• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kodama Nana  児玉 奈々

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KODAMA Nana  児玉 奈々

Less
Researcher Number 10389603
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 滋賀大学, 教育学系, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 滋賀大学, 教育学系, 教授
2019 – 2021: 滋賀大学, 教育学部, 教授
2017 – 2018: 滋賀大学, 国際センター, 教授
2008 – 2011: 滋賀大学, 国際センター, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education / Educaion
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Educaion
Keywords
Principal Investigator
多文化教師教育 / 多文化教育 / 文化に関連する教育 / 教員養成 / 教員研修 / 批判的人種理論 / 北米の教師教育 / 教員養成系学部のグローバル人材育成 / 海外留学 / カナダ … More / 教師教育 / フィールドスタディ / 文化的多様性 / 多様性に対応できる教師の育成方法 / カナダの多文化教師教育 / 教育と多様性 / 公正と多様性 / カナダの教員養成 / 教育における多様性 / 教育における公正 / 授業科目とフィールドスタディの接続 / カナダの教師教育 / 社会統合理論 / 教育学 … More
Except Principal Investigator
難民への教育 / 教科教材開発 / 日本語指導が必要な児童生徒 / 移民受入れ国 / 教材開発 / 社会科教育 / 音楽科教育 / CRE理論 / 外国にルーツをもつ児童生徒 / 教科教育学 / 算数教育 / 音楽教育 / 異文化間教育 / 多文化教育 / 移民受け入れ国 / 外国人児童生徒 / 教科教育 / 文化的多様性 / 生涯学習 / 教育学 / 学力 / イギリス:オーストラリア:ロシア:カナダ:中国 / 日本 / カナダ / 中国 / ロシア / オーストラリア / イギリス / 学校学力 / 生涯学力 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (26 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  多文化共生教育のための意識改革を促す教師教育プログラム開発:北米の実践の考察からPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      児玉 奈々
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Shiga University
  •  Multicultural Teacher Education in Pre-service Programs at Universities in Ontario, CanadaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kodama Nana
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Shiga University
  •  Development of teaching materials and teaching plans for cultural diversity in Japanese schools: Referring to the experience of advanced countries accepting immigrants

    • Principal Investigator
      Sugie Yoshiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shiga University
  •  A Fundamental Study on Minority Language Programs in Multicultural Canadian schoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KODAMA Nana
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Shiga University
  •  Comparative Study on the Mechanism of Forming Lifelong Learning Abilities

    • Principal Investigator
      SATO Chizu
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
      Daito Bunka University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2011 2010 2008

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 文化的多様性を前提とし活かした教科教材の開発―移民受入れ先進国との比較を通して(科学研究費基盤研究17H02699研究報告)2022

    • Author(s)
      杉江淑子、児玉奈々、南浦涼介、小山晶子、宮本賢二朗、川口広美、神直人
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      (杉江淑子 滋賀大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02699
  • [Book] 多様性と向きあうカナダの学校-移民社会が目指す教育2017

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798914350
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02699
  • [Book] 多様性と向きあうカナダの学校2017

    • Author(s)
      児玉 奈々
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798914350
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04541
  • [Journal Article] 共通カリキュラムにおける文化に関連する教育を展望する-カナダの教科カリキュラム文書の「多様性」の分析-2022

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Journal Title

      科学研究費基盤研究(B)17H02699研究報告「文化的多様性を前提とし活かした教科教材の開発―移民受入れ先進国との比較を通して―

      Volume: - Pages: 37-47

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02699
  • [Journal Article] 文化的多様性を前提とし活かした教育の実現に向けて―北米の文化に関連する教育理論を参考に―2022

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Journal Title

      科学研究費基盤研究(B)17H02699研究報告「文化的多様性を前提とし活かした教科教材の開発―移民受入れ先進国との比較を通して―

      Volume: - Pages: 21-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02699
  • [Journal Article] 文化的多様性を前提とし活かした教育の実現に向けてー北米の文化に関連する教育理論を参考にー2021

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 71 Pages: 207-221

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02699
  • [Journal Article] 研究会発表報告 オンタリオ州の大学の教員養成プログラムにおける多様性ーカリキュラム設計の考察ー2020

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Journal Title

      カナダ教育研究

      Volume: 18 Pages: 50-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04541
  • [Journal Article] 教科教育における文化に関連する教育(culturally relevant education)理論:日本の学校の文化的多様性を前提とした教科教育の展望2019

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 68号 Pages: 115-127

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02699
  • [Journal Article] カナダの初等教育段階のマイノリティ言語教育-「国際言語」としてのプログラム運用の実態-2011

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Journal Title

      カナダ研究年報

      Volume: 第31号 Pages: 39-55

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730614
  • [Journal Article] カナダにおける移民の子どもの教育課題と社会統合-調査・研究から見る現況・傾向-2010

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Journal Title

      カナダ教育研究

      Volume: No.8 Pages: 43-48

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730614
  • [Journal Article] カナダにおける学力観-多文化社会の学力の実態と学力向上への取り組みから-2008

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Journal Title

      日本学習社会学会年報 第4号

      Pages: 15-16

    • NAID

      130007704726

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402056
  • [Journal Article] カナダの高い学力水準維持の努力と移民社会の学力問題2008

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Journal Title

      季刊 教育と文化 第51号

      Pages: 104-108

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402056
  • [Presentation] カナダの教育における批判的人種理論の展開と批判ーオンタリオ州の動向を中心に2023

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Organizer
      カナダ教育学会第60回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02286
  • [Presentation] 文化的多様性を前提とし活かした共通カリキュラムの検討ーカナダ・オンタリオ州を例に2021

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02699
  • [Presentation] Immigrant Students and Racial Injustice in Canadian Public Education2021

    • Author(s)
      Nana Kodama
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会課題研究I: Integration of Immigrants and the Role of Public Education: Envisioning Inclusive Policies and Practices in the With/Post Covid-19 Era
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04541
  • [Presentation] カナダの学校教育における多文化主義の受容と実践2021

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Organizer
      日本カナダ学会第46回年次研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04541
  • [Presentation] オンタリオ州の大学の教員養成プログラムにおける多様性:カリキュラム設計の考察2019

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Organizer
      カナダ教育学会第53回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04541
  • [Presentation] 文化的多様性を前提とし活かした教科教育を実現させるための制度と環境ーカナダのブリティッシュ・コロンビア州を事例として2019

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02699
  • [Presentation] カナダ・オンタリオ州の多様性を扱う教員養成制度の展開2018

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Organizer
      日本比較教育学会第54回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04541
  • [Presentation] Opportunities for and experiences of developing intercultural competence for teacher education students in Canada2018

    • Author(s)
      Nana Kodama
    • Organizer
      11th Biennial Comparative Education Society of Asia, CESA 2018: ‘Education and Social Progress: Insights from Comparative Perspectives’
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04541
  • [Presentation] カナダの初等教育段階における「国際言語」教育の理念と現状2011

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Organizer
      日本比較教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-06-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730614
  • [Presentation] 日本国際教育学会第21回大会2010

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Organizer
      カナダ・アルバータ州における生涯学力形成:移民による都市の多様化状況との関連に焦点を当てて
    • Place of Presentation
      仙台白百合女子大学(宮城県)
    • Year and Date
      2010-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402056
  • [Presentation] 生涯学力形成のメカニズムに関する比較研究:「高学力社会」カナダの社会構造が子どもに求める学力2010

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Organizer
      第5回東アジア大学院生国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      国立曁南国際大学(台湾)
    • Year and Date
      2010-05-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402056
  • [Presentation] 移民的背景をもつ子どもの教育課題と政策的対応-カナダにおける研究・政策議論から見る現況・傾向-2010

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Organizer
      日本比較教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      神戸大学六甲台キャンパス
    • Year and Date
      2010-06-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730614
  • [Presentation] 移民的背景をもつ子どもの教育課題と政策的対応-カナダにおける研究・政策議論から見る現況・傾向-2010

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Organizer
      日本比較教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2010-06-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730614
  • [Presentation] カナダ・アルバータ州における生涯学力形成:移民による都市の多様化状況との関連に焦点を当てて2010

    • Author(s)
      児玉奈々
    • Organizer
      日本国際教育学会第21回大会
    • Place of Presentation
      仙台白百合女子大学(宮城県)
    • Year and Date
      2010-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402056
  • 1.  SATO Chizu (20271356)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  MAEDA Koji (60219269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  IWASAKI Shogo (30203368)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  OSAKO Akifumi (60382686)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  KANATSUKA Motoi (90460302)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  Sugie Yoshiko (30172828)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  小山 晶子 (00645179)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  南浦 涼介 (60598754)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  岸本 実 (80249705)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  川口 広美 (80710839)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  神 直人 (90206368)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi