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320100
  • [Journal Article] 台北市の英語教育から日本の英語教育への示唆-コミュニケーション能力を素地から育成する英語教育を考える-2009

    • Author(s)
      村上美保子・高島英幸, ほか
    • Journal Title

      教職研修 442

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320100
  • [Presentation] The Efficacy of a 'Focus on Form Approach' vs. 'PPP Instruction' in an EFL Context: A Comparative Longitudinal Study of the Learning of Post-Modifired Structures among Japanese Beginning Learners of English2019

    • Author(s)
      髙島英幸,村上美保子,今井典子,杉浦理恵,桐生直幸,東野裕子
    • Organizer
      The 17th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03223
  • [Presentation] 小学校における課題解決型授業の学習状況の比較調査 ― 話す力と動機づけの観点から ―2018

    • Author(s)
      髙島英幸,村上美保子,今井典子,杉浦理恵,桐生直幸,工藤洋路,東野裕子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC) 第39回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03223
  • [Presentation] Three-year Longitudinal Study of Nine Difficult Structures of English for Beginner Japanese Learners of English2013

    • Author(s)
      Hide Takashima, Mihoko Murakami, Noriko Imai, Rie Sugiura, and Naoyuki Kiryu
    • Organizer
      11th Annual Hawaii International Conference on Education, Hilton Hawaiian Village, Hawaii.
    • Place of Presentation
      Hawaii, U.S.A
    • Year and Date
      2013-01-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320100
  • [Presentation] "Task-Supported, or Task-Based, Language Teaching in Japan: That is the Question2013

    • Author(s)
      Hide Takashima, Mihoko Murakami, and Naoyuki Kiryu
    • Organizer
      The 3rd Taiwan-Japan Conference on English Education
    • Place of Presentation
      at Taichung Education University, Taichung, Taiwan.
    • Year and Date
      2013-05-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320100
  • [Presentation] How Learners Use the Target Structures in Focused Tasks2011

    • Author(s)
      村上美保子
    • Organizer
      The 4^<th> Biennial International Conference on Task-based Language Teaching
    • Place of Presentation
      University of Auckland, New Zealand
    • Year and Date
      2011-11-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320100
  • [Presentation] What Are the Common Problems Japanese Learners of English Have in the Classroom?

    • Author(s)
      高島英幸・村上美保子・桐生直幸
    • Organizer
      The Third Taiwan-Japan Conference on Engilsh Education
    • Place of Presentation
      Taichung University of Education, Taiwan
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320100
  • [Presentation] Three-Year Longitudinal Study of Nine Difficult Structures in English for Beginner Japanese Learners of English

    • Author(s)
      高島英幸・村上美保子・今井典子・杉浦理恵・桐生直幸
    • Organizer
      The 11th Hawaii International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Hilton Waikiki Beach Hotel, USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21320100
  • 1.  TAKASHIMA Hideyuki (40128434)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 2.  KIRYU Naoyuki (50442132)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 3.  IMAI Norioko (30510292)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  SUGIURA Rie (60413738)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 5.  東野 裕子 (20781686)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  NEGISHI Masashi (50189362)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  工藤 洋路 (60509173)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  奥村 耕一 (60885599)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi