• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MORIYAMA Shin  森山 新

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

森山 新  モリヤマ シン

Less
Researcher Number 10343170
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2022: お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2022: お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授
2015 – 2016: お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授
2014: お茶の水女子大学, 人間文化創成科学研究科, 教授
2014: お茶の水女子大学, 人間文化創成科学研究科文化学系, 教授
2013 – 2014: お茶の水女子大学, 大学院人間文化創成科学研究科, 教授 … More
2013: お茶の水女子大学, その他部局等, 教授
2011 – 2012: お茶の水女子大学, 人間文化創成科学研究科文化科学系, 教授
2011: お茶の水女子大学, 大学院・人間文化創成科学研究科, 教授
2008: お茶の水女子大学大学院, 人間文化創成科学研究科, 准教授研究者
2007 – 2008: Ochanomizu University, Graduate School of Humanities and Sciences, Associate Professor
2006: お茶の水女子大学, 留学生センター, 助教授
2005 – 2006: Ochanomizu university, International Exchange and Education Center, Assistant professor, 国際教育センター, 助教授
2005: お茶の水女子大学, 留学性センター, 助教授
2002 – 2004: お茶の水女子大学, 留学生センター, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Cognitive science / 言語学・音声学 / Linguistics / Basic Section 02090:Japanese language education-related / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Japanese language education / Japanese language education / Social psychology / Foreign language education / Linguistics / Sociology of education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Keywords
Principal Investigator
認知言語学 / 第二言語習得 / 第二言語教育 / 日本語教育 / 多義語 / 意味構造 / 日本語 / Cognitive Linguistics / シティズンシップ教育 / 東アジア … More / 動詞 / 認知意味論 / 基本動詞 / 内省分析 / 心理実験 / コーパス / 類義語 / 内省 / コーパス分析 / 中心義 / 語義ネットワーク / 動機づけ / 格助詞 / 習得過程 / 格助詞ニ / 放射状カテゴリー構造 / プロトタイプ / 放射状カテゴリー / Japanese Language / Case Particles / Semantic Structures / Acquisition Process / Polysemy / SLA / 教授法 / 教材開発 / 第二言語 / Japanese education / Second language acquisition / Teaching method / Teaching materials / 民主的文化のための能力 / 東アジア共生 / 欧州統合 / 複言語主義 / 複文化主義 / 接触仮説 / 間文化的シティズンシップ教育 / コスモポリタン・シティズンシップ / 遠隔教育 / 民主的シティズンシップ / 通高等学校本科専業類教学質量国家標準 / 北東アジア / 民主的な文化のための能力(RFCDC) / 欧州連合 / 民主的文化能力 / 複言語・複文化教育 … More
Except Principal Investigator
日本語教育 / 第三言語習得 / マルチリンガリズム / 多言語習得 / アイデンティティ / 1人1言語仮説 / 多言語多文化 / 多言語併用環境 / 第3言語習得 / 自然習得 / アイデンティテ / 言語政策 / 国際交流 / 韓国 / 日本語教師 / 複言語主義 / 三言語併用環境 / 日本語の発達 / トライリンガリズム / マイノリティ言語 / コードスイッチング / 三言語併用 / 日本語発達 / ケーススタディ / タガログ語併用 / スペイン語併用 / ベンガル語併用 / 幼児の言語発達 / 3次元MUD / 遠隔教育 / 異文化理解教育 / 渡日前教育 / 多言語環境 / 言語管理 / バイリンガリズム / MUD / ゲーム / 日本 / IAT / モダリティ / 認知類型論 / epistemic / 文法化 / 意味変化 / プロトタイプ / 認知プロセス / 対照言語学 / 個別言語 / 認知言語学 / 日英語対照 / 語用化 / 言語類型論 / politeness / モノローグ / 英語 / 日本語 / 青年海外協力隊 / 海外経験 / 国際ボランティア / キャリア形成 / 対外日本語普及 / グローバル人材 / 海外業務経験 / 自国語教師派遣 / グローバル人材育成 / 国際経験 / 社会学 / 偏見低減 / 翻訳チャット / 異文化理解 / 情報リテラシー / 共生意識 / 会話への参加 / 母語話者談話 / 協働型実習 / 定住型外国人 / 多言語社会 / 問題提起学習 / 実習生の学び / 多文化共生 / 共生言語 / 教員養成 / 協働 / 意思決定 / 対話 / 教師の成長 / 問題提起型学習 / 年少者日本語教育 / 学内外ネットワーク / 内省モデル / 参加型学習 / アコモデーション理論 / フォリナートーク / 多言語多文化社会 / 日本語教育実習 / Symbiotic awareness / Discourse participation / Native speaker discouse / Collaborative teacher training / Long-term / permanent foreign residents / Multilingual society / Problem-posing approach / Trainee knowledge acquisition / 第二言語習得 / 応用言語学 / 心理言語学 / 日本語学 / 国語学 / Second language acquisition / Applied linguistics / Psycholinguistics / Japanese language education / Japanese linguistics / 多言語同時学習支援 / 日本語教員養成 / 日本語教育養成 / コードスウィッチング / 言語転移 / 日本語習得 / multilingualism / multilingual language acquisition / third language acquisition / multilingual environment / simultaneous multilingual language learning / Japanese Association of Multilingualism / Japanese education / acquisition of Japanese / センシティブなトピック / 論争上にある問題 / 複言語教育 / 平和教育 / 実践研究 / 政治意識教育 / 北東アジア / 政治教育と言語教育 / 北東アジア言語 / 第二言語教育 / 間文化能力 / 外国語教育 / 批判的思考 / 価値 / 手法 Less
  • Research Projects

    (16 results)
  • Research Products

    (144 results)
  • Co-Researchers

    (34 People)
  •  Foreign Language Education for Developing Competence for Democratic Culture: For East Asian Countries to Live TogetherPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      森山 新
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Ochanomizu University
  •  Japanese language education as citizenship education based on plurilingualism and pluriculturalismPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      森山 新
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Ochanomizu University
  •  北東アジアでの外国語教育実践で、社会的な論争上にある問題を取りあげる価値と手法

    • Principal Investigator
      山本 冴里
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  Empirical research on the semantic structures of basic polysemous Japanese verbs and adjunctives and their acquisition and educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MORIYAMA Shin
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Cognitive science
    • Research Institution
      Ochanomizu University
  •  Overseas Volunteer Experience and Career Planning of Japanese Young Adults: An Analysis Based on a Survey of Japanese Language Teachers as Japan Overseas Cooperation Volunteers (JOCV)

    • Principal Investigator
      HIRAHATA Nami
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Shiga University
  •  The effect of international communication via chat translator systems on prejudice reduction

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Akira
    • Project Period (FY)
      2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      Ochanomizu University
  •  A Study of Grammaticalization of Modality : A Cognitive Typological Perspective

    • Principal Investigator
      KUROTAKI Mariko
    • Project Period (FY)
      2005 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Linguistics
    • Research Institution
      Nihon University
  •  The Research of Teaching Methods and Materials for Japanese Language EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MORIYAMA Shin
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Linguistics
    • Research Institution
      Ochanomizu University
  •  日本社会における多言語習得の実態に関する研究

    • Principal Investigator
      長友 和彦
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  3次元MUDを利用した国際理解教育システムの効果の検討

    • Principal Investigator
      坂元 章
    • Project Period (FY)
      2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      Ochanomizu University
  •  A Study on Japanese Acquisition, Education and Support in the Multilingual Environments

    • Principal Investigator
      NAGATOMO Kazuhiko
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  3次元仮想空間を利用した日本語教育システムの開発と評価

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Akira
    • Project Period (FY)
      2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Ochanomizu University
  •  三言語併用環境における日本語の発達に関する研究

    • Principal Investigator
      NAGATOMO Kazuhiko
    • Project Period (FY)
      2002 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      University of Miyazaki
      Ochanomizu University
  •  Towards a multilingual and multicultural society : Role of Japanese language education and teacher training

    • Principal Investigator
      OKAZAKI Hitomi
    • Project Period (FY)
      2002 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Ochanomizu university
  •  The Research for the Semantic Structure of the Japanese Case Particles and their Acquisition Process : Cognitive Linguistics PerspectivePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MORIYAMA Shin
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      言語学・音声学
    • Research Institution
      OCHANOMIZU UNIVERSITY
  •  Compilation and online distribution of review articles on acquisition and instruction of Japanese as a second language

    • Principal Investigator
      SASAKI Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Ochanomizu University

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2002 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 第二言語としての日本語習得研究の展望:第二言語から多言語へ2016

    • Author(s)
      森山新・向山陽子・長友和彦ほか
    • Total Pages
      493
    • Publisher
      ココ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Book] 日本語多義語学習辞典(動詞編)2014

    • Author(s)
      森山新
    • Total Pages
      568
    • Publisher
      TPA Press
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Book] 7章「対照研究と言語類型論のレッスン」『日本語教師のための応用認知言語学』2009

    • Author(s)
      森山新・荒川洋平
    • Publisher
      凡人社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520279
  • [Book] The Semantic Structures and Acquisition of Japanese Case Particles from the Viewpoint of Cognitive Linguistics2008

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Publisher
      Hitsuji Shobo
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Book] The Lessons on Cognitive Lingistics for Japanese Teachers2008

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin, et. al.
    • Publisher
      Bonjinsha
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Book] 現代日本語教育の理解(韓国語)2008

    • Author(s)
      森山新他
    • Total Pages
      588
    • Publisher
      J&C
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Book] 現代日本語教育の理解(韓国語)2008

    • Author(s)
      森山新, 地
    • Total Pages
      588
    • Publisher
      J&C
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Book] Comprehension of the Modern Japanese Education2008

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin, et. al.
    • Publisher
      J&C
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Book] 認知言語学から見た日本語格助詞の意味構造と習得2008

    • Author(s)
      森山新
    • Publisher
      ひつじ書房(近日刊)
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Book] 日本語教師のための認知言語学のレッスン2008

    • Author(s)
      荒川洋平・森山新・岡智之
    • Publisher
      凡人社(近日刊)
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Book] A Basic Guide to the Teaching Japanese as a Second Language2007

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin, et. al.
    • Publisher
      Hitsuji Shobo
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Book] 平成17〜19年度科学研究費補助金研究 基盤研究(C)課題番号17520253認知言語学的観点を生かした日本語教授法・教材開発研究2年次報告書2007

    • Author(s)
      森山新, 他
    • Total Pages
      117
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Book] ベーシック日本語教育2007

    • Author(s)
      森山新, 他
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Book] 平成17〜19年度科学研究費補助金研究 基盤研究(C)課題番号17520253 認知言語学的観点を生かした日本語教授法・教材開発研究2年次報告書2007

    • Author(s)
      森山新他
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      (科研報告書)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Book] Studies in Cognitive Linguistics 52006

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin, et. al.
    • Publisher
      Hitsuji Shobo
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Book] 平成17〜19年度科学研究費補助金研究 基盤研究(C)課題番号17520253認知言語学的観点を生かした日本語教授法・教材開発研究1年次報告書2006

    • Author(s)
      森山薪, 他
    • Total Pages
      112
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Book] 認知言語学論考52006

    • Author(s)
      森山薪, 他
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Book] 認知言語学論考52006

    • Author(s)
      森山新他
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 間文化的シティズンシップ教育としての国際学生フォーラム分析: 政治教育的側面、及び複言語・複文化教育的側面からの考察2022

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 18 Pages: 55-68

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Journal Article] 間文化的シティズンシップ教育としての国際学生フォーラム分析: 政治教育的側面、及び複言語・複文化教育的側面からの考察2022

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 18 Pages: 55-68

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Journal Article] 間文化的シティズンシップ教育としての国際学生フォーラム分析 -民主的文化のための能力の参照枠(RFCDC)の観点から-2021

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 17 Pages: 25-38

    • NAID

      120007098169

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Journal Article] 東アジアが共に生きるためのシティズンシップ教育: ABCモデルに基づいた教育実践からの考察2020

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      高等教育と学生支援

      Volume: 10 Pages: 1-14

    • NAID

      120007170195

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Journal Article] 間文化的シティズンシップ教育としての日本語教育:第10回日韓大学生国際交流セミナーでの韓国側学生の変容より2020

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 16 Pages: 67-79

    • NAID

      120006826381

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Journal Article] 間文化的シティズンシップ教育としての日本語教育:第10回日韓大学生国際交流セミナーでの韓国側学生の変容より2020

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 16 Pages: 67-79

    • NAID

      120006826381

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Journal Article] 東アジアが共に生きるためのシティズンシップ教育: ABCモデルに基づいた教育実践からの考察2020

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      高等教育と学生支援

      Volume: 10 Pages: 1-14

    • NAID

      120007170195

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Journal Article] 間文化的シティズンシップ教育としての国際学生フォーラム分析 -民主的文化のための能力の参照枠 (RFCDC)の観点から-2020

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 17 Pages: 25-38

    • NAID

      120007098169

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Journal Article] 東アジアのインターカルチュラル・シティズンシップ教育としての複言語・複文化教育プログラム: その成果と課題2019

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      高等教育と学生支援

      Volume: 9 Pages: 1-11

    • NAID

      120007170196

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Journal Article] 日韓の共生をめざす日韓大学生国際交流セミナーと教師の役割2019

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 15 Pages: 121-134

    • NAID

      40021860431

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Journal Article] 東アジアのインターカルチュラル・シティズンシップ教育としての複言語・複文化教育プログラム: その成果と課題2019

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      高等教育と学生支援

      Volume: 9 Pages: 1-11

    • NAID

      120007170196

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Journal Article] 日韓の共生をめざす日韓大学生国際交流セミナーと教師の役割2019

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 15 Pages: 121-134

    • NAID

      40021860431

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Journal Article] 日本語学習辞典開発のための多義基本動詞の意味構造分析法の確立-内省分析を中心として-,2017

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 17

    • NAID

      40021214319

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Journal Article] コーパスを用いた日本語基本多義動詞「切る」の意味構造分析-認知意味論の観点から-2017

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 13 Pages: 55-68

    • NAID

      120005998452

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Journal Article] 基本多義動詞の意味構造、及び習得との関係についての実証的研究2016

    • Author(s)
      森山新、大西はんな、山崎かおり、鐘慧盈
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 16

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Journal Article] 上下のメタファーの観点からみた動詞「あがる」の意味構造分析:内省分析法の確立をめざして2016

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      人文科学研究

      Volume: 12 Pages: 231-241

    • NAID

      120005741361

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Journal Article] 日本語多義動詞「切る」の意味構造研究 -心理的手法により内省分析を検証する-2015

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      認知言語学研究

      Volume: 1 Pages: 138-155

    • NAID

      40021204891

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Journal Article] 日本語多義動詞「切る」の意味構造研究2014

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      認知言語学研究

      Volume: 第1号

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Journal Article] グローバル時代の日本語教育・異文化理解教育2013

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本語文学

      Volume: 60 Pages: 137-154

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531117
  • [Journal Article] 日本語の言語類型論的特徴がモダリティに及ぼす影響グローバル時代に求められる総合的日本語教育のために-2009

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      研究年報 5

      Pages: 147-154

    • NAID

      120001316152

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520279
  • [Journal Article] The semantic structure and acquisition of Japanese case particles for the application of Japanese language education2008

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Journal Title

      Proceedings of the 8th Annual Meeting of the Japanese Cognitive Linguistics Association 8

      Pages: 595-599

    • NAID

      40016147580

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 日本語母語話者と中韓日本語学習者の持つ格助詞デのカテゴリー構造比較2008

    • Author(s)
      森山新・冉愛玲
    • Journal Title

      人文科学研究 4

      Pages: 53-66

    • NAID

      120000862172

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 第二言語としての日本語の格助詞の意味構造と習得-日本語教育に生かすために-2008

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 8

      Pages: 595-599

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 日本語の習得・教育研究への認知言語学の応用可能性2008

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      「21世紀における北東アジアの日本研究」国際シンポジウム論文集 (印刷中)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 第二言語としての日本語の格助詞の意味構造と習得-日本語教育に生かすために-2008

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 8(近日刊)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] Japanese Case Particle "DE" between Chinese or Korean Japanese learners and Japanese native Speakers2008

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin, Ran, Ailing
    • Journal Title

      Ochanomizu University Studies

      Pages: 53-66

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 日本語の習得・教育研究への認知言語学の応用可能性2008

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      「21世紀における北東アジアの日本研究」国際シンポジウム論文集 (近日刊)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 日本語母語話者と中韓日本語学習者の持つ格助詞デのカテゴリー構造比較2008

    • Author(s)
      森山新・再愛玲
    • Journal Title

      人文科学研究 4

      Pages: 53-66

    • NAID

      120000862172

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] The applicability of cognitive linguistics to the research on acquisition and education of Japanese language2007

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Journal Title

      Proceedings of the International Symposiumapanese Studies in North-East Asia in the 21th Century

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] グローバル時代に求められる総合的日本語教育と認知言語学2007

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      お茶の水女子大学比較日本学研究センター研究年報 3

      Pages: 111-117

    • NAID

      120000857793

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 認知言語学と日本語教育 : 応用認知言語学の可能性2007

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      「魅力ある大学院教育」イニシアティブ<対話と深化>の次世代女性リーダーの育成 平成18年度活動報告書海外研修事業編

      Pages: 104-106

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] A tentative on Japanese language education from the applied cognitive linguistic approach2007

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Journal Title

      Proceedings of the Fifth Annual Meeting of the Japanese Cognitive Linguistics Association 7

      Pages: 1-11

    • NAID

      40015685527

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 応用認知言語学的な日本語教育の試み2007

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 7

      Pages: 1-11

    • NAID

      40015685527

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] Holistic Education of Japanese Language in the Global Era and Cognitive Linguistics2007

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Journal Title

      Annual Bulletin of The Center for Comparative Japanese Studies 3

      Pages: 111-117

    • NAID

      120000857793

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 認知言語学と日本語教育:応用認知言語学の可能性2007

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      「魅力ある大学院教育」イニシアティブ<対話と深化>の次世代女性リーダーの育成 平成18年度活動報告書海外研修事業編

      Pages: 104-106

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 総合的日本語教育と認知言語学2007

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      「魅力ある大学院教育」イニシアティブ<対話と深化>の次世代 : 女性リーダーの育成 平成18年度活動報告書海外研修事業編

      Pages: 153-156

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 総合的日本語教育と認知言語学2007

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      「魅力ある大学院教育」イニシアティブ<対話と深化>の次世代女性リーダーの育成 平成18年度活動報告書海外研修事業編

      Pages: 153-156

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] グローバル時代に求められる総合的日本語教育と認知言語学2007

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      研究年報 3

      Pages: 111-117

    • NAID

      120000857793

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520279
  • [Journal Article] 認知言語学的観点による日本語の連体修飾研究-連体修飾節・ノを用いた連体修飾を中心に-2007

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本学報 72

      Pages: 41-58

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 認知言語学からの日本語教育への提言2006

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      同日語文学研究 21

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] JSL(第二言語としての日本語)における格助詞デの習得過程に関する認知言語学的考察2006

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 6

      Pages: 464-474

    • NAID

      40015314185

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 視点についての認知言語学的考察2006

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本語教育研究 5

      Pages: 5-14

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] The Study of Viewpoint from Cognitive Linguistics Approach2006

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Journal Title

      Japanese Education Research 5

      Pages: 5-14

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] How are languages used by a Korean-Japanese-English trilingual student?2006

    • Author(s)
      MORIYAMA Shin
    • Journal Title

      The fourth International Conference on Third Language Acquisition and Multilingualism Proceedings (CD-ROM)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320066
  • [Journal Article] 日本語学習者と日本語母語話者の持つ「で」のカテゴリー構造比較2006

    • Author(s)
      水口里香・森山新
    • Journal Title

      日本学報 66

      Pages: 43-54

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 日本語学習者と日本語母語話者の持つ「で」のカテゴリー構造比較2006

    • Author(s)
      水口理香, 森山新
    • Journal Title

      日本学報(韓国) 66

      Pages: 43-54

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 視点についての認知言語学的考察2006

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本語教育研究(韓国) 5

      Pages: 5-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 韓日英トライリンガル生徒の優越言語・思考言語・言語間転移と言語環境との関係2006

    • Author(s)
      森山 新
    • Journal Title

      日本学報(韓国日本学会) 70号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16320066
  • [Journal Article] A Proposal for Japanese Language Education : Cognitive Language Perspective2006

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Journal Title

      The Journal of Dongduk Japanese Language and Literature 21

      Pages: 63-80

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 認知言語学からの日本語教育への提言2006

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      同日語文学研究(韓国) 21(近日刊)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] The Acquisition Process of Japanese Case Particle DE as a Second Language : Cognitive Linguistics Perspective2006

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Journal Title

      Proceedings of the Fifth Annual Meeting of the Japanese Cognitive Linguistics Association 6

      Pages: 464-474

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] A comparative study of the categorical structure of the Japanese case particle "de" between Japanese learners and Japanese native speakers2006

    • Author(s)
      MIZUGUCHI, Rika, MORIYAMA, Shin
    • Journal Title

      The Korean Journal of Japanology 66

      Pages: 43-54

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] JSL(第二言語としての日本語)における格助詞デの習得過程に関する認知言語学的考察2006

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本認知言語学会第6回大会CONFERENCE HANDBOOK

      Pages: 183-186

    • NAID

      40015314185

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] 日本語の格に対する体系的特徴づけ2005

    • Author(s)
      森山 新
    • Journal Title

      日本エドワード・サピア協会研究年報 19(印刷中)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] The Semantic structure of the Case Particle NI : A Cognitive Perspective.2005

    • Author(s)
      Moriyama, Shin
    • Journal Title

      Proceedings of the Fifth Annual Meeting of the Japanese Cognitive Linguistics Association 5(Printing)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] 韓国語母語活者の格助詞習得に関する認知言語学的研究2005

    • Author(s)
      森山 新
    • Journal Title

      同日語文学研究 20

      Pages: 105-116

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] The Acquisition Process of Japanese Case Particles by Korean Native Speakers : A Cognitive Perspective.2005

    • Author(s)
      Moriyama, Shin
    • Journal Title

      The Journal of Dongduk Japanese Language and Literature 20

      Pages: 105-116

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] 格助詞ニの意味構造についての認知言語学的考察2005

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集(日本認知言語学会) 5(予定)

    • NAID

      40007178255

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] 韓国語母語話者の格助詞習得に関する認知言語学的研究2005

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      同日語文学研究(韓国・同日語文学会) 20

      Pages: 105-115

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] 格助詞ニの意味構造についての認知言語学的考察2005

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 5

      Pages: 1-11

    • NAID

      40007178255

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Journal Article] Systematic Characterization of Japanese Cases.2005

    • Author(s)
      Moriyama, Shin
    • Journal Title

      Bulletin of the Edward Sapir Society of Japan 19(Printing)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] 格助詞ニの意味構造についての認知言語学的考察2005

    • Author(s)
      森山 新
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 5(印刷中)

    • NAID

      40007178255

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] The Relation between Cognitive Perspectives and the Polysemic Structure of Japanese Case Particle NI.2004

    • Author(s)
      Moriyama, Shin
    • Journal Title

      The Korean Journal of Japanology 59

      Pages: 89-102

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] 格助詞デの放射状カテゴリー構造と習得との関係2004

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集(日本認知言語学会) 4

      Pages: 66-75

    • NAID

      40006433455

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] 語彙習得研究と認知言語学2004

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究(第二言語習得研究会) 7

      Pages: 257-258

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] 語彙習得研究と認知言語学2004

    • Author(s)
      森山 新
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究 7

      Pages: 257-258

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] 格助詞デの放射状カテゴリー構造と習得との関係2004

    • Author(s)
      森山 新
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集 4

      Pages: 66-75

    • NAID

      40006433455

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] 認知主体の把握のしかたと格助詞二の多義構造2004

    • Author(s)
      森山新
    • Journal Title

      日本学報(韓国・韓国日本学会) 59

      Pages: 89-102

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] The Relation between the Radial Cathgory Structure of Japanese Case Particle DE and its Acquisition.2004

    • Author(s)
      Moriyama, Shin
    • Journal Title

      Proceedings of the Fourth Annual Meeting of the Japanese Cognitive Linguistics Association 4

      Pages: 66-75

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] 認知主体の把握のしかたと格助詞ニの多義構造2004

    • Author(s)
      森山 新
    • Journal Title

      日本学報 59

      Pages: 89-102

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] Vocabulary Acquisition and Cognitive Linguistics.2004

    • Author(s)
      Moriyama, Shin
    • Journal Title

      Acquisition of Japanese as a Second Language

      Pages: 257-258

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510615
  • [Journal Article] 【解説】語彙習得研究と認知言語学2002

    • Author(s)
      森山 新
    • Journal Title

      言語文化と日本語教育 2002年増刊特集号

      Pages: 152-154

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580326
  • [Journal Article] [Introduction] Vocabulary acquisition research and cognitive linguistics.2002

    • Author(s)
      MORIYAMA Shin
    • Journal Title

      Japanese Language Education May 2002 Special Issue

      Pages: 152-154

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580326
  • [Journal Article] A tentative on Japanese language education from the applied cognitive linguistic approach

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Journal Title

      Proceedings of the Sixth Annual Meeting of the Japanese Cognitive Linguistics Association 7

      Pages: 1-11

    • NAID

      40015685527

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] Reconsideration of Peace Education Focusing on World War II and the relationship between the US and Japan2022

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      the 11th International Student Forum
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] 超国家的視点からの民主的シティズンシップ教育をめざす国際学生フォーラム - 海外参加者の変容を中心に -2021

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] Establishing a global environment for all world citizens to live comfortably: Consideration of COVID-19 from a global perspective2021

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      10th International Student Foru,
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] 間文化的シティズンシップを育む日韓合同遠隔授業の成果と課題: 民主的文化のための能力の観点から2021

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2021
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] 欧州のめざす民主的シティズンシップと北東アジアへの応用可能性2021

    • Author(s)
      森山新・山本冴里・李暁燕
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Presentation] 間文化的シティズンシップを育む日韓合同遠隔授業の成果と課題: 民主的文化のための能力の観点から2021

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2021
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Presentation] Establishing a global environment for all world citizens to live comfortably: Consideration of COVID-19 from a global perspective2021

    • Author(s)
      MORIYAMA Shine
    • Organizer
      10th International Student Forum
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Presentation] シティズンシップ教育としての国際学生フォーラム分析: コスモポリタン・シティズンシップの観点を中心に2020

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2020
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Presentation] Establishing a global environment for all world citizens to live comfortably: Consideration of environmental problems from a global perspective2020

    • Author(s)
      Shin Moriyama
    • Organizer
      the 9th International Student Forum, Vasser College
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Presentation] シティズンシップ教育としての国際学生フォーラム分析: コスモポリタン・シティズンシップの観点を中心に2020

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2020
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] グローバル時代のシティズンシップ教育としての日本語教育:理論と実践2020

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      JAPANESE LANGUAGE EDUCATION SEMINAR
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] stablishing a global environment for all world citizens to live comfortably: Consideration of environmental problems from a global perspective2020

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      The 9th International Student Forum
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] グローバル時代のシティズンシップ教育としての日本語教育:理論と実践2020

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      The Japan Foundation, Sydney
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Presentation] 東アジアが共に生きるためのシティズンシップ教育:ABCモデルに基づいた授業実践からの考察2019

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      言語文化言語教育学会第5回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] グローバル時代の外国語教育2019

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      モンゴル教育大学公開講演会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Presentation] 間文化的シティズンシップ教育としての日本語教育と教師の役割: 第10回日韓大学生国際交流セミナーの実践より2019

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2019
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] グローバル時代に求められる日本語教育について考える2019

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      モンゴル教育大学公開講演会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Presentation] 外国語教育から世界レベルのシティズンシップ教育へ: 東アジア、そして世界がともに生きるために2019

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      第8回国際学生フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] グローバル時代に求められる日本語教育について考える2019

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      モンゴル教育大学公開講演会
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] グローバル時代の外国語教育2019

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      モンゴル教育大学公開講演会
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] 間文化的シティズンシップ教育としての日本語教育と教師の役割: 第10回日韓大学生国際交流セミナーの実践より2019

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2019
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Presentation] シティズンシップ教育としての複言語・複文化プログラム分析2018

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      第2回日韓学生フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] シティズンシップ教育としての複言語・複文化プログラム分析2018

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      ヴェネツィア2018日本語教育国際研究大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] 対話による日韓の共生をめざす日韓大学生国際交流セミナーと教師の役割2018

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      ヴェネツィア2018日本語教育国際研究大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00681
  • [Presentation] シティズンシップ教育としての日本語教育の確立をめざして: ヨーロッパの挑戦は東アジアに共生をもたらすか2018

    • Author(s)
      森山新・山本冴里・李暁燕
    • Organizer
      ヴェネツィア2018日本語教育国際研究大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Presentation] 対話による日韓の共生をめざす日韓大学生国際交流セミナーと教師の役割2018

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      ヴェネツィア2018日本語教育国際研究大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00832
  • [Presentation] 日本語教育:認知言語学の切り口から2017

    • Author(s)
      森山新・鄭在喜
    • Organizer
      ドイツVHS日本語講師の会
    • Place of Presentation
      シュトゥットガルト
    • Year and Date
      2017-03-10
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Presentation] 日本語学習辞典開発のための多義基本動詞の意味構造分析法の確立-内省分析を中心として-2016

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      日本認知言語学会
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Presentation] 基本多義動詞の意味構造、及び習得との関係についての実証的研究2015

    • Author(s)
      森山新、大西はんな、山崎かおり、鐘慧盈
    • Organizer
      日本認知言語学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2015-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Presentation] 日本語学習辞典開発のための内省分析の整備に関する研究2015

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      日本語教育学会2015年度秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Presentation] 日本語教育のための日本語多義動詞の意味分析2015

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      台湾大学日本語文創新国際学術シンポジウム
    • Place of Presentation
      国立台湾大学
    • Year and Date
      2015-10-25
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Presentation] 日本語多義動詞の意味分析の方法論の確立をめざして2015

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      第47回日本語教育学講座講演会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2015-11-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Presentation] オーストラリア日本語教育実習とキャリア形成2014

    • Author(s)
      森山新、山崎香緒里、大西はんな
    • Organizer
      2014年日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      University of Technology, Sydney(UTS;シドニー工科大学) オーストラリア
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531117
  • [Presentation] 第二言語としての日本語の語彙学習と意味研究2014

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      ニューサウスウェルズ大学(オーストラリア)公開講演会
    • Place of Presentation
      ニューサウスウェルズ大学
    • Year and Date
      2014-08-08
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25330168
  • [Presentation] Japanese Case Particle "WO" and "NI" between Chinese or Korean Japanese learners and Japanese native Speakers2008

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Organizer
      76th General Meeting, of KAJA
    • Place of Presentation
      Seoul
    • Year and Date
      2008-02-16
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] 格助詞ヲ、ニのカテゴリー構造と韓中日本語学習者のカテゴリー形成2008

    • Author(s)
      森山新・水口里香
    • Organizer
      韓国日本学会第76回学術大会
    • Place of Presentation
      仁荷大学(韓国)
    • Year and Date
      2008-02-16
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] 日本語の習得・教育研究への認知言語学の応用可能性2008

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      2007年国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      北京日本学研究センター
    • Year and Date
      2008-10-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] 認知言語学的観点による日本語の連体修飾研究-連体修飾節・ノを用いた連体修飾を中心に-2007

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      韓国日本学会第74回学術大会
    • Place of Presentation
      建国大学(韓国)
    • Year and Date
      2007-02-14
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] 第二言語としての日本語の多義語の習得と日本語教育への応用2007

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      日本認知言語学会第8回全国大会
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2007-09-23
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] Noun modification in Japanese : Cognitive Linguistics Perspective2007

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Organizer
      74th General Meeting, of KAJA
    • Place of Presentation
      Seoul
    • Year and Date
      2007-02-14
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] The semantic structure and acquisition of Japanese case particles for the application of Japanese language education2007

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Organizer
      8th JCLA Conference
    • Place of Presentation
      Tokyo
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] 日本語の習得・教育研究への認知言語学の応用可能性2007

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      北京日本学研究センター2007年国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      北京日本学研究センター
    • Year and Date
      2007-10-20
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] The applicability of cognitive linguistics to the research on acquisition and education of Japanese language2007

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Organizer
      International Symposium 2007
    • Place of Presentation
      Beijing
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] Holistic Japanese language education and cognitive linguistics2006

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Organizer
      Seminar on Japanese Studies
    • Place of Presentation
      Beijing
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] 応用認知言語学的な日本語教育の試み2006

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      日本認知言語学会第7回大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2006-09-23
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] A tentative on Japanese language education from the applied cognitive linguistic approach2006

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Organizer
      7th JCLA Conference
    • Place of Presentation
      Kyoto
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] 総合的日本語教育と認知言語学2006

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      北京日本学研究センター第1回日本学総合講座
    • Place of Presentation
      北京日本学研究センター
    • Year and Date
      2006-09-15
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] JSL(第二言語としての日本語)における格助詞デの習得過程に関する認知言語学的考察2005

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      日本認知言語学会第6回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2005-09-18
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] A comparative study of the categorical structure of the Japanese case particle "de" between Japanese learners and Japanese native speakers2005

    • Author(s)
      MORIYAMA, Shin
    • Organizer
      6th JCLA Conference
    • Place of Presentation
      Tokyo
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520253
  • [Presentation] 複言語・複文化主義と東アジアの共生

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      第7回国際日本学コンソーシアム
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531117
  • [Presentation] ,グローバル時代の日本語教育

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      日本語文学会創立20周年記念秋期学術大会
    • Place of Presentation
      テグカトリック大学校(韓国)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531117
  • [Presentation] グローバル時代の日本語教育

    • Author(s)
      森山新
    • Organizer
      国立台湾大学特別講演会
    • Place of Presentation
      台湾大学(台湾)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531117
  • 1.  NAGATOMO Kazuhiko (60164448)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  SAKAMOTO Akira (00205759)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  山本 冴里 (00634750)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  李 暁燕 (70726322)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  SHI Jie (50296795)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  FUJII Kumiko (60304044)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  KUROTAKI Mariko (20366529)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  OKUYAMA Yoko
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  TAKAHASHI Kiyoko (50364922)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  TAMAJI Mizuho (90352088)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  NARROG Heiko (40301923)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  MIYASHITA Hiroyuki (20345648)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  HIRAHATA Nami (70520906)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  NISHIYAMA Noriyuki (30313498)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  SAKUMA Katsuhiko (10162330)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  SUGIYAMA Shigeru (60303525)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  OKAZAKI Hitomi (80223999)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  IKEDA Reiko (70313393)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  SASAKI Yasuko (20251689)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  KAGAMI Tomiyo (40303755)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  NONOGUCHI Chitose (30361819)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  SASAKI Yoshinori (00334558)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  YOHYAMA Chika (40383400)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  今井 新悟 (50346582)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  村松 賢一 (00272732)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  石崎 晶子 (10334559)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  TOSAKU Yasuhiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  FUKUSHIMA Seiji
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  ISHII Naomi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  小林 久美子
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  スクワイアーズ トッド
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  内藤 まゆみ
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  近江 玲
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  李 徳奉
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi